Gjest Anonymous Skrevet 4. november 2004 #1 Skrevet 4. november 2004 For tiden prøver jeg ut nye ting jeg aldri har laget før. Tenkte jeg skulle prøve meg på Sarah Bernad kaker snart. Har funnet en oppskrift: http://www.tine.no/oppskrift/4082/ Dersom det er noen som har laget dette før, hvor store (i diameter) bør bunnene være før de stekes og etter at de er ferdige? Ja, og hvor stive bør bunnene være når de er ferdige? Er oppskriften over ok, eller finnes det bedre alternativer?
Gjest gjest1 Skrevet 4. november 2004 #2 Skrevet 4. november 2004 Mamma lager Sarah Bernards (nam nam), og hun har en litt annen oppskrift. Sender deg den, så kan du velge: BUNN 250 gr skåldede malte, mandler. 3 1/2 dl melis 2 små eggehviter. Pisk eggehviter stive, bland i mandler og siktet melis. Sett røren på smurt plate med teskje. Stek i 200 grader i ca 10 minutter. Avkjøl kakene litt på brettet før de taes av. FYLL/KREM 200 gr smør 3 dl melis 2 eggeplommer 2/3 plate revet Dronning sjokolade Bland alle ingredisene til fyllet og rør massen smidig. Smor fyllet i en pyramideformet topp på bunnen av kakene. Sett dem kaldt til fyllet er stivt. GLASUR 1 1/3 plate dronning sjokolade litt kokosfett Smelt fett og sjokolade og dypp kakene i den avkjølte blandingen. Ergo, kakene til mamma er i te-skje dash størrelse, og de stekes i 10 minutter. De stivner litt når de står på brett og kjølner seg. De skal ikke være harde eller sprø, men litt faste utenpå. Gjør ikke noe om de er litt myke/seige inni, det er bare godt.
Mona Skrevet 4. november 2004 #3 Skrevet 4. november 2004 Det er så utrolig godt! Jeg pleier å kjøpe kransekakemasse ferdig, (hvit) det er både godt og lettvindt. Hvis du får tak i pølse på 500 g kan du bare skjære dem i skiver. Hvis du synes de blir for store kan du rulle dem og klemme dem flate til størrelsen du ønsker. Kan tenke meg at ca 3 cm i diameter er passe. Stekes først og avskjøles. Det minner meg om at det snart er jul:o)
Gjest Anonymous Skrevet 20. november 2004 #4 Skrevet 20. november 2004 Hei igjen. Da har jeg akkurat laget disse kakene for første gang. Det gikk ganske så greit. Endel erfaringer dersom noen kommer over denne tråden senere: Oppskriften fra Possum ga ca 30 kaker. Jeg brukte et glass på ca 3.5 cm til å forme bunnene. Jeg kjevlet ut hjemmelaget marsipan. Ca 4-5 mm tykke vil jeg tro. Jeg brukte en sprøytepose til å legge ut smørkremen og jeg brukte smør istendenfor kokosfett til glasuren. Det vanskligste var vel å legge glasuren pent på. Gikk seg til etterhvert. Kakene skal fortæres i et førjulsselskap i morgen
skrue Skrevet 28. november 2005 #5 Skrevet 28. november 2005 Tenker jeg får legge inn en oppdatering. Sarah Bernhard kaker ble laget til det tradisjonelle førjulsselskapet i år også. I år brukte jeg en "Sjokoladekrem til Sarah Bernhard" som beskrevet på krem.no. - 0.33l fløte - 100g smeltet kokesjokolade (brukte litt mer), - Blandes, settes kaldt, piskes opp. Og det ble bedre enn smørkrem synes jeg. Ikke så utrolig mektig. Jeg laget også bunner som var 1 cm tykke. Er de tynnere blir de lett for mye stekt. (utrolig hvor mange forskjellige måter jeg har sett dette navnet stavet)
Gjest piaf Skrevet 28. november 2005 #6 Skrevet 28. november 2005 (endret) I år brukte jeg en "Sjokoladekrem til Sarah Bernhard" som beskrevet på krem.no. - 0.33l fløte - 100g smeltet kokesjokolade (brukte litt mer), - Blandes, settes kaldt, piskes opp. Og det ble bedre enn smørkrem synes jeg. Ikke så utrolig mektig. Jeg laget også bunner som var 1 cm tykke. Er de tynnere blir de lett for mye stekt. ← Takk for tipset! Jeg har sett denne oppskriften på krem.no, og lurt på om kremen ville bli stiv nok til denne typen kaker. Jeg bruker nemlig samme type krem (ganache?), med litt kaffe i, til kakefyll og desserter. Oioi, nå blir jeg vel nødt til å prøve dette også til jul... Hjeeelp, kakene tar overhånd! Endret 28. november 2005 av piaf
skrue Skrevet 28. november 2005 #7 Skrevet 28. november 2005 Takk for tipset! Jeg har sett denne oppskriften på krem.no, og lurt på om kremen ville bli stiv nok til denne typen kaker. Jeg bruker nemlig samme type krem (ganache?), med litt kaffe i, til kakefyll og desserter. ← Den blir stiv nok etter at blandingen piskes. Tenker det tok ca 20 sekunder i mikser før den var helt stiv. Jeg tror kakene blir litt fortere mykere enn de med smørkrem så det kan være et poeng å ikke ta alle ut av kjøleskapet samtidig når de skal serveres. Men, de er gode både bløte og harde.
Annie Skrevet 29. november 2005 #8 Skrevet 29. november 2005 (endret) Takk for tipsene. Jeg må huske på å lage det i år! Endret 29. november 2005 av Annie
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå