Million Skrevet 18. juni 2016 #1 Skrevet 18. juni 2016 I den finere og mer attraktive delen av byen, Majorstuen i Oslo 3, er det nå solgt en knøttliten "leilighet" på størrelse med et soverom på bare 13 kvm for hele 2 MILLIONER kroner! Det er jo galskap! To millioner for et kott der man knapt kan snu seg? Hvordan kan noen i det hele tatt finne på å betale den summen penger for et så lite "krypinn"? Adressen er visst viktigere enn alt for enkelte. Å ha adresse på Majorstuen i Frogner bydel anses jo for å være "fint". For bare 600.000 mer, fikk jeg en leilighet med to soverom på 67 kvadrat i en annen, mindre "fin" del av Oslo. Beliggenhet er alt, tydeligvis. Kunne du tenkt deg å betale to millioner for et krypinn bare for å ha riktig adresse på riktig del av byen? http://e24.no/privat/eiendom/bolig/to-millioner-for-13-kvadrat-det-er-skyhoeyt-men-fortsatt-gunstig/23714368
Mis(s)Understood Skrevet 18. juni 2016 #2 Skrevet 18. juni 2016 Tid, Million. Om du kjøpte din leilighet for noen dager siden så viser det differansen mellom bydelene. Om det derimot er lit lenger siden så er det noen faktorer som må inn i regnestykket (en stigning på 12,8% siden samme tid i fjor). Men at bydel (og dermed adresse) for mange oppleves som viktig er korrekt. Likedan er nærhet til off. komm. noe som er viktig for svært mange. Alle disse faktorene inngår i det regnestykket som gir de resultatene som reportasjen viser. Så til spørsmålet: Nix, ville ikke bli aktuelt. 5
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #3 Skrevet 18. juni 2016 Det begynner å bli liknende tilstander som i new york i Oslo virker det som, gjetter på at det er pendlere eller folk som lever utelivsliv som kjøper no sånt? Det virker jo helt merkelig å kjøpe noe på 13 kvm, hvor skal man ha klærne sine? Jeg forstår det ikke, virker absurd. Anonymkode: 3227c...fb6
jabx Skrevet 18. juni 2016 #4 Skrevet 18. juni 2016 Det er vel bare boarealet som er 13 kvm. Hems m.m. regnes ikke med i det. Så det er jo litt mer i realiteten, selv om det fortsatt er en helt vill pris. 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #5 Skrevet 18. juni 2016 Blir mer sjokkert over at folk fortsatt blir sjokkert over boligprisene. Blir du like sjokkert om et halvt år, når en 11 kvm blir solgt for 2.3? Eller om et års tid, når en 10 kvm blir solgt for 2.5? Vel, da kan du forberede deg allerede nå, det kommer helt sikkert til å skje! Hvem er dessuten du til å sitte her og si at det er galskap? Det er jo et åpent marked, som styres av tilbud og etterspørsel. Hvis etterspørselen av denne typen leiligheter, til denne prisen, finnes, så ville det jo heller ha vært galskap om den ikke ble solgt. Skjønner ikke resoneringen her altså. Det finnes mye jeg ville definert som galskap, men at en leilighet blir solgt for denne prisen, når etterspørselen tydeligvis er der, er ikke en av de tingene. Anonymkode: 962ea...be2 9
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #6 Skrevet 18. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Blir mer sjokkert over at folk fortsatt blir sjokkert over boligprisene. Blir du like sjokkert om et halvt år, når en 11 kvm blir solgt for 2.3? Eller om et års tid, når en 10 kvm blir solgt for 2.5? Vel, da kan du forberede deg allerede nå, det kommer helt sikkert til å skje! Hvem er dessuten du til å sitte her og si at det er galskap? Det er jo et åpent marked, som styres av tilbud og etterspørsel. Hvis etterspørselen av denne typen leiligheter, til denne prisen, finnes, så ville det jo heller ha vært galskap om den ikke ble solgt. Skjønner ikke resoneringen her altså. Det finnes mye jeg ville definert som galskap, men at en leilighet blir solgt for denne prisen, når etterspørselen tydeligvis er der, er ikke en av de tingene. Anonymkode: 962ea...be2 Hvem jeg er for å sitte her å ha en mening? Hvem er du for å sitte der å ha en anna mening. Djeesz take a chill pill ass. Jeg synes det er sykelig og som en kreftsvulst i kapitalismens rykte å se en slik utvikling, og jeg er ikke sosialist eller noe, jeg bare liker ikke systemer som er umenneskelige og ikke fungere, er for boligregulering. Kapitalisme er menneskefiendtlig. Det er som en tyrannus rex. Anonymkode: 3227c...fb6 8
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #7 Skrevet 18. juni 2016 Et badehus på Nesodden koster det samme. Anonymkode: 8619b...599 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #8 Skrevet 18. juni 2016 http://m.finn.no/realestate/leisuresale/ad.html?finnkode=77443116 Anonymkode: 8619b...599 3
Puny Skrevet 18. juni 2016 #9 Skrevet 18. juni 2016 Syntes det virker helt fornuftig jeg. I denne prisklassen er sikkert alternativet å leie ( førstegangskjøper) så jeg syntes absolutt ikke dette er galskap. Dette er sikkert en fin leilighet å leie ut også, når man selv vokser ut av den... 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #10 Skrevet 18. juni 2016 Jeg slutter aldri å forundre meg over hvor mye folk er villige til å betale for å bo i bøttekott i Oslo. For ikke å snakke om på "riktig kant" av Oslo. Anonymkode: 91965...36a 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #11 Skrevet 18. juni 2016 Tjaa. Jeg kan på en måte se for meg sammenlignet med leiemarkedet i indre Oslo hvor en ettroms kan ligge ute til ganske høy pris. Samtidig så hadde jeg aldri turt å kjøpe en så liten leilighet til den prisen. Jeg kjøpte en toroms (57 kvm) for 2,3 millioner for et par måneder siden et kvarter med t-bane unna sentrum. Jeg har bodd i ettroms tidligere og ville aldri i livet byttet tilbake bare for å spare meg det kvarteret på t-banen. Hvis det skulle komme et prisfall i Oslo så er det jo tryggere å sitte på en leilighet som har plass til mer enn en person hvis jeg ikke får solgt. Marerittet må jo være å sitte stuck med en ettroms til man er langt oppe i tredveåra fordi man ikke får solgt. Anonymkode: 00bc6...a47 5
Puny Skrevet 18. juni 2016 #12 Skrevet 18. juni 2016 (endret) 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tjaa. Jeg kan på en måte se for meg sammenlignet med leiemarkedet i indre Oslo hvor en ettroms kan ligge ute til ganske høy pris. Samtidig så hadde jeg aldri turt å kjøpe en så liten leilighet til den prisen. Jeg kjøpte en toroms (57 kvm) for 2,3 millioner for et par måneder siden et kvarter med t-bane unna sentrum. Jeg har bodd i ettroms tidligere og ville aldri i livet byttet tilbake bare for å spare meg det kvarteret på t-banen. Hvis det skulle komme et prisfall i Oslo så er det jo tryggere å sitte på en leilighet som har plass til mer enn en person hvis jeg ikke får solgt. Marerittet må jo være å sitte stuck med en ettroms til man er langt oppe i tredveåra fordi man ikke får solgt. Anonymkode: 00bc6...a47 Tja... Leilighetene i sentrum taper seg jo mindre enn de i mindre attraktive 'drabantby-leilighetene' så tapsmesdig lønner det seg jo å sitte på en leilighet i et attraktivt strøk... Endret 18. juni 2016 av Puny 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #13 Skrevet 18. juni 2016 Men hvor skal man ha klærne sine på 13 kvm? Og sko? Vesker? Bøker? Sminke? Bare walkin closetet mitt er 13 kvm jo... Anonymkode: 96a4f...1a6 4
Mis(s)Understood Skrevet 18. juni 2016 #14 Skrevet 18. juni 2016 Et gammelt råd er fremdeles like klokt i dag: Kjøp for å bo, ikke for å spekulere. Når alle kjøper for å spekulere så nærmer det seg boblesprekk. 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 #15 Skrevet 19. juni 2016 Kanskje det kommer til å gå akkurat slik det skjedde i Stockholm den siste tiden; http://www.dn.no/nyheter/utenriks/2016/01/15/1226/Europa-i-dag/boligpriser-p-tlegrensen Anonymkode: 28616...4bb
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 #16 Skrevet 19. juni 2016 Det kan jo være h*n skal bruke det som kontor. Men om h*n skal bo der. Så forstår ikke jeg det heller. Jeg har 44kvm jeg synes det er akuratt passe. Har faktisk for stort soverom. det kunne vært mindre og stuen større. Men kan jo kjøpe en dobbeltseng. Bare synd jeg ikke har noen og dele den med Anonymkode: a8198...437
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 #17 Skrevet 19. juni 2016 Eier en 21kvm leilighet som jeg kjøpte i 2008 for 680 000, nå skal jeg vel snart selge den for 1.3 mill. Greit å investere i bolig. Har også levd alle disse årene veldig billig da jeg bare betaler rundt 3000 kr i mnd dette inkludert fellesutgifter, renter, avdrag, internet osv. Så sånn rundt litt over 2000 kr betaler jeg i mnd for å bo i denne og det er jo kjempebillig sammenlignet med hvis jeg måtte leie. Nå har jeg penger til å kjøpe noe større pga investeringen. Boligboble er jo ikke så reelt i dag, vi har datasystemer som regulerer markedet veldig bra hele tiden. Anonymkode: 784b9...f68 2
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 19. juni 2016 #18 Skrevet 19. juni 2016 (endret) 22 timer siden, Million skrev: Kunne du tenkt deg å betale to millioner for et krypinn bare for å ha riktig adresse på riktig del av byen? Nei. To stykker inn på en så liten plass er ikke helt min greie Men hva som er viktig for meg er ikke viktig for andre, og hva som er viktig for andre er ikke viktig for meg. Noen syns tydelig at dette var verdt pengene og hvis de syns det er verdt det, så hvorfor ikke? Ser ikke helt problemet, egentlig. Det er en god del av bydelene i Oslo som jeg aldri kunne hatt bodd i. Endret 19. juni 2016 av Steve Rogers
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 #19 Skrevet 19. juni 2016 Ja, det er fullstendig galematias. Og nei, jeg hadde aldri gitt 2 mill. for 13 kvadrat. Da er det bedre å flytte litt utenfor kjernen og få noe som er vesentlig større til omtrent samme pris. Anonymkode: a15ec...16a 5
Cathj Skrevet 19. juni 2016 #20 Skrevet 19. juni 2016 Jeg tror problemet for dem som kjøper de aller minste leilighetene er hvor mye leiligheter går over takst. Jeg har en del venner som er i kjøpsfasen akkurat nå, og alle sammen har budsjetter på rundt 2,5 millioner. Det er ekstremt mange i samme prissjikte. Derfor vet jeg at flere av dem har begynt å by på mindre leiligheter (med lavere prisantydning), der de vet de har muligheter til å gå langt over takst for å faktisk få kjøpt seg noe. Flere av dem har også beveget seg langt utover bykjernen, men pga. stor etterspørsel og få leiligheter på markedet over hele linja, er det mange som har måttet gi opp også der. Så da er jo spørsmålet som følger: Skal man kjøpe en knøttliten leilighet 600.000-1.000.000 kroner over takst for å komme seg inn på markedet, bo der i et par år, og forhåpentligvis selge med en ørliten fortjeneste (eller i alle fall mer egenkapital enn man begynte med). Eller skal man forbli på leiemarkedet og spare, selv om man sannsynligvis ikke vil kunne spare like mye egenkapital som man trenger for å møte prisøkningen fremover. Jeg personlig hadde helt klart valgt førstnevnte. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå