Gå til innhold

Bleieslutt - hysteriskt barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi begynte for noen måneder siden å sette jenta på toalettet om morgenen fordi bleia var tørr. Nå blir hun hysterisk dersom hun er uheldig å tisse i bleia på dagtid. Dette løser vi ved å sette henne på do med ca. To timers mellomrom men har vært uheldig og glemt dette og da er jenta hysterisk og bleia våt. Sannsynligvis tisser hun først og gråter etterpå ikke omvendt. 

Hun blir to utpå høsten, synes dette er tidlig og andre barn innkludert søsteren bryr seg ikke og tisser i bleia. Er dette normalt? Problemet er størst når vi er ute og ikke har toalett tilgjengelig. 

Anonymkode: 89864...8fe

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hun er ikke klar. Slutt med bleieslutt-treningen for en periode, det gir ikke mestringsfølelse for henne.

Anonymkode: 2de97...fad

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hun er ikke klar, slutt med en gang.

Anonymkode: 52444...0ec

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun er ikke klar. Slutt med bleieslutt-treningen for en periode, det gir ikke mestringsfølelse for henne.

Anonymkode: 2de97...fad

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hun er ikke klar, slutt med en gang.

Anonymkode: 52444...0ec

Tar vi henne ikke på do om morgenen eller utover dagen så er det bare gråting. Vi var ikke rask nok i går morges og da var alt galt.  Bare gråting. Når vi nå har tatt jenne på toalettet så er hun godt fornøyd og bleia er tørr. I ettermiddag gikk det noen timer og da var det hylskriking og våt bleie. Når faren skulle ta ny bleie på uten å sette henne på do først, så ble det nytt utbrudd av fortvilelse. Når hun så hadde tisset på do var alt greit igjen. Så hun har funnet ut hva do skal brukes til og er klar men mangler språk til å si i fra. 

For oss ville det vært mye enklere og mer praktisk å bytte bleier. 

Skrevet

Jeg er ikke enig med de over meg, syns det virker som hun er mentalt klar og ønsker å slutte med bleier, men ikke klarer å si fra før hun tisser. Syns dere burde bli flinkere til å sette henne på do og ikke slurve, siden hun tydelig vil tisse på do. Om hun ikke har språk til å si fra, kan dere lære henne tegn hun kan bruke til å si fra når hun må på do. Har du prøvd å la henne gå uten bleie eller med vanlig truse? Vet ikke om det blir verre eller bedre, men verdt å prøve vertfall å se hvordan det går. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi begynte for noen måneder siden å sette jenta på toalettet om morgenen fordi bleia var tørr. Nå blir hun hysterisk dersom hun er uheldig å tisse i bleia på dagtid. Dette løser vi ved å sette henne på do med ca. To timers mellomrom men har vært uheldig og glemt dette og da er jenta hysterisk og bleia våt. Sannsynligvis tisser hun først og gråter etterpå ikke omvendt. 

Hun blir to utpå høsten, synes dette er tidlig og andre barn innkludert søsteren bryr seg ikke og tisser i bleia. Er dette normalt? Problemet er størst når vi er ute og ikke har toalett tilgjengelig. 

Det dere kan gjøre her er å være støttende. Vær tilgjengelig, trøst, og fortell at det er lov med uhell. Berolige barnet slik at det skjønner at det ikke er katastrofe at det kommer tiss i bleia. Selv om barnet fortsatt reagerer vil dere kunne bidra til at hun takler det bedre over tid.

Barnet vil så gjerne, og klarer ikke å regulere følelser som voksne gjør. Enkle ting kan bli for mye. Bare vær der for henne og så vil det antakelig gå seg til.

Eventuelt kan du tenke etter om det er hendelser som kunne ha ført til en slik reaksjon, men jeg vil nok tro at det hun trenger er støtte og trøst til hun lærer seg å takle det.

Endret av jabx
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, My_Lady skrev:

Jeg er ikke enig med de over meg, syns det virker som hun er mentalt klar og ønsker å slutte med bleier, men ikke klarer å si fra før hun tisser. Syns dere burde bli flinkere til å sette henne på do og ikke slurve, siden hun tydelig vil tisse på do. Om hun ikke har språk til å si fra, kan dere lære henne tegn hun kan bruke til å si fra når hun må på do. Har du prøvd å la henne gå uten bleie eller med vanlig truse? Vet ikke om det blir verre eller bedre, men verdt å prøve vertfall å se hvordan det går. 

Helt enig. Denne jenta er klar for å slutte og liker ikke å tisse i bleien. Noen barn er mer "nøye på ting" enn andre, liker ikke bleier, liker ikke å søle vann en gang.

Dersom dere er ute, kan dere løfte henne og la henne tisse inn i en busk eller ha en potte tilgjengelig. Nå er det sommer, og det er ideelt for å venne seg av med bleier.

Anonymkode: c4211...458

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, jabx skrev:

Det dere kan gjøre her er å være støttende. Vær tilgjengelig, trøst, og fortell at det er lov med uhell. Berolige barnet slik at det skjønner at det ikke er katastrofe at det kommer tiss i bleia. Selv om barnet fortsatt reagerer vil dere kunne bidra til at hun takler det bedre over tid.

Barnet vil så gjerne, og klarer ikke å regulere følelser som voksne gjør. Enkle ting kan bli for mye. Bare vær der for henne og så vil det antakelig gå seg til.

Eventuelt kan du tenke etter om det er hendelser som kunne ha ført til en slik reaksjon, men jeg vil nok tro at det hun trenger er støtte og trøst til hun lærer seg å takle det.

Enig, men jeg ville ha droppet bleia og gått for truser. Jeg husker enda da jeg sluttet og klarte å tisse ut absolutt alle buksene jeg hadde. Jeg var hysterisk. Si "Pytt pytt, du får ha på deg finkjolen mens vi vasker buksene, det går så bra så!" Etterhvert går det jo bedre og bedre.

Anonymkode: c4211...458

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...