AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 #1 Skrevet 19. juni 2016 Typen min er også selvstendig næringsdrivende, men har egen regnskapsfører som ordner med alt det praktiske for han, noe han anser som nødvendig da han har veldig mange forskjellige kunder (bygningsbransjen). Jeg er miljøterapeut og skal registrere eget foretak slik at jeg kan leie meg ut som selvstendig næringsdrivende konsulent for bedrifter som Aleris, KOA og lignende. Er det ikke slik at med en gang man tjener over 50.000kr må man betale 25% moms som man må registrere annen hver måned? og hvor gjør man det, gjør man det elektronisk inne på altinn eller? og ved beregning av skatt, skal jeg da bare oppgi forventet inntekt så kalkulerer skatteetaten hvor mye jeg skal betale i skatt? og fant ut at i tillegg til skatt så må vi betale forhøyet trygdeavgift. Inngår ikke denne trygdeavgiften i skatten som blir beregnet at jeg skal betale? Skal jeg i tillegg til ordinær skatt betale trygdeavgift på 11,4%? Er det flere ting å huske på av de praktiske tingene som har med altinn og skatteetaten å gjøre? Regner med alle utgifter som går med som kan relateres til foretaket kan man registrere på selvangivelsen og få fradrag for. Tenker jeg ikke trenger en regnskapsfører da jeg som konsulent bare kommer til å ha en eller maks 2 oppdragsgivere i gangen. Anonymkode: 7369c...2fe
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 #3 Skrevet 19. juni 2016 Skaff deg en advokat Anonymkode: 937a6...eae
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 #4 Skrevet 19. juni 2016 Riktig adresse for spørsmålene dine er ligningskontoret/skatteetaten. Sen dem en mail og still de spørsmålene du trenger svar på. Det er galskap å basere seg på svar fra kvinneguiden. Anonymkode: 40910...ae5 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 #5 Skrevet 19. juni 2016 Skatt øst arrangerer gratis kurs for enkeltmannsforetak. Meld deg på ett slikt. Anonymkode: 82b78...85f 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 #6 Skrevet 19. juni 2016 Tror nav kan hjelpe deg med etablererkurs. Anonymkode: 867b1...158 1
*Frida* Skrevet 19. juni 2016 #7 Skrevet 19. juni 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Tenker jeg ikke trenger en regnskapsfører da jeg som konsulent bare kommer til å ha en eller maks 2 oppdragsgivere i gangen. Anonymkode: 7369c...2fe Jeg tenker at du tar feil. Etablererkurs er nyttig, de holdes av næringsfora, banker og skatteetaten, bl.a. Kontakt kommunen din, som sikkert har oversikt. Ellers ville jeg kontaktet din samboers regnskapsfører (eller en annen) for å få en konkret gjennomgang og relevant rådgivning. 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 #8 Skrevet 19. juni 2016 Du kan starte med å lese deg gjennom det som står her hos Brønnøysundregistrene om å starte bedrift, men jeg vil absolutt anbefale å få rådgivning fra en god regnskapsfører, revisor (de driver ofte med økonomisk rådgivning i tillegg til revisjon), forretningsadvokat eller andre som kjenner regelverket og kan lose deg trygt gjennom prosessen med å starte en bedrift. Det koster nok noen kroner, men jeg vil påstå det er vel anvendte penger. Anonymkode: 62d8c...179
Kamomille Skrevet 19. juni 2016 #9 Skrevet 19. juni 2016 For det første må du undersøke om tjenestene du skal selge er merverdiavgiftspliktige. For det andre så beregner Skatteetaten skatten din, når du oppgir forventet inntekt, forskuddsskatt skal betales i fire terminer i løpet av året. For det tredje er trygdeavgift en del av den forhåndsberegnede skatten. For det fjerde er det alltid lønnsomt å søke kyndig hjelp med slike komplekse spørsmål. 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 #10 Skrevet 19. juni 2016 okei, takk for svar! har alt jeg trenger nå! Anonymkode: 7369c...2fe
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 #11 Skrevet 19. juni 2016 9 minutter siden, Kamomille skrev: For det første må du undersøke om tjenestene du skal selge er merverdiavgiftspliktige. For det andre så beregner Skatteetaten skatten din, når du oppgir forventet inntekt, forskuddsskatt skal betales i fire terminer i løpet av året. For det tredje er trygdeavgift en del av den forhåndsberegnede skatten. For det fjerde er det alltid lønnsomt å søke kyndig hjelp med slike komplekse spørsmål. For selvstendig næringsdrivende med ENK så må man betale inn en ekstra sykeforsikring til NAV for å få de samme rettighetene som vanlig lønnsmotaker. Anonymkode: cbb8b...149
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 #12 Skrevet 19. juni 2016 Her var det mange smarte svar og et par litt rare. Jeg har drevet ENK i 11 år og for det første trenger man slettes ingen advokat til dette. Som flere sier så er det Skattekontoret og Brønnøysund som hjelper deg med de nødvendige spørsmålene. Jeg er ingen regnskapsekspert, men jeg gjorde min egen næringsoppgave de første årene da jeg hadde under 300.000 i omsetning. I dag finnes det plenty av gode regnskapsprogram på nett osv. Det sagt, så er jeg i dag helt avhengig av mitt regnskapskontor fordi det over tid er mye å holde styr på. Men nå har jeg 800.000 - 1,2 i omsetning årlig. Riktig ang mva. På den fakturaen du runder 50.000 er du momspliktig og må registrere dette. Hva angår forskuddsskatt så går du inn på Altinn å skriver ned hva du tror du får i næringsinntekt. Er det lite det første året (si under 50.000) kan du også velge å ikke gjøre noe med dette, og heller belage deg på en restskatt neste år. Du kan uansett og når som helst gå inn å endre forventet inntekt flere ganger i året dersom du ønsker å justere dette. Jeg gjorde det senest i går etter at jeg fikk regnskapet fra i fjor og så jeg hadde betalt inn alt for mye forskudsskatt. Min erfaring er at skattekontoret er veldig behjelpelig på telefonen, og de arrangerer også som nevnt av andre - egne kurs (1 heldagskurs) for selvstendig næringsdrivende som er verdt å få med seg. Anonymkode: cbb8b...149 1
Kamomille Skrevet 19. juni 2016 #13 Skrevet 19. juni 2016 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ser at du får forskjellige svar, KG er absolutt ikke det rette stedet hvor en får korrekte svar. Helsepersonell er ikke merverdiavgiftspliktige i henhold til merverdiavgiftslovgivningen, undersøk hvorvidt ditt yrke kommer inn under dette unntaket. Vanlig trygdeavgift for selvstendig næringsdrivende er innberegnet i skatten. Selvstendig næringsdrivende får mindre utbetalt i sykepenger og kan tegne tilleggsforsikring hos NAV, dessuten må en selv ordne med blant annet yrkesskade-, ulykkes- og ansvarsforsikringer. Som nevnt tidligere: søk kyndig veiledning hos kompetent veileder.
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2016 #14 Skrevet 20. juni 2016 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke slik at med en gang man tjener over 50.000kr må man betale 25% moms som man må registrere annen hver måned? og hvor gjør man det, gjør man det elektronisk inne på altinn eller? Anonymkode: 7369c...2fe Jo, men det er kundene dine som betaler dette ved at du legger på 25% på prisen. Du fyller ut dette skjemaet på Altinn hver gang du skal levere, og betaler til den kontoen som er oppgitt. https://www.altinn.no/no/Skjema-og-tjenester/Etater/Skatteetaten/Alminnelig-omsetningsoppgave/ Grei gjennomgang du kan lese http://enkeltmannsforetak.nyttiginfo.no/enkeltpersonforetak/ Anonymkode: bab75...0e4
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2016 #15 Skrevet 20. juni 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Skatt øst arrangerer gratis kurs for enkeltmannsforetak. Meld deg på ett slikt. Anonymkode: 82b78...85f Ikke meg som er TS, men tusen takk for tipset! Oversikt ligger her (I tilfelle vi er enda flere dette er aktuelt for ) http://www.skatteetaten.no/kurs Anonymkode: 19c95...4df
illywhack Skrevet 20. juni 2016 #16 Skrevet 20. juni 2016 Jeg ville betalt en regnskapsfører el. for noen timer med opplæring i dette. Ta også kontakt med Skattetaten, og avtal et møte med en rådgiver der. Da får du alt på stell fra dag en, og det er alle tjent med
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2016 #17 Skrevet 20. juni 2016 Jeg har lurt på mye av det samme som TS her. Jeg synes ikke man skal undervudere svar på KG, jeg har googlet rundt for å prøve å finne svar, men blitt mer forvirret enn opplyst, men her synes jeg det var veldig mange nyttige tips, så takk til dere alle fra meg ogsåAnonymkode: cfebb...dd8
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2016 #18 Skrevet 20. juni 2016 Da jeg jobber med å rydde opp i enkeltpersonsforetak som ikke klarer å betale skatt og avgift, dvs begjære de personlig konkurs, har jeg et viktig råd til deg. Bruk 30 000 kr av årets feriebudsjett til å starte et AS. Det er så mange liv som er ødelagt fordi personer har valgt å starte ENK istedenfor AS og som ikke klarer å sette av penger til skattetrekk og MVA og som ender som gjeldsslaver i mange år. Staten kan jo holde utleggstrekk i lønn, motregne evt. skatt til gode, tvangsselge kjøretøy eller bolig osv. Vi er rett og slett ikke en hyggelig kreditor å ha på nakken. Anonymkode: 9dd11...6a8 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2016 #19 Skrevet 20. juni 2016 det er mye du må sette deg i Anonymkode: 5b3b7...69f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå