Gå til innhold

Er dette dyremishandling?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det dyremishandling å levere hunden eller katten sin til en groomer som farger pelsen og klipper den slik at hunden/katten får andre farger eller ser ut som et annet dyr? Hvis du googler "animal dye" så kan dere se litt på bilder som jeg mener.

Saken er at... det er ikke sikkert at det "skader" dyret på noen måte. Kanskje de bruker en spesiell shampo, og mange klipper jo pelsen på hunden sin. Vet ikke helt. Jeg reagerer jo litt på det når jeg ser på bildene, men samtidig så vet jeg ikke hvordan det oppleves for dyret. :vetikke: 

Anonymkode: 310dd...843

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dyr kan ikke tenke, så det tror jeg går helt fint. Dessuten får de jo masse oppmerksomhet når de ser ut som løver og sånt.

Skrevet
6 minutter siden, amativeReflection skrev:

Dyr kan ikke tenke, så det tror jeg går helt fint. Dessuten får de jo masse oppmerksomhet når de ser ut som løver og sånt.

Dyr kan ikke tenke faktisk 👍🏼🙄

• Liker 7
Skrevet (endret)
Den 6/17/2016 at 0.44, amativeReflection skrev:

.

Endret av Feyfeyhey
  • Liker 3
Skrevet
Et øyeblikk siden, H.T.S skrev:

selvfølgelig kan en hund tenke, den rasjonaliserer til og med. Men om den kan reflektere over at den har blitt farget om til et annet dyr, det tviler jeg på.

Tror ikke den merker noe annet at den kanskje får mer oppmerksomhet. De bruker farge som er trygt for dyr.

De sier at hvis du var dum nok til å tenke som et dyr ville du vært for dum til å forstå at du tenkte som et dyr.

Skrevet (endret)
Den 6/17/2016 at 0.58, amativeReflection skrev:

.

Endret av Feyfeyhey
Skrevet
5 minutter siden, H.T.S skrev:

Det er da ikke ensbetydende med at de ikke kan tenke. For det gjør de jo, uten tvil.

Nevn en ting oppfunnet av et dyr.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Den 6/18/2016 at 1.10, amativeReflection skrev:

.

Endret av Feyfeyhey
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Klipp - nei.
Farge, nja. Du vet aldri hva slags kjemikalier det er i fargen. Jeg hadde aldri tatt sjansen. 

Det blir litt som klær hos hunder. du har det som er nødvendig (på grunn været og kroppstemperatur) også har du det som er høyst unødvendig egoisme (tutu og fjolle klær uten grunn). Slik er det med morsom klipp og farger. Farger er høyst unødvendig, og en risiko jeg aldri hadde tatt selv. 

Anonymkode: ca751...22b

• Liker 2
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det dyremishandling å levere hunden eller katten sin til en groomer som farger pelsen og klipper den slik at hunden/katten får andre farger eller ser ut som et annet dyr? Hvis du googler "animal dye" så kan dere se litt på bilder som jeg mener.

Saken er at... det er ikke sikkert at det "skader" dyret på noen måte. Kanskje de bruker en spesiell shampo, og mange klipper jo pelsen på hunden sin. Vet ikke helt. Jeg reagerer jo litt på det når jeg ser på bildene, men samtidig så vet jeg ikke hvordan det oppleves for dyret. :vetikke: 

Nei, men jeg ser ikke vitsen.

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, amativeReflection skrev:

Nevn en ting oppfunnet av et dyr.

Kråker bruker pinner som verktøy. Aper bruker to stein som hammer og ambolt for å knekke nøtter. Nevnte to ting for å være sikker jeg. Tviler ikke på att de har brukt disse verktøyene lenge før mennesker fant opp brekkstang og ambolter.

Har du funnet opp noe I det siste?

• Liker 5
Skrevet

En hund med farget pels vil kunne misoppfattes av andre hunder, det samme med hunder som kles opp i sterke farger. Litt av hundens språk forsvinner og det liker jeg ikke helt for det er slett ikke gøy å tviholde i den hunden som reagerer på farger og klær.

Ang kråker så er de langt smartere enn de fleste vil tro. Aftenposten hadde en god artikkel om det for ett år siden ca.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Sett orange is the new black? 😂

Anonymkode: a8b47...32e

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke sett det. Ser ikke på det. Men det står å surrer I stua akkurat nå:p jeg prøver å sove.

Skrevet

Ser ikke på det som dyremishandling, men noe veldig unødvendig. Et dyr er ikke en pels leke man kan dulle med, jeg synes ikke noe om det, ei heller er det kult eller pent.

Skrevet

Det er jo i seg selv ingenting galt med at hundens pels blir klippet i en spesiell fasong eller blir farget (bortsett fra, som nevnt, hvis det fører til at den får problemer med språk). Men det er to ting jeg synes er verdt å tenke på når det gjelder slike ting:

1. Grooming generelt. Gjøres dette på en positiv måte eller blir hunden bare holdt fast og bedt om å "finne seg i det". Til slutt kan hunden bli lei og glefse, og da kan noen tenke at "hunden er aggressiv", når det er de selv som ikke har tatt hensyn til hundens grenser.

2. Klarer man å fortsatt forholde seg til hunden som en hund selv om den ser ut som en søt teddybjørn eller en pokemon? Jeg er litt redd for at dette går i samme kategori som chi som accessorie - man mister perspektiv på at dette er en hund og behandler den som en teddybjørn eller som pynt. Da blir det for meg svært feil.

• Liker 2
Skrevet

Skulle ønske hunder kunne få lov til være akkurat sånn de er skapt jeg. Hunder skal ikke være nødt til å bli klippet lik en løve eller farges rosa. Hunder er utstyrt med pels fra naturens side og skal heller ikke bli påkledd klær.

Pelsen er til for å isolere noe som gjør at hunder tåler varme og kulde. Greit å la hunder bade på sommeren når det er varmt, det er jo både avkjølende og gøy for de. På vinteren tåler hunder litt kulde selv om det er 20 minus ute, turene blir bare litt kortere. Det hjelper fint lite å kle på en hund Marius genser når labbene allikevel er nødt til å tråkke i kald snø.

Sånn som chi, papilon og andre veske hunder blir behandlet er bare dumt. De er dyr, ikke evige babyer/statussymbol. Jeg bare syns det ser helt idiotisk ut med en påkledd chi sittende i en veske.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Den 18. juni 2016 at 3.47, AnonymBruker skrev:

Ja! :rulle: Haha. Så første episode av sesong 4 og måtte Google! 

AnonymBruker
Skrevet
Den 18. juni 2016 at 3.51, DizzyRonson skrev:

Har ikke sett det. Ser ikke på det. Men det står å surrer I stua akkurat nå:p jeg prøver å sove.

Var ment til meg (TS) fordi det blir nevnt i den nye sesongen. :P Der jeg har set fra. 

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...