Gå til innhold

Kan retten dømme flytting?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan retten dømme at den ene forelderen kan ta med barna å flytte uten å endre på samværet? Hvis foreldrene i utgangspunktet har 50/50

Jeg er ikke interessert i å kjempe om foreldreretten, den andre forelderen er en god forelder, jeg er interessert i å få flytta fordi jeg mener det er til barnas beste, og ønsker at den andre forelderen flytter med. Dette er et sted barna har mer familie i nærheten og et sted den andre forelderen også har sterk tilknytning. 

Må jeg gå i retten og argumentere for at jeg bør ha mest samvær eller at vedkommende har dårligere omsorgsevner eller kan jeg argumentere for at heg mener flytting er til det beste for meg og barna og ikke til vesentlig ulempe for den andre foreldren?

Dette ble kryptisk og jeg kan utdype dersom det trengs.

Anonymkode: 763d3...8b1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke tvinge den andre forelderen til å flytte. Retten dømmer heller ikke at man må flytte.

Anonymkode: 4fa89...cf3

• Liker 13
Skrevet

Nei. Man ikke ikke påtvinge flytting.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Så det jeg må kjempe for er hovedomsorg sånn at jeg kan flytte med de? Kan jeg da evt gi den andre forelderen 50/50 igjen når vi flytter? Vedkommende kommer til å flytte etter dersom jeg kan flytte med barna. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så det jeg må kjempe for er hovedomsorg sånn at jeg kan flytte med de?

Jepp. Og dersom dere faktisk er like gode foreldre, barna er såpass store at de har tilknytning til nærmiljøet osv. kommer du mest sannsynlig til å tape, og den andre blir idømt hovedomsorgen.

Anonymkode: 5777f...d2b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan retten dømme at den ene forelderen kan ta med barna å flytte uten å endre på samværet? Hvis foreldrene i utgangspunktet har 50/50

Jeg er ikke interessert i å kjempe om foreldreretten, den andre forelderen er en god forelder, jeg er interessert i å få flytta fordi jeg mener det er til barnas beste, og ønsker at den andre forelderen flytter med. Dette er et sted barna har mer familie i nærheten og et sted den andre forelderen også har sterk tilknytning. 

Må jeg gå i retten og argumentere for at jeg bør ha mest samvær eller at vedkommende har dårligere omsorgsevner eller kan jeg argumentere for at heg mener flytting er til det beste for meg og barna og ikke til vesentlig ulempe for den andre foreldren?

Dette ble kryptisk og jeg kan utdype dersom det trengs.

På Norsk jord gjelder Norske lover og regler for alle enten de er Norske statsborgere eller de er Amerikanere på ferie i Norge. En avtale om samvær gjelder for begge foreldrene. Flytter den ene forelderen innen Norge og tar barnet med uten samtykke fra den andre forelderen, kan den andre forelderen gå til retten og kreve at barnet ikke skal flytte. 

Det smarteste er derfor å få et skriftlig samtykke fra den andre forelderen på at det er greit at barnet flytter med den første forelderen. Haag komsesjonen om barnebortføring gjelder også. 

Anonymkode: 7b7a0...1ef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jepp. Og dersom dere faktisk er like gode foreldre, barna er såpass store at de har tilknytning til nærmiljøet osv. kommer du mest sannsynlig til å tape, og den andre blir idømt hovedomsorgen.

Anonymkode: 5777f...d2b

Takk, det jeg fryktet. Får snakke med en advokat og høre hva jeg må gjøre.

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk, det jeg fryktet. Får snakke med en advokat og høre hva jeg må gjøre.

Det er vel først og fremst den andre forelderen du bør snakke ordentlig med om dette.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, MapleSirup skrev:

Det er vel først og fremst den andre forelderen du bør snakke ordentlig med om dette.

Ja, det har jeg prøvd i noen år. Kommer ingen vei der. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor mener du det er best for barna å flytte? Hvor langt unna? Og hvorfor er det ikke en ulempe for den andre forelderen?

Anonymkode: cc1f4...063

• Liker 6
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ettersom dere har barna 50% og ikke kan snakke sammen slik det nå er, så har jeg vanskelig for å se at situasjonen bedres ved å flytte.

Langt mindre med advokat/trussel om rettsak.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, MapleSirup skrev:

Ettersom dere har barna 50% og ikke kan snakke sammen slik det nå er, så har jeg vanskelig for å se at situasjonen bedres ved å flytte.

Langt mindre med advokat/trussel om rettsak.

Hvor sa jeg at vi ikke snakker sammen? Vi har et godt forhold og et godt samarbeid men akkurat flyttesaken er veldig betent og det kan vi ikke snakke om. Jeg har alt sagt til vedkommende at jeg kommer til å kontakte advokat og at jeg ønsker en nøytal part til å se på det, retten hvis vi ikke blir enige. Men ingen av oss ønsker å ta barna fra den andre og vi er fornøyd med 50/50. 

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da tar du kontakt med familierådgivningskontoret og ber om å få komme til en samtale for å forsøke å få til en løsning. 

• Liker 1
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hvor sa jeg at vi ikke snakker sammen? Vi har et godt forhold og et godt samarbeid men akkurat flyttesaken er veldig betent og det kan vi ikke snakke om. Jeg har alt sagt til vedkommende at jeg kommer til å kontakte advokat og at jeg ønsker en nøytal part til å se på det, retten hvis vi ikke blir enige. Men ingen av oss ønsker å ta barna fra den andre og vi er fornøyd med 50/50. 

ok. Beklager. Da misforsto jeg.

Men det er jo tydelig at hen ikke har lyst til å flytte. Da er det jo ganske dødfødt.

Å få hovedomsorg når motivet er å flytte er ganske far fetched.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor må du flytte? Kan ikke du gi han hovedomsorgen da om du absolutt må flytte? 

Anonymkode: 1d4bb...4ce

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da tar du kontakt med familierådgivningskontoret og ber om å få komme til en samtale for å forsøke å få til en løsning. 

Ja, har tenkt på det. Men den andre forelderen sier bare at det ikke kommer til å endre noe uansett. Fryktelig kjedelig situasjon å være i og jeg blir så frustrert fordi det er mest på ren trass dette skjer. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor må du flytte? Kan ikke du gi han hovedomsorgen da om du absolutt må flytte? 

Anonymkode: 1d4bb...4ce

Det er åpenbart ikke et alternativ. Jeg kan ikke legge ut situasjonen.

Gjest Chroma
Skrevet

Hvordan vil forholdet mellom dere foreldre bli dersom du drar han for retten for å få til en flytting? Er det ikke bedre (for barna!) å bo der dere bor og fortsette å ha et godt samarbeid enn å ta sjansen på å bli uvenner?

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Chroma skrev:

Hvordan vil forholdet mellom dere foreldre bli dersom du drar han for retten for å få til en flytting? Er det ikke bedre (for barna!) å bo der dere bor og fortsette å ha et godt samarbeid enn å ta sjansen på å bli uvenner?

Vi kommer ikke til å bli uvenner uansett hvilken vei det skulle gå. Men ja, det er jo en viktig vurdering som jeg har gjort. Jeg mener det er bedre for barna på sikt å flytte.

AnonymBruker
Skrevet

Om kommunikasjnen er så dårlig burde derejo aldri hatt 50/50 i utgangspunktet. Gå for hovudomsorg du.

Anonymkode: 5dfff...3cb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...