Gå til innhold

Er det straffbart å opptre som forelder til andres barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

F.eks. at ny samboer tar rollen som far mtp. Underskrifter, lege, skole o.l., uten at biofar blir involvert, selvom biofar er inne i bildet med delt omsorg? 

Anonymkode: d7224...cd0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Egentlig skal vel foreldrene godkjenne.

Her holder det om jeg signerer på en fullmakt. Far gidder ikke svare engang. 

Anonymkode: 48607...758

Skrevet

Det kommer nok litt an på hva stefar skriver under på. Så lenge han skriver med eget navn så er det helt ok å skrive en melding i meldingsbøker, undertegne på prøver osv. I fht til dokumenter til sykehus, ppt osv så synes jeg ikke det er ok. Mine barns stefar følger gjerne ungene til tannlege eller lege feks men hvis det skulle skrives under på søknad om dekning til tannregulering kunne han ikke gjort det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det burde det være! Min manns eks har en ny samboer, hvor hun fysisk prøvde seg på å sette opp sin samboeres navn som "far til barnet" når barnet begynte på skolen... 

Å skrive under på mindre viktige ting ser jeg ikke problemet med, men at en mor prøver å bytte ut far, uten at han får beskjed, det er ikke greit... 

Anonymkode: e30ec...5aa

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det burde det være! Min manns eks har en ny samboer, hvor hun fysisk prøvde seg på å sette opp sin samboeres navn som "far til barnet" når barnet begynte på skolen... 

Å skrive under på mindre viktige ting ser jeg ikke problemet med, men at en mor prøver å bytte ut far, uten at han får beskjed, det er ikke greit... 

Anonymkode: e30ec...5aa

Akkurat det som skjer. Ingen tvil om at det ikke er greit! Prøver å finne ut om det er straffbart så det kan bli en slutt på det.

Meldingsbok og smågreier er greit og praktisk, men ikke utskvising av far som har 50% ansvaret for dem og vil være med i "loopen".

Anonymkode: d7224...cd0

AnonymBruker
Skrevet

Tenker at det blir litt feil fokus å hoppe på å lete etter hvorvidt opptreden man mener er urett, er straffbart. Det trenger ikke være straffbart for å rettferdiggjøre at dette må ta en slutt. Er både mor og stefar med på leken? Eller er en av de mest pådriver for å skvise ut barnefar? Jeg ville ha begynt med en time hos fvk for å få belyst problemet. Det er jo ingen tvil om at det er både uetisk og urettferdig mot både barn og barnefar om det "snikinnføres" en pappa-rolle hos stefar, når det barnefar ønsker å være tilstede. Jeg får veldig vondt av dette, da jeg kjenner noen som har samme problemstilling. 

Anonymkode: 7e637...3a3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...