AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 #1 Skrevet 19. juni 2016 En venninne fortalte meg følgende hirtorie. Hennes sønn (på 10-år) var på overnattigsbesøk hos en klassekamerat for et par helger siden. På søndags morgen hadde denne familien dratt på søndagsmøte i menigheten, og hennes sønn hadde blitt med. Min venninne (moren) var ikke informert om at de skulle på søndagsmøtet, men de hadde avtalt at hun skulle hente sønnen kl. 15, så det var vel naturlig for familien å ha han med. Da hun hentet sønnen og fikk høre at han hadde spist pølse og kaker fordi de hadde vært på møtet, reagerte hun ikke spesielt. Det fremstod bare som han hadde hatt det gøy med andre barn. Men utover kvelden når sønnen fortalte hva han hadde opplevd reagerte hun. Det hun reagerte mest på var at sønnen fortalte at det å være homofil er galt. Sønenn hadde også hørt de voksene stå å bable i løse lufta (hun forstod det som at han siktet til tungetale). Hun tok en prat med sønnen, og han fikk nok ikke noe varige mén av hendelsen. Men hun opplevde det å gå over streken å ta med sønnen på slike religiøse sammenkomster som er så langt i fra deres eget livssyn, uten å si ifra eller spørre først. Sønnen hennes omgås mye dette barnet I familien, og hun er nå litt engstelig for at de skal "hjernevaske" han med slike holdninger som hun selv tar avstand fra. Overreagere hun? Har sønnen hennes godt av å lære om andre religioner, ved å komme det så nært? Eller er dette sikkelig overtramp? Hvordan hadde du reagert? Anonymkode: 32c13...beb 4
Testosteron Skrevet 19. juni 2016 #2 Skrevet 19. juni 2016 Det er ikke mulig å "hjernevaske" noen i løpet av en time eller to. Slikt tar lang tid. De eneste som faktisk driver "hjernevask" av gutten, er hans egne foreldre. De er jo dem han stort sett omgås. Ikke foreldrene til vennene 13
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 #3 Skrevet 19. juni 2016 Jeg hadde også reagert hvis barnet mitt hadde blitt tatt med til et religiøst møte hvor han ble fortalt at homofili er synd, og jeg hadde heller ikke ønsket at mitt barn hadde sett noen som tungetalte - barnet, som ikke visste hva dette var, kunne blitt redd. Det er sikkert ikke vondt ment fra de andre foreldrenes side, ikke noe forsøk på hjernevasking e.l. - de tar sikkert dette som en helt vanlig ting. Og det er det jo for dem. Ville bare sagt til foreldrene at jeg ikke ønsket at de tok med barnet mitt til religiøse møter i fremtiden, de kan bare ringe, så kommer vi og henter. Anonymkode: 9cb6a...c61 26
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 #4 Skrevet 19. juni 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: En venninne fortalte meg følgende hirtorie. Hennes sønn (på 10-år) var på overnattigsbesøk hos en klassekamerat for et par helger siden. På søndags morgen hadde denne familien dratt på søndagsmøte i menigheten, og hennes sønn hadde blitt med. Min venninne (moren) var ikke informert om at de skulle på søndagsmøtet, men de hadde avtalt at hun skulle hente sønnen kl. 15, så det var vel naturlig for familien å ha han med. Da hun hentet sønnen og fikk høre at han hadde spist pølse og kaker fordi de hadde vært på møtet, reagerte hun ikke spesielt. Det fremstod bare som han hadde hatt det gøy med andre barn. Men utover kvelden når sønnen fortalte hva han hadde opplevd reagerte hun. Det hun reagerte mest på var at sønnen fortalte at det å være homofil er galt. Sønenn hadde også hørt de voksene stå å bable i løse lufta (hun forstod det som at han siktet til tungetale). Hun tok en prat med sønnen, og han fikk nok ikke noe varige mén av hendelsen. Men hun opplevde det å gå over streken å ta med sønnen på slike religiøse sammenkomster som er så langt i fra deres eget livssyn, uten å si ifra eller spørre først. Sønnen hennes omgås mye dette barnet I familien, og hun er nå litt engstelig for at de skal "hjernevaske" han med slike holdninger som hun selv tar avstand fra. Overreagere hun? Har sønnen hennes godt av å lære om andre religioner, ved å komme det så nært? Eller er dette sikkelig overtramp? Hvordan hadde du reagert? Anonymkode: 32c13...beb Når disse to barna er mye sammen, så burde jammen din venninne kjenne denne familien så godt at hun og kjenner til hvilken menighet de tilhører. Tilhører man en menighet og er aktiv i menigheten så går man og på møter om søndagene. At de hun har overlatt omsorg og ansvar til skal spørre henne om tillatelse til å ta barnet hennes med på det som for dem er en vanlig søndagsaktivitet, kan hun ikke forvente. At det har kommet frem at homofili er synd, tviler jeg sterkt på. Kanskje både ts og hennes venninne vil ha godt av en tur på et søndagsmøte for å bli litt "opplyste" om hva og hvordan ting foregår der? Anonymkode: 136b9...d82 14
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 #5 Skrevet 19. juni 2016 Jeg hadde blitt lyn hakke forbanna. Anonymkode: c22a2...c26 16
Vera Vinge Skrevet 19. juni 2016 #6 Skrevet 19. juni 2016 Man burde spørre foreldre om det er greit før man tar med andres barn på religiøse sammenkomster, ja. Nå ville jeg i utgangspunktet sagt ja til det, selv om jeg ikke er kristen selv, fordi jeg syns det er positivt for barn å få innblikk i forskjellige miljøer. Men akkurat tungetale og taler om at homofili er synd, hadde jeg hatt problemer med, og der ville jeg nok holdt igjen mtp et nytt besøk i denne menigheten. Men sånn generelt, så var jeg mye med en venninne i en frikirkemenighet da jeg var barn, og en annen venninnes familie på buddhistiske møter. Hjemme hadde jeg foreldre som var klare ateister. Jeg er glad for at jeg fikk delta på disse tingene, og det var veldig interessant. Jeg kunne jo endt opp som kristen f.eks, noe som jo bare ville vært fint, men i praksis ble jeg lite påvirket. Jeg syns det var spennende å snakke om livet, døden osv, og så var det morsomme aktiviteter der, men jeg ble ikke noe mer overbevist om Guds eksistens, egentlig. Så det er jo ikke sånn at man må bli "hjernevasket" av å delta på slike ting. Men som sagt, særlig å se voksne i tungetale ville jeg ikke likt. Det med homofili er det i det minste mulig å snakke om hjemme, selv om jeg ikke hadde likt slike taler heller. 5
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 #7 Skrevet 19. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Når disse to barna er mye sammen, så burde jammen din venninne kjenne denne familien så godt at hun og kjenner til hvilken menighet de tilhører. Tilhører man en menighet og er aktiv i menigheten så går man og på møter om søndagene. At de hun har overlatt omsorg og ansvar til skal spørre henne om tillatelse til å ta barnet hennes med på det som for dem er en vanlig søndagsaktivitet, kan hun ikke forvente. At det har kommet frem at homofili er synd, tviler jeg sterkt på. Kanskje både ts og hennes venninne vil ha godt av en tur på et søndagsmøte for å bli litt "opplyste" om hva og hvordan ting foregår der? Anonymkode: 136b9...d82 Hun vet familien er kristen, og har ikke noe problem med det. Hun hadde forestilt seg mer at denne familien går i kirken og synger salmer. Så hun kjente ikke til menigheten nei, og hva de står for. Hun er ikke direkte venn med foreldrene, men de omgås baturligvid ved aktiviteter for barna/ henting osv... Hvorfor tviler du på at menigheten mener homofili er synd? Er vel merkelig at sønnen kommer hjem og finner på slikt selv? Hvorfor skulle han det? Anonymkode: 32c13...beb 9
Forundret.. Skrevet 19. juni 2016 #8 Skrevet 19. juni 2016 Jeg hadde reagert negativt til det. Av frykt for å ødelegge for barna så ville jeg selv forsøkt å bare unngå at barnet ble med på møte igjen. Latt være å si noe til foreldrene til vennen men heller tatt opp temaet om homofile med mitt eget barn og fortalt hva jeg syntes. Nå har vi faktisk et nært familie medlem som er religiøs, hun er etter vår oppfatning gal med tanke på hva hun kan si om homofile, muslimer, vitenskapen osv osv. Vi gjorde en avtale med henne at fremfor barnet vårt så skulle hun ikke si noe om religion, det har hun jo brutt flere ganger allerede noe som spiller inn på det at hun får ikke være rundt vårt barn uten at en av oss er der. 4
EvaLena Skrevet 19. juni 2016 #9 Skrevet 19. juni 2016 Barnet tok garantert ingen skade av dette og evt flere møter i den menigheten. Så ja, jeg syns hun overreagerer 😊 10
mortilen Skrevet 19. juni 2016 #10 Skrevet 19. juni 2016 Det slår meg at det er rart man ikke visste at familien tilhørte en menighet, ettersom barna er mye sammen. Men når det er sagt skal man absolutt spørre om det er greit. jeg tror ikke barnet har tatt noe skade, men poenget her er at foreldrene skulle kjent hverandre bedre og hatt en dialog om akkurat dette. 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 #11 Skrevet 19. juni 2016 IKKE greit å ta med andres barn på møter uten å spørre foreldre om lov. "Mor burde visst at..." ja, hun burde tenkt at de kanskje gikk på møter. Men familien burde også tenkt at denne familien ikke er religiøse, og at man ikke tar for gitt at det er greit. Ville DE syntes det var greit om sine kristne unger ble dratt med i en moske? Men religiøse tenker ikke sånn, de ser bare "utenforstående" som de kan frelse, og de vet at unger er lettest å påvirke. Anonymkode: 6d795...16f 13
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 #12 Skrevet 19. juni 2016 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: At det har kommet frem at homofili er synd, tviler jeg sterkt på. Kanskje både ts og hennes venninne vil ha godt av en tur på et søndagsmøte for å bli litt "opplyste" om hva og hvordan ting foregår der? Anonymkode: 136b9...d82 Eh, har du noen gang gått på sånne møter? Om de taler i tunger så er det ikke akkurat snakk om statskirken. Disse menighetene prater støtt og stadig om syndige homofile, så snurp igjen. Anonymkode: 6d795...16f 17
Arth88 Skrevet 19. juni 2016 #13 Skrevet 19. juni 2016 Jeg er ateist selv, men dette hadde faktisk ikke gjort meg noe om ungene fikk oppleve. Hvis vi er enige med lovteksten vår om religionsfrihet, så betyr jo det at vi som foreldre skal presentere alle livssyn uten fordommer, og uten press om hvilket som er det riktige. Ville heller brukt tid på å forklare ungen grundig hva han faktisk hadde vært med på, og latt han selv få ta avgjørelsen på om han hadde fortsatt ønsket å ha helgeovernattinger hos den familien igjen. Som barn vokste jeg opp i flere ulike familier, med ulikt livssyn, en av dem var del av en menighet nokså lik den som beskrives her. Jeg husker jeg synes møtene var rimelig spesielle, men jeg var ikke redd. Det er ikke slik at man blir hjernevasket av noen søndagsmøter, det er man først om hele barndommen ens blir isolert i ett livssyn. 8
Gjest Tom/Loki Skrevet 19. juni 2016 #14 Skrevet 19. juni 2016 (endret) Ja hun overdriver. Men det hadde vært fort gjort å tatt en telefon for å spør om det var greit. Endret 19. juni 2016 av Tom/Loki
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 #16 Skrevet 19. juni 2016 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: At det har kommet frem at homofili er synd, tviler jeg sterkt på. Kanskje både ts og hennes venninne vil ha godt av en tur på et søndagsmøte for å bli litt "opplyste" om hva og hvordan ting foregår der? Anonymkode: 136b9...d82 Hvorfor tviler du? Dette er en vanlig mening i mange kristne menigheter. Jeg hadde snakket med foreldrene for å unngå at dette skjedde igjen. Tungetale kan være svært skremmende for små barn, en eks av meg vokste opp i en pinsemenighet, og han var traumatisert av både tungetaleseanser og ekstreme holdninger opp i voksen alder. Og han har kuttet kontakt med foreldrene sine, bla pga de dro han med på slike ting, og ødela psyken hans. Anonymkode: 77c7a...151 8
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 #18 Skrevet 19. juni 2016 Jeg syns ikke hun overreagerer. Jeg syns ikke det er naturlig å forvente at det er greit at barn kan være med på slike møter. Som forelder vil jeg gjerne bestemme om ungen min bør gå på slike møter. Greit nok at ungen ikke tar skade av å være med på ett møte, men for meg er tro noe personlig, og ikke noe man presser på andre, i alle fall ikke barn. Antar moren bare ville inkludere gutten, og mente sikkert ikke noe galt med det. Men om det var meg ville jeg bare sagt i fra at jeg satt pris på vennskapet og samværet mellom barna våre, men at ungen min ikke skal være med på slike møter i fremtiden, da vi ikke deler det livssynet. Generelt sett syns jeg det er en uting å presse troen sin på andre. Anonymkode: f4a15...7f9 5
Kittykat Skrevet 19. juni 2016 #19 Skrevet 19. juni 2016 For meg hadde det ikke vært en spesielt big deal om barnet mitt hadde vært med en venn på et sånt møte. Men jeg hadde også reagert hvis mitt barn ble fortalt at homofili er galt, hvis du ikke tror så havner du i helvete osv fordi det strider stikk i mot det jeg prøver å lære mine barn. Jeg er agnostiker, men er positiv til homofili (ser på dem som likeverdige mennesker) og tror neppe at gud er så "ondskapsfull" som troende vil ha han til mot de som ikke tror/er annerledes. Så ja, en tillatelse er så absolutt på sin plass, uansett. 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 #20 Skrevet 19. juni 2016 38 minutter siden, EvaLena skrev: Barnet tok garantert ingen skade av dette og evt flere møter i den menigheten. Så ja, jeg syns hun overreagerer 😊 Problemer er ikke at mor tror sønnen ble skadet av dette møtet. Problemet var at hun opplevde det som er overtramp å ikke bli informert eller spurt, da dette livssynet strider med hvordan hun oppdrar sønnen. Anonymkode: 32c13...beb 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå