AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #1 Skrevet 18. juni 2016 Hvor mye middag er "normalt" å spise? (Ikke svar i kalorier). Men liksom f.eks : 2 poteter, 1 kylling filet + saus.... Anonymkode: c07c1...04b
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #2 Skrevet 18. juni 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Hvor mye middag er "normalt" å spise? (Ikke svar i kalorier). Men liksom f.eks : 2 poteter, 1 kylling filet + saus.... Anonymkode: c07c1...04b Legg på salat eller brokkolibit så er du der. Anonymkode: c3721...bbe
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #3 Skrevet 18. juni 2016 Så mye middag at du blir mett. Anonymkode: 89260...13f 4
Shygirl Skrevet 18. juni 2016 #4 Skrevet 18. juni 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Så mye middag at du blir mett. Anonymkode: 89260...13f Jeg sliter litt med spiseproblemer og blir mett for fort. Så jeg får ikke i meg nok mat
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #5 Skrevet 18. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Legg på salat eller brokkolibit så er du der. Anonymkode: c3721...bbe Er det nok? Og "normalt"? .... Jeg er ikke så glad i brokkoli, men spiser gulrot Anonymkode: c07c1...04b
Hjärtat Skrevet 18. juni 2016 #6 Skrevet 18. juni 2016 Det kommer jo heeelt an på hvem man er og hvordan man lever. Man bør spise til man er passe mett, og for å kjenne det, må man spise sakte, for metthetsfølelsen kommer ikke med en gang. Jeg spiser stort sett aldri potet/pasta/ris, så spiser derfor en god porsjon grønnsaker/salat, en kyllingfilet/fiskefilet/kotelett/whatsoever, og så har vi en saus eller annen fettkilde som jeg tar kanskje... 1 dl av? Kommer selvfølgelig an på. Sambo derimot... Han spiser minst to enheter kjøtt eller fisk, fire poteter/en hel boilinbag med ris og maaaasse salat. Eventuelt en del grønnsaker hvis vi har det.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #7 Skrevet 18. juni 2016 Hvor mye mat er "normalt" i form av pizza stykker da f.eks? Eller kjøttboller (spanske) ? Anonymkode: c07c1...04b
Hjärtat Skrevet 18. juni 2016 #8 Skrevet 18. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvor mye mat er "normalt" i form av pizza stykker da f.eks? Eller kjøttboller (spanske) ? Anonymkode: c07c1...04b Vet du... Jeg foreslår at du snakker med en lege eller ernæringsfysiolog om dette. Det høres ut som du trenger litt hjelp. 4
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #9 Skrevet 18. juni 2016 Et øyeblikk siden, Hjärtat skrev: Vet du... Jeg foreslår at du snakker med en lege eller ernæringsfysiolog om dette. Det høres ut som du trenger litt hjelp. Jeg skal det. Men jeg venter på time. Så derfor spør jeg her i mens... Anonymkode: c07c1...04b
Hjärtat Skrevet 18. juni 2016 #10 Skrevet 18. juni 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal det. Men jeg venter på time. Så derfor spør jeg her i mens... Anonymkode: c07c1...04b Okei, det er veldig bra at du har kontaktet hjelp. :-) Tre pizzastykker er ganske normalt. Hvis man blir passe mett.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #11 Skrevet 18. juni 2016 2 minutter siden, Hjärtat skrev: Okei, det er veldig bra at du har kontaktet hjelp. :-) Tre pizzastykker er ganske normalt. Hvis man blir passe mett. 👍🏼 takk for svar Anonymkode: c07c1...04b
ViljaH Skrevet 18. juni 2016 #12 Skrevet 18. juni 2016 Det kommer an på hvor store pizzastykkene er. Hvis Dolly Dimple, så spiser jeg to stykker og er passe mett. Tre stykker kan jeg spise, da blir jeg stappmett. Hjemmelaget pizza har hos oss mindre stykker, og er mye bedre, så da spiser jeg 4-5 biter og tar glatt stappmett-følelsen. For det meste spiser jeg meg passe mett, når vi har noe kjempegodt mer. Derfor legger jeg på meg hvis vi har ofte veldig god mat 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #13 Skrevet 18. juni 2016 1 minutt siden, ViljaH skrev: Det kommer an på hvor store pizzastykkene er. Hvis Dolly Dimple, så spiser jeg to stykker og er passe mett. Tre stykker kan jeg spise, da blir jeg stappmett. Hjemmelaget pizza har hos oss mindre stykker, og er mye bedre, så da spiser jeg 4-5 biter og tar glatt stappmett-følelsen. For det meste spiser jeg meg passe mett, når vi har noe kjempegodt mer. Derfor legger jeg på meg hvis vi har ofte veldig god mat Tusen takk for svar Anonymkode: c07c1...04b
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #14 Skrevet 18. juni 2016 20 minutter siden, Shygirl skrev: Jeg sliter litt med spiseproblemer og blir mett for fort. Så jeg får ikke i meg nok mat Åja, det er det noe annet. Beklager. Anonymkode: 89260...13f
Faith- Skrevet 18. juni 2016 #15 Skrevet 18. juni 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor mye middag er "normalt" å spise? (Ikke svar i kalorier). Men liksom f.eks : 2 poteter, 1 kylling filet + saus.... Anonymkode: c07c1...04b Om du har problemer med å få i deg nok mat, men ønsker likevel å spise "normale" porsjoner, så er det jo akkurat kalorier du bør gå etter. Alt annet blir alt for individuelt. Hva en svært aktiv person med høy forbrenning ser på som en normal porsjon er gjerne veldig anderledes enn hva en rimelig stillestittende, liten person gjør. Derfor er faktisk det å se på hvor mye kalorierer du bør innta i løpet av en dag og hvordan disse bør fordeles den beste måten å forsikre deg om at du spiser riktig. Men jeg har selvsagt forståelse for at å telle kalorierer er kjedelig og tidskrevende. 1
Puny Skrevet 18. juni 2016 #16 Skrevet 18. juni 2016 Dette spiste jeg til middag i dag, vet ikke om det er normalt eller ikke...: 1 laksefilet, en Ss. Mager kesam, to 'sleiver' med grønnsaksblanding ( gulrot, paprika, vårløk, persillerot) og en sleiv Quinoa. Noe av Quinoaen ble liggende igjen ( er ikke så glad i det). 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #17 Skrevet 18. juni 2016 Et eksempel på hvor mye jeg spiser. En laksefilet, to poteter, mye grønnsaker og rømme. En kyllingfilet, håndfull ris og mye grønnsaker. 3 pizzastykker. To pannekaker med bacon. En full suppetallerken med lapskaus. To tacolefser med diverse innhold. 2-3 fiskekaker med grønnsaker og 2 poteter. 8-10 fiskepinner.... Anonymkode: 40d29...342
sofie777 Skrevet 18. juni 2016 #18 Skrevet 18. juni 2016 (endret) Jeg bruker oppskrifter jeg har funnet på nettet og lager mat tilsvarende 1 porsjon. Mange sider regner det ut for meg og noen sider må jeg regne det ut selv, men det blir uansett 1 porsjon, sjelden mer og ganske sikkert ikke mindre. Endret 18. juni 2016 av sofie777
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #19 Skrevet 18. juni 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Et eksempel på hvor mye jeg spiser. En laksefilet, to poteter, mye grønnsaker og rømme. En kyllingfilet, håndfull ris og mye grønnsaker. 3 pizzastykker. To pannekaker med bacon. En full suppetallerken med lapskaus. To tacolefser med diverse innhold. 2-3 fiskekaker med grønnsaker og 2 poteter. 8-10 fiskepinner.... Anonymkode: 40d29...342 Bra svar 😊👍🏼 Tusen takk 😊 Anonymkode: c07c1...04b
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #20 Skrevet 18. juni 2016 3 timer siden, Faith- skrev: Om du har problemer med å få i deg nok mat, men ønsker likevel å spise "normale" porsjoner, så er det jo akkurat kalorier du bør gå etter. Alt annet blir alt for individuelt. Hva en svært aktiv person med høy forbrenning ser på som en normal porsjon er gjerne veldig anderledes enn hva en rimelig stillestittende, liten person gjør. Derfor er faktisk det å se på hvor mye kalorierer du bør innta i løpet av en dag og hvordan disse bør fordeles den beste måten å forsikre deg om at du spiser riktig. Men jeg har selvsagt forståelse for at å telle kalorierer er kjedelig og tidskrevende. Det er jo helt galskap å anbefale en person med spiseforstyrrelser å telle kalorier! For et ufaglig og potensielt skadelig råd. Jeg er kvinne, lav og slank og lite aktiv, jeg spiser omtrent som de over her har skissert (bortsett fra en desiliter saus da, det var mye!) . Jeg kan fint spise en hel frossenpizza av den italienske typen, men noen ganger orker jeg bare en halv. Tallerkenmodellen er en fin rettesnor synes jeg. Finn grønnsaker du liker, salat er topp. for øvrig bør vel tråden flyttes til helseforumet. Anonymkode: 83e73...46c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå