Gå til innhold

Beste løpesko til asfalt

Gjest Sobril

Anbefalte innlegg

Gjest Sobril

Har begynt å komme i go'form igjen etter fødsel for fire måneder siden. Jogger fire økter pr uke, og da er rundene 10 kilometer på asfalt.

Bruker nå et par asics (av uviss modell). De er gode, men plages en del at jeg etter sånn cirka 4 kilometer får vondt i venstre forfot. Har derfor bestilt meg et par Mizuno Wave Prophecy 5 (med angrefrist og fri retur sånn i tilfelle). Disse https://www.sportamore.no/produkt/108102-mizuno-wave-prophecy-5-f-lila Kan ikke huske sist jeg løp med annet enn Asics, og tenkte at nå bare MÅ jeg prøve et par som skal være tipp topp for asfaltløping.

Kan jo hende jeg sender dem i retur - men inntil da; noen som har anbefalinger å komme med?

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Anbefaler at du drar til en butikk som har spesialutstyr til å måle beina og hvordan du treffer underlaget og får hjelp til å velge sko som passer nettopp din fot og kropp. Asfalt er ikke bare bare å løpe på. 

Anonymkode: dd195...b0a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler at du drar til en butikk som har spesialutstyr til å måle beina og hvordan du treffer underlaget og får hjelp til å velge sko som passer nettopp din fot og kropp. Asfalt er ikke bare bare å løpe på. 

Anonymkode: dd195...b0a

Enig. Ingen har like bein og skader er kjipt!!

Anonymkode: 04b6a...748

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løp i mange år stort sett bare med Asics ute, men har det siste året sverget til mizuno wave rider. En godt dempet sko som passer meg helt perfekt. Har aldri hatt en så god sko til min fot tidligere. 

Mitt eneste tips, prøv mange forskjellige og kjøp den du synes føles best. Og evt få gjort tester som nevnt ovenfor 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Sobril skrev:

De er gode, men plages en del at jeg etter sånn cirka 4 kilometer får vondt i venstre forfot. Har derfor bestilt meg et par Mizuno Wave Prophecy 5 (med angrefrist og fri retur sånn i tilfelle). Disse https://www.sportamore.no/produkt/108102-mizuno-wave-prophecy-5-f-lila Kan ikke huske sist jeg løp med annet enn Asics, og tenkte at nå bare MÅ jeg prøve et par som skal være tipp topp for asfaltløping.

Du har rappa skoene mine :fy_fy: . Dvs. mine er Mizuno Wave Prophecy 4. Det er mitt annet Prophecypar og jeg elsker dem. Jeg løper for det meste på asfalt og mine bein ble mye gladere da jeg byttet fra Nike til disse her. Nå må jeg ile til og legge til at jeg hadde mer problemer med hæl og legg, og ikke med forfoten, så det kan være det slår annerledes ut for deg. Det kan også være jeg er blitt flinkere til å løpe og generelt sterkere i beina etter jeg fikk dem, så muligens bør ikke skoene få all æren. 

Men fra å være temmelig kaputt etter 5 km før, så var jeg nå ute i helga og jogget 15 km og dagen etter var beina i helt grei form. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg plages også med kramper under føttene. Jeg brukte de samme skoene over 3 år fordi jeg ble redd nye sko. Har brukt tusenvis på sko som har gitt meg krampe. Ja jeg var også på løpelabbe. Til slutt dro jeg på Intersport, tok med meg en arbeider som fant fram 5 typer sko i forskjellig prisklasser. De sto jeg å prøvde i nærmere 1 time, prøvde de, hoppet, gikk på tær osv med alle for å føle hvem som støttet best og ga best demping.

jeg gikk for en av asics typene, husker ikke hvilken i farta. Før det brukte jeg Nike pegasus.

Anonymkode: 92446...891

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sobril

Jaja. Sjekka i butikk i dag. Jeg er temmelig plattfot og overpronerer. Smerten i forfoten kunne han ikke si noe om, men den har vært der i flere år når jeg tenker etter. Får bl.a. vondt hvis jeg står stille en stund også (husker godt en konsert for 3-4 år siden - helt jævlig).

Så da blir det å finne en god mengdetreningssko for overpronasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ascis kayano. 

Når det gjelder smerter i forfoten, så kan det ifølge min fysioterapeut komme av en avflatet nerve under foten. Er visstnok en del som er plaget med dette, og eneste behandlingen er operasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du en Løplabbet i nærheten vil jeg absolutt anbefale å gå innom der og få profesjonell hjelp, som passer til akkurat dine føtter. 

Hvilken sko som passer best varierer veldig fra person til person, ut fra fysisk utforming av skoen og løpestil. 

(men de skoene du har bestilt så utrolig kule ut, er sååå fristet til å trykke på kjøp-knappen, men jeg har så spesiell fasong på føttene at jeg er nødt til å prøve i butikk)

Anonymkode: 05864...1c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sobril
4 minutter siden, ..... skrev:

Bruker ascis kayano. 

Når det gjelder smerter i forfoten, så kan det ifølge min fysioterapeut komme av en avflatet nerve under foten. Er visstnok en del som er plaget med dette, og eneste behandlingen er operasjon. 

Legen min nevnte noe om dette husker jeg. Den operasjonen får vente på seg i så fall.

Er markedsdag her jeg bor i morgen. De selger kayano til 999 i en sportsbutikk. Får prøve 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sobril

Argh... Løpesko altså. Tror kanskje jeg har gått på en smell. Kjøpte et par mizuno wave inspire 12 fordi de kjentes digge ut. Tok første løpeturen nå på 8 kilometer, og jeg kjenner ikke så mye til den typiske "vondten" i venstre forfot, men det gjør vondt (på en annen måte) i begge føttene foran.

Aberet med joggesko er at man kan ende opp med å kjøpe ørten par før man finner noen som faktisk funker på en god runde. Det er vel ikke slik at man "løper vekk" det som gjør vondt?

Har jogget i mange år men har ikke vært så nøye. Nå som jeg er det så skal det ikke være like lett...

Får prøve disse kayano-skoa etterpå også :sjenert: 

Endret av Sobril
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville prøvd dem en stund til. Det kan hende de bare må forme seg litt etter foten din, og at det går seg til. Det kan også være at det gjør vondt fordi du ender opp med å løpe på en litt annen måte enn med de gamle skoene, og at føttene kanskje venner seg til det så det slutter å gjøre vondt. 

Anonymkode: 05864...1c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Sobril

Benyttet meg av xxl's 100% fornøyd garanti og etter super kundeservice byttet jeg til et par Asics gel surveyor 5, som skal ha litt mer demping i forfot enn kayano har.

Tok en runde på 7,6 kilometer i dag, og det ser ut til at disse var sko tilpasset min fot. Kjempefornøyd! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du har normal pronasjon i foten vil jeg anbefale Adidas Adistar, kan løpe flere mil uten å få vondt i føttene. De koster, men er verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...