Gå til innhold

Invitert i bryllup i "siste liten"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har fått invitasjon til bryllup som krever litt planlegging(krav til antrekk, kronglete transport, barnevakt osv).

Jeg ble overrasket når jeg så datoen, det er nemlig rett rundt hjørnet. Jeg spurte mannen om de andre av hans venner hadde fått invitasjon tidlgiere, og det har de. Så vi er nok invitert fordi noen andre meldte avbud i siste liten.

Mannen ble invitert til utdrikningslag, så de er klar over at han ikke er invitert før dette. 

Vi har ikke barnevakt(men andre får ha med barn - det stod ikke noe om det i vår invitasjon) - så i praksis blir det mannen som drar eventuelt. Men vi begge synes det er uhøflig å få invitasjon såpass sent - alle andre av hans venner i samme "flokk" er invitert såvidt jeg har forstått det. Samtidig forstår jeg jo at man må sette begrensninger, "problemet" mitt er at vi får invitasjonen i aller siste liten, og ikke har tilgang på barnevakt. Det er "omstendelig" å delta i bryllup midt på landet fordi det krever transport, man skal ha spesifikke antrekk som må kjøpes inn eller lånes av andre og i tillegg skal man legge ut endel i gave/reise/evt overnatting. 

Jeg ønsker takke nei fordi jeg synes det er en uting at man er "resteparet" som inviteres bare fordi noen andre ikke kunne likevel - sånn at vi kan fylle opp plasser. 

Enten inviterer man, eller så lar man være tenker jeg. 

Hva er normalt i sånne situasjoner? Er det helt vanlig å invitere andre rett før bryllupet dersom noen melder avbud?

Anonymkode: ac4a4...cd9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når det er så inmariens vanskelig, komplisert og upassende så meld avbud og problemet ditt er løst. 

Anonymkode: ffd29...cfc

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at enten inviterer man, eller så inviterer man ikke. Ved en siste liten-invitasjon som i dette tilfellet tenker jeg at de ser mulighet for en ekstra gave... Og de burde jo forstå at dere skjønner det. Tror kanskje jeg hadde meldt avbud og sagt at det ble for kort varsel.

Anonymkode: cddfc...83d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Frekt av brudeparet! Meld avbud, det er jo helt legitimt å gjøre når invitasjonen kom så sent. Det kan du jo bruke som unnskyldning til dem også :) 

Anonymkode: ddc2f...18d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mulig jeg er barnslig, men jeg hadde blitt blodfornærmet!

Meld avbud!

Anonymkode: bec96...532

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde også meldt avbud med begrunnelsen at vi ikke hadde barnevakt. 

Jeg syntes også det er en uting å invitere noen i siste liten for å fylle plassene. Men finner ut hvem man ønsker å be også finner man lokale ut i fra det. Det er også uhøflig å invitere så godt som alle i en vennegjeng, og utelate noen. 

Anonymkode: df285...b61

• Liker 8
Skrevet

Hadde meldt avbud og sagt jeg ikke fikk tak i barnevakt på så kort varsel. Ærlig og greit. Da kan ikke brudeparet bli sure og dere slipper å irritere dere over invitasjon.

• Liker 4
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg synes du er grinete. La være å dra da, men driv nå ikke å herse med mannen din om at han skal forbys å gå også bare fordi dere begge ikke kan grunnet logistikk.

Jeg har selv blitt invitert som "restegjest" en uke før og synes det var koselig. 

Skrevet

Er det vanlig å invitere folk i siste liten hvis andre melder avbud??!! Har jeg aldri hørt om før! Det mener jeg er upassende. Vi inviterte 90 personer i vårt bryllup, og noen kunne ikke komme. Så vi ble rundt 80. Hadde aldri falt meg inn å invitere andre i siste liten. 

Jeg hadde nok takket nei, iallefall når det er komplisert med barnevakt, transport, overnatting osv. 

• Liker 4
Skrevet
10 minutter siden, Blondie65 skrev:

Jeg synes du er grinete. La være å dra da, men driv nå ikke å herse med mannen din om at han skal forbys å gå også bare fordi dere begge ikke kan grunnet logistikk.

Jeg har selv blitt invitert som "restegjest" en uke før og synes det var koselig. 

Hvilket innlegg er det du har lest? TS har ikke sagt at hun skal forby mannen å dra. Faktisk er det han som kommer til å dra og ikke henne. Så hvor du fikk det fra hen skjønner jeg ikke. Hun skrev også at hun ønsket å takke nei og da regner jeg med at begge er med på det.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

TS er jo absolutt ikke grinete! Tvert imot, hun spør jo her om råd. Ikke har hun forbydd mannen noe som helst heller.Hva er det du har lest mellom linjene? FInt at du syns det var koselig å være restegjest, men ikke alle syns det. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, Blondie65 skrev:

Jeg oppfattet ikke TS som grinete i det hele tatt, bare litt såret og frustrert, og det forstår jeg godt! Aldri noe hyggelig å være annen sortering samt at det blir vanskelig å få til på så kort varsel. Hun har heller ikke nektet mannen sin å gå, hvor har du det fra at hun herser med ham???

Anonymkode: bec96...532

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fatter virkelig ikke at folk kan bli fornærmet over å bli invitert i et bryllup?! Kanskje hadde ikke brudeparet økonomi til å invitere alle de ville, men så ble det plass til dere likevel? Hvorfor er det verre å bli invitert i siste liten enn å ikke bli invitert?

Det er så mye sutring rundt dette med bryllup - folk blir fornærma over å bli invitert til bryllup uten fri bar, til bryllup i en annen by så man må betale hotell, eller gud forby skulle man bli bedt bare til kaffien! Jeg blir alltid glad for at noen ønsker å dele den store dagen sin med meg, uansett på hvilken måte. 

Anonymkode: a3fe2...361

• Liker 12
Gjest Blondie65
Skrevet
14 minutter siden, Brimi skrev:

Hvilket innlegg er det du har lest? TS har ikke sagt at hun skal forby mannen å dra. Faktisk er det han som kommer til å dra og ikke henne. Så hvor du fikk det fra hen skjønner jeg ikke. Hun skrev også at hun ønsket å takke nei og da regner jeg med at begge er med på det.

Det står ingen steder at ikke det er begge som skal melde avbud. HVIS hun snakker ned dette KUN på grunn av de er invitert som 2. runde kan det jo være at mannen kommer i en lojalitetskonflikt og ikke vet om han har ork til å dra.

Hvis grunnen til å melde avbud er at det er vanskelig logistikk på så kort varsel eller at de melder at bare en av dem kommer er det ikke grinete. Det grinete er å være sur fordi man ikke ble invitert i første runde. På meg virker det som det er det trådstarter er.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Blondie65 skrev:

Det står ingen steder at ikke det er begge som skal melde avbud. HVIS hun snakker ned dette KUN på grunn av de er invitert som 2. runde kan det jo være at mannen kommer i en lojalitetskonflikt og ikke vet om han har ork til å dra.

Hvis grunnen til å melde avbud er at det er vanskelig logistikk på så kort varsel eller at de melder at bare en av dem kommer er det ikke grinete. Det grinete er å være sur fordi man ikke ble invitert i første runde. På meg virker det som det er det trådstarter er.

Og på meg virker det som at det er pga logistikk. Og det _er_ en god grunn til å ikke dra. Klart man kan være såret når alle andre i samme venneflokk er invitert, men ikke du selv. Det har hvertfall jeg full forståelse for. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Blondie65 skrev:

Du bare spekulerer og lager din egen historie og trekker egne beslutninger.

Anonymkode: afacb...84d

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde meldt avbud siden det er kronglete å få logistikken til å gå opp på kort varsel og også for å sende et lite signal til brudeparet om at det er kjipt å bli invitert i siste liten, særlig hvis mannen din (les: dere) er en del av en gjeng som alle skal i samme bryllup og hvor resten har fått invitasjon til dette i god tid. 

Anonymkode: 46df7...bbf

Gjest Blondie65
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bare spekulerer og lager din egen historie og trekker egne beslutninger.

Anonymkode: afacb...84d

De fleste trekker egne slutninger.

Jeg er ferdig med diskusjonen.

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt.

Kragebein, mod

AnonymBruker
Skrevet

TS her :)

Jeg elsker dette underforumet, det blir alltid så mye drama her 😛

@Blondie65 Nå la du sykt mye i absolutt ingenting jeg har sagt :ler:

Men for å være kjipt ærlig: det er ikke trist for meg å måtte bli hjemme pga barnevaktmangel. Jeg har aldri truffet bruden, og denne mannen er en hyggelig fyr som også er litt "utenfor" på en sånn måte at han ikke har gått jevnlig sammen med de andre barndomsvennene slik "en kjerne" har. Det er ikke sånn at vi er blitt "dumpet" av bestevenner. 

Vi har fått en invitasjon vi ikke helt forstodhvorfor kom så sent, det er alt. 

Vi drar alltid i bryllup vi blir invitert til, etter vi fikk barn har jeg blitt hjemme pga mangel på barnevakt. Mannen har dratt. 

Denne gangen synes mannen selv det er merkelig å bli invitert så sent, og det krever endel siden det ikke er i samme by. 

Spørsmålet mitt var om det også for andre virker som "resteplass" og dermed innafor å takke nei. 

Jeg forstår godt at vi ikke ble prioritert i første omgang siden vi jo ikke er nære venner med dem.

Mannen drar om han har lyst, selvfølgelig. Men han har egentlig ikke det, og føler kanskje det er uhøflig å takke nei. 

Anonymkode: ac4a4...cd9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...