Gå til innhold

Brukerer du mindre penger etter det begynte å gå dårligere i norsk økonomi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som tittelen sier "brukerer du mindre penger etter det begynte å gå dårligere i norsk økonomi? (sparer mer) eller betaler ned gjeld"

Skrevet

Ikke egentlig. I prinsippet sparer jeg ganske bra, men de siste månedene har det vært behov for bruke en del av de oppsparte pengene. Men over sommeren vil forbruket være mer normalt. Med sparing og investering. 

Skrevet

Vi kjøpte nylig leilighet, så vi har for første gang blitt ordentlige gjeldsslaver. Så sånn sett vil jeg ikke si at vi bruker mindre penger. Vi sparer vel mer, da, fordi vi nå betaler på vårt eget lån.

AnonymBruker
Skrevet

Tvert imot, må si jeg bruker minst like mye. Men tenker gjerne litt mer gjennom hva jeg bruker pengene på. Før kunne jeg kjøpe mye jeg ikke engang brukte, nå har jeg behov for det meste jeg kjøper. Bruker mer tid på å lese brukeromtaler osv. :)

Anonymkode: ea993...d00

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Er sluttet å bytte ut gardiner og pynt etter hver sesong. Spart mye penger. Nå står pynten lik året rundt. Før storhandlet jeg interiør, men ikke nå. Sparer hver mnd.

Anonymkode: d7a3b...785

Skrevet

Nei, jeg har aldri hatt et særlig høyt forbruk.

Mvh Yvonne :heiajente: 

AnonymBruker
Skrevet

Nei, har ikke gjort noen endringer, har aldri hatt noe stort forbruk allikevel. Bolig og bil er nedbetalt, så jeg sparer i fond.

Anonymkode: 21e49...607

AnonymBruker
Skrevet

Nei. var student for inntil to år siden, så forbruket har vel egentlig økt sammenlignet med da jeg levde på lånekassa. 

Men sånn generelt så prøver jeg å leve nøkternt i alle fall. Legger av penger hver måned og bor billig med vilje. Men det har egentlig mer med boligprisene å gjøre (sparer til bolig) enn landets økonomi ellers. 

Anonymkode: 40699...226

AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg har ikke endret mitt forbruksmønster etter norsk økonomi. Men jeg har endret det etter mitt eget liv. For to år siden bestemte jeg meg for å skilles i 2016, så jeg bestemte meg samtidig for å begynne og spare opp så mye penger som mulig. Og det har jeg klart. Jeg trenger masse nye saker, møbler og ting etter skilsmissen, og det har jeg altså spart opp penger til. Slipper å ta noe som helst på avbetaling eller kreditt (det var poenget).

Jeg har f.eks. ikke vært på noen ferier de siste årene, alt av penger til overs er blitt spart. Føler ikke at jeg har gått glipp av noe ved å la være å reise på ferie, for å sove i fremmede hotellsenger på reise er uansett et mareritt for meg, da jeg får så sterke ryggsmerter av det at ferien blir uansett så vond at den blir helt ødelagt. Så jeg unngår å reise, og sparer heller pengene.

Anonymkode: 2688c...d0b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...