Gå til innhold

Dagmamma og pottetrening..

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest syvpede

Hei. Jeg har et lite dilemma når det gjelder min dagmamma. Min lille jente på nylig fylte 2 år har ikke vist noen interesse hjemme for potte eller toalett, noe jeg selv synes er helt naturlig fordi hun er såpass liten. Dagmamma derimot sier hun er lei av å skifte bæsjebleier og har i flere uker satt henne på potta eller toalett når hun merker at det trengs. Dette har ført til at hun oppfører seg noe underlig hjemme i forhold til dette. I det ene øyeblikket vil hun ikke ha/vil ha bleie på, så vil hun sitte på potte eller toalett, det ender alltid med at hun skriker og tisser/bæsjer i bleia uansett. For meg virker det som hun er forvirra i forhold til dette. Jeg har alltid tenkt at dette kommer naturlig (renslighet) og vil ikke presse henne til noe. Spørsmålet mitt er egentlig: Er hun for liten? Hva er normalt? Bør dagmamma være den som "styrer" med dette da...?? :roll: Takknemlig for svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dagmammaen er absolutt ikke den som skal bestemme når deres barn skal begynne pottetrening. Det er det dere som avgjør og vil dere at hun skal fortsette med bleier en stund til, så skal dagmamma værsegod infinne seg med dette. "dagmamma er lei av bæsjebleier"!!!!! da bør hun vel saktens slutte å være dagmamma for små barn da, bleieskift hører nemlig med som en del av jobben hun får betalt for. Gi klar beskjed om hvordan dere vil håndtere dette med pottetrening, om dere mener datteren deres ikke er moden, så skal hun fortsette med bleier en stund til.

Hvorvidt det er for tidlig siden hun kun er 2 år er umulig for oss å si. Noen barn blir tørre før 2 års alderen, mens andre ikke er moden for å slutte å bæsje i bleia før 4-5 års alderen. Så her er med andre ord variasjonene store. Du er den som best kjenner ditt barn, og kan avgjøre om hun er moden nok til å slutte med bleier eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagmammaen er absolutt ikke den som skal bestemme når deres barn skal begynne pottetrening. Det er det dere som avgjør og vil dere at hun skal fortsette med bleier en stund til, så skal dagmamma værsegod avfinne seg med dette. "dagmamma er lei av bæsjebleier"!!!!! da bør hun vel saktens slutte å være dagmamma for små barn da, bleieskift hører nemlig med som en del av jobben hun får betalt for. Gi klar beskjed om hvordan dere vil håndtere dette med pottetrening, om dere mener datteren deres ikke er moden, så skal hun fortsette med bleier en stund til.

Hvorvidt det er for tidlig siden hun kun er 2 år er umulig for oss å si. Noen barn blir tørre før 2 års alderen, mens andre ikke er moden for å slutte å bæsje i bleia før 4-5 års alderen. Så her er med andre ord variasjonene store. Du er den som best kjenner ditt barn, og kan avgjøre om hun er moden nok til å slutte med bleier eller ikke.

Vel, jeg vil faktisk si at så lenge ungen er mesteparten av sitt våkne liv hos dagmamma så blir dette hennes jobb. Skal foreldre ta pottetrening kun i helger og etter klokken 17:30?

At hun ikke er klar ennå er vel en annen sak. Det kan jo virke sånn i dette tilfellet.

Jeg satte igang treningen av mine da de våknet med tørr bleie om morgenen. Men da må man altså ta dem i det de våkner, og ikke la dem tusle rundt en halvtime først. Dette gjorde jeg etter smålurene også.

Ellers bestemmer unger gjerne dette selv, er min erfaring i hvert fall.

Eldstemann sluttet om sommeren før han fylte tre, nummer to sluttet i romjula før han fylte tre (da var de på samme alder, ca 2 3/4år)

Liten prøvde jeg på sommeren etter at hun fylte to, hvilket ikke passet den unge dame. Hun ville vente til parken startet i august, og sluttet pronte fordi hun bestemte det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg vil faktisk si at så lenge ungen er mesteparten av sitt våkne liv hos dagmamma så blir dette hennes jobb. Skal foreldre ta pottetrening kun i helger og etter klokken 17:30?

Jeg syns ikke det er opp til dagmamma og bestemme når et barn skal slutte med bleier uten at dette er avklart med foreldrene på forhånd. Og her ser motivet ut til å være a thun er lei av å skifte bæsjebleier og ikke fordi barnet er moden til å slutte med bleier. Hun blir vel irritert på ungen også nå da tenker jeg, om hun ikke klarer å bli tørr.

Klart en dagmamma bør være aktivt med på å få et barn renslig når foreldrene vil dette, men hun skal ikke ta avgjørelsen selv mot foreldrene vilje. Jeg mener også at det ikke er riktig at det er dagmammaens jobb alene å få ungen tørr. Forldrene har også et ansvar her og kan ikke skyve dette over på dagmamman alene. Selv om ettermiddager og helger ikke er det beste når det gjelder toaletttrening, så kan man så absolutt starte treningen forsiktig i dette korte tidsrommet. Man har også muligheten til å gjøre dette i forbindelser med ferier osv.

Ellers bestemmer unger gjerne dette selv, er min erfaring i hvert fall.

Det er jeg helt enig i, jeg er også for å la ungene styre dette selv i mest mulig grad. De aller fleste unger ønsker å slutte med bleier, men det krever selvsagt at de føler at de har kontroll over kroppsfunksjonene.

Liten prøvde jeg på sommeren etter at hun fylte to, hvilket ikke passet den unge dame. Hun ville vente til parken startet i august, og sluttet pronte fordi hun bestemte det selv.
Dette er min erfaring også. Man får ikke et barn tørt om hun/han selv ikke vil, og venter man til barnet selv er moden, ja så skjer avvenningen kjapt og nesten uten uhell av noe slag.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dagmamma selv og synes ikke det er dagmammas å bestemme når ungene skal slutte med bleie. Bæsjebleier er en del av jobben. Ungene hos meg får sitte på potte/do hvis de spør om det selv (de er 2 1/2) ellers er det på med ny bleie og igang med leken igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagmamma

[quote="mysanVel, jeg vil faktisk si at så lenge ungen er mesteparten av sitt våkne liv hos dagmamma så blir dette hennes jobb. Skal foreldre ta pottetrening kun i helger og etter klokken 17:30?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har et lignende problem med min dagmamma.

Sønnen min er tre og et halvt og har ikke vært klar for å slutte før nå. Og vi har virkelig prøvd gang på gang.

Datteren til dagmammaen slutta da hun var nesten tre, og dagmammaen har gitt uttrykk for at hun syntes sønnnen vår burde ha slutta nå. Og jeg hår følt at hun ikke helt har trodd oss når vi sier at vi har prøvd, men at han ikke er klar. Han er jo for så vidt litt sei n med det her... men jeg har snakka med helsestasjon om dette og fått råd om at det ikke er noe å stresse med før han er klar.

Nå er vi midt oppe i pottetreninga, og har med flere skift til henne hver dag. Men nå blir hun litt sur fordi han har uhell og må vaskes og skiftes på. Men det er da vel en del av pottetreninga?!

I det jeg kommer for å hente sier hun "han har hatt uhell i dag også altså..." Og når jeg så spør om det har gått bra noen ganger så viser det seg at han har sagt fra at han må på do fire ganger mens han har hatt to uhell. Og da synes jeg man kan fokusere på at han har "greid det fire ganger"

Jeg blir litt sur når han på vei fra dagmammaen molefonkent sier "Jeg er ikke stor gutt jeg. For jeg bæsja i trusa".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote="mysanVel, jeg vil faktisk si at så lenge ungen er mesteparten av sitt våkne liv hos dagmamma så blir dette hennes jobb. Skal foreldre ta pottetrening kun i helger og etter klokken 17:30?

Overhodet ikke. Vi er betalt for å passe på barnet i en periode om dagen, ikke ta over foreldrenes oppgaver når det gjelder oppdragelse. Tipper mange foreldre hadde gått i flint om vi skulle bestemme slikt.

Nei, jeg tar å skifter bæsjebleier selvsagt, og følger mer enn gjerne et barn som er under pottetrening på do, men vanligvis fjerner vi bæsjen, vasker ungen og setter på en ny og ren bleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste foreldre er overivrige når det gjelder å få barnet til slutte med bleie.

Det er liten vits i å forsøke å slutte dersom barnet ikke er helt moden for å slutte. Å si at et barn er "sen" til å slutte før man er fire år er litt feil, de aller fleste barn har bleie til de er tre og et halvt, guttene gjerne enda lengre enn jentene. Den eneste gangen jeg som barnehageansatt har gått mot foreldrene i en sånn sak var da vi fikk inn en gutt på fem som nektet å bæsje noe annet sted enn i bleien. Mor hadde forsøkt hele våren og sommeren, hos oss tok det en uke. Riktignok en tøff uke, men en må vite hva en driver med.....

Det er helt opptil foreldrene å bestemme hva barnet skal gjøre hjemme. I barnehagen bør disse tingene komme i samarbeid med personalet. Ikke i den grad at personalet skal bestemme. Men slik at en kan samkjøre i forhold til barnets modenhetsgrad. Ofte er det slik at barn er tørre hjemme i lange perioder før de blir tørre i barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest syvpede

Tusen takk for svar og råd og egne erfaringer. Jeg betaler dagmamma for en heltidsplass. Men jeg jobber i turnus med kvelds- og dagvakter så halvparten av uka er jeg faktisk selv hjemme med datteren min på dagen. Min mening er jo at jeg ikke liker at dagmamma driver denne pottetreninga fordi jeg synes hun gjør det av gal grunn, nemlig at hun er lei å skifte bæsjebleier. Jeg tror ikke datteren min er klar for dette enda, og tror jeg må mote meg opp til å ta dette opp med dagmamma.. gruer meg.. :oops: er ikke så flink til dette, og i og med at hun selv har tre barn føler jeg meg underlegen på dette området.. men uansett er jeg den beste mammaen for min egen datter, får huske på det når jeg tar det opp... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...