MapleSirup Skrevet 19. juni 2016 #21 Skrevet 19. juni 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Kommunen tar ikke vakter, men naboene følger med😑. Det skjedde i vårt gamle hyttefelt, hvor det var noen der som bodde på hytta. Da hadde flere av naboene klaget til kommunen. Husker ikke helt prosessen, men det endte med at de som bodde på hytta ble kastet ut og måtte selge hytta. Bo gjerne på hytta, ts, men pass på deg for naboene. Anonymkode: 1fe9c...cb9 De måtte jo ikke selge hytta fordi de bodde der..... TS: Det er så mye lettere å få tilgivelse, enn tillatelse. Du kan fritt oppholde deg på hytta 8-9 måneder i året uten at det angår noen som helst. 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 #22 Skrevet 19. juni 2016 Jeg har bodd på hytta Fikk dispensasjon fra kommunen og bodde der i 1 år. Anonymkode: 38631...fd6
Gjest Mysticgirl Skrevet 19. juni 2016 #23 Skrevet 19. juni 2016 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Skaff deg en postboks som adresse så er det vel ingen som kan si noe? Anonymkode: 2f486...68c Du kan ikke ha en bostedsadresse til en postboks. Du kan få posten din dit, men du må ha en bostedsadresse også, ellers blir du registrert som UFB ( Uten fast bopel ) Da kan du få trøbbel med å søke lån osv pga du står uten bostedsadresse. TS du kan fint bo på hytta i perioder men ikke på fulltid. Da må du søke kommunen om disposisjon om å få bo der permanent eller søke om bruksendring for å få den registrert som helårsbolig. Du kan dessverre ikke ha adressen din til en fritidsbolig, da det kun er lov å oppholde seg i en fritidsbolig i 6 mnd i året. Innviklet system de har i Norge, men slik er det. For å bo permanent en plass må du oppfylle vilkårene for en helårsbolig, betale full renovasjon osv.. Søk kommunen om å få bo der i skoleåret, eller ha adresse en annen plass og håp på at ingen anmelder deg for å bo på hytta. For det kan nemlig skje. En barnefamilie flyttet på hytten sin for å spare penger, men de ble kastet ut derifra fra kommunen.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 #24 Skrevet 19. juni 2016 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Er 16 år og skal begynne på vgs til høsten. Har hele livet bodd på et tettbebygd sted på østlandet, noe jeg trives svært dårlig med. Jeg er en naturelsker og liker å være alene. Vi har en hytte som ligger i naturen, med få andre hytter rundt seg. Nærmeste vgs er ca 30 min unna. Jeg har veldig lyst til å flytte dit. Blir hjemme i ferier og noen helger, så regner med at det blir ca 200 ish dager per år. Vet noen om dette er lov? Mamma ønsker ikke å flytte, så hun vil bli boende der vi er nå. Anonymkode: 10d99...02f Ig hvordan har du tenkt å komme deg til skolen? Dersom det er slik at hytten og skolen er i et annet fylke enn det du har folkeregistrert adresse i, vil du ikke få skoleplass der. Anonymkode: 9fdde...c90 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 #25 Skrevet 19. juni 2016 4 timer siden, Mysticgirl skrev: Du kan ikke ha en bostedsadresse til en postboks. Du kan få posten din dit, men du må ha en bostedsadresse også, ellers blir du registrert som UFB ( Uten fast bopel ) Da kan du få trøbbel med å søke lån osv pga du står uten bostedsadresse. TS du kan fint bo på hytta i perioder men ikke på fulltid. Da må du søke kommunen om disposisjon om å få bo der permanent eller søke om bruksendring for å få den registrert som helårsbolig. Du kan dessverre ikke ha adressen din til en fritidsbolig, da det kun er lov å oppholde seg i en fritidsbolig i 6 mnd i året. Innviklet system de har i Norge, men slik er det. For å bo permanent en plass må du oppfylle vilkårene for en helårsbolig, betale full renovasjon osv.. Søk kommunen om å få bo der i skoleåret, eller ha adresse en annen plass og håp på at ingen anmelder deg for å bo på hytta. For det kan nemlig skje. En barnefamilie flyttet på hytten sin for å spare penger, men de ble kastet ut derifra fra kommunen. Hei, Kan du legge ved en link til loven om at man kun kan oppholde seg i fritidsboligen i 6 md pr år? Dette var veldig nytt for meg. Betyr det altså at man ikke kan få være på hytta mer enn 182, 5 døgn i året? Anonymkode: eb5d6...e6a
Gjest Mysticgirl Skrevet 19. juni 2016 #26 Skrevet 19. juni 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei, Kan du legge ved en link til loven om at man kun kan oppholde seg i fritidsboligen i 6 md pr år? Dette var veldig nytt for meg. Betyr det altså at man ikke kan få være på hytta mer enn 182, 5 døgn i året? Anonymkode: eb5d6...e6a Jeg mener det var 6 mnd i strekk på 1 år, men kan hende det er forskjell fra kommune til kommune. Her står iallefall hva du må gjøre for å søke om og få bo på hytta : http://www.oblad.no/nyheter/nyheter/derfor-far-du-ikke-bo-i-hytta-hele-aret/s/2-2.2610-1.7488030
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 #27 Skrevet 19. juni 2016 7 minutter siden, Mysticgirl skrev: Jeg mener det var 6 mnd i strekk på 1 år, men kan hende det er forskjell fra kommune til kommune. Her står iallefall hva du må gjøre for å søke om og få bo på hytta : http://www.oblad.no/nyheter/nyheter/derfor-far-du-ikke-bo-i-hytta-hele-aret/s/2-2.2610-1.7488030 Dette er da virkelig ikke så viktig dersom man først får skoleplass i et annet fylke. Det skal nok veldig mye til før du blir anmeldt og noen gidder å håndheve disse arkaiske reglene. I de tilfellene det faktisk har skjedd så har det nok vært andre ting inne i bildet, som at de som bruker hytte hele året bråker, er til sjenanse eller på andre måter forstyrrer naboene. Dessuten skal jo ts både hjem i helger og ferier, så da er man i prinsippet ikke fastboende heller. Om man har mulighet til å bo på familiens hytte som familien likevel disponerer uansett under VGS er det faktisk en gyllen mulighet til å spare mange penger fremfor å måtte leie hybel. Anonymkode: 07ee6...baf
Gjest Mysticgirl Skrevet 19. juni 2016 #28 Skrevet 19. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette er da virkelig ikke så viktig dersom man først får skoleplass i et annet fylke. Det skal nok veldig mye til før du blir anmeldt og noen gidder å håndheve disse arkaiske reglene. I de tilfellene det faktisk har skjedd så har det nok vært andre ting inne i bildet, som at de som bruker hytte hele året bråker, er til sjenanse eller på andre måter forstyrrer naboene. Dessuten skal jo ts både hjem i helger og ferier, så da er man i prinsippet ikke fastboende heller. Om man har mulighet til å bo på familiens hytte som familien likevel disponerer uansett under VGS er det faktisk en gyllen mulighet til å spare mange penger fremfor å måtte leie hybel. Anonymkode: 07ee6...baf Ja, jeg regner med det skal gå greit. Hun har jo uansett ikke adressen dit og går som sagt på skole. Trenger neppe søke heller, så det går sikkert helt fint vil jeg tro Det er vel heller de som permanent vil bo på hytten i flere år dette kan bli problematisk for
RompeRusk Skrevet 19. juni 2016 #29 Skrevet 19. juni 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ig hvordan har du tenkt å komme deg til skolen? Dersom det er slik at hytten og skolen er i et annet fylke enn det du har folkeregistrert adresse i, vil du ikke få skoleplass der. Anonymkode: 9fdde...c90 Man har ikke krav på skoleplass nei, men man kan søke og få plass dersom det er ledig
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 #30 Skrevet 19. juni 2016 14 minutter siden, Mysticgirl skrev: Jeg mener det var 6 mnd i strekk på 1 år, men kan hende det er forskjell fra kommune til kommune. Her står iallefall hva du må gjøre for å søke om og få bo på hytta : http://www.oblad.no/nyheter/nyheter/derfor-far-du-ikke-bo-i-hytta-hele-aret/s/2-2.2610-1.7488030 Jeg finner ikke hvor det står noe om tidsbegrensning for hvor mange dager/netter man kan være på hytta i løpet av et år? Det finnes meg bekjent - heldigvis - ingen regler for akkurat det. Loven sier at man ikke kan ha fritidsbolig som fast bopel, men sier vel ikke noe om hvor mye tid folk kan bruke på hyttene sine! Anonymkode: eb5d6...e6a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå