Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ettersom jeg flyttet rett hjemmefra og i studentlivet med svært få faste utgifter (har bodd på studenthybel, ikke hatt bil osv), så er det så vanskelig å se for seg hvor mange andre utgifter man kommer til å ha i tillegg til studielånet. 600.000 i studielån tilsvarer rundt 3000 i mnd, også kommer jo boliglån/husleie og eventuelt billån i tillegg og alt mulig annet. Gjennomsnittlig grunnlønn er 450.000 for siviløkonomer. 

Vet 600.000 i studielån er mye, men er det FOR mye i min situasjon? Har ikke så mye valg nå altså, men er greit å vite hva man kan regne med å sitte igjen med til sparing etter faste utgifter er betalt..

Anonymkode: bbc57...ee6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ettersom jeg flyttet rett hjemmefra og i studentlivet med svært få faste utgifter (har bodd på studenthybel, ikke hatt bil osv), så er det så vanskelig å se for seg hvor mange andre utgifter man kommer til å ha i tillegg til studielånet. 600.000 i studielån tilsvarer rundt 3000 i mnd, også kommer jo boliglån/husleie og eventuelt billån i tillegg og alt mulig annet. Gjennomsnittlig grunnlønn er 450.000 for siviløkonomer. 

Vet 600.000 i studielån er mye, men er det FOR mye i min situasjon? Har ikke så mye valg nå altså, men er greit å vite hva man kan regne med å sitte igjen med til sparing etter faste utgifter er betalt..

Utdannet Siviløkonom for 2 år siden. Hadde rundt 800.000kr i studielån. Tok bachelor i psykologi først.
Går helt fint. Har lønn på 490.000kr. Lever litt sparsomt de første par årene, lite utenlandsreiser og jobber en del for å komme inn i systemet og få praktisk erfaring. Går veldig bra. Betalte ned 200.000kr på studielånet det første året og 150.000kr det andre året, grunnet billån og slikt. betalte litt ned på studielånet etter jeg hadde jobbet i sommerferiene under utdanningen. Betalte ned 100.000kr de to siste årene under masteren. så nå to år etter endt utdanning har jeg igjen 350.000kr på studielånet. Regner med å ha betalt det ned iløpet av 3 år, så ingen stress.

Anonymkode: bee73...634

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utdannet Siviløkonom for 2 år siden. Hadde rundt 800.000kr i studielån. Tok bachelor i psykologi først.
Går helt fint. Har lønn på 490.000kr. Lever litt sparsomt de første par årene, lite utenlandsreiser og jobber en del for å komme inn i systemet og få praktisk erfaring. Går veldig bra. Betalte ned 200.000kr på studielånet det første året og 150.000kr det andre året, grunnet billån og slikt. betalte litt ned på studielånet etter jeg hadde jobbet i sommerferiene under utdanningen. Betalte ned 100.000kr de to siste årene under masteren. så nå to år etter endt utdanning har jeg igjen 350.000kr på studielånet. Regner med å ha betalt det ned iløpet av 3 år, så ingen stress.

meg over her...

Har ca. 40.000kr brutto -> 30.000kr netto utbetalt i måneden.

Betaler fast 4000kr til lånekassen og en gang i året betaler jeg en ekstra nedbetaling når jeg ser hva jeg har råd til.

Utgifter:

Studielån: 4000kr

Boliglån: 6500kr
Bil: 3000kr

Forsikringer: 900kr

Telefon: 3500kr
Strøm: 500kr

Sparing: 5000kr

Canal Digital T-we box + internett: 800kr

og i tillegg ting som eiendomsskatt, renovasjon, vann, kommunale utgifter osv. og seff utgifter til mat, helse, gaver, underholdning, husholdning, dyr.....

av 30.000kr utbetalt har jeg rundt 23-25.000kr i faste og variable kostnader og sitter igjen med 5000kr til sparing.

AnonymBruker
Skrevet

Økonomer som ikke skjønner at det ikke lønner seg å betale ekstra ned på studielånet?

Anonymkode: d7305...cf1

• Liker 15
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Økonomer som ikke skjønner at det ikke lønner seg å betale ekstra ned på studielånet?

Anonymkode: d7305...cf1

Enig. Forunderlig... 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Billån er et av de lånenen som lønner seg minst!
Hva betaler du i lån på bilen? Kan du bytte til en rimeligere bil? I tillegg kommer forsikring på bilen.
OM du ikke har råd til å kjøpe en bil cash, kan det hende det lønner seg å lease bilen i stedet? Og MÅ du ha bil, eller kan du komme deg til jobb med offentlig transport eller sykkel? tenker litt sånn at du sparer der du spare kan i starten.
Og at du betaler ned mer i mnd på studielånet slik at du fortere blir kvitt det.

Husleie er ganske dyrt og pengen forsvinner - i motsetning til når du selv eier, du betaler på en måte til deg selv, og leiligheten/huset blir mer og mer ditt, og kanskje øker det i verdi slik at når du selger det, så sitter du igjen med fortjeneste.

Regner med du ikke har familie ennå... kan det være en ide å jobbe mest mulig overtid, evnt. ha en helgejobb i tillegg for å få inn mest mulig penger så du kan betale ned gjelden raskere?

Droppe sydenturer og festing hver helg, slutte å røyke/Snuse, spise mindre godteri og drikke mindre brus - kutte ut unødvendige utgifter altså... ikke kjøpe merkeklær.

Anonymkode: b9671...a41

Skrevet

Hvorfor i allverden betaler dere ekstra på studielånet? Det er jo å kaste penger ut av vinduet...

Renten på studielånet er 1.825%, i Bluestep får du rente på 2.05% på innskudd uten å binde opp beløpet. Han som har betalt 100 000 ekstra taper 225 kroner i året på det. Ikke en enorm sum, men penger. Ennå verre blir det når han låner for å kjøpe bil. Da er renteforskjellen mye større. Skandiabanken har rente på 5%, hvis du betaler ned 100k og tar opp billån på 100k taper du 3175 i året. Tar du opp forbruksgjeld taper du 21175. I forhold til å betale boliglån taper du 675 (regner med en rente på 2.5% på boliglånet. Det lønner seg helt klart å ha kapitalen tilgjengelig slik at du kan bruke den isteden for å ta opp andre lån, eller for å betale ned andre lån.

Den andre fordelen er at studielånet er forsikret mot arbeidsledighet, uføre og død. Hvis du bli ufør forsvinner hele lånet. Da vil personen som betalte ned studielånet fort tape flere hundre tusen kroner, i tillegg til tapet på rentene, dersom han blir ufør. Det er 600 000 kroner som kunne blitt slettet, å betale ned det på boliglånet utgjør en betydelig besparelse hver måned. Også ved død vil det være enormt fordelaktig for familien, som vil arve 600 000 mer enn hvis man betaler studielånet først. 

Ved arbeidsledighet skjønner vel alle at økonomien blir stram, da vil du ha det mye lettere med 600 000 i banken eller 600 000 mindre i boliglån, enn et nedbetalt studielån. Når du er arbeidsledig slipper du renter og å betale ned studielånet, slik er det ikke med huslån, billån eller kredittkortgjeld (med mindre du betaler ekstra for det, og da blir disse lånene dyrere).

Du har også en del forskjellige muligheter for nedskrivning av studielån, enkelte yrker og bosted kan skrive ned studielånet ditt. 

Siden inflasjonsmålet er 2.5 vil også lånet gå ned i verdi hvert eneste år, så det vil lønne seg å betale det ned om ti år. 

Jeg kan ikke skjønne hvorfor noen velger å betale ned studielånet fortere enn de må...

• Liker 4
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Betaler fast 4000kr til lånekassen og en gang i året betaler jeg en ekstra nedbetaling når jeg ser hva jeg har råd til.

Hvorfor i allverden betaler du ikke ned det ekstra på boliglånet? Eller på billånet? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg betaler ikke ned ekstra på studielånet. Planen er å spare mest mulig i EK for å kunne ta opp huslån - og heller betal ekstra ned på det hvis jeg har litt ekstra noen måneder. TS. 

Ellers takk for gode råd :) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...