Gå til innhold

Syns du hagearbeid er avslappende?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg havnet i en livskrise for noen år siden og gikk til psykolog. Hun anbefalte meg hagearbeid for å tenke på noe annet,og jeg bare lo av det. Som om det skulle hjelpe,liksom. 

Men,så trengte jeg å fikse litt på terrassen. Tok litt tid,og jeg glemte litt tid og sted. Måtte jo konsentrere meg om å nappe vekk ugress etc. Så i mitt tilfelle syns jeg det er avslappende å holde på med blomster og sånn. Skaper litt glede å holde liv i noe.

Flere som har det sånn? 

Anonymkode: 33f63...2a6

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg havnet i en livskrise for noen åriden og gikk til psykolog. Hun anbefalte meg hagearbeid for å tenke på noe annet,og jeg bare lo av det. Som om det skulle hjelpe,liksom. 

Men,så trengte jeg å fikse litt på terrassen. Tok litt tid,og jeg glemte litt tid og sted. Måtte jo konsentrere meg om å nappe vekk ugress etc. Så i mitt tilfelle syns jeg det er avslappende å holde på med blomster og sånn. Skaper litt glede å holde liv i noe.

Flere som har det sånn? 

Jeg er sikker på at du fikk et godt råd!  Selv har jeg en ganske krevende jobb, med mye kontakt med andre.  For meg er det sjelebot å ligge på kne oppi et blomsterbed, grave i jorda, luke og få orden.  Det er stille og rolig, godt for hodet, og  det blir vakkert )

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jepp, enig med deg, har samme erfaring selv. Var sykmeldt i en lang periode for noen år siden pga angst og utbrenthet. Fikk råd om både mindfullness meditasjon, yoga, trening og hagearbeid. Jeg gjorde det siste. Følte jeg fikk ro, tiden bare forsvant, og i tillegg skapte jeg noe. Jeg plantet mange flotte stauder som nå står i full blomst! Så både det skapende og roen det gir er et stort pluss!

Anonymkode: c632a...f25

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Fikk diagnosen ME mot slutten av studiene og har vært sjuk med det i over åtte år nå. Hadde jeg ikke hatt en hage å distrahere meg med, som tåler at man bare gjør litt her og der, hadde jeg nok blitt gal. Klart og rungende JA.

Anonymkode: 8c0e6...aea

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hagearbeid er ikke oppskrytt! Morsom tråd. 

Anonymkode: c3dc5...904

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes både hagearbeid og turer på fjellet kan være avslappende for sjela, selv om det er slitsomt for kroppen. Strikking, fotografering og andre kreative sysler gir meg også den samme følelsen.

Anonymkode: b4d22...9b4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hagearbeid er magisk. Det er den perfekte settingen for å være tilstede her og nå, til å ta inn sanseinntrykk og nyte syn, lukt, følelsen av jorda mellom fingrene. Jeg flyttet til hus med hage for et år siden og er tussete lykkelig over å kunne bruke den.

Anonymkode: acb37...368

• Liker 1
Skrevet

Fin tråd!

Hagearbeid om våren/ sommeren!

Strikking om høsten/ vinteren!

Begge sikre vinnere om man ønsker litt ro i sjela!

• Liker 3
Gjest Coolaid
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg havnet i en livskrise for noen år siden og gikk til psykolog. Hun anbefalte meg hagearbeid for å tenke på noe annet,og jeg bare lo av det. Som om det skulle hjelpe,liksom. 

Flere som har det sånn? 

Det kommer an på hvilke type hagearbeid. Jeg jobber en del med å plante frø, få dem til å bli planter, planter dem ut og steller dem. Det oppleves som behagelig, rolig, avslappende, og gir en bra mestringsfølelse. Det handler om noe større enn seg selv samtidig som man opplever noe veldig personlig. 

I tillegg har jeg oppdaget at man kommer lett i kontakt med andre mennesker dersom man driver med grøntarbeid og noen stopper opp og lurer på ting, prater eller kommer med komplimenter. Av en eller annen grunn oppstår gode samtaler rundt plantene mine utenfor huset. 

Ja, jeg har det absolutt sånn som deg. :)

Skrevet

Før kunne jeg holde på i timesvis i hagen, med klipping, plukking, luking, beskjæring, planting og vanning...ja, alt som følger med. Synes det var avslappende og gøy.

Men etter noen år ble jeg rett og slett lei. Så dessverre er det en hel del ugress i mine staudebed nå... :PNå føler jeg at hagearbeid er et pes og et ork jeg utsetter så lenge som mulig.

AnonymBruker
Skrevet

Koselig å se at flere ser på hagearbeid som avslappende :) Nå har jeg balkong,så slipper å stusse busken min lenger (høhø). Tenkte handle inn litt blomster til uken. Noen forslag? Er det for sent med balkongkasse nå? 

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Flere som har det sånn? 

MÅ man fjerne ugress? 
Urk... jeg har ca. et mål med hage....

men hater hagearbeid hehe...

Mannen min tar gjerne plenklippen da, 

men luking av ugress er det ingen som tar.

Ungene syns det er kjekt, for da kan de plukke blomster.

Ikke har jeg skikkelig bed heller... jeg drømmer om åha noen pene bed,

men det koster jo litt cash, pluss man må ha litt peil...og ikke minst ork.
jeg glemmer jo til og med å vanne plantene jeg har inne.

Uff, grønne fingre har jeg ikke...j eg er vel heller en plantemorder.

Når jeg blir pensjonist har jeg tenkt å få meg grønne fingre...

kanskje til og med et drivhus og en liten grønnsakshage.

Imens får det bare vokse og gro her. Hadde det ikke vært for mannen min, så hadde hele hagen vært en jungel av gress.

Anonymkode: 36752...c50

AnonymBruker
Skrevet

Nope, synes bare det er kjas og mas. Eneste plantene/ blomstene som finner her er sånne som klarer seg selv :tunge1:

Anonymkode: 65b8d...31c

• Liker 1
Skrevet

Nei. Synes det er kjedelig og lite interessant. 

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

MÅ man fjerne ugress? 
Urk... jeg har ca. et mål med hage....

men hater hagearbeid hehe...

Mannen min tar gjerne plenklippen da, 

men luking av ugress er det ingen som tar.

Ungene syns det er kjekt, for da kan de plukke blomster.

Ikke har jeg skikkelig bed heller... jeg drømmer om åha noen pene bed,

men det koster jo litt cash, pluss man må ha litt peil...og ikke minst ork.
jeg glemmer jo til og med å vanne plantene jeg har inne.

Uff, grønne fingre har jeg ikke...j eg er vel heller en plantemorder.

Når jeg blir pensjonist har jeg tenkt å få meg grønne fingre...

kanskje til og med et drivhus og en liten grønnsakshage.

Imens får det bare vokse og gro her. Hadde det ikke vært for mannen min, så hadde hele hagen vært en jungel av gress.

Anonymkode: 36752...c50

Jeg fikk klage der jeg bodde før på at jeg hadde ugress. Fikk et brev der de skrev om at jeg måtte Luke,jeg trodde det var en person 😂 Hadde jo aldri drevet med hagearbeid før. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er begynt så smått med hagearbeid etter 10 års alvorlig sykdom.  Hagen er naturlig nok ganske gjengrodd, da andre ting har blitt prioritert.  Nå er jeg blitt litt bedre, og mer stabil i formen og har oppdaget hagearbeidets beroligende effekt.  Jeg begynner med en flekk i år, og håper på å opparbeide meg en fin hage i løpet av noen år.  Ingen hast, her er det luking, planting, pynting og kaffepause på den nye hsgebenken som er viktig.  Hagearbeidet i nuet.  Så ja,  jeg synes hagearbeid er avslappende.  

Anonymkode: 2b3f2...c19

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være litt både og. Noen ganger fantastisk, andre ganger bare et stort ork.

Anonymkode: 5d20b...6c7

Gjest Becky48
Skrevet

Spørs på hagearbeidet. :P Hjalp en venninne å spa til et bed, og det var et helvete. Men å plante blomstene var koselig og avslappende. :) 

Skrevet

Jeg finner ikke hagearbeid avslappende iallefall, heller tvert i mot! Jeg ser seriøst ikke forskjell på ugress og planter, og napper opp det som er. Mannen min blir helt oppgitt. 

Jeg liker derimot å plante planter, men dessverre så dør de fort med mindre mannen min vanner de.. Planter og gjør det fint jeg, og er så fornøyd. Etterbehandlingen derimot er jeg dårlig med. 

Hagearbeid stresser meg. 

Jeg liker å klippe plenen da, det skal jeg ha. Å sulle rundt med gressklipperen finner jeg tilfredstillende. 

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg er helt enig! Hagearbeid er sinnsykt avslappende! Jeg har aldri har grønne fingre, men det har liksom skjedd noe etter jeg fikk egen hage. Det er ikke voldsomt avanserte greier jeg driver med, men jeg kan pusle i timesvis for det. Glemmer tid og sted som du sier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...