Gå til innhold

Første utenlands ferie med mine, dine og våre

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har leid et  hus og de har feriert der før( samboer og barna) . Totalt er vi 6 stk. Minsten er 1.5 år. 

Vi skal være der i 5 uker og det er ganske lenge. Svigermor kommer de to siste ukene så får jeg litt avlastning. 

Jeg tenker allerede på kosthold. Samboer forteller at det drikkes brus hver dag og er fritt frem med godteri. Er det virkelig normalt? Ikke i min verden. Mine barn får ikke drukne i brus og godteri. Man må ha rutiner og regler der også.

Hvordan overleve felles ferie uten å bli gal ?

Jeg skal sove på eget rom med minsten. Det blir godt å ha et rom der kan man trekke seg litt tilbake og nyte roen.

Anonymkode: 507ac...bd5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har leid et  hus og de har feriert der før( samboer og barna) . Totalt er vi 6 stk. Minsten er 1.5 år. 

Vi skal være der i 5 uker og det er ganske lenge. Svigermor kommer de to siste ukene så får jeg litt avlastning. 

Jeg tenker allerede på kosthold. Samboer forteller at det drikkes brus hver dag og er fritt frem med godteri. Er det virkelig normalt? Ikke i min verden. Mine barn får ikke drukne i brus og godteri. Man må ha rutiner og regler der også.

Hvordan overleve felles ferie uten å bli gal ?

Jeg skal sove på eget rom med minsten. Det blir godt å ha et rom der kan man trekke seg litt tilbake og nyte roen.

Sørg for å være mye ute og på utflukter, så er det kanskje lettere å ligge unna godteri.

Bestill vann til maten.
Siden det er ferie - dersom det er varmt, kan dere godt unne barna en is om dagen, siden det er ferie,

men hold fast på at dere ikke spiser godteri hver dag :)

Anonymkode: 5b197...f40

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her ender det dessverre med at jeg har egne regler for mitt barn. Oppfordrer til å kjøpe frukt istede for godteri. Han får litt hver dag han også, men jeg synes ikke det er ok med brus til hvert måltid og godteri og is dagen lang.

Anonymkode: 1102a...92e

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som galskap at første gang dette forsøkes er det for FEM uker! Hva med helgeturer, vinterferier, julen osv. Utenlands er en ting, storfamilien samlet i fem uker en helt annen. 1,5-åringen må selvsagt ha andre rutiner enn resten av gjengen, så spørs det hvor gamle de andre er. Du er samboer med en eller annen som bare forteller deg at det drikkes brus og spises godteri? Så du er bare med, og har ingen ting du skulle sagt i fem uker? Lykke til! 

Nei, altså, det kan jo bli supert, dere ville sikkert ikke dratt på noe slikt hvis det ikke var gode  grunner til at det kan bli en super ferie. At eldre søsken har friere tøyler og koser seg i ferien (det gjelder sikkert de voksne også)), behøver ikke å bety at alt er helt villt. Det er normalt at det er friere tilgang på brus, is og godt i ferier, ute eller hjemme. Det er ikke så normal (dvs vanlig) at man har fem uker sammen på ett sted, men det høres jo i utgangspunktet flott ut. Hvis din største bekymring er brus og godteri, og du gleder deg til at svigermor skal være der i to uker (!), har du og minsten ett knallgodt utgangspunkt for en fantastisk ferie, tror jeg. 

Anonymkode: c0eb9...bd8

• Liker 12
Skrevet

Det enkleste og beste er vel å bli enige om felles regler. Selvsagt kan du ha egne regler for dine, men surt for dem å se på dem andre kunne spise godteri så mye de ønsker. Barn skjønner jo ikke/vil ikke skjønne grunnen...
Bli gjerne enig om å holde godteri til helgene der (som sikkert er vanlig hos dere). Og så kan de selvsagt få en is innimellom, bolle, dessert eller lignende hvis det passer seg slik. Men det behøver vel gjerne ikke akkurat å stå fremme kilovis med godteri hver dag :) Hadde dere bare skulle vært vekke en uke hadde det vært annerledes. Men 5 uker synes i hvertfall jeg er alt for lenge å holde på slik. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han har feriert på samme stedet i 5 år med ungene og han har nok sine regler. Jeg har et barn fra før og hun er vant at vi også har egne regler( begrenset inntak av godteri, normal leggetid i feriene osv). Samboeren min er grei,men sliter med grensesetting.  I feriene er ungene våken til kl 11 og spiser det de vil.

Derfor har jeg bestemt å ha min datter og minsten på rommet med meg. Datteren min er glad for det fordi hun synes det er koselig å tilbringe litt ekstra tid med meg, lese sammen i sengen osv.

Vi har vært på turer på fjellet sammen, men aldri lengre enn en uke. 

ts

AnonymBruker
Skrevet

Lykke til. Husk å velge dine kamper . Du kan ikke forandre  alt selv om du ikke liker de reglene de har hatt før. Du risikerer å bli sett på som henne sure grinete som bare vil ødelegge  kosen. 5 uker er mye kommer til å være totalt uslitt etter på du. 

Anonymkode: 71488...848

Skrevet

Husk at det ikke er du som automatisk bestemmer. Du bestemmer faktisk ikke over hans barn. Dette er vel den største kilden til konflikter her, hvis du begynner å skulle styre han i forhold til hva hans barn kan gjøre og ikke, Barna vil merke med en gang at det er du som lusker i kulissene. Hvis det er slik at hans barn får ubegrenset med brus og godteri i ferien, så har du også problemer med grensesetting hvis du ikke kan si til dine barn at dette får dere ikke selv om andre får. Det er ikke hans barn som automatisk skal miste goder fordi du og faren deres har laget storfamilie. Lykke til og god ferie!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært i dine sko.... Innfør frokost uten brus, og heller tenk at det er ferie. Ingen tar skade av ekstra brus og gotteri i ferien, tror de fleste av oss har et litt avslappet forhold til sånn akkurat når man er på tur. Ta en prat med både mann og barn i forkant og kos dere heller slik det ikke blir 5 uker med bare gnål og du blir den store, stygge ulven. Gotteri skal ikke erstatte måltid, noen avtaler om feks is om man spiser opp maten bør kunne gjelde. Jeg regner med du står for sikkert en del av handlingen, litt klarer du å begrense i det skjulte. 

Lag i alle fall ikke regler for kun dine barn, dere er en familie som drar sammen

Anonymkode: 2787b...a8e

Skrevet

Synes du går inn i dette med helt feil innstilling. Dere er nå en familie og så tar du med deg felles barnet og jenten din på ett eget rom!? 

• Liker 3
Skrevet

For å være ærlig så tror jeg ikke dette blir en så veldig kjekk familieferie, pga du allerede nå før ferien går inn med ei veldig negativ innstilling ovenfor samboeren din og barna han har fra før. 

Bare det at du har tenkt å sove på eget rom med dine barn i 5 uker er ikke noe særlig bra for forholdet deres. 

Jeg er litt enig med mannen din at når det er ferie så er det litt mere løsslupne regler. Barn klarer utmerket godt å skille mellom ferie og hverdag. At det er litt mere fritt frem i ferien er jo nettopp det som er så kjekt med ferie for barna. 

Samtidig mener jeg ikke det skal være helt fri flyt heller. 

Dere burde begge ha jenket dere og kommet frem til et kompromis og lagt ei felles kjøreplan. 

Det blir gjerne brus, snop og is hver dag når det er ferie, og litt senere kvelder. Hva om dere avtaler at brus til middagen er ok, men til frokost er det melk eller juice. Ordne med vannflasker til alle barna, camelback er f.eks supre. La de velge ut hver sin. Godteri etter middag f.eks. Is bør de også få når det er ferie. Og kom frem til ei felles leggetid for de eldste barna (de minste er så små at de bør legge seg til ca vanlig tid). 

• Liker 1
Skrevet

Som Ab skriver, velg dine kamper, og tenk trivsel fremfor regler. Jeg kan jo si litt om  hvordan vi gjør det,  Vi har hus i Spania og dermed lange ferier utenlands, og ting går seg veldig til etterhvert. Stor stas med brus og snop til å begynne med, så roer det seg. Men ungene våre og venner av dem som vi pleier å ha med, får også brus til maten hver dag og sjokogryn til frokost. De får også legge seg senere,men som regel så er de slitne og trøtte på kvelden og har lyst til å være i fred, og legge seg på senga med ipads og en film. Det skal være forskjell på ferie og hverdags. Men jeg har alltid store fat med oppskåret frukt og  vann med isbiter tilgjengelig for alle. På tur har vi hver sin vannflaske. Det høres kjempelurt ut med et eget rom, og sett noen grunnleggene rutiner for å unngå kaos med en gang. Hvis all har ansvar for å henge opp sitt eget badehåndkle, f.eks. og sørger for å ha klær og ting på rommene sine og ikke i stua, så slipper du å irritere deg. Så kan de heller la det flyte der. Jeg har en runde for dagen der jeg plukker  slengt pø, og  dumper på de ulike synderne sine senger. Tomme brusbokser og ispapir tar de selv, etter tre dager med åminning er det automatisert.  Men viktigst av alt - jeg pleier å ta meg noen time-outs for meg selv når jeg skal gå så oppi folk i lang tid. Når jeg merker at jeg begynner å bli en grinete masekjerring, så knyter jeg på meg joggeskene grytdlig om morgenen og går meg en god tur og lar tankene fly. Spiser frokost for meg selv på en fortauskafe. Og du må finne din greie. Alenetid er viktig.  Les bok, nyt sola, drikk vin og vær kjæreste med samboeren din, og utnytt svigermor til fulle som barnevakt når hun kommer. Og kos deg:-)

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for mange smarte tips. 

Jeg sover på eget rom pga minsten( i kjelleren). Han legger seg kl 19 og sover gjennom hele natten. Barnerom og soverom er på loftet og det blir nok en del bråk med 3 superaktive skolebarn. Det blir mye lettere for ungene også. Da kan de slappe av uten at jeg tusler rundt og prøver å roe dem ned hele tiden. Datteren min skal sove med meg pga hun er vant å legge seg i halv 10 tiden. Det er noe hun ønsker selv.

Selvfølgelig at jeg ikke bestemmer over hans barn, men hjemme har vi felles regler. Dette er første gang vi reiser på en lang ferie og derfor vil jeg ikke være den som går rundt og prøver å endre på ting.

ts

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er første gang vi reiser på en lang ferie og derfor vil jeg ikke være den som går rundt og prøver å endre på ting.

ts

Da får du la være å sitte og tenke ut strategier og regler på forhånd også.

Gjest Klaveret
Skrevet

Jeg fikk en negativ følelse da jeg leste Hi. Prøv å ha en positiv holdning til ferien, så går nok alt seg til etter hvert. Da mine barn var mindre fikk de litt penger hver dag. Da kunne de velge selv om de ville kjøpe godteri hver dag eller spare noen dager for å kjøpe noe større som de ønsket seg. Det fungerte glimrende. For å få de i seng i rimelig tid innførte vi en times spilletid (gamleby etc) på senga før de la seg ned. Også en vinner. Ingen problem å få de i seng. Lykke til, håper dere får en flott ferie ☺

• 2 uker senere...
Skrevet

Hva med å først sette deg ned å snakke med ham? Hør hva han tenker om regler og grensesetting i ferien. Kanskje dere kan bli enig om noen felles regler? Eller kanskje dere kan sette dere ned sammen med alle barna og høre hva de tenker er ok i ferien og ikke? Kanskje de selv synes det blir for mye godteri og brus til tross for at de liker det? Kanskje de egentlig synes det er greit å legge seg til ca normal tid enn å være lenge oppe og trøttere dagen etter? Tror mange barn utnytter løsere regler for fult, men innerst inne liker de forutsigbare hverdagsreglene best. Så kanskje både dere voksne og barna kan komme til enighet om hva som er "lov" i ferier og ikke :) Og da gjerne komme frem til noe som er felles for dere alle :) Husk at det ikke er bare du og han som har ønsker og tanker, men også barna. 

Helt ok at din datter ønsker å sove på rom med deg i ferien :) Men husk å gi beskjed til henne at hun må si ifra om hun vil sove med de andre barna. Slik hun slipper å få dårlig samvittighet ovenfor deg hvis hun spør om det :) Barn ønsker jo ikke å skuffe noen. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ingen helsefanatiker, men kjenner meg igjen i en del av det TS skriver. 8 uker fri fra skole = 8 uker med ferie for ungene. Det blir for lenge i forhold til fritt fram med brus is og godteri. Selvfølgelig skal de få kose seg ekstra i sommerferien (som i jula), men det holder likevel med is og brus en gang om dagen Mer stas er det også når de ikke får gå å ta så mye de vil :)

Mine, dine og våre barn på ferie....her er jeg enig med de som sier ''velg dine kamper''. Man trenger ikke godta alt, men man kan ikke vinne alle slag. Her er stedatteren på 14 oppe sånn ca fra 13-04. Så lenge hun ikke bråker på natta, så tar jeg ikke den kampen, selv om jeg egentlig ønsker noen strengere rutiner.

Anonymkode: 8a8b1...792

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

at fem uker med snop ikke ødelegger for noen? Her kom stebarna tilbake fra noen uker hos mor i fjor sommer. De måtte innrømme at det hadde blitt MYE snop. Gutten som i utgangspunktet er tynn hadde fått kulemage og måtte skifte ut garderoben, jenta som er stor i utgangspunktet var heller ikke blitt noe mindre akkurat. Her er det ikke noe mer snop fordi om det er ferie. Ja kanskje litt mer brus til middagen en og annen gangen, hvis besøk eller litt ekstra, men ellers begrenser vi det ja. Jeg hadde satt meg ned med samboer og diskutert dette og kommet frem til et kompromiss, så får unger/stebarn bare si hva de vil. Tror det kommer til å bli fem laaaange uker.

Anonymkode: 187e0...b6a

AnonymBruker
Skrevet

Vi har samme konflikten når vi drar på hytta. (drar nesten hver helg). Han synes det er greit at godteri ligger fremme og at barna spiser hele dagen, jeg ikke.

Jeg sier rett ut til barnet mitt at hun ikke får spise uten at jeg sier det er greit. Har forklart at hun kan bli syk, få hullete tenner osv. av å gå å spise hele dagene. Hun hører faktisk på meg, og leker og koser seg mens de andre barna er sure, overoppgiret, slappe til tider og står rundt sofabordet. Jeg trenger kanskje ikke si hvordan leggetiden er for samboeren min i forhold til meg? :P 

Anonymkode: b33e8...2c7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...