Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Status: gift, to barn (9 og 12). Ønsker skilsmisse. Eier 50% av enebolig taksert til 3,2 mill. Boliglån på 1,7. Jeg har 60 000 i studielån. Jobber 100%, med brutto årslønn 555 000 kr. Vil jeg har råd til å bli alene? 

Anonymkode: 76a23...4fd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja selvfølgelig...

Anonymkode: 4e006...b09

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, men du kan få problemer med å beholde huset og kjøpe ut din ektefelle. Det vil gi deg en total belåningsgrad på 4,5 ganger brutto inntekt, og det er alt for mye for de fleste banker.

Anonymkode: ebbed...9ef

• Liker 4
Skrevet

Ja, bare gi han barna og få deg en liten leilighet så går det nok helt fint.

Skrevet

Ja, selvfølgelig. Tåpelig spørsmål. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er du seriøs? Tror du alle aleneforsørgere har like høy inntekt som deg?

Anonymkode: d7bf3...65c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig. I Norge skal man i utgangspunktet ikke være avhengig av å være sammen med noen.

Dessuten er nok livskvaliteten høyere når man er alene :D

Anonymkode: 947e5...b4b

• Liker 5
Gjest 82girl
Skrevet

Huset mitt er taksert til 1.1 mill, jeg har 1.5 mill i huslån og 200 000 på billån. Min årslønn er 400 000. Jeg har et renoveringsprosjekt. Når jeg klarer det så klarer jammen meg du også det :) Klarer til og med å spare penger :P

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Takk til dere som har gitt seriøse svar. Jeg forstår at jeg kan ha råd til å ha en liten leilighet, men jeg burde presisert at jeg ønsker å beholde huset - dvs. kjøpe ut han jeg er gift med. Jeg vil kontakte banken på mandag. 

Anonymkode: 76a23...4fd

Skrevet

Hvis man velger å skilles eller ikke basert på om man har råd til å beholde huset, så synes jeg oppriktig synd på gubben din.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde neppe akseptert å selge min halvdel til takstpris siden markedspris ofte blir høyere. Hvis jeg i tillegg hadde vært sur på deg fordi du ville skilles ville jeg neppe gjort det lettere for deg. Jeg synes derfor ikke du bør basere deg på at du får kjøpt det til den prisen.

Anonymkode: 7328b...ab9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde neppe akseptert å selge min halvdel til takstpris siden markedspris ofte blir høyere. Hvis jeg i tillegg hadde vært sur på deg fordi du ville skilles ville jeg neppe gjort det lettere for deg. Jeg synes derfor ikke du bør basere deg på at du får kjøpt det til den prisen.

Anonymkode: 7328b...ab9

Normal praksis er i slike tilfeller (hvor partene er uenige) at partene hentet inn hver sin takstmann, og enes om en takstmann nr 3.

Detsom takstene er ulike så benyttes snittet av de 3 takstene i den videre prosess.

Det er verd å huske at det koster penger å selge en bolig på det åpne markedet også, - så med mindre partene har gravd seg ned i skyttergravene så er snittet av 3 takstmenns vurdering en realistisk verdi for begge parter.

Anonymkode: ebbed...9ef

• Liker 2
Skrevet

Ja, du har råd til å skille deg. OG ha en helt ok leilighet/småhus til deg og ungene. 

Med huset - HVIS du får det til takst - får du et lån på nesten 2,5 mill. Om det går kommer vel an på flere ting - skal du ha barna mer enn 50 % så du får 3 barnetrygder og bidrag fra far kan det gå helt ok. Men jeg ville ikke presset økonomien min så voldsomt. Hva om noe i huset trenger en rep til 50 000? Eller om bilen ryker? Husk at alle huskostnader dere nå deler blir dine alene.

Det går nok. Men det blir ikke spesielt morsomt i en overgangsfase er jeg redd.

Skrevet
Den 18.6.2016 at 10.31, AnonymBruker skrev:

Er du seriøs? Tror du alle aleneforsørgere har like høy inntekt som deg?

Anonymkode: d7bf3...65c

Hun spør om hun har råd til å bli alene. Da kan jo mannen ta barna. Da får hun mye bedre råd og barna får det bedre. 

Skrevet
Den 17.6.2016 at 0.47, amativeReflection skrev:

Ja, bare gi han barna og få deg en liten leilighet så går det nok helt fint.

4 minutter siden, amativeReflection skrev:

Hun spør om hun har råd til å bli alene. Da kan jo mannen ta barna. Da får hun mye bedre råd og barna får det bedre. 

Bitter much? Eller bare ute etter å provosere? For så dum er det vel strengt tatt ikke mulig å være...?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...