AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 #1 Skrevet 19. juni 2016 Skal prøve å gå ned litt, vet jeg ikke blir bikinislank før sommeren, men greit å stramme opp litt da. Hjelper jo litt å gå ned bare 1-3 kg og. Så jeg lurer på en sunn matplan og trening som ikke er for krevende da jeg har dårlig kondis. Jeg liker best styrketrening, det er jo fint til å stramme opp, og muskler forbrenner fett, ikke sant? Burde vel trent kondis og, men der må jeg begynne forsiktig pga jeg er så utrent... Noen forslag til matplan? Ikke noe avansert som at jeg må lage de og de rettene som jeg har sett på iform, f.eks. chiafrø, avacado og sånn dritt. Jeg vil ha vanlig norsk mat. Det må da gå an å slanke seg på vanlig norsk mat og? Spiser ikke store mengdene. Problemet mitt er nok at jeg faktisk spiser så mye sukker. Drikker brus hver dag, og litt sjokolade til kaffen og. Ikke bra... skjemmes litt når jeg tenker over det - for det blir faktisk daglig. Ikke rart jeg har lagt på meg. Så jeg tror jeg vinner mye på bare å kutte helt ut sukker. men nå vil jeg altså ha en plan, frokost - hva anbefales her? Jeg er glad i fullkornsknekkebrød med brunost.... men så vet jeg noen som sier at den er full av sukker, så ikke bra... men når jeg kutter ut det andre sukkeret, så går det vel greit å unne seg denne lille dosen med sukker? :D og et glass ekstra lettmelk til: Så få jeg i meg kalsium og... Og mellommåltider, da tenker jeg litt frukt, eple, valnøtter, melon. Lunsj: Her er jeg veldig glad i rundstykker, kan godt velge grove da... med gulost og skinke? Og kanskje litt paprika? Og et glass appelsinjus? Middag: Kylling, grønnsaker og fullkornsris, bittelitt saus? Andre retter? Ønsker ikke avanserte retter der du må kjøpe masse rart. Må være mat som hele familien kan spise. Jeg begrenser bare mengden til meg selv. Kvelds: 1 knekkebrød og et eple, og et glass vann? Noen innspill, forslag til andre ting jeg kan spise? Og mosjon. Pga tidsklemma vanskelig å trene så mye, men tenkte å få til å gå en halvtimes rask gange hver dag, og et par tre ganger i uka lure inn litt styrketrening på kveldene. Har blant annet et slikt hjul som man rulle frem og tilbake, supert for magemuskler. Har også sånn strikk som man kan bruke på ulike måter, en keettlebell på 4 kg, og et par småvekter på 1.5 kg... Trimsykkelen er dessverre i ustand. LIker å danse, så kan godt ha på en zumbavideo og danse litt på stua som oppvarming. Anonymkode: f07b8...816
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 #2 Skrevet 19. juni 2016 Høres ut som du kommer langt ved bare å kutte ut søtsakene, så begynn der. Ellers kan du spise det meste, men velg grovt, spis mye grønnsaker og velg magrere alternativer. Som trening er det supert å begynne med å gå. Skaff deg en skritteller som du har på hele dagen! Så kan du øke fart og legge på styrketrening når du får lyst til det. Ikke gjør det så komplisert for da holder du ikke på endringen. Anonymkode: 584b2...d90 3
Gjest Runforit Skrevet 20. juni 2016 #3 Skrevet 20. juni 2016 Høyde, alder, vekt, slå inn på MyFitnesepal og finnut hvor mange kalorier du må spise for å gå ned. Hva du spiser spiller ikke så stor rolle så lenge du spiser mindre enn du forbrenner. Finnes ingen nei mat, bare moderate mengder.
Pringle Skrevet 20. juni 2016 #4 Skrevet 20. juni 2016 Det er mer enn nok informasjon der ute, det som mangler er vanligvis innsikt og refleksjon, men der er du allerede på god vei! Ja, vanlig norsk mat er mer enn tilstrekkelig for vektnedgang og god helse. Hvis du har identifisert problemet ditt til at du spiser for mye sukker, er alt du trenger å gjøre, å spise mindre sukker. Kutte ut sukker er umulig, fordi det er sukker i ting som frukt, grønnsaker og melk, men du kan med fordel kutte ned på søtsaker og kaker. Det er likevel ikke noe problem med litt tilsatt sukker, for som sagt, det er jo naturlig forekommende sukker i mange matvarer også, og det er kjemisk sett det samme stoffet, og det behandles på samme måte i kroppen. Men - matvarer med naturlig forekommende sukker inneholder også vitaminer, mineraler og fiber, og dette gjør at effekten av sukkeret ikke blir den samme likevel, som når du spiser (bare) søtsaker. Den beste matplanen for deg setter du opp selv ut fra dine preferanser og behov, og i samsvar med din egen og familiens døgnrytme. Hva du regner som søtsaker er opp til deg, og hvor ofte og hvor mye du skal spise av det forskjellige er også opp til deg. Selv regner jeg juice som dyrt sukkervann, mens brunost er en del av mitt daglige kosthold (det blir da som pålegg på ett knekkebrød om gangen). Lettmelk - samme som juice - vi trenger fett for å ta opp fettløselige vitaminer, og fettløselige vitaminer for å ta opp kalsium, så jeg velger helmelk, men bruker mindre mengder av gangen. Jeg spiser ikke mellommåltider, men fire komplette måltider hver dag, som alle inneholder protein, fett og grønnsaker. Jeg lager enkel mat og sjelden saus, fordi kjøttet/fisken jeg velger oftest er ganske fet, og når jeg bruker potet/søtpotet, blir det ofte i form av mos, som gir en del fuktighet/fett. Jeg spiser nesten alt mulig, variasjon er viktig for meg og jeg liker det meste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå