AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #1 Skrevet 18. juni 2016 Vi har et par naboer som ikke bryr seg om hagen sin, begge har frukt- bærbusker som grenser mot vår eiendom. Om de skal høste fra sine busker på baksiden, må de over på vår eiendom.... Spørsmålet er da - er det rett at de går over på vår eiendom for å høste sine frukter? Eller har jeg rett til å plukke litt? Dette er naboer vi aldri prater med, de prater aldri med oss, så det er litt vanskelig å lage noen avtale om hva som er rett og galt... men hva sier "loven"? De kommer seg nemlig ikke til på baksiden av buskene uten å gå over gjerdet og over på vår t omt.... samtidig vil jeg egentlig ikke ha de på vår side av eiendommen. Det er helt greit at det er fruktbusker der, om jeg får lov til å plukke litt fra min side, men føler samtidig det er feil - siden det er deres, selv om det er på min side av tomten.... Anonymkode: bf517...c2f
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #2 Skrevet 18. juni 2016 Hvor mye vanskeligheter skal du lage mellom deg og naboene? Slutt å bry deg. Der er ikke lover og regler for absolutt alt, men det er noe som heter sunn fornuft og å vise raushet overfor sine medmenesker fremfor å yppe til konflikt. Anonymkode: 725e9...1a6 5
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #3 Skrevet 18. juni 2016 Her ville jeg sett bakover i tid. Beskytter de fruktbuskene med nett eller fugleskremsel? Plukker de ivrig selv, har de vært over for å plukke på baksiden andre år? Hvis ikke, så ville jeg plukket fra min hage, der de ikke når. Og skulle de bli sure ville jeg sagt beklager, det skal ikke skje igjen, men siden det har råtnet og blitt fuglearter tidligere år, så tenkte jeg dere ikke ville ha frukten. Det var dumt av meg. Anonymkode: 354db...616 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #4 Skrevet 18. juni 2016 Hadde jeg vært deg, ville jeg nok plukket det som henger over på min side. Tviler på at de reagerer, men du trenger kanskje ikke gjøre det mens de står og ser på. Anonymkode: cbb82...043 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #5 Skrevet 18. juni 2016 Slapp av, vær folk, snakk med de. Ingenting eksploderer eller går til h* bare man snakker med sine medmennesker tvert imot. Anonymkode: e99b6...cbb
Poserose Skrevet 18. juni 2016 #6 Skrevet 18. juni 2016 Jeg har lært at man kan plukke det som henger utenfor gjerdet. Så lenge de ikke får tak i det selv tenker jeg at du bare kan plukke 1
Gjest Becky48 Skrevet 18. juni 2016 #7 Skrevet 18. juni 2016 Hva mener du med at de ikke bryr seg om hagen sin? Betyr det at de vanligvis ikke plukker bærene? Da hadde jeg plukket det så var på min side. Men det kan jo ikke skade å gå å spør? Kanskje du får plukke hele busken da.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #8 Skrevet 18. juni 2016 Dersom grenene henger over gjerdet, har du ifølge loven rett til å ta. Har de noen sinne vært over på din side for å plukke? Anonymkode: 693a9...30f 1
Million Skrevet 18. juni 2016 #9 Skrevet 18. juni 2016 (endret) Hadde det hengt bær og fruktbuskegrener over på min side av hagegjerdet, hadde jeg bare plukket det uten å spørre. Vil ikke eierne av buskene at naboen skal få noe, får de spa opp buskene og flytte dem lenger inn på tomta si da! Det som henger på din side, er fritt vilt, mener jeg. Endret 18. juni 2016 av Million 6
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #10 Skrevet 18. juni 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Her ville jeg sett bakover i tid. Beskytter de fruktbuskene med nett eller fugleskremsel? Plukker de ivrig selv, har de vært over for å plukke på baksiden andre år? Hvis ikke, så ville jeg plukket fra min hage, der de ikke når. Og skulle de bli sure ville jeg sagt beklager, det skal ikke skje igjen, men siden det har råtnet og blitt fuglearter tidligere år, så tenkte jeg dere ikke ville ha frukten. Det var dumt av meg. Anonymkode: 354db...616 Jeg har faktisk aldri sett de plukke av frukten/bærene sine.... ikke på sin side heller. Og det syns jeg er trist å se frukten råtne hver høst... Om bare jeg hadde turt å plukke fra min side så ikke all den deilige frukten gikk til spille. Innrømmer å ha stjålet et par plommer på min side, og de var nydelige. Skjønner ikke at naboen bryr seg mer om frukten sin. Men jeg er sjenert og tør ikke gå over til han og spørre om jeg får lov til å plukke.... Prater aldri med han ellers. Han virker litt sånn sur og innesluttet... og det syns han sikkert jeg og er hehehehe Anonymkode: bf517...c2f
DizzyRonson Skrevet 18. juni 2016 #11 Skrevet 18. juni 2016 Her er hva du burde gjøre. Gåut døra di. Spaser bort til døra til naboen. Ring på. Vent. Si : Hei:D jeg er naboen din, og jeg har lagt merke til at du/dere ikke virker til å ville plukke frukten dere har i hagen deres. Jeg elsker frukt å vil gjerne plukke så ikke alt bare går til spille. Så kan vi dele litt på det hvis du vil:D Vent på respons. Profit! 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #12 Skrevet 18. juni 2016 du har lov til og ta det som henger over. du kan også klipe vekk det som henger over vist det er ønskelig. Anonymkode: 5e3dc...203 1
Rararara Skrevet 18. juni 2016 #13 Skrevet 18. juni 2016 Dette må være et særnorsk fenomen vel.. Vi leter i lover og regler istedet for å faktisk gå bort til naboen og spørre. Jeg tenker at uansett hva du har rett til, så er det greit å spørre. Hvem vet, kanskje blir dere etterhvert kjent med naboene også?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå