Gå til innhold

Knebøyteknikk - video

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Knebøy er en øvelse jeg lenge har slitt med.. Har de siste månedene følt jeg har fått det til greit, og har slått meg til ro med at jeg ikke går så dypt (har da gjerne fått problemer som at jeg "faller" fremover blant annet). Nå i det siste har jeg prøvd å gå litt dypere og heller ta av litt vekt, men innser fort når jeg filmer meg selv at jeg muligens ikke går dypt nok i det hele tatt? I tillegg synes jeg det ser ut som jeg faller fremover på vei ned. Er det noen her som har litt peiling på knebøyteknikk som vil komme med litt tips og råd til meg? Med tanke på at jeg har trent knebøy jevnlig i mange måneder, synes jeg det er på tide at jeg får inn tilnærmet perfekt teknikk snart. Uten vekt, eller med en hantel i hendene foran meg (type goblet squat) klarer jeg å gå mye dypere, samtidig som jeg holder overkroppen rett. Problemet virker til å være med en gang stanga kommer på ryggen. Har fått veiledning av folk jeg anser som trygge på styrketrening, men føler likevel ikke jeg er helt _der_. 

Jeg kjenner også smerter i hofteleddsbøyerne (tror jeg? Framside, overgang mellom lår og hofte) når jeg går "dypt". Har de siste månedene vært nøye på å gjennomføre dynamisk oppvarming samt tøye (særlig hofteleddsbøyerne da jeg tror disse har vært/er stramme). Disse smertene kommer både med og uten vekt.

video-1466246798.mp4

Anonymkode: fd6ca...96a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her er direktelink til filmen, slik at man slipper å laste den ned som man tydeligvis måtte med forrige link:

https://vid.me/5ygX

Anonymkode: fd6ca...96a

AnonymBruker
Skrevet

Som du selv sier, går du ikke dypt nok. Ikke alle kan eller bør kjøre "ass to grass" (helt ned), men du bør i det minste gå til parallell. Jeg ser at du faller litt frem også, men det virker du også klar over selv.

Jeg tror jeg ville tatt av vekt og terpet til det sitter. Å få en god teknikk tar laaang tid. Kanskje frontbøy eller goblet (fram til vektene blir for tunge) er bedre enn vanlig knebøy for deg. Eller bare ha så lette vekter på knebøyen at du kommer langt nok ned.

Jeg fikk også vondt i hofteleddsbøyeren før, men det har blitt bedre med tøying og rulling, så bare fortsett med det. Samt varme godt opp.

Anonymkode: dbb5f...be1

Gjest Herr Heftig
Skrevet

Kanskej du skal prøve å ha hælene på opphøyd. Enten på små vektskiver eller med løftesko (ikke joggesko). 

Skrevet

Ville tatt en titt på denne ! : 

(OG DEL TO :)

Ellers kan du jo for eksempel forsøke å "low-bar-squatte" - altså ha stanga litt lavere på ryggen, slik at du får tyngdepunktet mer på hælene (siden det ser ut til at du naturlig vil falle litt framover) . 

• Liker 1
Gjest moreno
Skrevet

Overkroppen er ok ut, litt vanskelig å se. Pass på at du presser ned i hælene og presser knærne ut på tur ned. Rolig ned og litt snert på tur opp. Tøyer du mye før du bøyer? Du ser litt stiv ut. Har du prøvd å ha en benk eller lignende bak deg som du kan "sette deg på", kanskje du kommer dypere da?

AnonymBruker
Skrevet

Du bøyer deg litt for mye forover. Når du vender og er på vei opp så skyter du ut rompa litt og krummer korsryggen istede for å holde en nøytral rygg og bare løfte deg rett opp igjen. Jeg har hatt samme problemet selv og det er kroppen som "jukser" fordi man ikke er sterk nok til å holde kjernen stabil på vei opp.

Det kan kanskje hjelpe å gå ned litt på vekten og fokusere på å stramme opp kjernen og holdet kroppen rett, samt trene på knebøy til boks slik at man prøver å gå til en fast dybde for hver repetisjon. Man kan begynne med en litt høyere boks/kasse og så gå ned til en lavere etterhvert som man behersker teknikken.

Anonymkode: 5900a...eb5

AnonymBruker
Skrevet

Det største problemet her er at du bøyer deg for langt frem nederst i løftet. Dette skyldes dårlig mobilitet, og kan korrigeres ved å stå litt bredere med beina og/eller bygge opp med noe under hælen din.

Ellers var ikke dybden så ille, du kan med fordel gå litt dypere(parallel), men dette kommer av seg selv med bedre mobilitet, evt litt bredere beinstilling.

Anonymkode: 915f9...06a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...