Gå til innhold

Når du finner en mark...

Anbefalte innlegg

Gjest Klaveret
Skrevet

I år har jeg gravd mye i jorda. Blomsterbed og sånn.  Og da duker det opp utrolige mengder meitemark. Det et ingen problem egentlig, men jeg er litt redd for å skade de. Som regel flytter jeg de slik at de kommer unna vei men samtidig et egnet område for de. Jeg er veldig bevisst på at jeg ikke ødelegger for dem. Faktisk synes jeg det er sjarmerende med så mye liv nede i jorda.                                                          Dette høres kanskje ut som et tulleinnlegg. Jeg ser det, men når jeg holder på i jorda så tenker jeg sånn 

Og jeg skulle gjerne visst hva andre tenker når de graver i moder jord? Det er iallefall en deilig og avstressende hobby 😄9

Gjest noe tilfeldig
Skrevet
8 minutter siden, Klaveret skrev:

I år har jeg gravd mye i jorda. Blomsterbed og sånn.  Og da duker det opp utrolige mengder meitemark. Det et ingen problem egentlig, men jeg er litt redd for å skade de. Som regel flytter jeg de slik at de kommer unna vei men samtidig et egnet område for de. Jeg er veldig bevisst på at jeg ikke ødelegger for dem. Faktisk synes jeg det er sjarmerende med så mye liv nede i jorda.                                                          Dette høres kanskje ut som et tulleinnlegg. Jeg ser det, men når jeg holder på i jorda så tenker jeg sånn 

Og jeg skulle gjerne visst hva andre tenker når de graver i moder jord? Det er iallefall en deilig og avstressende hobby 😄9

Veldig enig. Hagearbeid er terapi 💛

Skrevet

Tenker som deg, jeg. Flytter dem til siden slik at de kan komme seg trygt ned i jorda igjen. Kommer av og til over minimeitemarker, og de er jeg ekstra forsiktige med - nå i vår fant jeg en klynge med noe som må ha vært nyfødte.

Litt vanskelig var det nå da jeg skulle fjerne løvetann fra plenen - det var jo store meitemarker kilt inn mellom de tykke røttene. Vanskelig å vite helt hvordan man skal unngå å skade dem, men puttet dem nå ned i hullet igjen når jeg var ferdig.

Skjønner det egentlig om folk synes vi er litt rare som holder på sånn :P
Men skjønner meg ærlig talt ikke på mennesker som velger å skade andre vesener når det er like enkelt å ikke gjøre det, selv om det virker som vi andre er i mindretall. Håper det inntrykket er feil.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, Klaveret skrev:

Flott holdning, meitemark må tas vare på! :) Men du flytter dem vel ikke bort fra blomsterbedet ditt? De er jo gull verdt for jorda og plantene! Gratis gartnerassistenter! :) 

Anonymkode: dd205...8a7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Meitemarken er din venn! Stort antall meitemarker viser til sunn jord.

Jobber jeg i bedet, så flytter jeg meitemarkene så de ikke blir skadet av spaden eller hva nå enn redskap jeg driver på med. Men flytter dem, og hiver litt lett jord oppå, så de ikke blir liggende i solsteken, så finner de veien nedover i jorden selv. 

"Ettersom meitemarken graver seg gjennom jorda produserer den slim som avsettes langs veggene i gangene den graver ut. Slimet reagerer med jorda og danner en slags sement som stabiliserer tunnellveggene slik at tunnellene kan brukes om igjen. Slike tunneller forbedrer dreneringen av vann i jorda ned til sonen med planterøtter. Dette gir bedre vekstvilkår for planter. Meitemarkens stadige graving gjør at den tar opp og lagrer en del forurensningsprodukter fra jorda. Nivåer av forurensningsstoffer i meitemark kan dermed utnyttes til å overvåke forurensningstrykket i jorda. Siden ulike meitemarkarter trives under ulike forhold, kan artssammensetningen og mengden av meitemark også brukes til å anslå pH, komposteringsrate og andre jordproduktivitetsmål for et område. Mange har vel meitemark i komposthaugen sin, og kjenner gjennom det til meitemarkens rolle i prosessen der næringsstoffer blir frigjort til jorda når død vegetasjon blir nedbrutt."

Anonymkode: c40c7...35f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

når jeg møter på en meitemark mens jeg graver i jorda, kaster jeg fra meg spaden og løper (ikke langt fra sannheten). Har total forbi for meitemark. Men jeg skader den hvertfall ikke:)

Anonymkode: 650c5...e1e

• Liker 3
Skrevet

Hvis jeg finner en mark så hyler jeg:bond: Er jeg alene uten umiddelbar tilgang på stor&sterk mann, så tar jeg spaden og flytter den et annet sted. Ellers forventer jeg hjelp til å hanskes marken. Jeg har litt fobi mot ting som spreller veldig fort. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker ikke over det så mye. De er jo så mange! Og når man kommer i skade for å dele en har man vel plutselig to? Win win?

Men én ting som jeg aldri har skjønt...spiser ikke de på levende røtter? Kan ikke fatte at de utelukkende skal ha positive effekter.

Anonymkode: 88837...0d4

Skrevet

Jeg tenker på dem og legger dem slik at de kommer seg ned i jorda igjen, men driver ikke på med noen større tilrettelegging. Er jo glad for at jeg har dem. 

AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker ikke over det så mye. De er jo så mange! Og når man kommer i skade for å dele en har man vel plutselig to? Win win?

Men én ting som jeg aldri har skjønt...spiser ikke de på levende røtter? Kan ikke fatte at de utelukkende skal ha positive effekter.

Forveksler du meitemark og enkelte larver her? Meitemark spiser ikke røtter. De spiser planterester, men ikke levende planter. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forveksler du meitemark og enkelte larver her? Meitemark spiser ikke røtter. De spiser planterester, men ikke levende planter. 

Det var akkurat det jeg lurte på. Ingen forveksling, men var ikke trygg på kostholdet til meitemark.

Skrevet

Jeg synes de er ekle, men vet at de er nyttige.  Derfor unngår jeg å se på dem, og flytter dem raskt med spaden.  Har underlag under knærne og hagehansker når jeg luker. 
Er barnebarna mine i nærheten, så kommer de ilende for å flytte dem.  De synes makkene er søte!!?

Gjest Coolaid
Skrevet
Den 18.6.2016 at 1.46, Klaveret skrev:

Finner jeg mark så håper jeg at jeg ikke har skadet dem. De er fantastisk for jorden. Har jeg prosjekter på gang så kjører jeg adressendring for marken og tvangsflytter den til et sted hvor jeg trenger den. 

Godt å se at jeg ikke er den eneste som tenker slik. Jeg har også gravd etter mark og tatt med meg hjem til egne prosjekter :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...