Gå til innhold

venyl / linoleum på parkett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et n ganske slitt parkett. Istedenfor å slipe den ned (usikker på om det går, siden den var her da jeg flyttet inn), eller rive opp og legge ny, tenkte å bytte over til venyl eller linoleum. 

1. Kan det legges direkte på en parkett som er jevn, men med noen hakker og skraper ?

2. Hvordan er belegget i forhold til møbler ? Sønnen har et belegg på soverommet sitt som gjør det vanskelig å bevege på møbler. Belegget skaper mye motstand.

3. Hvordan er det å legge slikt belegg selv ? Skal begynne med kjøkkenet. Det er ganske så rette vegger.

4. Forskjell på venyl og linoleum ? Anbefalinger om valg ?

Alle tips/råd taes imot med takk.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

1. Ja, men fordi det skal veldig små ujevnheter til anbefales det å slå plater over parketten først, og da er det like enkelt å fjerne den.

2.  Jeg har tidligere hatt belegg på soverommet, der var ikke flytting av møbler noe problem, vil nok avhenge av overflaten på det belegget du velger.

3. Det jeg hadde tidlgiee ble lagt av fagfolk, så det vet jeg ikke.

4. Linolium er satt sammen av naturprodukter, mens vinyler 100% kjemisk fremstilt. Vinyl tåler best vann, linolium er mer miljøvennlig, så det kommer an på både hvor det skal legges og hvordan du forholder deg til klima. 

Men skal ikke du flytte iflg andre tråder? Da trenger du jo ikke styre med dette.

Anonymkode: f3b07...e0f

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

1. Ja, men fordi det skal veldig små ujevnheter til anbefales det å slå plater over parketten først, og da er det like enkelt å fjerne den.

2.  Jeg har tidligere hatt belegg på soverommet, der var ikke flytting av møbler noe problem, vil nok avhenge av overflaten på det belegget du velger.

3. Det jeg hadde tidlgiee ble lagt av fagfolk, så det vet jeg ikke.

4. Linolium er satt sammen av naturprodukter, mens vinyler 100% kjemisk fremstilt. Vinyl tåler best vann, linolium er mer miljøvennlig, så det kommer an på både hvor det skal legges og hvordan du forholder deg til klima. 

Men skal ikke du flytte iflg andre tråder? Da trenger du jo ikke styre med dette.

Anonymkode: f3b07...e0f

På grunn av feile opplysninger fra selger i prospekt osv, ble jeg vederlagsfritt løsnet fra budet mitt. Så nå tenker jeg å gjøre det beste ut av det jeg har.... Har mistet "piffen" på noe nytt for en stund.....

Skrevet
1 time siden, MorTil2 skrev:

Har et n ganske slitt parkett. Istedenfor å slipe den ned (usikker på om det går, siden den var her da jeg flyttet inn), eller rive opp og legge ny, tenkte å bytte over til venyl eller linoleum. 

1. Kan det legges direkte på en parkett som er jevn, men med noen hakker og skraper ?

2. Hvordan er belegget i forhold til møbler ? Sønnen har et belegg på soverommet sitt som gjør det vanskelig å bevege på møbler. Belegget skaper mye motstand.

3. Hvordan er det å legge slikt belegg selv ? Skal begynne med kjøkkenet. Det er ganske så rette vegger.

4. Forskjell på venyl og linoleum ? Anbefalinger om valg ?

Alle tips/råd taes imot med takk.

Hvorfor hoppe direkte på tanken om å legge vinyl eller linoleum over parketten?

Jeg ville nå aller først sjekket om gulvet kunne slipes og lakkeres før jeg tok noen bestemmelse om å gjemme den under linoleum.

Lenke til Norges Parkettsliperforbund, se om de har medlemsbedrifter i nærheten av deg slik at kan få en vurdering av parketten din og pris for sliping.

Skrevet
15 minutter siden, Mis(s)Understood skrev:

Hvorfor hoppe direkte på tanken om å legge vinyl eller linoleum over parketten?

Jeg ville nå aller først sjekket om gulvet kunne slipes og lakkeres før jeg tok noen bestemmelse om å gjemme den under linoleum.

Lenke til Norges Parkettsliperforbund, se om de har medlemsbedrifter i nærheten av deg slik at kan få en vurdering av parketten din og pris for sliping.

Mest fordi jeg ser for meg at det vi bli mye jobb med både flytting av møbler, støv, støy, vask etterpå osv. Men jeg kan selvsagt få en pris på det mest hakkete og stygge gulvet som er kjøkkenet. Det er overkommelig både å flytte ut av og vaske ned etterpå. På den annen side så er det sikkert relativt dyrt å bare ta ett rom....

Skrevet

Møbler må flyttes og rommene må være tomme som godteriskåler på søndags morgen for å legge linoleum eller vinyl også. Det er ikke en jobb som gjøres ved å flytte møbler rundtomkring i rommet.

Proffene har utstyr som håndterer støvet og gulvet må være støvfritt før lakkering så det kan de altså.

Støy blir det under selve slipingen, men nå er det sommer og familien må ikke sitter og se på arbeidet. Det går an å gå ut, reise på stranda el.l.

Jeg byttet hjørnedusjen min med kabinett i fjor og istedet for å ta fri og overvåke rørleggeren og læregutten så møtte jeg dem, slapp dem inn, viste badet, gav dem nøkkel og fritt spillerom sammen med katten. De la nøkkelen i postkassen når de reise for dagen. Ingen problemer overhodet, alt helt supert. Men, - og dette er viktig, jeg valgte et meget seriøst firma hvor de ansatte ikke engang hadde lov å bruke kaffetrakteren i kundens bolig (de fikk tilbudet).

Så jeg ville, om jeg var deg, undersøkt alternativene før jeg tok en beslutning om hva jeg ville gjøre.

Skrevet (endret)

Ville lagt vinylplank. (vinyl, ikke venyl) Altså plater, ikke på rull. Ser veldig bra ut og tåler vann! Det er lett å legge og kan legges over parketten. Finnes mange produsenter og en drøss av ulike gulv etter smak. Hvis du liker utseendet på den gamle parketten bortsett fra at den er slitt så kan du så klart også prøve å slipe den ned, det er ikke sikkert den er slipt før. Men en tung og støvete jobb er det.

Endret av palamina

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...