Gå til innhold

Sommerfest i barnehage

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som egentlig liker det? Hvorfor skal man ha det?

Anonymkode: 8cb39...13b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt frivillig å gå, i alle fall i barnehagen hvor jeg jobber.  Der er det FAU som arrangerer, og de kan vel ikke akkurat tvinge dere med på noe.

Selv synes jeg det er koselig, spesielt fordi vi har en egen seremoni for de barna som skal slutte på barnehagen og begynne på skolen. Selve den sosiale settingen er ikke min favoritt, men det er jo greit nok om man kjenner andre der man kan mingle med, og det gjør man jo stort sett i barnehagen hvor barna ens går.

Anonymkode: 2e005...f93

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er ganske viktig å ha litt kjennskap til foreldrene til de barna mitt barn er sammen med hver dag. Jeg har sosial angst (på ordentlig) og den får utfordret seg ganske heftig, men jeg synes det er viktig likevel.

Anonymkode: 57500...73a

• Liker 7
Gjest Sansol
Skrevet (endret)

Jeg er lite interessert i tvungen sosialisering selv....men når det er sagt så synes jeg at man burde stille opp på arrangementer som gjør at man blir litt bedre kjent med barnas venner/foreldre. Det er noe annet med diverse sosiale arrangementer på jobb og lignende. De dropper jeg glatt.

Endret av Sansol
AnonymBruker
Skrevet

Man burde tilbringe mer enn et nikk og et hei sammen med foreldrene til de barna barnet ditt går i barnehage sammen med. Ikke minst fordi man etterhvert skal begynne å sende ungen din på besøk hjem til lekekameratene, og da liker jeg å vite litt mer om hvem foreldrene er. Sommerfesten er en ypperlig anledning til å bli litt bedre kjent.

Anonymkode: 329dd...086

Skrevet

Som introvert synes jeg alle fester og tilstelninger med mange mennesker er slitsomme, men samtidig synes jeg det er fint og viktig å bli kjent med foreldrene til mine barns venner, og da er sommerfesten o.l. en fin anledning. Det er ikke alle jeg rekker å snakke særlig med i hverdagen fordi vi leverer og henter til ulike tider.

Skrevet

Ja, her snakker vi mye om hva foreldrene vil og ikke vil. 

Hva med barna? Kanskje DE har lyst til å gå på sommerfest?!

Hilsen en introvert tobarnsmor som synes sommerfest er et nødvendig onde. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, Batteri skrev:

Ja, her snakker vi mye om hva foreldrene vil og ikke vil. 

Hva med barna? Kanskje DE har lyst til å gå på sommerfest?!

Hilsen en introvert tobarnsmor som synes sommerfest er et nødvendig onde. 

Det er vel en selvfølge at de fleste barn liker sånne tilstelninger? Så det er for meg et ikke-tema.

AnonymBruker
Skrevet

Stemmer i at det viktig å bli kjent med foreldrene til de andre barna, men det holder å bli kjent med foreldrene.

I vår barnehage har jeg lagt merke til at noen drar med seg hele røkla på slikt, mor, far, farmor,farfar, mormor, morfar og til og med en onkel eller tante. Har stusset på dette ved flere anledninger, er det bare jeg som ikke har sett det før eller er det ikke vanlig?

Anonymkode: fe508...8cc

Skrevet

Jeg vet om et tjuetalls unger som liker det, i hvertfall.. tenk det, a.. At man må gjøre noe for andre enn seg selv? Det er barna som liker det, og jeg tror mange foreldre liker å være sosiale også faktisk. 

Gjest Fjotteri
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer i at det viktig å bli kjent med foreldrene til de andre barna, men det holder å bli kjent med foreldrene.

I vår barnehage har jeg lagt merke til at noen drar med seg hele røkla på slikt, mor, far, farmor,farfar, mormor, morfar og til og med en onkel eller tante. Har stusset på dette ved flere anledninger, er det bare jeg som ikke har sett det før eller er det ikke vanlig?

Jeg skjønner ikke hvorfor det er negativt?

Jeg synes sommerfest var kjempekoselig, og barna fikk ekstra oppmerksomhet av andres tanter etc som ikke har barn fra før og dermed ikke er i "alertmodus". 

Barna koste seg, og foreldrene fikk sosialisert litt. Og selvsagt er det jo veldig koselig når barna på storbarnsavd har avslutningsseremoni(dvs: synger sanger 😛) Alle de små barna synes spesielt det var veldig spennende. 

Jeg ser jo at andre foreldre avogtil sliter litt med den sosiale deler eller ikke virker interessert, men barna deres ser ut til å synes det er stas. 

Dessuten er det jo komplett umulig å få snakket med veldig innadvendte foreldre ellers, så denne festen blir faktisk den ganga en får anledning til å bli litt mer kjent. Om enn bare via noen få setninger, som jo er mer enn en har snakket sammen det siste året liksom. Og det er jo et poeng med tanke på at barna våre er sammen hele tiden i barnehagen. 

Gjest UhuruPeak
Skrevet

Mitt barn liker det. H*n synes det er gøy å få vise frem barnehagen og opptre. Synes det er det minste vi foreldre kan å gjøre, å delta og la barna dele av sin hverdag med oss. Det er viktigst for meg.

AnonymBruker
Skrevet

Sommerfesten i barnehagen er en av de få tilstelningene jeg oppriktig synes er hyggelig :) 

Men jeg går på alle avslutningene, selv de som oppleves unødvendige eller slitsomme. Det er barna som skal ha det hyggelig, så da tåler jeg to timer og en langpannekake selv om jeg egentlig kunne tenke meg å gjøre noe annet...

Anonymkode: d0b3f...96b

Skrevet
Den 19. juni 2016 at 19.20, AnonymBruker skrev:

Er det noen som egentlig liker det? Hvorfor skal man ha det?

Anonymkode: 8cb39...13b

Mange liker det.

Man skal vel like så godt ha sommerfest i barnehage som på andre jobber og skoler.

Gjest Juami
Skrevet

Det er vel hovedsakelig ikke for foreldrenes skyld at det er sommerfest i barnehagen, men aller mest for barnas skyld. Kjipt for de barna som har foreldre med veldig negativ innstilling, selvsagt, men ellers er det ofte ganske stas med fest i sin egen barnehage. Hvor barna inviterer foreldre på "sin" plass, få vist frem barnehagen på en annen måte enn i hente/bringe-situasjoner. Kanskje opptre litt og vise frem ting de har gjort for å gjøre klart til festen. 

Og for min del syntes jeg det var ganske greit å kjenne til barn og foreldrene til barna mitt barn leker med, både for å bli litt er kjent med mitt barns hverdag, og spesielt når de begynner å bli med hverandre hjem. I den barnehagen min datter gikk på var også mange av de ansatte tilstede ved sommerfester, og jeg syns også det var veldig greit å bli mer kjent med dem også. Det er jo litt begrenset hvor mye man får snakket med andre mennesker når man henter og bringer. I det hele tatt syns jeg det er viktig som foreldre å få bli litt mer kjent med personer som har veldig mye med mitt barn i hverdagen å gjøre, sånn at jeg vet hvem hun snakker om når hun snakker om hva hun har gjort på i løpet av dagen.

Skrevet

I barnehagen der mine barn gikk, var de utrolig flinke til å lage til  tilstelninger som var hyggelig for både store og små både før sommeren og andre ganger i løpet av året. Selv om det i blant kan føles litt tvunget å være sosial med noen "bare" fordi man har barn i samme barnehage, synes jeg det lett oppveies av muligheten til å delta på arrangement i regi av stedet barna mine tilbragte mer enn halvparten av sin våkne tid gjennom uken. Til sommerfesten hadde barna gjerne vært med og pyntet, planlagt underholdning, øvd på sanger, laget kunstverk osv, og for dem var det mye stolthet i å vise alt dette til foreldre og andre som kom. 

At jeg har vært heldig og også hatt bra tone med mange av de andre foreldrene teller med på mine positive opplevelser, men uansett ville jeg lett kunne levd med litt klein sosial setting for å oppleve de glade, stolte og kreative barna som fikk anledning til å invitere med seg familie inn i sin hverdag.:hjertesmil:

• Liker 1
Skrevet
Den 19.6.2016 at 22.18, AnonymBruker skrev:

Det er vel en selvfølge at de fleste barn liker sånne tilstelninger? Så det er for meg et ikke-tema.

Og det er jo det som er poenget. Ettersom denne typen arrangementer er viktige for barna, bør de også være viktige for foreldrene. Slike ting setter man av tid til. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her er foreldre, søsken og besteforeldre invitert, så vi kommer til å ta med oss lillesøster og bestemor.

Anonymkode: 98ef6...101

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er fordi sommerfest og lignende anledninger handler om mye mer enn å bli litt bedre kjent med de andre foreldrene. Det er da helt naturlig at også besteforeldre og annen nær familie ønsker et lite innblikk i hverdagen til sine barnebarn, la dem vise rundt i barnehagen, se ting de har laget, møte de flinke ansatte som tar så godt vare på dem hver eneste dag. 

Gjest insta72
Skrevet

Jeg likte aldri sommerfester  og  skole sammenkomster.  Dro fordi jeg må pga unger. Det var grusomt å sitte der  når man er helt alene og ikke den som kjenner folk. Og dette var i 13 år. Ble aldri akseptert  pga ungene mine var ikke helt a4. De var ikke super flinke på sport eller senen.  De hadde kanskje  2 venner . Men de trivdes med de de var. Men som sagt vi ble ikke akseptert av foreldre . Da var vi ikke gode nok. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...