Gå til innhold

Ostesmørbrød usunt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Til småspiste barn som kanskje heller vil ha frokostblanding til kvelds....

lager jeg heller noe mer spennende, nemlig ostesmørbrød! Varme sådan... og det er alltid populært.
En venninne av eldstedatter var på besøk og spiste to stk, da moren kom og hentet henne var hun forbauset over hvor mye hun hadde spist, for hjemme rørte hun knapt mat!

Men det kan hende slikt frister mer...f or jeg vet selv når jeg har dårlig matlyst, da smaker det godt med ostesmørbrød.
jeg lager de i varmluft på ovnen, da blir de sprø og deilige.
Jeg har gjerne litt ketchup på, men det av og til vil de ha uten og. Jeg syns det er greit med bittelitt ketchup, for da blir det litt mer næring i... tomat er jo rik på antioksidanter :) Og drysser over pizzakrydder (oregano og basillkum): Av og til river jeg litt skinke eller salami og har på og i tillegg til osten. Mer proteiner, mer mettende.
Jeg bruker alltid grovbrød. 
Så det blir i alle fall sunnere enn pizza for å si det sånn da.
Det er jo ikke verre enn å spise en vanlig brødskive med ost.
Jeg bruker ikke smør når jeg har de i ovnen, for osten smelter så fint på skiva at den sitter, og da slipper vi det ekstra fettet. Nok fett i osten.

Da jeg var yngre pleide jeg å lage en hawaaii variant, med en hel ananasskive og dijonsennep, men det blir nok for spesielt for kresne små :)

Anonymkode: 06dbd...ca9

Skrevet

Alt er da bedre enn ingenting. Serverer du brødskive med ost som ikke er stekt? Da kan du fint servere den varme typen også.

Og til det siste: hvordan vet du at de ikke liker ananas, eller at de ikke vil like det om de får det servert. Jeg likte alt da jeg var liten og smakte alt, og er fremdeles altetende. Server det med ananas en gang, barn blir kresne om de ikke får smake ting så tidlig som mulig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke så voldsomt mye næring i ketchup. :fnise: 

ostesmørbrød en gang i blant er da helt greit. Men ferskt brød med leverpostei og agurk og et stort glass melk er vel så godt. :) 

Anonymkode: 7f0c0...3d7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke så voldsomt mye næring i ketchup. :fnise: 

ostesmørbrød en gang i blant er da helt greit. Men ferskt brød med leverpostei og agurk og et stort glass melk er vel så godt. :) 

Ja, men det er mest som helgekveldskos dette... som alternativ til pizza :) Jeg prøver å lure litt sunne ting på da, 

hakker tomat i bittesmåbiter og legger på ketchupen (iduns - den er 80 % tomatpure, imotsetning til firstprice som kun har 18 %!), og drysser over litt pizzakrydder - urter er jo sunt), river kanskje litt skinke eller salami og et par skiver ost på.

Pizza er nok kanskje mer næringsrikt (om man har masse forskjellig på  - eller - om man velger f.eks. dr. oetker med kylling og spinat - og tro det eller ei, ungene elsker den sorten! Jeg trodde den var for spesiell, spinat liksom... men nei - de ELSKEr den :)

Skrevet (endret)
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor bare en gang i blant? 

Ser ikke noe problem med å spise det flere ganger i uka med mindre man prøver å slanke ungen sin. Dessuten snakker TS om småspiste barn.

Endret av penny_
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, penny_ skrev:

Ser ikke noe problem med å spise det flere ganger i uka med mindre man prøver å slanke ungen sin. Dessuten snakker TS om småspiste barn.

Jeg synes alt skal spises en gang i blant. ;) Jeg liker variasjon. Et par ganger i uka er som sagt helt greit. At brødskiver med ost er varme og ikke kalde har ingenting å si for sunnheten. Hver eneste dag ville jeg tenkt på som altfor ensidig bare. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes alt skal spises en gang i blant. ;) Jeg liker variasjon. Et par ganger i uka er som sagt helt greit. At brødskiver med ost er varme og ikke kalde har ingenting å si for sunnheten. Hver eneste dag ville jeg tenkt på som altfor ensidig bare. 

Det sa jeg ikke heller, men brød og ost inneholder mye kalorier, så jeg vet ikke om jeg hadde turt å gi det til en overvektig unge flere ganger om dagen, men det var uansett ikke relevant for TS.

Ser ikke noe problem med å spise ostesmørbrød hver dag heller. Spiser ikke de fleste barn 3 brødmåltider hver dag? Det blir jo plass til mye variasjon da. http://www.melk.no/3omdagen/ 

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, penny_ skrev:

Og jeg bruker tross alt ikke smør en gang.... og kun fullkornsbrød. Kan ikke se at det er verre enn å servere vanlige brødskiver med smør og gulost til kvelds... faktisk er det mindre fett i disse siden jeg ikke bruker smør, og evnt. bare bittelitt skinke/salami... (revet i småbiter, så er veldig lite...).
Det bare ser mer usunt enn det faktisk er. Grandiosa er nok litt mer usunt...

Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg bruker tross alt ikke smør en gang.... og kun fullkornsbrød. Kan ikke se at det er verre enn å servere vanlige brødskiver med smør og gulost til kvelds... faktisk er det mindre fett i disse siden jeg ikke bruker smør, og evnt. bare bittelitt skinke/salami... (revet i småbiter, så er veldig lite...).

Ja, helt enig. Grandiosa inneholder mye salt, og den er vel heller ikke laget med fullkornsbunn.

Endret av penny_
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, penny_ skrev:

Ja, helt enig. Grandiosa inneholder mye salt, og den er vel heller ikke laget med fullkornsbunn.

Det har kommet en ny fullkornsvariant nå... ikke testet den ennå... noen som har? Er den god?

Skrevet

Hvorfor skal du bruke bare bittelitt skinke da? Min sønn spiser ostesmørbrød med skinke, ost og tomat nesten hver dag til frokost. Jeg spiser stort sett også det samme til hver frokost, men foretrekker ristet brød med eple på.

Skrevet

Alt med måte :) Grunnen til at en del tenker på ostesmørbrød som usunt er fordi de lasser på med ost i forhold til hva de ville gjort hvis de skulle spise en vanlig brødskive med gulost. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg lager ofte ostesmørbrød til jentene mine til kvelds, både hverdag og helg. 

Bruker man grovt brød og ikke et lass med ost så er det ikke usunt. Ost er ikke usunt selv om det er kaloririkt; inneholder kalsium f.eks som er viktig for barn i vekst (også viktig for voksne forsåvit!). 

Her er favorittten et tynt lag med sennep oppå brødskiven, deretter ost og et dryss med oregano og dolly dimple sitt pizzakrydder, og oppå der igjen legger jeg strandaskinke. Strandaskinken blir skikkelig crispy i stekeovnen. 

Som en variant så lager jeg også toast til de i toastjern, da med sennep, ost, skinke, ketsjup og krydder. 

Skrevet (endret)

Jeg synes ostesmørbrød er topp! Mat med "tomme" kalorier som lyst brød og sukkerholdig pålegg er vel det man bør holde seg unna.  Grovbrød og ost hører til i et sunt kosthold. Men at ketchup er næringsrikt er vel litt feil? Mye sukker i den orginale i hvertfall. Men selvfølgelig alt med måte. Ketchup er godt det, men jeg tar det ikke  på maten for å gjøre den mer næringsrik...

Endret av Runnershigh
Skrivefeil
Skrevet
5 minutter siden, Runnershigh skrev:

Jeg synes ostesmørbrød er topp! Mat med "tomme" kalorier som lyst brød og sukkerholdig pålegg er vel det man bør holde seg unna.  Grovbrød og ost hører til i et sunt kosthold. Men at ketchup er næringsrikt er vel litt feil? Mye sukker i den orginale i hvertfall. Men selvfølgelig alt med måte. Ketchup er godt det, men jeg tar det ikke  på maten for å gjøre den mer næringsrik...

Ketsjup er ikke supersunt akkurat, men mange barn (og voksne) liker det veldig godt, så da synes jeg ikke det gjør noe med ei stripe ketsjup eller to :) Jeg bruker å kjøpe den varianten med redusert sukker, den er ikke så verst. 

Har ikke prøvd selv, men man kan lage ketsjup selv. 

Annonse
Skrevet
2 minutter siden, skruf skrev:

Ketsjup er ikke supersunt akkurat, men mange barn (og voksne) liker det veldig godt, så da synes jeg ikke det gjør noe med ei stripe ketsjup eller to :) Jeg bruker å kjøpe den varianten med redusert sukker, den er ikke så verst. 

Har ikke prøvd selv, men man kan lage ketsjup selv. 

Helg enig. Synes det hører til med ketchup på ostesmørbrød, og for øvrig annet mat også. Men jeg tar det ikke på maten fordi det er næringsrikt... For det er det ikke akkurat.

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor bruke bare bittelitt skinke? Skinke er jo sunn, mager mat med god næring. Salami derimot burde du ikke bruke. Det inneholder mye fett. Det er da bedre å bruke litt ekstra skinke istedenfor litt av osten. Da blir det mer næring og man blir nok mettere også. 

Anonymkode: f4022...f32

Skrevet
56 minutter siden, Runnershigh skrev:

Helg enig. Synes det hører til med ketchup på ostesmørbrød, og for øvrig annet mat også. Men jeg tar det ikke på maten fordi det er næringsrikt... For det er det ikke akkurat.

Jeg har ikke skrevet at det er næringsrikt, det var det ts som gjorde :)

Skrevet (endret)
2 minutter siden, skruf skrev:

Jeg har ikke skrevet at det er næringsrikt, det var det ts som gjorde :)

Ja, det er TS sitt innlegg svarene mine sikter til...

Endret av Runnershigh
Skrevet

Jeg har ikke noe imot å gi ketsjup til barn, men tror det finnes bedre kilder til antioksidanter enn ketsjup

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...