Gå til innhold

Hva gjør jeg feil - hvorfor smaker det så salt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har laget små mini-pizzaer et par ganger nå. De er kjempegode, men fortsatt så salt! 

Jeg deler en auberginer i skiver (1cm tykke) 
Tar på litt tomatpure (mutti) 
Deretter litt basilikum, purre, og hakker opp litt gul løk som jeg strør over. 
Så legger jeg over litt ost (norvegia gulost) 
Og litt sopp på toppen. Heller over noen dråper olivenolje. Bittelitt sort pepper. 

Steker i ovnen i ca 15 min. Dette er bare så godt, men hvorfor smaker det så innmari salt??? 
Jeg hadde ikke sukker i hus da jeg laget dette for andre gang, men blandet inn litt ketchup med sukker i tomatpureen, og synes det hjalp litt. Men fortsatt alt for salt. I Mutti tomatpure er det 99,5 % tomater og 0,5 % salt. 

Forstår ikke helt hva jeg gjør galt, og har noen tips til hvordan det skal smake mindre salt? 

Anonymkode: 69e2e...569

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bytt ut tomatpuré med moste tomater. 

AnonymBruker
Skrevet

Rart, men som du selv skriver er det vel tomatpureen. Tomatpuré er veldig konsentrert. Bland den ut med vann/olje og sukker neste gang? Eller lag hjemmelaget tomatsaus. Funker mye bedre! 

Anonymkode: 68302...3f8

Skrevet

Gjør en test og bytt ut Norvegia med fesk mozzarella. Den er myk så du skjærer den i greie skiver med en kokkekniv.

Mozzarella finner du i alle dagligvarebutikker :)

Norvegiaen er ganske salt så det kan være den som gjør pizzaene dine så salte..

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar. Kanskje det er tomatpureen som gjør det så salt, men bruker jo bare en litt under en halv teskje av det... 
Og 1/4 norvegiaosteskive... Hm.... Skal forsøke å bytte ut tomatpureen og forsøke med mozzarella :)

Anonymkode: 69e2e...569

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke gidder å koke pizzasaus (bør koke lenge), kan du prøve kaldrørt. Google kald pizzasaus, evt Jan Vardøen, så får du masse tips! Enkelt forklart heller man en boks hermetiske tomater i et dørslag, lar stå en stund for å fjerne væske, har det i blender/foodprocessor/bruker stavmikser sammen med div krydder og tada. Pizzasaus! 

AnonymBruker
Skrevet

Olivenolje fremhever jo saltsmak da, mulig du må ta mindre av både den og tomatpureen. Evt er det for mye salt i deigen?

Hvis du da ikke er blitt overfølsom for salt da. 

Anonymkode: 02637...f2d

AnonymBruker
Skrevet

Noen krydder forsterker også saltsmaken

Anonymkode: 9bb26...76c

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Olivenolje fremhever jo saltsmak da, mulig du må ta mindre av både den og tomatpureen. Evt er det for mye salt i deigen?

Hvis du da ikke er blitt overfølsom for salt da. 

Anonymkode: 02637...f2d

TS  bruker jo ikke pizzadeig. ;) 

jeg er temmelig sikker på at tomatpureen er synderen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...