AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #1 Skrevet 18. juni 2016 Flere av naboungene er ute til 22-23.00 hver kveld nå. Disse barna er ikke gamle sånn ca rundt bhg slutt før de begynner på skolen. Er dette normalt? Barna er forøvrige norske om det skal ha noe å si med norske foreldre. Problemet er at disse barna hoier og bråker veldig mye og babyen min har vanskeligheter med å sove pga dette og hun holdes dermed lenge våken om kvelden noe som gjør henne sutrete og overtrøtt. Foreldrene ser visst ikke ut til å bry seg om at ungene er ute og herjer til langt ut på kveld. Anonymkode: d20ae...b98
Gjest Becky48 Skrevet 18. juni 2016 #2 Skrevet 18. juni 2016 Her hvor vi bor så er det en salig blanding av barn, både etnisk norske og andre etnisiteter som er ute. Nå når det er helg og vi nærmer oss ferie så er det selvsagt at det er masse småfolk som er ute å leker. Babyen din blir fort nok vandt med alle lydene.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #3 Skrevet 18. juni 2016 2 minutter siden, Becky48 skrev: Her hvor vi bor så er det en salig blanding av barn, både etnisk norske og andre etnisiteter som er ute. Nå når det er helg og vi nærmer oss ferie så er det selvsagt at det er masse småfolk som er ute å leker. Babyen din blir fort nok vandt med alle lydene. Vi bor i 4 manns leilighetskompleks og barna bråker like mye som om jeg skulle hatt fulle folk ravende utenfor vinduet. De er også ute å leker i ukedagene når vi skal på jobb og barna er lengre våken enn meg og mannen. Disse barna er i 5-6års alderen og jeg kan da ikke tro at det er normalt at barn i den alderen skal være så lenge våken også ute i tillegg. Anonymkode: d20ae...b98 4
Gjest Becky48 Skrevet 18. juni 2016 #4 Skrevet 18. juni 2016 Kan du ikke gå ut å be de om å roe seg hvis det er så ille? Jeg personlig lar ikke mine barn leke ute så seint på kvelden, men folk er forskjellige. Er ikke alle som lever A4 liv, vennene mine som jobber turnus har barna seint oppe og sover lenge og er derfor ute seinere på kveldene.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #5 Skrevet 18. juni 2016 49 minutter siden, Becky48 skrev: Kan du ikke gå ut å be de om å roe seg hvis det er så ille? Jeg personlig lar ikke mine barn leke ute så seint på kvelden, men folk er forskjellige. Er ikke alle som lever A4 liv, vennene mine som jobber turnus har barna seint oppe og sover lenge og er derfor ute seinere på kveldene. Tja. Handler kanskje ikke om å være A4, men det er viktig for barn å ha gode rutiner og spesielt når det gjelder leggetid- det er viktig for god søvnhygiene. Tenk hvordan det er for små barn å være i farta til så seint på kveld også skal de bli dratt opp tidlig neste morgen for BHg/ skole. Eller hvordan det er for barna når de har frie tøyler i ferie og helger også skal de brått over til hverdagen igjen. Syns det er rart å la barna være våkne og la de leke ute til nærmere midnatt når de er så små Anonymkode: 3a525...4ad 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #6 Skrevet 18. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tja. Handler kanskje ikke om å være A4, men det er viktig for barn å ha gode rutiner og spesielt når det gjelder leggetid- det er viktig for god søvnhygiene. Tenk hvordan det er for små barn å være i farta til så seint på kveld også skal de bli dratt opp tidlig neste morgen for BHg/ skole. Eller hvordan det er for barna når de har frie tøyler i ferie og helger også skal de brått over til hverdagen igjen. Syns det er rart å la barna være våkne og la de leke ute til nærmere midnatt når de er så små Anonymkode: 3a525...4ad Ikke alle barn som blir dratt opp tidlig om morgenen, da kan de være ute lengre Anonymkode: aa518...cdd 10
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #7 Skrevet 18. juni 2016 Noen hviler også på ettermiddagen og er lenger oppe om kvelden. Ikke alle som har samme måte å leve på vet du. Anonymkode: b5703...fdd 8
Gjest Becky48 Skrevet 18. juni 2016 #8 Skrevet 18. juni 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tja. Handler kanskje ikke om å være A4, men det er viktig for barn å ha gode rutiner og spesielt når det gjelder leggetid- det er viktig for god søvnhygiene. Tenk hvordan det er for små barn å være i farta til så seint på kveld også skal de bli dratt opp tidlig neste morgen for BHg/ skole. Eller hvordan det er for barna når de har frie tøyler i ferie og helger også skal de brått over til hverdagen igjen. Syns det er rart å la barna være våkne og la de leke ute til nærmere midnatt når de er så små Anonymkode: 3a525...4ad Som jeg sa, alle er forskjellige. Det som er riktig for deg og din familie er ikke nødvendigvis riktig for andre. Er ikke alle som trenger 12 timers søvn, heller ikke alle som står opp klokken 0700.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #9 Skrevet 18. juni 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tja. Handler kanskje ikke om å være A4, men det er viktig for barn å ha gode rutiner og spesielt når det gjelder leggetid- det er viktig for god søvnhygiene. Tenk hvordan det er for små barn å være i farta til så seint på kveld også skal de bli dratt opp tidlig neste morgen for BHg/ skole. Eller hvordan det er for barna når de har frie tøyler i ferie og helger også skal de brått over til hverdagen igjen. Syns det er rart å la barna være våkne og la de leke ute til nærmere midnatt når de er så små Anonymkode: 3a525...4ad De fleste barn i Norge er vel vant til at man kan legge seg senere og stå opp senere i helger og ferier. Tviler på at dette er et problem for folk flest. Hvis ikke hadde det jo forekommet mye sjeldnere. Anonymkode: fb9e1...9a6 4
Gjest Klopp Skrevet 18. juni 2016 #10 Skrevet 18. juni 2016 Ts, du går å si i fra til de. Er det i ukedagene de er oppe så lenge så er det helt på trynet når barna skal tidlig opp dagen etter. Unormale foreldre kaller jeg sånne som lar barna være oppe så sent og gir faen i det. Er det i helgen og ferier er det jo greit, men ikke greit å bråke og forstyrre andre så sent når små barn/spedbarn skal sove. Går an å være stille selv om de er lenge oppe! Men neida.. Kan ikke det. Barn må jo få lov å bråke så mye de vil...!! Egentlig skal de ha samme døgnrytme hele tiden.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #11 Skrevet 18. juni 2016 1 minutt siden, Klopp skrev: Ts, du går å si i fra til de. Er det i ukedagene de er oppe så lenge så er det helt på trynet når barna skal tidlig opp dagen etter. Unormale foreldre kaller jeg sånne som lar barna være oppe så sent og gir faen i det. Er det i helgen og ferier er det jo greit, men ikke greit å bråke og forstyrre andre så sent når små barn/spedbarn skal sove. Går an å være stille selv om de er lenge oppe! Men neida.. Kan ikke det. Barn må jo få lov å bråke så mye de vil...!! Egentlig skal de ha samme døgnrytme hele tiden. Skoleferien startet igår Og samme døgnrytme hele tiden er kun noe man forestiller seg at man skal ha før man får barn, eller når man har veldig små barn. De aller fleste lar ungene få være lenger oppe i ferier og helger (med mindre det er disse foreldrene som legger ungene for å få alenetid da), og det har ikke friske, oppegående unger vondt av. Det er jo halve kosen med ferie! Er vi feks. i syden har vi gjerne daghvil og vi, for at barnet skal være oppe lenge. Og mitt barn sov 10-12 timer i strekk uavhengig av når leggetid var. 1.nyttårsdag må gjerne barnet vekkes rundt 12 på formiddagen, og slik har det vært i alle år. Ingen unger er like, men litt forskjell i leggetid i ferier har de færreste vondt av. Så TS: Babyen din har veldig godt av å bli vant til mange lyder. Gjør det til vanlig også, støvsug, sett på tv på høy lyd etc når babyen skal sove. Så ender du med en unge som sovner uansett lyd. Ekstremt praktisk! Gjorde det selv da vi bodde veldig avsides til og fordi to voksne ikke akkurat bråker mye. Så når barnet la seg skrudde vi gjerne opp tv-lyden, satte på musikk eller støvsuget. Ti år senere kan sikkert huset rase sammen uten at barnet våkner, og jeg trenger aldri tenke på lyder utenfor eller inni huset ift om barnet får sove eller ei. Anonymkode: 5bff6...986 7
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #12 Skrevet 18. juni 2016 7 minutter siden, Klopp skrev: Ts, du går å si i fra til de. Er det i ukedagene de er oppe så lenge så er det helt på trynet når barna skal tidlig opp dagen etter. Unormale foreldre kaller jeg sånne som lar barna være oppe så sent og gir faen i det. Er det i helgen og ferier er det jo greit, men ikke greit å bråke og forstyrre andre så sent når små barn/spedbarn skal sove. Går an å være stille selv om de er lenge oppe! Men neida.. Kan ikke det. Barn må jo få lov å bråke så mye de vil...!! Egentlig skal de ha samme døgnrytme hele tiden. Det er jo etter kl 23.00 det forventes nattero. Klart det går an for TS å si ifra, men i utgangspunktet er det helt OK for barn å leke ute til klokken er 22.30-23.00. Anonymkode: fb9e1...9a6 4
Gjest Klopp Skrevet 18. juni 2016 #13 Skrevet 18. juni 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Skoleferien startet igår Og samme døgnrytme hele tiden er kun noe man forestiller seg at man skal ha før man får barn, eller når man har veldig små barn. De aller fleste lar ungene få være lenger oppe i ferier og helger (med mindre det er disse foreldrene som legger ungene for å få alenetid da), og det har ikke friske, oppegående unger vondt av. Det er jo halve kosen med ferie! Er vi feks. i syden har vi gjerne daghvil og vi, for at barnet skal være oppe lenge. Og mitt barn sov 10-12 timer i strekk uavhengig av når leggetid var. 1.nyttårsdag må gjerne barnet vekkes rundt 12 på formiddagen, og slik har det vært i alle år. Ingen unger er like, men litt forskjell i leggetid i ferier har de færreste vondt av. Så TS: Babyen din har veldig godt av å bli vant til mange lyder. Gjør det til vanlig også, støvsug, sett på tv på høy lyd etc når babyen skal sove. Så ender du med en unge som sovner uansett lyd. Ekstremt praktisk! Gjorde det selv da vi bodde veldig avsides til og fordi to voksne ikke akkurat bråker mye. Så når barnet la seg skrudde vi gjerne opp tv-lyden, satte på musikk eller støvsuget. Ti år senere kan sikkert huset rase sammen uten at barnet våkner, og jeg trenger aldri tenke på lyder utenfor eller inni huset ift om barnet får sove eller ei. Anonymkode: 5bff6...986 Det går an å få villunger som bråker mye til å være rolig eller holde de inne etter en viss tid. Mange klarer ikke sove med mye bråk. Jeg hadde uansett sagt i fra. Er ikke redd for det og nei jeg tar ikke mer hensyn til de med barn enn andre. De med barn må også ta hensyn til andre!
MapleSirup Skrevet 18. juni 2016 #14 Skrevet 18. juni 2016 Jeg forstår virkelig ikke hva TS mener med "normalt" her. Folk lar da barna være ute så lenge de selv vil. Det heter seg som regel at det skal være stille enten kl. 22.00 eller 23.00, så da kan jo spørre pent om de kan dempe seg etter det.. Utover det så kan du ikke forvente at barn skal være stille pga din baby, TS. 6
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #15 Skrevet 18. juni 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi bor i 4 manns leilighetskompleks og barna bråker like mye som om jeg skulle hatt fulle folk ravende utenfor vinduet. De er også ute å leker i ukedagene når vi skal på jobb og barna er lengre våken enn meg og mannen. Disse barna er i 5-6års alderen og jeg kan da ikke tro at det er normalt at barn i den alderen skal være så lenge våken også ute i tillegg. Anonymkode: d20ae...b98 Det er da ikke vanlig at barn i 5-6 års alder raver ute til nesten natt? Høres helt merkelig ut. Anonymkode: 109d6...424 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #16 Skrevet 18. juni 2016 Babyen er forsåvidt godt vant til lyder da hun ofte sover i stua på dagtid når jeg og mannen styrer rundt med daglige gjøremål og TV på, men hun reagerer på kveldstid/nattestid når hun skal sove for natta når barna herjer rett utenfor vinduet til langt på kveld. Jeg forventer ikke at folk skal være stille pga babyen, men når folk bor så tett så burde folk kunne vise hensyn til andre beboere enn seg selv. Det er det visst mange folk som ikke klarer da mange kun tenker "meg, meg, meg og mine" Barna som er ute er ofte sutrete når de er ute så sent og jeg hører ofte at det er krangling mellom andre barn osv pga at de er trøtte, men foreldrene lar de bare holde på og det skaper ekstra bråk. Om de vil at barna skal fortsatt være våkne så hadde det vært bedre om de tok ungene inn på kveldstid så de kunne ha fortsatt å være våken inne istedenfor å holde nabolaget våkent. Jeg lar f.eks ikke hunden vår være ute og bjeffe heller i hensyn til naboene. Anonymkode: d20ae...b98
MapleSirup Skrevet 18. juni 2016 #17 Skrevet 18. juni 2016 (endret) 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Babyen er forsåvidt godt vant til lyder da hun ofte sover i stua på dagtid når jeg og mannen styrer rundt med daglige gjøremål og TV på, men hun reagerer på kveldstid/nattestid når hun skal sove for natta når barna herjer rett utenfor vinduet til langt på kveld. Jeg forventer ikke at folk skal være stille pga babyen, men når folk bor så tett så burde folk kunne vise hensyn til andre beboere enn seg selv. Det er det visst mange folk som ikke klarer da mange kun tenker "meg, meg, meg og mine" Barna som er ute er ofte sutrete når de er ute så sent og jeg hører ofte at det er krangling mellom andre barn osv pga at de er trøtte, men foreldrene lar de bare holde på og det skaper ekstra bråk. Om de vil at barna skal fortsatt være våkne så hadde det vært bedre om de tok ungene inn på kveldstid så de kunne ha fortsatt å være våken inne istedenfor å holde nabolaget våkent. Jeg lar f.eks ikke hunden vår være ute og bjeffe heller i hensyn til naboene. Anonymkode: d20ae...b98 Javel? Har du på en hyggelig måte spurt om de kan være litt stille? For det virker på deg som om folk bare skal skjønne at det er dine regler som bør gjelde.. Endret 18. juni 2016 av MapleSirup 8
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 #18 Skrevet 19. juni 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Babyen er forsåvidt godt vant til lyder da hun ofte sover i stua på dagtid når jeg og mannen styrer rundt med daglige gjøremål og TV på, men hun reagerer på kveldstid/nattestid når hun skal sove for natta når barna herjer rett utenfor vinduet til langt på kveld. Jeg forventer ikke at folk skal være stille pga babyen, men når folk bor så tett så burde folk kunne vise hensyn til andre beboere enn seg selv. Det er det visst mange folk som ikke klarer da mange kun tenker "meg, meg, meg og mine" Barna som er ute er ofte sutrete når de er ute så sent og jeg hører ofte at det er krangling mellom andre barn osv pga at de er trøtte, men foreldrene lar de bare holde på og det skaper ekstra bråk. Om de vil at barna skal fortsatt være våkne så hadde det vært bedre om de tok ungene inn på kveldstid så de kunne ha fortsatt å være våken inne istedenfor å holde nabolaget våkent. Jeg lar f.eks ikke hunden vår være ute og bjeffe heller i hensyn til naboene. Anonymkode: d20ae...b98 Og hva er det du driver med da? Anonymkode: fb9e1...9a6 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 #19 Skrevet 19. juni 2016 Er det mulig ? Alle er så tolerante og tålmodige. Det er unormalt at barna herjer rundt i 22 tiden. Alle vet at ungene står opp tidlig og hvis de ikke legger seg i tide så blir de trøtt og utslitt. Og dere med venner med turnus... Så er det greit å holde barna sent oppe pga foreldres fleksibel arbeidstid? Hva med hjemmeværende foreldre? Der kunne barna herje hele natten? Det er viktig med nok søvn og rutiner i ferier også. Og her snakker vi om barn i barnehagealder! De bør være i seng senest kl 9 i ferien . Og en ting til. Noen babyer er mer sensitive enn andre når det gjelder soving. I vårt hus tok folk hensyn når småen sov. Av ren respekt. Det gjør jeg også. Når jeg ser en baby sover i vogn så tar jeg hensyn. Til og med på hoteller. Da forteller jeg til ungene at de får dempe litt og leke en rolig lek pga der er det så babyer som tar lur osv. Det har aldri vært problem og barna forstår det Anonymkode: 94503...32c 4
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 #20 Skrevet 19. juni 2016 At unger må legge seg et gitt klokkeslett er bullshit. Unger må ha nok søvn. Unger på 5-6 år bør sove rundt 10 timer pr natt (individuelle forskjeller forekommer). Dvs at en femåring som skal opp 8, bør sove ca kl 22. Det tar 5 minutter å stelle seg til natta, så om ungen sovner kjapt etter den er kommet i seng, kan den fint være ute til 22. Vi fikk reaksjoner fra bv på at da treåringen gikk på badet 1930 og sovnet innen 2015. Helt til de forsto at hun uansett ikke måtte opp før 7.30. Familier er ulike, og ikke alle unger starter dagen kl 0600. Anonymkode: 3a94e...475 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå