Gå til innhold

Dere med 4mill i boliglån- hva betaler dere per mnd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har rente på 2,15% og betaler 18000kr per måned. 

Jeg vurderer å be de sette ned avdraget, da jeg uansett kommer til å betale ned en god del av boliglånet med enkeltinnbetalinger det neste året. (Bsu og aksje-penger)

Hvor lavt avdrag er akseptert å betale? (Avdagsfritt er ikke aktuelt) Hvor stort avdrag er vanligst å betale? Hva betaler dere?

😊

Anonymkode: 5a776...2f5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Å sette ned avdraget er vel,ikke mulig? 

Anonymkode: 17c00...883

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å sette ned avdraget er vel,ikke mulig? 

Anonymkode: 17c00...883

Tror ikke det er så enkelt om man låner 100% av kjøpesummen, men om man har EK i boligen så kan man det. 

Før var det vanligere at man ble tilbudt avdragsfrie lån for noen år også, men det er vanskeligere nå.

• Liker 1
Skrevet

Størrelsen på avdragene bestemmes jo av nedbetalingstiden. Vurderte du ikke hva som passet deg ut fra hva banken kunne akseptere som maks nedbetalingstid da du tok opp lånet?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, asterix skrev:

Størrelsen på avdragene bestemmes jo av nedbetalingstiden. Vurderte du ikke hva som passet deg ut fra hva banken kunne akseptere som maks nedbetalingstid da du tok opp lånet?

Selvfølgelig, men nå begynner det å bli en stund siden lånet ble tatt opp, og EK-en er på et nivå der jeg er avslappet mtp spådommer om boligkrakk og renteendringer. 

• Liker 1
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig, men nå begynner det å bli en stund siden lånet ble tatt opp, og EK-en er på et nivå der jeg er avslappet mtp spådommer om boligkrakk og renteendringer. 

Da må du jo høre med banken om du kan få forlenget nedbetalingstid. Om du har betalt en stund på lånet er det vel ikke så voldsomt igjen av det? Og da er det nok mulig å få forlenget nedbetalingstida. Så lenge banken har god margin på sikkerheten er de jo glade for utsiktene til å kunne tjene litt ekstra på lånet.

Skrevet

Er ikke 18 000 forferdelig mye å betale per mnd? 

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, finnbjarne skrev:

Er ikke 18 000 forferdelig mye å betale per mnd? 

Ikke hvis man tjener det firedobbelte. 

Anonymkode: b7eaa...30d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I følge lånekalkulatorene ser det ut til at du har ca 25 års nedbetalingstid. Det er ganske vanlig. Det er sikkert mulig å forlenge nedbetalingstiden til 30 år, og i noen tilfeller helt opp til 40 år. Ikke alle banker tilbyr mer enn 30 års nedbetalingstid. Med 30 år betaler du ca 15000 per mnd. 

Anonymkode: 7f535...597

AnonymBruker
Skrevet

Vi har 2,5 mill i boliglån, men betaler 19 000 i mnd på lavere rente enn du har. Poenget er jo hvor land nedbetalingstid du har. Skal dog kjøpe nytt nå, og regner med å ha lån på mellom 6-7 mill. Da vil vi med dagens rente vil betale godt over 30 000. Og når renta opp blir det selvsagt enda mer. 

Anonymkode: 13a79...494

• Liker 1
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har 2,5 mill i boliglån, men betaler 19 000 i mnd på lavere rente enn du har. Poenget er jo hvor land nedbetalingstid du har. Skal dog kjøpe nytt nå, og regner med å ha lån på mellom 6-7 mill. Da vil vi med dagens rente vil betale godt over 30 000. Og når renta opp blir det selvsagt enda mer. 

Anonymkode: 13a79...494

Vi har lån på 6,4 mill og betaler under 25000 i mnd på det.

AnonymBruker
Skrevet

4-6 mill høres ut som billige boliger i Oslo. Det er såvidt man kjenner slikt i lommeboka.

Folk jeg kjenner har jo kjøpt boliger til opp til 11 mill. i Oslo med lån i flere banker. Alt makset ut inkl. SPK.

Uten avdragsfrihet så hadde ikke det gått med deres offentlige stillinger.

Sånn går det nå man må absolutt bo bestemte steder i byen, soverom til alle ungene og ha litte granne plen i Oslo.

Anonymkode: d9d75...b38

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 4,6 mill i boligglån på to hus, og betaler kr 27.000,- pr mnd på dette. Har da 25 års nedbetalingstid på det ene huset, og 10 års nedbetalingstid igjen på det andre huset. Leieinntekter tilsvarer ca kr 20.000,- pr mnd (da jeg leier ut det ene huset, samt en leilighet i min nåværende bolig) så i teorien dekkes jo det meste av lånet av leieinntektene og selv betaler jeg ca bare kr 7.000 i låneutgifter selv. Vurderer å betale ned fast mer pr mnd, da jeg har mulighet for dette også ettersom jeg selv må betale såpass lite på lånet pr mnd.

Jeg kommer allikevel til å nedbetale ekstra på lånene i perioder, som da feriepenger kommer, skattepenger kommer, bonusutbetalinger via jobb osv, da jeg ønsker å bli helt gjeldsfri så raskt som mulig. Istedenfor å sette de store summene jeg får noen ganger i året til sparing (eller forbruk) ønsker jeg derfor da å nedbetale ekstra på lån med disse, da jeg ser på dette som den beste form for sparing, nå som renta er lav. Regner med at det ikke varer evig, og flott hvis man klarer å bli gjeldsfri innen renta begynner å øke i fremtiden. Tenker også på å være forberedt på hvis man eventuelt opplever sykdom/arbeidsledighet osv i fremtiden, så er det best å ha så lite gjeld som mulig slik at man ikke da sliter økonomisk hvis det skulle skje.

Anonymkode: 073f8...d75

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

20k

Anonymkode: bcc4f...816

Skrevet
Den 18.6.2016 at 13.41, AnonymBruker skrev:

Jeg har rente på 2,15% og betaler 18000kr per måned. 

Jeg vurderer å be de sette ned avdraget, da jeg uansett kommer til å betale ned en god del av boliglånet med enkeltinnbetalinger det neste året. (Bsu og aksje-penger)

Hvor lavt avdrag er akseptert å betale? (Avdagsfritt er ikke aktuelt) Hvor stort avdrag er vanligst å betale? Hva betaler dere?

😊

Veldig dumt å ta ut BSU for å betale ned på boliglån.. renten på BSU er jo mye høyere enn rentene på boliglånet. Aksjer gir jo også vanligvis mye høyere avkastning enn 2.15% i året.

Du burde heller reforhandle renten din, den er veldig høy. Beste rente i dag er godt under 2%

AnonymBruker
Skrevet
Den 19.6.2016 at 15.26, asterix skrev:

Ok. Hvilken bil har du? Farge på huset? Hva spiser du til frokost?

Anonymkode: 1e61b...71f

Skrevet
Den 19.6.2016 at 15.26, asterix skrev:

Renter alene vil utgjøre ca 13300 med en rentesats på 2,5%

Om dere hadde 20 års nedbetaling så ville dere måttet betale ca 27000 bare i avdrag

Skrevet
26 minutter siden, Illuminatum skrev:

Renter alene vil utgjøre ca 13300 med en rentesats på 2,5%

Om dere hadde 20 års nedbetaling så ville dere måttet betale ca 27000 bare i avdrag

Helt nøyaktig betaler vi for tiden 24913,29 i mnd på lånet. Vi har ikke så høy rente som du skisserer her da og vi har lengre nedbetalingstid på en del av lånet og kortere på en del.

AnonymBruker
Skrevet

3,5 i lån og betaler 17 000 i måneden. Over 30 år tror jeg.

Anonymkode: c16bb...b79

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...