Gå til innhold

Kan jeg gå til en annen lege enn fastlegen min?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er 5 tima unna fastlegen min og trenger legetime. Kan jeg bestille legetime hos en annen lege?

Anonymkode: 9a55c...872

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 5 tima unna fastlegen min og trenger legetime. Kan jeg bestille legetime hos en annen lege?

Anonymkode: 9a55c...872

Ja det kan du dersom du finner en lege som vil ta deg i mot. Problemet er nemlig at fastleger er ansvarlig for egne pasienter på egen liste og derfor prioriterer dem. Kommer du til noe sted, må du betale noe ekstra fordi du ikke er denne legens listepasient. Legevakt er derfor det du må oppsøke på dagtid om du ikke kommer til andre steder. 

Anonymkode: edb2c...7e9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det kan du dersom du finner en lege som vil ta deg i mot. Problemet er nemlig at fastleger er ansvarlig for egne pasienter på egen liste og derfor prioriterer dem. Kommer du til noe sted, må du betale noe ekstra fordi du ikke er denne legens listepasient. Legevakt er derfor det du må oppsøke på dagtid om du ikke kommer til andre steder. 

Å komme inn hos legevakta på dagtid er veldig vanskelig med mindre det er akutt. Prøvde da sønnen min var 4 år og hadde brekt kragebeinet. Fikk et surt svar om at jeg måtte komme meg til fastlegen siden det var i åpningstiden deres.

Anonymkode: 67f47...0f3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et privat legesenter er det absolutt enkleste.

Koster penger, men du får som regel time omtrent "på timen" og i alle fall i løpet av dagen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å komme inn hos legevakta på dagtid er veldig vanskelig med mindre det er akutt. Prøvde da sønnen min var 4 år og hadde brekt kragebeinet. Fikk et surt svar om at jeg måtte komme meg til fastlegen siden det var i åpningstiden deres.

Anonymkode: 67f47...0f3

Det spørs helt hvor i landet man bor og hva man skal ha hjelp med. Fra de som bestemmer sin side så er legevakta der man skal henvende seg når man trenger legehjelp og ikke kommer til hos fastlegen. På dagtid er legevaktene i all hovedsak bedre bemannet enn på kvelds og nattestid. Derfor skal de som kan oppsøke legevt på dagtid og ikke på kveld/natt når dette er mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du kan spørre på legekontoret der du er, men du må være forberedt på å vente en stund da han må ta listepasientene før deg. Du må også betale noe mer enn hos fastlegen din. 

Anonymkode: e4e2d...687

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...