AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #1 Skrevet 18. juni 2016 Datteren min på snart 14 år fortalte meg for en del måneder siden at hun trodde hun var bifil. Jeg hadde egentlig hatt mistanker om dette en stund, så det kom ikke som noe sjokk for å si det slik, og hele greia var veldig udramatisk. Jeg fortalte henne at så lenge hun er lykkelig så bryr ikke jeg meg noe om "hva" hun er, om hun er bifil, lesbisk, transe, eller noe annet. Nå har hun fortalt meg at hun tror hun har blitt forelsket i en god venninne, og at denne venninnen har sagt før (om seg selv) at hun tror hun er lesbisk. Det virker som at de er litt småforelsket i hverandre, og jeg tror egentlig at det kanskje er noe som kommer til å utvikle seg til noe mer. Eneste "problemet" jeg har er; Om de blir sammen, hvordan blir det da om de vil overnatte med hverandre? De har jo hatt overnattinger før, men da bare som venninner, og de overnatter hos andre venninner veldig ofte, så egentlig burde jo ikke noe forandre seg. Men samtidig så tenker jeg at dersom hun hadde vært sammen med en gutt så hadde han aldri fått lov å overnatte på hennes rom (jeg selv hadde veldig løse regler når jeg var ung og hadde sex første gang som 13-14 åring), og jeg føler liksom at det burde være like regler. Men samtidig så vil jeg ikke at ting skal bli annerledes for de, eller at det skal ødelegge noe for vennskapet deres. Er det noen som har noen gode råd? Anonymkode: bf0c3...81c
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #2 Skrevet 18. juni 2016 Du får ikke gjort noe fra eller til her. La henne overnatte Anonymkode: c33e5...5f4 11
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #3 Skrevet 18. juni 2016 Det der var faktisk litt tricky. Jeg er jo enig i dine regler. Det du i alle gal kan gjøre er å snakke med henne om forhold, sex og følelser. Anonymkode: b3541...798 5
Pinto2013 Skrevet 18. juni 2016 #4 Skrevet 18. juni 2016 Jeg skjønner problemstillingen din, og forstår at du ikke ønsker at datteren din skal ha sex "for tidlig". Samtidig så tenker jeg også at 14-åringer som ønsker å ha sex får til dette uten å overnatte på hverandres pikerom med foreldrenes velsignelse. Så kanskje er det mer nyttig å snakke med datteren din om sex, forventninger og press, og heller hjelpe henne å forstå at dette ikke er noe man trenger å stresse med, eller få "unnagjort". Jeg tror det er lurt å fokusere på at sex kan endre relasjoner, og at man bør være sikker på at man selv og partneren har lyst og er klare for eventuelle konsekvenser. Og at det kan være lurt å utforske egen seksualitet alene før man gjør det med partner. Hvis hun er mentalt og emosjonelt klar for sex, så er det jo heller ikke skadelig for henne å prøve ut dette? Og om det likevel skjer i tidlig alder, så er det jo kjempefint at det blir en opplevelse som hun deler med en god venninne, der de kjenner hverandre godt. Det kan nok være en tryggere seksuell debut enn om hun var 17 og ble betatt av en fremmed på en fest. Nå er det jo du som kjenner henne best, og vet hvor moden hun er, da. Og kanskje hva hun egentlig er klar for. Men jeg tror det er lurere å snakke om temaet, skape refleksjon og kunnskap, enn å prøve å forhindre at sex skjer. Forresten: Du virker som en trygg og ålreit mamma. 12
skje Skrevet 18. juni 2016 #5 Skrevet 18. juni 2016 Spørsmålet blir jo da hvorfor du ville nektet en gutt å overnatte. Er det sex i seg selv du ville forhindret, eller ville du vært redd for kjønnssykdommer og graviditet? Om det ikke er sex som er problemet, er det bare å la henne overnatte. Jentesex kan også føre til kjønnssykdommer, men har de ikke hatt sex med andre tidligere kan du ta den praten i ettertid. 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #6 Skrevet 18. juni 2016 Hadde latt de overnatte sammen. Anonymkode: 41a81...153 2
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 18. juni 2016 #7 Skrevet 18. juni 2016 (endret) w Endret 17. november 2023 av Nasse Nøff ❤
Batteri Skrevet 18. juni 2016 #9 Skrevet 18. juni 2016 45 minutter siden, amativeReflection skrev: Lesbesex teller ikke Innlegget ditt teller ikke. 20
ajarRun Skrevet 18. juni 2016 #10 Skrevet 18. juni 2016 3 minutter siden, Batteri skrev: Innlegget ditt teller ikke. Innlegg nr 7000 bby 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #11 Skrevet 18. juni 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Datteren min på snart 14 år fortalte meg for en del måneder siden at hun trodde hun var bifil. Jeg hadde egentlig hatt mistanker om dette en stund, så det kom ikke som noe sjokk for å si det slik, og hele greia var veldig udramatisk. Jeg fortalte henne at så lenge hun er lykkelig så bryr ikke jeg meg noe om "hva" hun er, om hun er bifil, lesbisk, transe, eller noe annet. Nå har hun fortalt meg at hun tror hun har blitt forelsket i en god venninne, og at denne venninnen har sagt før (om seg selv) at hun tror hun er lesbisk. Det virker som at de er litt småforelsket i hverandre, og jeg tror egentlig at det kanskje er noe som kommer til å utvikle seg til noe mer. Eneste "problemet" jeg har er; Om de blir sammen, hvordan blir det da om de vil overnatte med hverandre? De har jo hatt overnattinger før, men da bare som venninner, og de overnatter hos andre venninner veldig ofte, så egentlig burde jo ikke noe forandre seg. Men samtidig så tenker jeg at dersom hun hadde vært sammen med en gutt så hadde han aldri fått lov å overnatte på hennes rom (jeg selv hadde veldig løse regler når jeg var ung og hadde sex første gang som 13-14 åring), og jeg føler liksom at det burde være like regler. Men samtidig så vil jeg ikke at ting skal bli annerledes for de, eller at det skal ødelegge noe for vennskapet deres. Er det noen som har noen gode råd? Anonymkode: bf0c3...81c Snakk med henne om det. Så kanskje lærer du noe. Som de andre sier, så kan man ha sex hvor som helst dersom man ønsker å få det til. På den annen side så er de begge jenter og det presset man blir utsatt for av gutter er fraværende. Ingen sjanse for uønsket svangerskap, minimal sjanse for soi, og ikke noe større sjanse for uvennskap enn mellom to som bare er venninner på den alderen der. PS jeg tror du mener trans og ikke transe Anonymkode: 0b193...295 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #12 Skrevet 18. juni 2016 1 time siden, amativeReflection skrev: Innlegg nr 7000 bby Sier mest om deg da... Anonymkode: 1fdd1...73e 4
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #13 Skrevet 18. juni 2016 Hun er under den seksuelle lavalderen, og jeg ville ikke latt en 14-15-åring overnatte hos kjæresten, uavhengig av kjønn. Det er klart at det er en stor fordel at hun ikke kan bli gravid, men det er jo ikke eneste grunn til å sette ned foten for overnatting. De vil sikkert finne et annet sted å ha sex hvis de ønsker det, det vil vel alle kjærestepar som har bestemt seg for å ha sex, men for meg spiller ikke kjønnet til kjæresten noen avgjørende rolle. Anonymkode: 91c29...17b 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #14 Skrevet 18. juni 2016 Jeg sier som min mor sa til meg når jeg var ungdom - det er jo bare koselig å sove sammen. Og det er helt sant, samleie får man til utenom overnatting også. Anonymkode: 99b86...7b5 2
Gjest Fjotteri Skrevet 19. juni 2016 #15 Skrevet 19. juni 2016 Jeg hadde hatt samme regler for gutter og jenter når det var snakk om kjæreste. Hadde nok ikke gått med på overnatting under seksuell lavalder, men snakket generelt med henne om det som andre her sier. Vi synes ikke det var fryktelig problematisk at foreldre satte grenser, og fant faktisk på andre ting enn sex selv om enkelte får det til å høres ut som om grenser bare fører til "sex alle andre mulige steder".
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 #16 Skrevet 19. juni 2016 Tusen takk for mange svar Grunnen til at jeg i utgangspunktet hadde bestemt meg for å være streng når det kom til overnatting (dette hadde jeg bestemt før jeg fikk vite at min datter er bifil) er fordi jeg selv ble gravid som 14 åring, fordi min mor lot min kjæreste få overnatte ofte. Jeg vet jo at dette er et problem jeg ikke trenger å tenke på dersom min datter blir sammen med en jente, men likevell føler jeg liksom at det burde være "likestilling" i denne saken, hvis dere forstår hva jeg mener. Jeg synes selv at jeg var alt for ung til å ha sex når jeg var 13-14 år, mye fordi en del av meg ikke helt skjønte hva det egentlig var. Selv om jeg ikke er fylt med anger eller noe slikt så tenker jeg at det kan godt hende min datter kommer til å føle på det senere dersom hun har sex for tidlig. Jeg vil at hun skal være sikker på seg selv og sin legning, og føle seg trygg på seg selv og sin egen kropp før hun har sex. Vi har selvsagt snakket om sex, og om kjønnssykdommer, konsekvenser osv, men av erfaring vet jeg jo at alle slike samtaler lett forsvinner ut av hodet når man er midt oppe i en sånn situasjon. Men jeg får vell ha en ny samtale med henne og prate litt mer om det, og kanskje komme frem til noen regler sammen. Det er jo egentlig ikke et "problem" før hun eventuelt blir sammen med noen, men jeg tenker liksom at det er greit å være litt forberedt Anonymkode: bf0c3...81c 4
Gjest Mysticgirl Skrevet 19. juni 2016 #17 Skrevet 19. juni 2016 Seksuell leker hadde jeg som 5-6 åring med naboguttene. Som å vise, ta på og leke med. Som tenåringer hadde vi allerede utforsket endel av begge kjønn. Så å la dem overnatte gjør da ingenting. Hva så om de vil utforske litt seksuelt? La dem gjøre det. Vi gjorde det på dagtid, ute i naturen og overalt egentlig. Utforsking med hverandres kropper begynner så tidlig som i barnehagen. Og to 14 årige jenter finner dette ut på egen hånd på dagen . Hvorfor tror foreldre at alt skjer på natten egentlig? Aldersgrensen på 16 år er jo for å beskytte barn mot voksne overgripere og IKKE at jevnaldrene skal få utforske litt på seg selv. Hadde forstått bekymringen mer om det var en gutt med tanke på graviditet, men det trenger jo ikke du å bekymre deg for
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 #18 Skrevet 19. juni 2016 3 timer siden, Mysticgirl skrev: Seksuell leker hadde jeg som 5-6 åring med naboguttene. Som å vise, ta på og leke med. Som tenåringer hadde vi allerede utforsket endel av begge kjønn. Så å la dem overnatte gjør da ingenting. Hva så om de vil utforske litt seksuelt? La dem gjøre det. Vi gjorde det på dagtid, ute i naturen og overalt egentlig. Utforsking med hverandres kropper begynner så tidlig som i barnehagen. Og to 14 årige jenter finner dette ut på egen hånd på dagen . Hvorfor tror foreldre at alt skjer på natten egentlig? Aldersgrensen på 16 år er jo for å beskytte barn mot voksne overgripere og IKKE at jevnaldrene skal få utforske litt på seg selv. Hadde forstått bekymringen mer om det var en gutt med tanke på graviditet, men det trenger jo ikke du å bekymre deg for Helt enig. Dessuten, selv om ts og andre her hadde sex i ung alder, så er det ikke sikkert de to her ønsker det. Jeg hadde ikke sex før jeg var godt oppe i 20-årene. Og det var fordi jeg ikke ønsket det. Anonymkode: 0b193...295 1
Silje97 Skrevet 19. juni 2016 #19 Skrevet 19. juni 2016 Når jeg utforsket som mest fikk jeg lov av mine foreldre til å ha besøk hjemme. Da fikk jeg prøve på ting hjemme hvor det var trygt og jeg kunne snakke med dem om ting etterpå. Det gjaldt både om det var gutter eller jenter som var på besøk. jeg kom enda nærmere mine foreldre i den perioden så jeg er veldig glad for at jeg hadde et så trygt og åpent hjem som lot meg utforske...
Gjest Blondie65 Skrevet 19. juni 2016 #20 Skrevet 19. juni 2016 Den seksuelle lavalder er viktigst å håndheve når det er aldersforskjell på de innvolverte. Dernest er det viktig - som påpekt - å hindre graviditet og kjønnssykdommer. Et viktig moment er også å hindre utnyttelse. Ungdom har ofte veldig ulik modenhetsgrad, og den som er mest frempå og erfaren kan utnytte eller presse den minst modne som kanskje ikke greier å stå i mot. En samtale om dette er nok på sin plass. Det er lov å vise til lovens seksuelle lavalder og samtidig vise til at du vil hennes beste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå