Gå til innhold

Når bestevennen ikke vil leke mer - hva sier dere til barna? 😔

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bestevennen til barnet mitt har plutselig vokst fra min gutt. Han er litt eldre og har nettopp kommet i puberteten. De to har hengt sammen som erteris de siste årene. Nå responderer ikke bestevennen på meldinger, og legger på røret når gutten min ringer. 

Jeg har forøvrig ventet at dette skulle skje grunnet aldersforskjellen, men ikke så plutselig og så brutalt. 

Guttene går ikke på samme skole. 

Hva skal jeg gjøre? Hvordan håndtere dette? Jeg synes det er grusomt å se min gutt så lei seg, frustrert og forvirret. 

😔

Anonymkode: 8244d...e0a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville sagt det som det var at ..navnet...... (bestevennen) er mye eldre enn deg og er nå er i en alder hvor det er vanlig at de søker sine jevnaldre, vil være med klassekamerater. Det kan oppleves veldig leit, og du må vise at d forstår det, samtidig si det er normalt at det er sånn. Det er helt vanlig, og ikke fordi din gutt ikke er god nok. Viktig å gi uttrykk for det.

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, exictence skrev:

Ville sagt det som det var at ..navnet...... (bestevennen) er mye eldre enn deg og er nå er i en alder hvor det er vanlig at de søker sine jevnaldre, vil være med klassekamerater. Det kan oppleves veldig leit, og du må vise at d forstår det, samtidig si det er normalt at det er sånn. Det er helt vanlig, og ikke fordi din gutt ikke er god nok. Viktig å gi uttrykk for det.

Her har du svaret. 

Anonymkode: fa528...eaf

• Liker 2
Skrevet

I tillegg begynner de i puberteten gjerne å interessere seg for det motsatte kjønn, evt kjæreste.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, exictence skrev:

Takk for råd. 

Andre som har erfart lignende? 

Ts 

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke kiden det selv, da? Må voksne alltid blande seg? Det blir naturligvis noe annet dersom man før spørsmål om hvorfor Pål ikke vil leke med han mer. Men ellers klarer unger stort sett å ordne opp i ting sjæl.

Anonymkode: 65023...eb2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke kiden det selv, da? Må voksne alltid blande seg? Det blir naturligvis noe annet dersom man før spørsmål om hvorfor Pål ikke vil leke med han mer. Men ellers klarer unger stort sett å ordne opp i ting sjæl.

Disse går som nevnt ikke på samme skole og har ikke samme omgangskrets. Når han legger på røret og ikke vil snakke med sønnen min så kommer de heller ikke til å møtes (dvs. ordne opp selv). Men, dette er jo litt av grunnen til at jeg opprettet tråden - for å høre hva andre ville gjort i min situasjon som mamma. Så takk for ditt inspill 😊 

TS

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Disse går som nevnt ikke på samme skole og har ikke samme omgangskrets. Når han legger på røret og ikke vil snakke med sønnen min så kommer de heller ikke til å møtes (dvs. ordne opp selv). Men, dette er jo litt av grunnen til at jeg opprettet tråden - for å høre hva andre ville gjort i min situasjon som mamma. Så takk for ditt inspill 😊 

TS

Nå er det heller sjelden at unger "ordner opp" når vennskap tar slutt. Det er mer at den ene slutter å ville være sammen med og snakke med den andre. Enkelt og greit.

Skrevet

Bare si det som det er :) På en fin og forståelig måte :) 

AnonymBruker
Skrevet
Den 19 June 2016 at 17.14, AnonymBruker skrev:

Nei, man kan jo bare gi ungene mat og klær IG tak over hodet, overlate opplysningsarbeidet til lærerne og la barnet finne ut resten selv, med det det innebærer av uendelig mye usikkerhet, feilvurderinger og trekker i trynet. 

Men noen av oss ser det som viktig å bidra til å hjelpe barnet med å utvikle innsikt, empati og selvfølelse og å videreføre verdier man mener er viktig. 

Anonymkode: b30ec...1cc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å melde gutten din i en ny hobby (speideren, fotball, kampsport etc) slik at gutten din heller på den måten kan få seg nye venner? 

Anonymkode: b6518...b11

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...