Gå til innhold

TO millioner for 13 kvm leilighet i Oslo....galskap!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ligger sånn 5 minutter unna bykjernen med bil, og her er det gjerne bare 2-3 på visningen. Hadde jeg bodd litt nærmere så hadde det vært 20-50 på visning. Mange som bare må bo i byen, selv om de enkelt kan sykle på sykkelvei og har alle butikker rett ved siden av. Rart :)

Anonymkode: 784b9...f68

Skrevet

Ja, jeg hadde ikke fått noe glede av å sitte og mygle i Groruddalen og glo på de ekstra kvadratmeterne jeg fikk for pengene. 

Lever mye heller urbant og lite og bor innenfor ring 2 selv om jeg kunne fått et palass i Indre Lortefjord for samme sum. En Coop Extra og en sliten kafé på hjørnet holder ikke for alle, kort avstand til jobb, venner og alt storbylivet har å by på er mye viktigere for meg enn å ha en imponerende stor stue med plass til spisebord til 8 gjester som jeg aldri har fordi ingen gidder ta 40 min med tog og 15 med truger for å gå på vorspiel.

Folk er forskjellige, beliggenhet er det viktigste for meg og man får ikke en dritt til under 2 mill sentralt i Oslo om dagen, det er markedspris og noe jeg lett hadde investert - og tjent på :)

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
Den 21.6.2016 at 19.42, AnonymBruker skrev:

Altså. Jeg bodde på 12 kvm + 8 kvm hems da jeg var student. Men da var gang, kjøkken og bad utenom. Å skulle klemme det inn på de kvadratmetrene jeg bodde på, hadde gjort boligen svært liten. 

Anonymkode: 46421...af8

Altså, jeg bor på 17 kvm + 6 kvm med bad, kjøkken og gang inkludert. Jeg syns strengt tatt at jeg ikke har så dårlig plass som en skulle trodd. God planløsning er tingen.

Anonymkode: d5af9...8a3

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, Cuntzilla skrev:

Ja, jeg hadde ikke fått noe glede av å sitte og mygle i Groruddalen og glo på de ekstra kvadratmeterne jeg fikk for pengene. 

Lever mye heller urbant og lite og bor innenfor ring 2 selv om jeg kunne fått et palass i Indre Lortefjord for samme sum. En Coop Extra og en sliten kafé på hjørnet holder ikke for alle, kort avstand til jobb, venner og alt storbylivet har å by på er mye viktigere for meg enn å ha en imponerende stor stue med plass til spisebord til 8 gjester som jeg aldri har fordi ingen gidder ta 40 min med tog og 15 med truger for å gå på vorspiel.

Folk er forskjellige, beliggenhet er det viktigste for meg og man får ikke en dritt til under 2 mill sentralt i Oslo om dagen, det er markedspris og noe jeg lett hadde investert - og tjent på :)

Mens jeg nyter mine mange ekstra kvadratmeter og stor hage like utenfor Oslo. Jeg bruker kortere tid både til Oslo sentrum og jobb enn samtlige av mine venner som bor i selve Oslo. Trikk, buss og T-bane går ikke så raskt som tog og jeg har bare noen få minutter gangavstand til nærmeste stasjon. Nært nok til at jeg slipper truger, langt nok unna til at jeg aldri hører togene hjemmefra. En coop extra og sliten cafe på hjørnet? Jeg må bare le når jeg har et av Norges største kjøpesentre rett i nærheten, både cafeer, restauranter og utesteder og faktisk bor nærmere alt jeg trenger av butikker enn jeg gjorde da jeg bodde i Oslo (ja, mine venner og kolleger kommer faktisk hit for å shoppe, haha). Og ikke glem at verdien på huset mitt har økt med 170 000 i året den tiden jeg har bodd her. Tror helt ærlig ikke jeg hadde tjent særlig mer på et kott i Oslo sentrum. Nei, jeg kommer aldri til å misunne en knøttliten leilighet midt i bråket når jeg kan bo stort og flott og med alt jeg trenger rett i nærheten for samme pris.

Anonymkode: f3a65...065

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Den 20.6.2016 at 17.26, AnonymBruker skrev:

Det er dyrt i Oslo, så dyrt at jeg helst ikke vil selge. Velger heller å leie et annet sted hvis jeg flytter og leie ut leilgheten min. Tror det blir vanskelig å komme inn i boligmarkedet her i byen hvis jeg selger, det er her prisene skyter i taket.

Anonymkode: 503ff...c59

Ja, jeg tenker også litt sånn! Kjøpte en leilighet på 40 kvm i 2008 og den har altså økt nesten 2 millioner i verdi :o Hvis jeg selger og flytter et annet sted kommer jeg meg aldri inn på boligmarkedet i Oslo igjen siden det er her prisene presses opp så voldsomt. Kanskje vi er flere som tenker slik og derfor er det så få boliger ute nå?

Anonymkode: 9211f...0ba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det spørs jo hvor man flytter. Flytter du fra Oslo og til en liten bygd i Sogn og Fjordane er det kanskje vanskelig å komme inn på boligmarkedet i Oslo igjen, men de fleste som flytter ut av Oslo flytter til nærliggende kommuner og her er også prisøkningen høy og det vil være null problem å flytte tilbake til Oslo igjen (om man skulle ønske det da). 

AnonymBruker
Skrevet

Storbylivet er generelt oppskrytt og passer best for folk med spesielle lidelser:

Rus, ensomhet, karrierejagere, partysvensker, muslimer, asiater, bønder som tror Oslo er hipt, studenter uten mening med utdanningen, fattige NAV folk osv.

Anonymkode: 28616...4bb

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, Cuntzilla skrev:

Det er alternativer mellom Majorstuen og Vestli, da. På Grønland vil man få 30 kvm for 2 mill. Dritsentralt, og man har faktisk plass til å ha besøk av folk. Hjelper ikke å bo på Majorstuen når man ikke har plass til mer enn et par stykker på vorspiel, med mindre man skal ta i bruk sengehems og bad.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er alternativer mellom Majorstuen og Vestli, da. På Grønland vil man få 30 kvm for 2 mill. Dritsentralt, og man har faktisk plass til å ha besøk av folk. Hjelper ikke å bo på Majorstuen når man ikke har plass til mer enn et par stykker på vorspiel, med mindre man skal ta i bruk sengehems og bad.

Beklager, men jeg ville ikke bodd på grønnland om jeg så ble betalt for det.

Anonymkode: 3767e...aa4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, Cuntzilla skrev:

Nå er det faktisk ikke så ekstremt langt til Groruddalen da, og man kan også flytte litt nærmere sentrum enn det og få relativt mye mer for pengene. 

Kan helt fint leve det urbane liv selv om man bor i en av drabantbyene eller et av områdene som ikke regnes som de mest "hippe", man er jo gjerne ikke hjemme når man gjør det uansett. Ofte er forskjellen i reisetid gjerne kun et kvarters tid hver vei, altså ganske lite i løpet av et døgn. For du må også beregne minst en halvtime-45 min før jobb uansett, om du jobber i en annen bydel. Særlig i rushtrafikken. 

Anonymkode: a15ec...16a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager, men jeg ville ikke bodd på grønnland om jeg så ble betalt for det.

Anonymkode: 3767e...aa4

Grønland var et eksempel. Andre sentrale steder man får rundt  30 kvm for 2 mill er St. Hanshaugen, Alexander Kiellands plass, Bjølsen, Kvadraturen, Torshov. For å nevne noen områder i farta.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mye rart som er sentralt, bare man ser utenfor Majorstua-asfalten. Bryn kan f.eks. nås på 4 min med toget. Det er mye raskere enn t-banen fra Oslo S til Majorstua skitten. Ruters månedskort gjelder uansett.

Anonymkode: 28616...4bb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Den Saturday, June 18, 2016 at 17.58, AnonymBruker skrev:

Jeg slutter aldri å forundre meg over hvor mye folk er villige til å betale for å bo i bøttekott i Oslo. For ikke å snakke om på "riktig kant" av Oslo. 

Anonymkode: 91965...36a

Enig. Det er jo helt latterlig!  Så glad jeg ikke bor i Oslo mer og har flyttet tilbake til Sørlandet. Mye billigere å bo her. Å bo i Oslo er svindyrt! 

Anonymkode: 58eb9...da5

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Grønland var et eksempel. Andre sentrale steder man får rundt  30 kvm for 2 mill er St. Hanshaugen, Alexander Kiellands plass, Bjølsen, Kvadraturen, Torshov. For å nevne noen områder i farta.

Det stemmer ikke.

Mulig du kan klare å spore opp en annonse eller to på finn.no med en 30 kvm leilighet på kiellands eller st.hanshaugen til rundt 2 mill, men selv det skal godt gjøres, og det er ikke prisantydning de blir solgt for altså.

Grønland kan muligens gå, og kaaaanskje Kvadraturen dersom du finner deg en hybel i en av bordell-blokkene i dronningens gate/skippergata om det frister å bo i et horehus. Men ellers må du nok utenfor ring 2, kanskje Sinsen, Løren, Økern og sånt. Eller ned mot Lambertseter. Men 30 kvm på St. Hanshaugen for 2 mill? Morsom du.

• Liker 3
Gjest Belle âme
Skrevet

Nei, men kunne aldri tenkt meg å bu i Oslo generelt.

AnonymBruker
Skrevet
Den 20. juni 2016 at 10.44, Aamu skrev:

Nei, man må ut av Oslo, det stemmer :) Men jeg kjenner mange studenter som har studert i Oslo og bodd 30-50 min unna med tog. Alle kan, hvis de vil. Men noen er late og vil bo sentralt. Dem om det.

Hvorfor er man lat hvis man har to millioner å bruke på bolig? Jeg skjønner det oppriktig ikke. Man prioriterer annerledes enn du ville prioritert, det er åpenbart. Men lat? Fordi man ikke vil pendle? Fordi man overhodet ikke er interessert i vedlikehold, oppussing, hage osv? Jeg bor midt i Oslo i egen bolig til en pris du ville kalt galskap. Men jeg elsker det. Hvis jeg ville bodd i Røyken eller noe, kunne jeg brukt tiden min i bil eller på tog istedetfor med barna, de kunne vært på SFO og kjørt bil hjem hver dag, vi hadde spart penger (ikke tid), hva skulle vi brukt de pengene på? Vi har et lavt forbruk til daglig. Vi reiser ikke til "Syden" eller Sverige for den saks skyld. Vi bruker knapt bil. Vi er ute hver dag. Barna har et titalls jevnaldrene lekekamerater i samme gate og bakgård, barn de tar følge med til skolen (for tenk, det er 30-sone, fortau og lyskryss her, fem minutter gåavstand fra den skrekkelige trafikkerte Majorstuen. Barna kan gå alene). En student vil jo ha kort vei til studiestedet sitt, og kort vei til venner, utesteder, treningsmuligheter og jobb. Hvis de har mulighet til det, hvorfor er det så rart at de velger det? 

Andre bor i digre eneboliger på Hedmarken eller i Telemark, har godt betalte jobber og trenger en pendlerleilighet i byen et par dager i uken. Da er også dette ideelt. 

Anonymkode: 73f4a...b42

• Liker 5
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mens jeg nyter mine mange ekstra kvadratmeter og stor hage like utenfor Oslo. Jeg bruker kortere tid både til Oslo sentrum og jobb enn samtlige av mine venner som bor i selve Oslo. Trikk, buss og T-bane går ikke så raskt som tog og jeg har bare noen få minutter gangavstand til nærmeste stasjon. Nært nok til at jeg slipper truger, langt nok unna til at jeg aldri hører togene hjemmefra. En coop extra og sliten cafe på hjørnet? Jeg må bare le når jeg har et av Norges største kjøpesentre rett i nærheten, både cafeer, restauranter og utesteder og faktisk bor nærmere alt jeg trenger av butikker enn jeg gjorde da jeg bodde i Oslo (ja, mine venner og kolleger kommer faktisk hit for å shoppe, haha). Og ikke glem at verdien på huset mitt har økt med 170 000 i året den tiden jeg har bodd her. Tror helt ærlig ikke jeg hadde tjent særlig mer på et kott i Oslo sentrum. Nei, jeg kommer aldri til å misunne en knøttliten leilighet midt i bråket når jeg kan bo stort og flott og med alt jeg trenger rett i nærheten for samme pris.

Er det ikke bra vi er forskjellige da? =)

Jeg hater for eksempel kjøpesentre og synes ikke det går under min versjon av urbant liv, det er for bygdefolk, fjortiser og mødre i permisjon. Kort vei til Oslo City er vel kanskje nederst på listen min over fordeler ved å bo sentralt, jeg skyr det stedet som pesten.

Har jo venninner som har prøvd å frelse meg på Lambertseter og det som verre er, nå har de liksom fått kino eller vinmonopol eller hva det nå skal være, og har "alt de trenger". Men hver gang vi går ut etter jobb så har de ikke tid til å svippe hjemom for å skifte, og de ender opp med å sove hos en av oss som bor i byn eller svi av en feit sum på taxi/uber. Eller stå over, den hjemturen og avstanden kommer ofte i veien for om de blir med på noe spontant, alt må planlegges mer. Får jeg en snap klokka 01.23 om noen som er ute på løkka, så kan jeg hive meg på. Hadde jeg sittet lang ute i Lysaker så hadde det ikke vært like aktuelt, hadde kanskje ikke rukket det før de stengte en gang. 

Men som sagt, vi er forskjellige. For noen så er apotek, polet og Cubus definisjonen på alt de trenger, andre vil ha Munchies og Rockefeller i gangavstand. Akkurat når det gjelder dette med å bo midt i gryta versus hus med hvitt stakittgjerde langt utenfor byen så er det vel et helt klassisk eksempel på noe hvor den enes idyll er den andres helvete.

Verdien på mitt første kott har forøvrig steget 270 000 brutto i året ;) 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er faktisk ikke det samme å ta tog i 15 minutter som å bo sentralt, selv om den som bor midt i byen kanskje bruker lenger tid til sentrum (hvilke Oslo-beboere er det egentlig som henger i sentrum uansett? Jeg har ikke vært på Oslo City eller trasket nedover Karl Johan på årevis. Som en annen sa over her så skyr jeg det som pesten) Toget går, så vidt meg bekjent, ikke midt på natten, og 15 minutter med tog er lik en helsikes taxiregning. 

Anonymkode: 2939f...b8d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk ikke det samme å ta tog i 15 minutter som å bo sentralt, selv om den som bor midt i byen kanskje bruker lenger tid til sentrum (hvilke Oslo-beboere er det egentlig som henger i sentrum uansett? Jeg har ikke vært på Oslo City eller trasket nedover Karl Johan på årevis. Som en annen sa over her så skyr jeg det som pesten) Toget går, så vidt meg bekjent, ikke midt på natten, og 15 minutter med tog er lik en helsikes taxiregning. 

Anonymkode: 2939f...b8d

Enig! Det som er fantastisk med å bo i byen er jo nettopp det at man kan tusle ut døra og ha "alt" innenfor rekkevidde - uten å tenke togtider eller nødvendigvis ha behov for månedskort. Jeg synes det er helt greit og forståelig at andre foretrekker enebolig utenfor bykjernen eller på "landet", men jeg synes gjennomgående at de som velger dette viser manglende vilje til forståelse andre veien... 

Anonymkode: ae071...1a8

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...