AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #1 Skrevet 18. juni 2016 Når tror du boligboblen sprekker? og hvilken konsekvens vil det ha for deg? Anonymkode: d8159...6d9
DizzyRonson Skrevet 18. juni 2016 #2 Skrevet 18. juni 2016 Aner ikke når. Men håper det blir snart. Hadde vært fint med ett lite småbruk.. 4
RompeRusk Skrevet 18. juni 2016 #3 Skrevet 18. juni 2016 Konsekvens avhenger helt av når det skjer. Håper på å selge rett før boligboble, slik jeg sitter igjen med pen fortjeneste ved nytt boligkjøp
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #4 Skrevet 18. juni 2016 Aner ikke når. Det beste er jo å selge rett før, så man sitter med mye penger til å kjøpe en billig bolig, men hvordan skal man vite når det er? Min bolig ble kjøpt til langt under prisantydning (hadde flaks), og siden da har andre tilsvarende boliger her blitt solgt langt over prisantydning, så jeg kommer ikke til å tape så alt for mye uansett når boblen sprekker. Anonymkode: 25237...1ef
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #5 Skrevet 18. juni 2016 Med den innvandringen vi har nå så er jeg redd det ikke kommer til å skje Men håper det skjer snart... synes det er kvalmt hvor dyrt det er nå. Anonymkode: 88873...d61 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #6 Skrevet 18. juni 2016 He jeg bor så er det en jevn strøm med tilflytting, så skjer nok ikke her på lenge. Uansett, så har min bolig økt med 1 mill, de siste 5 årene. Og jeg skal uansett være på boligmarkedet til jeg dør, så da har det ingenting for meg å si. Anonymkode: 14d7d...824 4
Frøken fjong Skrevet 18. juni 2016 #7 Skrevet 18. juni 2016 I Oslo er det befolkningsvekst og for få boliger. Så lenge bolig er en mangelvare, vil ikke bobla sprekke. 4
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #8 Skrevet 18. juni 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Når tror du boligboblen sprekker? og hvilken konsekvens vil det ha for deg? Anonymkode: d8159...6d9 Ikke så lenge vi har latterlig lave renter og høye lønninger i hvert fall, altså ikke på en god stund. Hvis boblen sprekker får den ingen konsekvenser for meg, da jeg har en bolig jeg ikke skal selge. Eller blir kanskje lavere formueskatt da. Anonymkode: f9a60...7ab 1
Gjest Sisti Skrevet 18. juni 2016 #9 Skrevet 18. juni 2016 Tror ikke vi har noen boligboble (ennå). Prisen er drevet av etterspørsel, og da er det rett og slett ikke en boble.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #10 Skrevet 18. juni 2016 Ingen vet når boligboblen sprekker fordi ingen vet hvorfor den sprekker neste gang. Og hva kan sprekke i så tilfelle? Hele landet eller noen få områder som nå sist i oljekrisen? Dersom ingen ting spesielt skjer som utløser neste krise så blir det heller slik at folk fortsetter å låne penger til bankene sier nei og prisene stagnerer. Det kan også bli begynnelsen på en boligboble da boligmarkeder er som en saueflokk hvor enten alle vil kjøpe eller alle vil selge samtidig Anonymkode: f093a...035
Puny Skrevet 18. juni 2016 #11 Skrevet 18. juni 2016 De har mast om denne boblen siden 2008 nå. Jeg tror på en liten midlertidig dupp, eller en sakte utflating. Har ingen tro på en stor og langvarig krise... 1
Gjest Blondie65 Skrevet 18. juni 2016 #12 Skrevet 18. juni 2016 Boligprisene slutter å stige den dagen etterspørselen etter bolig blir lavere enn tilbudet. I en del bygder og tettsteder er dette et faktum allerede, der det å kjøpe en bolig er et rent tapsprosjekt der du er heldig om du får igjen pengene for investeringene. I de store byenes mest sentrale strøk skjer det neppe noen endring som medfører at prisene blir justert nedover - jeg tror du alltid vil greie å selge en bolig midt på Karl Johan. Sentrale strøk i byene utvides etterhvert som gode kommunikasjonslinjer som kollektiv og veier blir bygget ut.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 #13 Skrevet 19. juni 2016 Kommer nok ikke til å skje på lang tid om det i det hele tatt skjer. Spiller ingen rolle for vår del. Anonymkode: 22226...a98 2
petterm Skrevet 19. juni 2016 #14 Skrevet 19. juni 2016 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Når tror du boligboblen sprekker? og hvilken konsekvens vil det ha for deg? Anonymkode: d8159...6d9 Den dagen rentene stiger til 8% vil mange få problemer og bobla vil sprekke. Det sprakk på begynnelsen av 90 tallet. Kommer sikkert til å sprekke igjen.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 #15 Skrevet 19. juni 2016 http://e24.no/privat/eiendom/bolig/spekulerer-i-ekstrem-prisvekst-opplever-stadig-mer-boligflipping-i-oslo/23712691 Spekulantene i Oslo markedet oppfører seg mer og mer som gribber. Nå gidder de verken å leie ut eller og pusse opp før de selger etter noen mnd. Da har det blitt enkelt å bli rik på boligtullingene i Oslo! Anonymkode: f093a...035 2
Druid Skrevet 19. juni 2016 #16 Skrevet 19. juni 2016 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Når tror du boligboblen sprekker? og hvilken konsekvens vil det ha for deg? Anonymkode: d8159...6d9 Det som skal til for at en boligboble skal sprekke, er plutselige endringer i totalbildet for tilbud/etterspørsel. Så vi snakker en alvorlig deregulering knyttet til nybygging, typisk fjerning av de politiske delene av TEK?? Reguleringene, eller store endringer i arealreguleringen. Det vi ser er det største problemet, er overstimulering av boligbygging, det var det som skapte krisen på 80 tallet: stor deregulering, voldsom boligbygging, med tilhørende verdifall som dro kredittverdien i markedet plutselig igjennom gulvet. Den gode nyheten er at politikere har lært, så gamle synder er lite problematisk. Men det betyr ikke at vi ikke kan få nye problemer. Ser vi til Stavanger, kan det virke som boligboblen ikke er på langt nær så oppblåst som folk frykter. 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 #17 Skrevet 19. juni 2016 Boligboble? Det var jo et fenomen på 80 tallet når folk røykte inne med ungen sine. For å si det mildt, vi har datasystemer som regulerer markedet i dag Anonymkode: 8279c...ba5
Gjest Blondie65 Skrevet 19. juni 2016 #18 Skrevet 19. juni 2016 1 time siden, Druid skrev: Det som skal til for at en boligboble skal sprekke, er plutselige endringer i totalbildet for tilbud/etterspørsel. Så vi snakker en alvorlig deregulering knyttet til nybygging, typisk fjerning av de politiske delene av TEK?? Reguleringene, eller store endringer i arealreguleringen. Det vi ser er det største problemet, er overstimulering av boligbygging, det var det som skapte krisen på 80 tallet: stor deregulering, voldsom boligbygging, med tilhørende verdifall som dro kredittverdien i markedet plutselig igjennom gulvet. Den gode nyheten er at politikere har lært, så gamle synder er lite problematisk. Men det betyr ikke at vi ikke kan få nye problemer. Ser vi til Stavanger, kan det virke som boligboblen ikke er på langt nær så oppblåst som folk frykter. Vi hadde også en bankkrise på begynnelsen av 80 tallet. Den gangen kunne man også belåne boligen til langt over pipesteinen. Flere store norske banker veltet som følge av en helt annen boble - den såkalte dot.com boblen der selskaper var så blåst opp i verdi og da luften forsvant tok de bankene som hadde finansiert luften med seg i fallet.
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 19. juni 2016 #19 Skrevet 19. juni 2016 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Når tror du boligboblen sprekker? og hvilken konsekvens vil det ha for deg? Anonymkode: d8159...6d9 Jeg tror ikke den kommer til å sprekke med mindre det skjer noe drastisk i Oslo. Det er spådd stor befolkningsvekst i Oslo i løp av de neste årene og det bygges alt for lite i Oslo. Folk vil jo ha tak i egne boliger istedenfor å leie.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 #20 Skrevet 19. juni 2016 Sjansen for at en boligboble kommer brått på slik tidligere bobler har er nok mindre i dag enn for 30 år siden. Det er innført langt flere reguleringer på markedet som gjør det mer forutsigbart. For eksempel har bankene blitt mye strengere på finansiering. Det som kan intreffe er derimot en vekststans eller et mindre fall. F. eks. hvis krona faller vil en del arbeidsinnvandrere flytte hjem noe som igjen vil påvirke leiemarkedet og til slutt kanskje også kjøpsmarkedet. Man ser litt tendenser til det første i Oslo. Det ligger ekstremt mange leiligheter ute til leie og det kan hende at en del av spekulantene vil anta at markedet er mettet og derfor selge. Dette har ikke skjedd ennå, og hvis det skjer så er uansett pågangen til kjøpsboliger såppas stor, selv om vi trekker fra arbeidsinnvandrerne at et eventuelt prisfall ikke vil være særlig dramatisk eller stort. Den eneste gruppen som i såfall vil være utsatt er de som har lånt langt over evne og de er det heldigvis relativt få av. Anonymkode: 52897...5f4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå