Gjest Stringfellow1 Skrevet 19. juni 2016 #21 Skrevet 19. juni 2016 jeg skjønner ikke hvorfor folk på død og liv ønsker å bo mest mulig midt i ett by-sentrum. bare bråk og støy, og masse dårlig luft - og dette betaler de faktisk mye ekstra for. makan til tullinger.
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2016 #22 Skrevet 20. juni 2016 Nå ser vi i en litt høyere prisklasse, men velger likevel lokalisering fremfor kvadratmeter. Smak og behag, folk ønsker forskjellige ting. For vår del er det uaktuelt å være avhengig av kollektivtransport/bil i hverdagen, og vi elsker å bo midt i bykjernen med masse liv rett utenfor døren (også med barn). Vi kunne sikkert fått en stor enebolig i utkanten av Oslo for samme prisen, men hva skal vi med så stor plass? Vedlikeholdsmareritt, masse å vaske, hage (=masse arbeid), lang vei til alt. Om noen av dere synes vi er tullinger av den grunn får så være . Anonymkode: ae071...1a8 4
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2016 #23 Skrevet 20. juni 2016 11 timer siden, Stringfellow1 skrev: jeg skjønner ikke hvorfor folk på død og liv ønsker å bo mest mulig midt i ett by-sentrum. bare bråk og støy, og masse dårlig luft - og dette betaler de faktisk mye ekstra for. makan til tullinger. Smaken er som baken. Delt. Anonymkode: 8a05a...765
Aamu Skrevet 20. juni 2016 #24 Skrevet 20. juni 2016 Aldri i verden, for det første kunne jeg aldri bodd i Oslo, for det andre kunne jeg aldri tenkt meg å ha bodd på 13 kvm. Man kan jo få over 100 kvm til 1,5 mill. Men det er vel feil adresse 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2016 #25 Skrevet 20. juni 2016 11 minutter siden, Aamu skrev: Aldri i verden, for det første kunne jeg aldri bodd i Oslo, for det andre kunne jeg aldri tenkt meg å ha bodd på 13 kvm. Man kan jo få over 100 kvm til 1,5 mill. Men det er vel feil adresse Det blir i så fall ikke bare feil adresse, men feil by, noe som er temmelig upraktisk dersom man studerer eller jobber i Oslo. Jeg tror man skal temmelig langt unna Oslo for å få 100 kvm av grei standard til 1,5 mill. Joda, jeg syntes prisene i Oslo er ville, men ser ikke på boligen i artikkelen som en dum investering. I Oslo må man høyt opp i pris for å leie et rom i kollektiv, for ikke å nevne dersom man ønsker en liten hybel alene. Det er ikke alle som får billige hybler gjennom Studentsamskipnaden, og det er heller ikke så dumt å betale ca. det samme for å eie en liten hybel som for å leie en hybel/et rom dersom man har planer om å bli boende en god stund. På Majorstuen har man alt av servicetilbud, uteliv og kollektivtransport innen gangavstand, og jeg skjønner godt at folk ønsker å bo her. Dette er også en type hybel som man lett får leid ut dersom man har råd til å sitte med to boliger når man ikke ønsker å bo der selv lenger. Anonymkode: 2939f...b8d 4
Aamu Skrevet 20. juni 2016 #26 Skrevet 20. juni 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det blir i så fall ikke bare feil adresse, men feil by, noe som er temmelig upraktisk dersom man studerer eller jobber i Oslo. Jeg tror man skal temmelig langt unna Oslo for å få 100 kvm av grei standard til 1,5 mill. Joda, jeg syntes prisene i Oslo er ville, men ser ikke på boligen i artikkelen som en dum investering. I Oslo må man høyt opp i pris for å leie et rom i kollektiv, for ikke å nevne dersom man ønsker en liten hybel alene. Det er ikke alle som får billige hybler gjennom Studentsamskipnaden, og det er heller ikke så dumt å betale ca. det samme for å eie en liten hybel som for å leie en hybel/et rom dersom man har planer om å bli boende en god stund. På Majorstuen har man alt av servicetilbud, uteliv og kollektivtransport innen gangavstand, og jeg skjønner godt at folk ønsker å bo her. Dette er også en type hybel som man lett får leid ut dersom man har råd til å sitte med to boliger når man ikke ønsker å bo der selv lenger. Anonymkode: 2939f...b8d Nei, du skal så absolutt ikke temmelig langt unna Oslo for å finne et hus eller en leilighet til den prisen og på den størrelsen jeg nevnte. Men det kommer jo an på hvor lat man er, da. Hvis man ikke gidder å ta 30 min med tog, og heller vil bo sentralt, så vær så god. Men man får uhyre lite for pengene sammenlignet med hvis man gidder å ta toget eller kjøre.
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2016 #27 Skrevet 20. juni 2016 26 minutter siden, Aamu skrev: Nei, du skal så absolutt ikke temmelig langt unna Oslo for å finne et hus eller en leilighet til den prisen og på den størrelsen jeg nevnte. Men det kommer jo an på hvor lat man er, da. Hvis man ikke gidder å ta 30 min med tog, og heller vil bo sentralt, så vær så god. Men man får uhyre lite for pengene sammenlignet med hvis man gidder å ta toget eller kjøre. 30 minutter togtur unna Oslo S finner man ikke 100kvm av grei standard til 1,5 mill. Med mindre "grei" standard betyr oppussingsobjekt hvor du må påregne 1 mill til oppussing. - eller du må kjøre 30 minuttet for å komme til stasjonen hvor 30 minutters togturen starter. Larvik, Halden og Hurdal er det jeg hører, og de 2 førstnevnte ligger alle mer enn 30 minutter med tog fra Oslo S. Den siste må du til Eidsvoll før toget tar 35 minutter inn til Oslo S. Anonymkode: a6c51...74e 4
Aamu Skrevet 20. juni 2016 #28 Skrevet 20. juni 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: 30 minutter togtur unna Oslo S finner man ikke 100kvm av grei standard til 1,5 mill. Med mindre "grei" standard betyr oppussingsobjekt hvor du må påregne 1 mill til oppussing. - eller du må kjøre 30 minuttet for å komme til stasjonen hvor 30 minutters togturen starter. Larvik, Halden og Hurdal er det jeg hører, og de 2 førstnevnte ligger alle mer enn 30 minutter med tog fra Oslo S. Den siste må du til Eidsvoll før toget tar 35 minutter inn til Oslo S. Anonymkode: a6c51...74e Jeg gidder ikke å diskutere med en sånn kverulant som deg, jeg har med egne øyne sett greie boliger til 1,5 mill en halvtime fra Oslo. Vil du ha 2016-standard i alle rom i et hus på 150 KVM er det klart at du må opp i 5 millioner. Men jeg tar heller et oppussingsobjekt any day fremfor et stygt og ukoselig krypinn på 13 kvm. 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2016 #29 Skrevet 20. juni 2016 Jeg synes ikke det er overraskende, nei. For det første - det er et greit objekt for en førstegangskjøper. La oss si du vil bo i Oslo og så sentralt som mulig. Du har begrenset med penger, men vil heller eie enn å leie - bare få den første foten inn i boligmarkedet. Du har ikke så mye peiling på investering, men du vet det er "trygt" å kjøpe i sentrumskjernen eller sentrum vest. Om jeg ville vurdert det selv er vanskelig å si. Jeg er heldig nok til å ha 74 kvm på Frogner (mye pga. arv) så jeg har ikke måttet ta den avgjørelsen. Men jeg har bodd på 10 kvm som leietaker da jeg bodde i London - det var simpelthen slik det var for de som ville bo i storbyen. Det kostet forøvrig 11K / mnd. Boligprisene i Oslo har lenge vært lave sammenliknet med internasjonale storbyer - det begynner å ta seg opp og for nordmenn som er godt vant med rimelige priser blir det uvant. I de fleste land har det aldri vært snakk om å kunne kjøpe seg egen bolig som student eller at alle har "rett" til å bo hvor de vil. I Norge har det i stor grad vært slik, og det at det er forskjell på folk er vanskelig for mange å svelge. På sett og vis begynner ting å bli litt mer realistiske. Anonymkode: 795e2...169 5
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2016 #30 Skrevet 20. juni 2016 1 minutt siden, Aamu skrev: Jeg gidder ikke å diskutere med en sånn kverulant som deg, jeg har med egne øyne sett greie boliger til 1,5 mill en halvtime fra Oslo. Vil du ha 2016-standard i alle rom i et hus på 150 KVM er det klart at du må opp i 5 millioner. Men jeg tar heller et oppussingsobjekt any day fremfor et stygt og ukoselig krypinn på 13 kvm. Den du definerer som kverulant gjorde et rask søk på Finn. Oslo, Akershus, Buskerud, Vestfold og Østfold. 95 - 100 kvm 1,3 mill til max 1,5 mill Nybygg med fellesgjeld ekskludert. Hvor finner du de 100 kvm til 1,5 mill? Anonymkode: a6c51...74e 8
Aamu Skrevet 20. juni 2016 #31 Skrevet 20. juni 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den du definerer som kverulant gjorde et rask søk på Finn. Oslo, Akershus, Buskerud, Vestfold og Østfold. 95 - 100 kvm 1,3 mill til max 1,5 mill Nybygg med fellesgjeld ekskludert. Hvor finner du de 100 kvm til 1,5 mill? Anonymkode: a6c51...74e Er finn.no det eneste stedet man får vite om boliger? Tenk litt. 1
Gjest Balian de Ibelin Skrevet 20. juni 2016 #32 Skrevet 20. juni 2016 Ja det er galskap å betale 2 millioner for 13 kvm. 1 time siden, Aamu skrev: Man kan jo få over 100 kvm til 1,5 mill. Men det er vel feil adresse Det må vel være på utkanten av Oslo, Midt i sentrum, kan man vel ikke få det ?
Aamu Skrevet 20. juni 2016 #33 Skrevet 20. juni 2016 (endret) 3 minutter siden, Balian de Ibelin skrev: Ja det er galskap å betale 2 millioner for 13 kvm. Det må vel være på utkanten av Oslo, Midt i sentrum, kan man vel ikke få det ? Nei, man må ut av Oslo, det stemmer Men jeg kjenner mange studenter som har studert i Oslo og bodd 30-50 min unna med tog. Alle kan, hvis de vil. Men noen er late og vil bo sentralt. Dem om det. Endret 20. juni 2016 av Aamu
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2016 #34 Skrevet 20. juni 2016 12 minutter siden, Aamu skrev: Er finn.no det eneste stedet man får vite om boliger? Tenk litt. For kjøp er det et av de største stedene ja. Og kommer man utenfra for å skulle kjøpe og bo sentralt på Østlandet så er det ikke så mange andre steder nei. Lokale meglere i byer og tettsteder legger også salgsobjektene ut på Finn. Hvor var det du tenkte på? Jeg har fremdeles veldig lyst til å se listen din med boliger på 100 kvm, grei standard, pris 1,5 mill i en avstand på 30 minutter med tog fra Oslo S. Årsaken til det er så enkel som at jeg finner ikke disse boligene du snakker om. Anonymkode: a6c51...74e 8
Aamu Skrevet 20. juni 2016 #35 Skrevet 20. juni 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: For kjøp er det et av de største stedene ja. Og kommer man utenfra for å skulle kjøpe og bo sentralt på Østlandet så er det ikke så mange andre steder nei. Lokale meglere i byer og tettsteder legger også salgsobjektene ut på Finn. Hvor var det du tenkte på? Jeg har fremdeles veldig lyst til å se listen din med boliger på 100 kvm, grei standard, pris 1,5 mill i en avstand på 30 minutter med tog fra Oslo S. Årsaken til det er så enkel som at jeg finner ikke disse boligene du snakker om. Anonymkode: a6c51...74e Ikke alt finnes på nett, selv i 2016. Jeg ønsker ikke å linke til boligannonser heller, vet ikke om det er lov engang (reklame). Men de finnes, da jeg er der selv (på jakt etter nytt hus) så har jeg lett endel og sett hva jeg kan få for hvor mye. Klart, kanskje man må sykle til toget, men det er bare en bonus. 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2016 #36 Skrevet 20. juni 2016 Det er dyrt i Oslo, så dyrt at jeg helst ikke vil selge. Velger heller å leie et annet sted hvis jeg flytter og leie ut leilgheten min. Tror det blir vanskelig å komme inn i boligmarkedet her i byen hvis jeg selger, det er her prisene skyter i taket. Anonymkode: 503ff...c59
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2016 #37 Skrevet 20. juni 2016 det skal sies det er galskap Anonymkode: ad147...a7e
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2016 #38 Skrevet 20. juni 2016 13 timer siden, Aamu skrev: Ikke alt finnes på nett, selv i 2016. Jeg ønsker ikke å linke til boligannonser heller, vet ikke om det er lov engang (reklame). Men de finnes, da jeg er der selv (på jakt etter nytt hus) så har jeg lett endel og sett hva jeg kan få for hvor mye. Klart, kanskje man må sykle til toget, men det er bare en bonus. Det er da veldig merkelig at du ikke klarer å hoste opp en eneste link til en boligannonse. Og ja, det er lov her. Det du kommer med er bare påstander og spekulasjoner. Kom gjerne med linker til alle disse boligene. Bonus å sykle til tog, ja kanskje nå om sommeren, men vi kan snakkes igjen om et halvt år, da er det BEL ikke like stor bonus? Anonymkode: d5af9...8a3 8
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2016 #39 Skrevet 21. juni 2016 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er da veldig merkelig at du ikke klarer å hoste opp en eneste link til en boligannonse. Anonymkode: d5af9...8a3 Enig med deg, veldig merkelig. Anonymkode: a7ce4...31b 8
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2016 #40 Skrevet 21. juni 2016 Altså. Jeg bodde på 12 kvm + 8 kvm hems da jeg var student. Men da var gang, kjøkken og bad utenom. Å skulle klemme det inn på de kvadratmetrene jeg bodde på, hadde gjort boligen svært liten. Det følger betydelig risiko med å kjøpe de minste boligene. Ja, i et marked under press øker de hurtig i pris, men med én gang boligmarkedet begynner å bremse, faller de minste leilighetene i pris først. Og 2 mill for 13 kvm må være svært nærme smertegrensen for markedet. Det går jo ikke å bo mer enn én person på så liten plass, og det er begrenset hvor mye de fleste enslige, nyetablerte har av kapital/får i lån. I de fleste bransjer vil årets lønnsoppgjør være svært moderat, for å si det mildt, og mange vil sitte igjen med lavere realinntekt enn på samme tid ett år tidligere. Det er i tillegg svært mange godt kvalifiserte folk med kompetanse innen de fleste fagfelt ledig på markedet nå, slik at de nyutdannete som er så heldige å få seg relevante jobber, vil oppnå lavere begynnerlønn enn tilsvarende de siste årene. Ergo går kjøpekraften for unge, enslige nyetablerte, som jo vil være målgruppen for denne type bolig, gå ned, og prisene på de minste boligene vil i beste fall flate ut, men mest sannsynlig begynne å synke. Anonymkode: 46421...af8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå