Gå til innhold

får man bare sykepenger hvis man er fast ansatt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke fast jobb, men 4 steder hvor jeg er tilkallingsvikar/assistent.
Jeg får bare betalt når jeg faktisk er på jobb, er ikke forsikret gjennom jobben og er jeg syk har jeg ingen inntekt ettersom jeg er tilkallingsvikar/assistent og får bare betalt ut fra timelister....
Så er det ingen ordninger da når man blir syk? Jeg er nettopp blitt frisk fra lungebetennelse, hadde først influensa i over en uke som utviklet seg til lungebetennelse som jeg hadde i 2 uker og måtte gå på apocillin. Jeg fikk sykemelding fra legen min som bevis på at jeg ikke kunne jobbe, og fikk meskjed om at "ok, du er syk, men mottar uansett ingen sykepenger eller lignende siden du ikke er fast ansatt og får uansett bare løn ut fra timeantall" ... så jeg mistet en hel måned med lønn... 
Jeg innehar en bachelor i psykologi og vurderer om jeg skal registrere meg som selvstendig næringsdrivende med eget foretak som konsulent så kan de heller leie meg inn om ønskelig så kan jeg sette en sats selv og ta i betraktning forsikring og sykepenger i lønnen, for sånn som det er nå, skader jeg ryggen ved løft på jobb f.eks. er jeg ikke forsikret siden jeg bare er tilkallingsvikar.

Anonymkode: 0a1d0...703

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jo, du får sykepenger basert på gjennomsnitt av siste 3 eller 6 måneder (normalt), men arbeidsgiverperioden får du kun får avtalt vakter fra arbeidsgiver. Evt så utbetaler NAV arbeidsgiverperioden (første 16 dager) dersom du ikke har en reell arbeidsgiver her.

Som selvstendig er det noe anderledes. Da må du evt forsikre deg i tillegg.

Anonymkode: e3c2e...b08

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Forsikring for selvstendig næringsdrivende koster +/-14.000/år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...