AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #1 Skrevet 18. juni 2016 Har lyst på pannekaker, men sist jeg prøvde å steke det gikk ikke det så bra. Har induksjonstopp og sliter med å finne riktig varme, enten steker det for lite eller så steker det for mye.. Noen som forstår hva jeg mener? Har kun brukt Toro sine ferdigposer, men vil lage fra bunnen i dag. Kanskje pannekakene blir bedre da, hehe.. Ikke noe galt med steikepanna, den fungerer bra den. Hva er din beste oppskrift på pannekaker? Helst ikke en veldig omfattende oppskrift Jeg er bare 1 person så nok med 10 pannekaker, godt med kalde pannekaker på søndags morgenen! :D Anonymkode: 004f3...be8
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #3 Skrevet 18. juni 2016 To egg og 1 dl. Sukker. Bland godt sammen, men ikke til eggedosis. Tilsett 1 dl. Olje eller smeltet smør og bland inn hvetemel vekselvis med melk til ca 1 1/2 liter røre. Du kan ha en liten halv teskje hjornsalt eller bakepulver i, og eller vaniljesukker. Platen bør stå på mellom 3 og 4 på bryteren. Hvor godt stekepannen leder varmen er avgjørende for hvor fort og lett de blir stekt. Woll panner blir sent varme men når de blir varme så holder de godt på varmen. Vanlige belegg panner er vanskeligere å steke på og å finne riktig temperatur på. Det skal gå rimelig raskt fra røren er helt i pannen og til hele røren er fast i fisken, uten at pannekaken blir svidd under. Anonymkode: 25135...5f4
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #4 Skrevet 18. juni 2016 Bruker ikke sukker i pannekakene. 4 dl mel 5 dl melk 3 egg Så steker du de med smør i stekepannen. Anonymkode: 9b619...275 1
Kvist Skrevet 18. juni 2016 #5 Skrevet 18. juni 2016 Tradisjonelle norske pannekaker inneholder bare egg, hvetemel og melk. Visp et egg eller to, rør inn noen skjeer hvetemel og spe med melk til passe tynn røre. La den stå en halvtime på benken så melet får svellet. Spe evt med litt mer melk om den tykner. Ikke ha i sukker eller olje, det gjør de mye vanskeligere å steke om det er et problem for deg. Stekes med en bitteliten smørklatt i panna og legges oppå hverandre på en stor tallerken og dekkes med et lokk så de holder seg varme til alle er ferdig stekt. Serveres med blåbærsyltetøy! 2
Mis(s)Understood Skrevet 18. juni 2016 #6 Skrevet 18. juni 2016 Et øyeblikk siden, Kvist skrev: Tradisjonelle norske pannekaker inneholder bare egg, hvetemel og melk. Visp et egg eller to, rør inn noen skjeer hvetemel og spe med melk til passe tynn røre. La den stå en halvtime på benken så melet får svellet. Spe evt med litt mer melk om den tykner. Ikke ha i sukker eller olje, det gjør de mye vanskeligere å steke om det er et problem for deg. Stekes med en bitteliten smørklatt i panna og legges oppå hverandre på en stor tallerken og dekkes med et lokk så de holder seg varme til alle er ferdig stekt. Serveres med blåbærsyltetøy! Enig Pannekaker inneholder ikke sukker eller olje. Alikevel er jeg vant til at det til en røre i familiestørrelse smeltes 2-3 ss smør i stekepannen først før det smeltede smøret helles i røren. TS kan klare seg med 1 ss smør som smeltes, avkjøles litt og helles i røren etter at den har fått svelle og før eventulet tilsettes mer melk til passende tykkelse. Hell røre i panna og løft pannen mens du heller på pannen og fordeler røren utover til den dekker hele bunnen av pannen. Blåbærsyltetøy, jordbærsyltetøy, litt smør og sukker, rømme og syltetøy, mulighetene er mange med nystekte pannekaker
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 #7 Skrevet 19. juni 2016 Når du steker pannekaker er det viktig å passe på. Pannekakene skal snus når de har stivnet på toppen. Dersom det ryker (kommer damp) fra pannekaka er temperaturen for høy, da vil den bli svidd. Hvis den er hvit under når toppen har stivnet er temperaturen for lav, da må du skru opp temperaturen og la pannekaka stekes litt ekstra. Det er lurt å unngå at pannekaka sitter fast, så bruk en stekepanne som egner seg. Smelt en klatt smør eller margarin i panna, og la det brunes litt før du har i røra. Hell litt på panna for å spre røra, men det skal være så mye røre at du ikke trenger jobbe veldig hardt for fordele den jevnt. Det er lurt å lage litt tykke pannekaker til du får dreisen på snuinga. Tykke pannekaker lages ved å ha tykk røre, ikke ved å ha ekstra mye tynn røre i panna. Når du snur pannekaka bør du ha en stekespade som ikke har skarpe kanter, for da skjærer den hull i pannekaka. Bruk stekespaden til å løsne pannekaka fra stekepanna. Når pannekaka er helt løs legger du stekespaden midt under pannekaka, løfter den opp og flipper den rundt. Stek videre til den er ferdig. Min oppskrift: 1-2 egg, vispes lett. Mel og melk vispes inn vekselvis til det er pass mye røre med passe konsistens, ca en liter. Anonymkode: 1eaad...869
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 #8 Skrevet 19. juni 2016 Toro sine ferdigposer gir vanskelig røre, jeg ødela mange pannekaker den gangen jeg prøvde den. Anonymkode: 1eaad...869
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 #9 Skrevet 19. juni 2016 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Har lyst på pannekaker, men sist jeg prøvde å steke det gikk ikke det så bra. Har induksjonstopp og sliter med å finne riktig varme, enten steker det for lite eller så steker det for mye.. Noen som forstår hva jeg mener? Har kun brukt Toro sine ferdigposer, men vil lage fra bunnen i dag. Kanskje pannekakene blir bedre da, hehe.. Ikke noe galt med steikepanna, den fungerer bra den. Hva er din beste oppskrift på pannekaker? Helst ikke en veldig omfattende oppskrift Jeg er bare 1 person så nok med 10 pannekaker, godt med kalde pannekaker på søndags morgenen! :D Anonymkode: 004f3...be8 Bruker ikke oppskrift, tar på måfå :D F.eks. at jeg knekker 3-4 egg i en bolle, pisker lett sammen, tilsetter en liter melk, pisker litt til, tilsetter en teskje kardemomme for smakens skyld, og mel til passe konsistens. Lar den gjerne stå i kjøleskapet en halvtimes tid. Så smelter jeg smør i en panne og steker bacon. Lar baconfettet ligge i pannen og steker pannekakene i det, tilsetter mer margarin dersom panna begynner å bli tørr. Baconfettet gir god smak på pannekakene. Serverer pannekaker med blåbærsylte, litt sukker og bacon Anonymkode: 586a2...e1a
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 #10 Skrevet 19. juni 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bruker ikke oppskrift, tar på måfå :D F.eks. at jeg knekker 3-4 egg i en bolle, pisker lett sammen, tilsetter en liter melk, pisker litt til, tilsetter en teskje kardemomme for smakens skyld, og mel til passe konsistens. Lar den gjerne stå i kjøleskapet en halvtimes tid. Så smelter jeg smør i en panne og steker bacon. Lar baconfettet ligge i pannen og steker pannekakene i det, tilsetter mer margarin dersom panna begynner å bli tørr. Baconfettet gir god smak på pannekakene. Serverer pannekaker med blåbærsylte, litt sukker og bacon Anonymkode: 586a2...e1a Og til dessert da tar jeg resten av røra, rører inn en pakke med rømme, tilsetter et ett til, litt bakepulver og sukker, så steker jeg vafler av resten og serverer med bringebærsyltetøY :D Anonymkode: 586a2...e1a
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2016 #11 Skrevet 21. juni 2016 1egg En slump melk og mel, en liten desj salt. Røres sammen til passe tykkelse. Prøv deg fram til den tykkelsen som passer best. Stekes på middels varme. Smør pannen med smør før du steker. Anonymkode: 3fa9f...dab
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2016 #12 Skrevet 21. juni 2016 Jeg liker tynne pannekaker stekt i så lite smør som mulig, og aldri jernpanne, alltid panne med slippbelegg. Jeg tar utgangspunkt i halveringsoppskrift, lett å huske! F.eks 6dl melk, 3 dl mel, 1,5 ss sukker. Eller 4 dl melk, 2 dl mel, 1ss sukker. Jeg bruker lite egg, 1 til den siste, 2 til den første mengden. I motsetning til de andre har jeg i egg til slutt. Pisker melk, mel og sukker med mixmaster, lar det svelle i 10-20 min, pisker så inn egg. Har bittelitt smør i stekepanne på relativt høy varme, har i akkurat nok røre til at det dekker og ørlite til. Når overflaten har stivnet løsner jeg rundt kanten med plaststekespade for å sjekke, og snur hvis den er gyllen. Den første pannekaka blir ofte litt ødelagt, men resten blir tynne og gode og perfekte. Ikke tjukke, stive og fete, det liker jeg ikke. Anonymkode: a3862...96a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå