Gå til innhold

Reisesyketabletter til barn?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har erfaring?
Har nemlig en 8 åring som blir så lett bilsyk, også på korte avstander,

og nå skal vi på biltur nedover europa... spent på hvordan det vil gå.

har prøvd seabands før, men syns ikke det funker.
Unngår melkeprodukter, sjokomelk, søtsaker og sånne ting...d et blir man kvalm av.

Potetgull og vann er bra...

men trenger andre gode tips.

PLuss - om man kan gi reisesyketabletter til barn. Finnes det en type som er uten resept som trygt kan brukes til barn, 

eller bør jeg få resept hos lege?

Jeg husker da jeg var 12, da var jeg på busstur med familien og fikk reisesyketablett av tanta mi som hun hadde på lur til seg selv, aner ikke hvilket merke... om det var trygt for barn? Hmmmm... 

SYns ikke det hjalp særlig heller da, kastet opp som bare det på turen: Er nok fra meg hun har arvet anlegget for å bli bilsyk :)

Anonymkode: 97c14...78e

Videoannonse
Annonse
Gjest Valmuen
Skrevet

Postafen får du reseptfritt, står på pakka et de kan brukes fra 6 år :)

AnonymBruker
Skrevet

Brukte Postafen i fjor på vår da 8 åring, fungerte bra. Han fikk ingen bivirkninger, håpte egentlig at an skulle bli sløv og sove, men neida ;) 

Han blir veldig for bilsyk og på kortere reiser så gjør vi ingenting, seaband fungerer ikke i det hele tatt for han. Men på lengre reiser så har vi altså hatt positivt effekt av Postafen, som kan brukes av barn. Selges reseptfritt på apoteket. 

Anonymkode: 80929...99f

AnonymBruker
Skrevet

Postafen fungerte bra på meg og søsknene mine da vi var små. Den gangen mamma glemte det  måtte spyposen fram før det hadde gått en time, vanligvis var den ikke nødvendig før de veldig svingete veiene omtrent halvveis. Vi fikk en kvart tablett når vi var veldig små, selv om den egentlig ikke skal gi før 6 år.

Husk å ta tabletten i god tid før avreise, gjerne til frokost. Effekten varer hele dagen.

Postafen kan virke ganske sløvende, og den effekten kan også vare hele dagen. Hvis den virker slik på din datter vil det være lurt å unngå dager der dere først kjører halve dagen, for så å gjøre noe gøy på ettermiddagen, for dere risikerer at hu enten er kvalm etter kjøreturen eller sløv av medisinen.

Andre tips for kvalme barn i bil:

Ha alltid spypose tilgjengelig. Det lages selv ved å ta to poser utenpå hverandre og rulle ned kanten så den er lett å spy i. Tørk rundt munnen til barnet med litt papir, ha papiret i spyposen, knyt den sammen og kast i nærmeste søppelkasse.

Popcorn er bedre enn potetgull, for det er ikke så fett.

Lag småkaker med masse ingefær. Ingefær hjelper mot kvalme, og et par småkaker på turen hjelper til med å gjøre opplevelsen mer positiv. Mamma lagde noen som het Farmors Frokostpepperkaker, som vi bare fikk i bilen.

Ingefærte er også bra mot kvalme. Drikkes om morgenen før biltur for å forebygge kvalme eller etter bilturen for å dempe kvalme. Lag selv eller kjøp på helsekost.

Det er viktig å ikke se for mye på noe inni bilen over tid, så ingen bøker, blader, skjermer eller leker. Lydbok er bra.

Det er lurt å se mest mulig ut vinduet, helst frontruta. Hvis hun er for liten for å sitte i framsetet bør hun sitte midt i bak.

Anonymkode: fed72...ba0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...