Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Er 16 år og skal begynne på vgs til høsten. Har hele livet bodd på et tettbebygd sted på østlandet, noe jeg trives svært dårlig med. Jeg er en naturelsker og liker å være alene. Vi har en hytte som ligger i naturen, med få andre hytter rundt seg. Nærmeste vgs er ca 30 min unna. Jeg har veldig lyst til å flytte dit. Blir hjemme i ferier og noen helger, så regner med at det blir ca 200 ish dager per år. Vet noen om dette er lov? Mamma ønsker ikke å flytte, så hun vil bli boende der vi er nå.

Anonymkode: 10d99...02f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke lov. 

Anonymkode: 6e814...fbd

Skrevet

Jeg mener å trur att det er en greie med att du kan bo I fritidsbolig max 6 mnd I strekk. Er ganske lenge siden jeg hadde dette problemet, så husker ikke sikkert.

AnonymBruker
Skrevet

Skaff deg en postboks som adresse så er det vel ingen som kan si noe? 

Anonymkode: 2f486...68c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvem sjekker, liksom?

Anonymkode: ddc35...e00

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke lov. 

Anonymkode: 6e814...fbd

Hvem skal stoppe henne, foruten foreldrene?

1 time siden, DizzyRonson skrev:

Jeg mener å trur att det er en greie med att du kan bo I fritidsbolig max 6 mnd I strekk. Er ganske lenge siden jeg hadde dette problemet, så husker ikke sikkert.

I såfall er det vel ingen som sjekker opp om dette om hun får lov av foreldrene?

Anonymkode: f3041...ab8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis TS fortsetter å ha adresse hjemme, så blir det vel ingen problemer?

Anonymkode: 699f7...722

• Liker 5
Gjest Linaria
Skrevet

Er hytta i samme fylke? Da er det vel ikke noe problem å bare bo på hytta mens du går på den skolen. Litt usikker på hvordan det er med borteboerstipend og sånn, men det er vel ingen som sjekker om du bor der? 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Linaria skrev:

Er hytta i samme fylke? Da er det vel ikke noe problem å bare bo på hytta mens du går på den skolen. Litt usikker på hvordan det er med borteboerstipend og sånn, men det er vel ingen som sjekker om du bor der? 

Er i nabofylket.

AnonymBruker
Skrevet

Om man vil benytte hytta som helårsbolig, så reguleres det av de enkelte reguleringsplanene i kommunene. Og reglene kan dermed være forskjellige fra kommune til kommune. Utgangspunktet er at en bolig som ligger i et område som er regulert for en spesiell type bolig eller næring, kun må benyttes til det helt konkrete formålet.

Det er veldig forskjellig praksis fra kommune til kommune. Du må altså sjekke kommunens reguleringsplaner, og eventuelt søke om dispensasjon. I tillegg kan det være lurt å huske på at muligheten for å få endret en hytte til helårsbolig, vil være en del større i kommuner som ligger litt utenfor de mest urbane strøkene.

I grove trekk dette som skal til for at hytta skal kunne endres til helårsbolig:

• Egen søknad til kommunen om bruksendring
  • Tiltakssøknad til kommunen, med ansvarlig søker (gjør man det praktiske selv, kan man føre på eget navn der)
  • Send ut nabovarsel om bruksendring
  • Send tegningene til kommunen, som sjekker om hytta er byggteknisk forsvarlig som bolig
  • Bruken av hytta/boligen må samsvare med kommunens regulering av området
  • Hytta må være tilknyttet offentlig kloakksystem
  • Man må ha godkjent drikkevann
  • Det må være avkjørsel fra vei, og veirett.
  • Plass til 1-2 biler utenfor.
  • Tilstrekkelig lys gjennom vinduene
  • Krav om innvendig takhøyde på 2,40 meter
  • God, tilstrekkelig isolasjon
  • Bodplass ute og inne

Det aller aller viktigste for å få godkjent en bruksendring av hytta di til kommunen er tilfredsstillende opplegg for vann- og avløp. Har du feks kun utedass og ingen innlagt vann så stiller du svakt.

Anonymkode: aedfc...9bf

• Liker 3
Gjest Money
Skrevet

Herregud, ingen bryr seg. Flytt til hytta.

Gjest Coolaid
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Om man vil benytte hytta som helårsbolig, så reguleres det av de enkelte reguleringsplanene i kommunene. Og reglene kan dermed være forskjellige fra kommune til kommune. Utgangspunktet er at en bolig som ligger i et område som er regulert for en spesiell type bolig eller næring, kun må benyttes til det helt konkrete formålet.

Det er veldig forskjellig praksis fra kommune til kommune. Du må altså sjekke kommunens reguleringsplaner, og eventuelt søke om dispensasjon. I tillegg kan det være lurt å huske på at muligheten for å få endret en hytte til helårsbolig, vil være en del større i kommuner som ligger litt utenfor de mest urbane strøkene.

I grove trekk dette som skal til for at hytta skal kunne endres til helårsbolig:

• Tiltakssøknad til kommunen, med ansvarlig søker (gjør man det praktiske selv, kan man føre på eget navn der)
  • Send tegningene til kommunen, som sjekker om hytta er byggteknisk forsvarlig som bolig
  • Bodplass ute og inne

Det aller aller viktigste for å få godkjent en bruksendring av hytta di til kommunen er tilfredsstillende opplegg for vann- og avløp. Har du feks kun utedass og ingen innlagt vann så stiller du svakt.

..... eller bare gjør det om foreldrene dine gir deg lov. Glem det som står over. Lev livet!

Skrevet
1 time siden, Money skrev:

Herregud, ingen bryr seg. Flytt til hytta.

Ja, enig.

Det er ganske vanlig. Kommunen har ikke vakter som går rundt og sjekker dette ;) 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, MapleSirup skrev:

Ja, enig.

Det er ganske vanlig. Kommunen har ikke vakter som går rundt og sjekker dette ;) 

Kommunen tar ikke vakter, men naboene følger med😑. 

Det skjedde i vårt gamle hyttefelt, hvor det var noen der som bodde på hytta. Da hadde flere av naboene klaget til kommunen. Husker ikke helt prosessen, men det endte med at de som bodde på hytta ble kastet ut og måtte selge hytta. 

Bo gjerne på hytta, ts, men pass på deg for naboene. 

Anonymkode: 1fe9c...cb9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

• Bodplass ute og inne

Herregud for et regelrytteri.

TS: Bo på hytta og kos deg. Skjønner godt at du trenger mer stillhet.

Anonymkode: bf44a...d7d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd på hytte. Jeg solgte leiligheten min og skulle egentlig bo på hytta mi et halvt års tid men likte så godt å bo der at jeg ble der i over 3 år. Hadde en nabo som meldte dette til kommunen. Da fikk jeg etter et par md brev fra kommunen som ba meg bekrefte at jeg bodde på hytta og skrev at de gjorde oppmerksom på at det ikke var lov å bo på hytta permanent. Jeg skrev tilbake at jeg kom til å bli boende der 7 - 8 md til og fikk til svar at det var helt i orden.

Snakket med kommunen også og fikk greie på at det ikke er noe bestemte regler på dette i Norge. Man kan i praksis bruke hytta 365 dager i året men ikke "bo" der - dvs. ikke ha fast bopel adresse der. Dvs. du kan være på hyttetur 10 md i året :-)

TS: jeg hadde IKKE bekymret meg en flekk!! Bare bo der når du skal gå på skole du. Kommer garantert ikke til å skje noen verdens ting! Og HVIS noe skulle skje, er det en laaaaaaang prosess hvis kommunen skulle lage noe krøll. Du vil aldri kunne få bot eller noe som helst. Det aller, aller værste som kan skje er at en nabo anmelder deg (som skjedde med meg), og da må du (kanskje) forklare om du bor der eller ikke. Og hvis du da sier at du faktisk bruker hytta som overnattingssted når du er på skolen, men at du er hjemme i feriene osv. er det INGEN som kan si noen verdens ting på det!

Kos deg på hytta!:)

Anonymkode: eb5d6...e6a

• Liker 1
Gjest Linaria
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

• Bodplass ute og inne

Dette høres komplisert ut. Det bor da massevis av folk i hus som ikke følger disse reglene? 

Gjest Linaria
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er i nabofylket.

Tenkte bare med tanke på å komme inn på den videregående skolen som ligger nær hytta. 

AnonymBruker
Skrevet

Du har vanligvis ikke skolerett i nabofylket. Som 16-åring må du som regel ha bostedsadresse på samme sted som en av foreldrene dine, så hvis ingen av dem bor i det fylket hytta ligger i, så kommer du ikke inn på skole der. 

Anonymkode: daa8c...41c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du bor hjemme alle ferier, og endel helger, så burde vel det være greit med hytta resten av dagene. Da er du ikke fulltidsboende, og du har da bostedadresse hos folkeregisteret hjemme hos mor. 

Sjekk med din kommune. I min kommune kan man i praksis være på hytta 11 mnd i året. Jeg har en bekjent av en bekjent som visstnok flytter hjem til foreldrene/barndomshjemmet 1 mnd pr år, for å innfri reglene. Men tror han må ha adressen hos foreldrene.

Anonymkode: 7c82c...32a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...