AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #1 Skrevet 18. juni 2016 Jeg trodde at alle skoler hadde 190 skoledager, men det virker ikke slik. I min kommune er siste skoledag 22.juni, mens noen kommuner hadde siste skoledag i går, den 17.juni. Og, noen skoler har første skoledag 16.august, mens andre ikke har første skoledag før 22.august. Dette er jo urettferdig. Dette kan vel ikke være lovlig, alle skoler og kommuner er vel pålagt 190 skoledager per år?? Har sjekket, og disse kommunene har også samme lengde på juleferie. Urettferdig, og ulovlig? Anonymkode: 8a9c6...cba
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #2 Skrevet 18. juni 2016 HAr du tenkt at kanskje de skolene som begynner 16 august slutter 17 juni, og de som begynner 22 august slutter 22 juni, så det går opp i opp? Anonymkode: ea9cd...950 7
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #3 Skrevet 18. juni 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: HAr du tenkt at kanskje de skolene som begynner 16 august slutter 17 juni, og de som begynner 22 august slutter 22 juni, så det går opp i opp? Anonymkode: ea9cd...950 Har sjekket, og den skolen som begynner 16.august, slutter 21.juni i neste skoleår (22.juni dette året), mens den andre skolen starter 22.august og slutter 20.juni.... Snakker om neste skoleår nå (2016/2017). Anonymkode: 8a9c6...cba
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #4 Skrevet 18. juni 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har sjekket, og den skolen som begynner 16.august, slutter 21.juni i neste skoleår (22.juni dette året), mens den andre skolen starter 22.august og slutter 20.juni.... Snakker om neste skoleår nå (2016/2017). Anonymkode: 8a9c6...cba Skrev feil. Den ene skolen starter 16.august, og har sommerferie fra 22.juni neste år. Den andre starter 22.august, og har sommerferie fra 20.juni neste år. Urettferdig at noen får ca. en uke lengre sommerferie. Anonymkode: 8a9c6...cba
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #5 Skrevet 18. juni 2016 Skolene er pålagt å ha et visst antall planleggingsdager, som de kan fordele som de vil i skoleåret. Noen har lagt dem som fridager for elevene i løpet av året, mens andre har dem i for- eller etterkant av ferien og har dermed et mer komprimert skoleår. Anonymkode: cc17c...8e0 7
Ariam Skrevet 18. juni 2016 #6 Skrevet 18. juni 2016 Her i sør Norge har vi en uke både vinter 8g høst ferie, i Finnmark har de bare 2 eller 3 dager. Det betyr at de selvfølgelig har mer å gå på når sommerferien kommer. Det er opp til den enkelte kommune/fylkeskommune hvordan de legger opp skoleåret med ferier og planleggingsdager. Alle har 190 skoledager. 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #7 Skrevet 18. juni 2016 1 minutt siden, Ariam skrev: Her i sør Norge har vi en uke både vinter 8g høst ferie, i Finnmark har de bare 2 eller 3 dager. Det betyr at de selvfølgelig har mer å gå på når sommerferien kommer. Det er opp til den enkelte kommune/fylkeskommune hvordan de legger opp skoleåret med ferier og planleggingsdager. Alle har 190 skoledager. Dette er snakk om skoler på Østlandet, som både har en uke høstferie og en uke vinterferie... Anonymkode: 8a9c6...cba
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #8 Skrevet 18. juni 2016 Hver og en av landets 428 kommuner står fritt til å sette opp skoleårets dager som de selv ønsker. Skolene kan enda til organisere noe selv og. Det avgjørende er antall dager elevene går på skolen ikke hvilke kalender dager de begynner og slutter. Både høst-, jule-, vinter-, sommer- og påskeferier kan variere med en dag og tre. Anonymkode: 92c8e...621 4
Ariam Skrevet 18. juni 2016 #9 Skrevet 18. juni 2016 Som sagt så er det opp til den enkelte kommune / fylkeskommune hvordan de legger opp skoleruta, men alle har 190 skoledager. Det jeg skrev var bare et eksempel på hvorfor det kan bli forskjell på sommerferien. 2
ArtyFarty Skrevet 18. juni 2016 #10 Skrevet 18. juni 2016 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er snakk om skoler på Østlandet, som både har en uke høstferie og en uke vinterferie... Anonymkode: 8a9c6...cba Du får telle dagene da vettu, og husk å ta med alle planleggingsdager, fridager i julen osv. Summen for alle skolene blir 190 1
applestories Skrevet 18. juni 2016 #11 Skrevet 18. juni 2016 (endret) Her avspaserer de en dag pga. en ekstra dag i forbindelse med juleavslutningen i fjor. Planleggingsdager varierer fra skole til skole; noen tar enkeltstående dager, noen legger dem kloss opptil ferier som nå, mens andre tar dem på inneklemte fridager. Andre steder har de planleggingsdager i ferier, fridager og på kveldstid. Går du inn på kommunesidene til de enkelte kommunene og leter deg frem til skoleruta skal du finne oppsett med hvor mange dager det er i skoleåret. Siden det nevnes Østlandet er her linkene til skolerutene i Hamar, Elverum, Eidsvoll, Tønsberg og Asker kommuner. Et tilfeldig utvalg da dette var de fem første østlandskommunene jeg kom på. Du ser der at de alle har 190 skoledager i løpet av et skoleår. Prøv selv for de kommunene du lurer på. Endret 18. juni 2016 av applestories 3
Nuttery Skrevet 19. juni 2016 #12 Skrevet 19. juni 2016 Skolen jeg gikk på begynte vi rundt 15-18 august og sluttet rundt 07-08 juni. Dette var fordi vi hadde lenger skoletimer enn andre skoler, så på slutten av året hadde vi samlet opp såpass mye at vi slapp tidligere.
finnbjarne Skrevet 19. juni 2016 #13 Skrevet 19. juni 2016 Det er også forskjell på hvordan de ulike skolene organiserer inneklemte fridager. Kanskje de skolene som begynner sommerferien senere har hatt flere inneklemte dager i år?
Kanutte Skrevet 19. juni 2016 #14 Skrevet 19. juni 2016 Det skal være 190 skoledager i et skoleår i grunnskole og videregående opplæring. Hvordan kommunene legger opp disse skoledagene varierer. 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 #15 Skrevet 19. juni 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg trodde at alle skoler hadde 190 skoledager, men det virker ikke slik. I min kommune er siste skoledag 22.juni, mens noen kommuner hadde siste skoledag i går, den 17.juni. Og, noen skoler har første skoledag 16.august, mens andre ikke har første skoledag før 22.august. Dette er jo urettferdig. Dette kan vel ikke være lovlig, alle skoler og kommuner er vel pålagt 190 skoledager per år?? Har sjekket, og disse kommunene har også samme lengde på juleferie. Urettferdig, og ulovlig? Anonymkode: 8a9c6...cba Sjekk antall dager totalt, inkludert planleggingsdager. Vi går ikke på ferie før 20. juni, mens venninnen min sluttet 17. juni men så har vi også hatt noen planleggingsdager som ikke venninnen min sin skole har hatt (eller de har nok hatt dem, bare at de er lagt til når de allerede har fri fra skolen). Anonymkode: cec92...959
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå