Gå til innhold

TO millioner for 13 kvm leilighet i Oslo....galskap!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Den 18.6.2016 at 13.47, Million skrev:

I den finere og mer attraktive delen av byen, Majorstuen i Oslo 3, er det nå solgt en knøttliten "leilighet" på størrelse med et soverom på bare 13 kvm for hele 2 MILLIONER kroner! Det er jo galskap! To millioner for et kott der man knapt kan snu seg? Hvordan kan noen i det hele tatt finne på å betale den summen penger for et så lite "krypinn"? Adressen er visst viktigere enn alt for enkelte. Å ha adresse på Majorstuen i Frogner bydel anses jo for å være "fint".

For bare 600.000 mer, fikk jeg en leilighet med to soverom på 67 kvadrat i en annen, mindre "fin" del av Oslo.

Beliggenhet er alt, tydeligvis.

Kunne du tenkt deg å betale to millioner for et krypinn bare for å ha riktig adresse på riktig del av byen?

http://e24.no/privat/eiendom/bolig/to-millioner-for-13-kvadrat-det-er-skyhoeyt-men-fortsatt-gunstig/23714368

Heh...dette er jo give away. Jeg betalte 3,2 mill for en utedass...og den er pokker ikke 1 kvadrat engang.

galskap, jeg vet.

Anonymkode: e8474...51b

Gjest Wanda Maximoff
Skrevet
Den 20.6.2016 at 9.33, Aamu skrev:

Nei, du skal så absolutt ikke temmelig langt unna Oslo for å finne et hus eller en leilighet til den prisen og på den størrelsen jeg nevnte. Men det kommer jo an på hvor lat man er, da. Hvis man ikke gidder å ta 30 min med tog, og heller vil bo sentralt, så vær så god. Men man får uhyre lite for pengene sammenlignet med hvis man gidder å ta toget eller kjøre. 

Lat? Lat? Lat? Lat fordi hva? Lat fordi jeg prioriterer å tilbringe tid med barnet mitt istedenfor å pendle? 

Den 22.6.2016 at 20.52, Cuntzilla skrev:

Ja, jeg hadde ikke fått noe glede av å sitte og mygle i Groruddalen og glo på de ekstra kvadratmeterne jeg fikk for pengene. 

Ikke jeg heller. Jeg er litt sånn at jeg selv har lyst til å velge beliggenhet og jeg ønsker å bo et sted jeg trives. Ikke at jeg bor i bykjernen i Oslo, men jeg trives veldig godt med her jeg bor og jeg ønsker det for andre. Er de villig til å betale for det, så hvorfor ikke. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig! Det som er fantastisk med å bo i byen er jo nettopp det at man kan tusle ut døra og ha "alt" innenfor rekkevidde - uten å tenke togtider eller nødvendigvis ha behov for månedskort. Jeg synes det er helt greit og forståelig at andre foretrekker enebolig utenfor bykjernen eller på "landet", men jeg synes gjennomgående at de som velger dette viser manglende vilje til forståelse andre veien... 

Anonymkode: ae071...1a8

Enig. 

Skrevet
3 timer siden, Steve Rogers skrev:

Lat? Lat? Lat? Lat fordi hva? Lat fordi jeg prioriterer å tilbringe tid med barnet mitt istedenfor å pendle? 

Og jeg er vel lat fordi jeg foretrekker å gå 15 min i stedet for å parkere ræva på et tog i 15 min =)

Tror nok fort de som bor sentralt og går eller sykler til det meste banker inn litt mer på skrittelleren i løpet av en dag enn de som må sette seg bak rattet hver gang de skal fra A til B. 

Skrevet (endret)
Den 24.6.2016 at 13.24, AnonymBruker skrev:

Enig! Det som er fantastisk med å bo i byen er jo nettopp det at man kan tusle ut døra og ha "alt" innenfor rekkevidde - uten å tenke togtider eller nødvendigvis ha behov for månedskort. Jeg synes det er helt greit og forståelig at andre foretrekker enebolig utenfor bykjernen eller på "landet", men jeg synes gjennomgående at de som velger dette viser manglende vilje til forståelse andre veien... 

Akkurat denne tråden demonstrerer vel både klart og tydelig at evnen til å sette seg i andres situasjon er ikke akkurat det som kjennetegner de som gauler høyest her.

Det er hverken bedre eller værre å bo midt i byen eller i en drabantby eller i annen by utenfor selve Oslogryta. Det avhenger helt av hvilken viktighet kriteria som minimal avstand til jobb uten behov for annet transportmiddel enn føttene, størrelse på boligen, nærhet til alle faciliteter, - og økonomi har.

Hver og en har nen kriteria som er viktigere for den enkelte enn de andre kriteriene, og for de aller fleste betyr også økonomi en god del.

Hver og en må ta sitt eget valg basert på hvilke av de kriteriene som er de viktigste for en selv. Og da blir det jo slik at noen bare "må" midt i sentrum, andre velger en drabantby, noen synes ikke en tog-/trikk-/buss- eller banetur til/fra jobb er noen stor "greie" fordi de har størrelse på boligen høyere på lista enn det å bo midt i sentrum. Andre igjen har "midt i sentrum" og nærhet til alt som de viktigste punktene på listen, men ser at det har de ikke økonomi til dersom de skal kunne leve også. Siste gruppen er vel slike som meg, som da velger størrelse, midt i sentrum, nærhet til alt, - men i en mindre by enn Oslo av økonomiske hensyn, og ikke føler togturen som en stor møllestein om halsen.

Joda. Jeg kunne fint tatt leiligheten min og lagt den på tilsvarende lokasjon i Oslo med nærhet til fjorden. Men da hadde jeg måttet betale et sted mellom 6 og 10 mill for den. Så mye penger hadde jeg ikke tilgjengelig. Noen som finner det rart at jeg valgte som jeg gjorde?

Den ene løsningen er ikke dårligere enn den andre. Det avhenger helt av ønsker, muligheter og prioriteringer.

Så enkelt og så vanskelig. Så er det ganske latterlig å observere hvordan folk går i strupen på hverandre bare fordi noen har valgt utifra andre kriteria enn dem selv. 

Hvor vanskelig er det nå egentlig å forstå at andre kan gjør valg som du selv mener du a-l-d-r-i ville gjøre? Og å også forstå at den fornøydheten de opplever ved sine valg er ekte?

Endret av Mis(s)Understood
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Mis(s)Understood skrev:

Akkurat denne tråden demonstrerer vel både klart og tydelig at evnen til å sette seg i andres situasjon er ikke akkurat det som kjennetegner de som gauler høyest her.

Det er hverken bedre eller værre å bo midt i byen eller i en drabantby eller i annen by utenfor selve Oslogryta. Det avhenger helt av hvilken viktighet kriteria som minimal avstand til jobb uten behov for annet transportmiddel enn føttene, størrelse på boligen, nærhet til alle faciliteter, - og økonomi har.

Hver og en har nen kriteria som er viktigere for den enkelte enn de andre kriteriene, og for de aller fleste betyr også økonomi en god del.

Hver og en må ta sitt eget valg basert på hvilke av de kriteriene som er de viktigste for en selv. Og da blir det jo slik at noen bare "må" midt i sentrum, andre velger en drabantby, noen synes ikke en tog-/trikk-/buss- eller banetur til/fra jobb er noen stor "greie" fordi de har størrelse på boligen høyere på lista enn det å bo midt i sentrum. Andre igjen har "midt i sentrum" og nærhet til alt som de viktigste punktene på listen, men ser at det har de ikke økonomi til dersom de skal kunne leve også. Siste gruppen er vel slike som meg, som da velger størrelse, midt i sentrum, nærhet til alt, - men i en mindre by enn Oslo av økonomiske hensyn, og ikke føler togturen som en stor møllestein om halsen.

Joda. Jeg kunne fint tatt leiligheten min og lagt den på tilsvarende lokasjon i Oslo med nærhet til fjorden. Men da hadde jeg måttet betale et sted mellom 6 og 10 mill for den. Så mye penger hadde jeg ikke tilgjengelig. Noen som finner det rart at jeg valgte som jeg gjorde?

Den ene løsningen er ikke dårligere enn den andre. Det avhenger helt av ønsker, muligheter og prioriteringer.

Så enkelt og så vanskelig. Så er det ganske latterlig å observere hvordan folk går i strupen på hverandre bare fordi noen har valgt utifra andre kriteria enn dem selv. 

Hvor vanskelig er det nå egentlig å forstå at andre kan gjør valg som du selv mener du a-l-d-r-i ville gjøre? Og å også forstå at den fornøydheten de opplever ved sine valg er ekte?

Jeg er jo veldig enig med deg :). Folk er forskjellige, og prioriterer ulikt. Jeg vet ikke om du har barn, men for oss som har barn og likevel velger å bo midt i sentrum er det mye press fra omgivelsene på at vi "må" flytte (altså - at det kun er en måte å leve/bo på som anses akseptabelt i vår livssituasjon). Det er mulig det bare er fordi vi selv bor i byen, men jeg opplever at kritikken mot oss byboere er hardere enn andre veien.

Jeg har overhodet ikke noe problem med å se hvorfor andre velger seg enebolig i mindre byer/utenfor bykjernen, nettopp fordi de prioriterer hage/kvadratmeter osv over det bylivet har å tilby. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er jo veldig enig med deg :). Folk er forskjellige, og prioriterer ulikt. Jeg vet ikke om du har barn, men for oss som har barn og likevel velger å bo midt i sentrum er det mye press fra omgivelsene på at vi "må" flytte (altså - at det kun er en måte å leve/bo på som anses akseptabelt i vår livssituasjon). Det er mulig det bare er fordi vi selv bor i byen, men jeg opplever at kritikken mot oss byboere er hardere enn andre veien.

Jeg har overhodet ikke noe problem med å se hvorfor andre velger seg enebolig i mindre byer/utenfor bykjernen, nettopp fordi de prioriterer hage/kvadratmeter osv over det bylivet har å tilby. 

Ingen barn. Har en eldre katt med "special needs". 

Det enkleste i verden er å fortelle alle andre hvor idiotiske de er siden de hadde andre forutsetninger og prioriteringer enn man hadde selv ;)

For egen del har jeg prøvd både å bo i en by, ved en by og et stykke utenfor en by. Da jeg måtte flytte igjen så var jeg helt sikker på at jeg på nytt ville bo midt i en by fordi det er der jeg trives best. - og jeg måtte ha stor nok plass til at min gamle venn kunne leve et godt liv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...