AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 #1 Skrevet 17. juni 2016 Vi har siste skoledag for barna tirsdag. SFO har også siste dag før sommeren. Er det slik overalt? Det hadde vært naturlig at deg hadde vært åpent ut uka om ikke annet? Hvordan er det hos dere og hvordan løser dere det? Anonymkode: 11c5e...0a1
livmor Skrevet 17. juni 2016 #2 Skrevet 17. juni 2016 (endret) Her er SFO stengt 4 uker om sommeren. Veldig vanlig å gjøre det sånn på våre kanter, ikke hørt om skoler i vårt distrikt som holder SFO stengt lenger enn dette. Men har hørt om områder der SFO for flere skoler slås sammen, slik at barna kanskje må reise til en annen skole enn den de tilhører. Jeg og far til barnet vårt er ikke sammen, så kabalen med stengt SFO burde være grei å få til. Men den gang ei, så har måttet fått litt hjelp av snille besteforeldre. Endret 17. juni 2016 av livmor 2
Gjest ricecrispies Skrevet 17. juni 2016 #3 Skrevet 17. juni 2016 Er vel mest vanlig at de har stengt i juli. Er åpent her i to uker fremover og 1,5 uke i august.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 #4 Skrevet 17. juni 2016 Her er SFO stengt 4 i uker i sommer, og har ikke hørt noen plass hvor SFO er stengt hele sommeren, så tror ikke det er så vanlig. Anonymkode: 2edc3...db3
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 #5 Skrevet 17. juni 2016 Her er SFO åpent 2 uker etter skoleslutt, og 2 uker før skolestart. Noe annet ville ikke gått ihop med 2 fulltidsarbeidende foreldre, uten besteforeldre-hjelp. (De jobber også fulltid.) Anonymkode: 2d4fa...211
momo Skrevet 17. juni 2016 #6 Skrevet 17. juni 2016 Her er det stengt 4 uker i juli, aldri hørt om noe annet. 1
applestories Skrevet 17. juni 2016 #7 Skrevet 17. juni 2016 SFO følger skoleruta her, og er dermed stengt i åtte uker om sommeren og alle andre ferier. Fram til forrige skoleår var det bare SFO i to timer etter skoletid, fire dager i uken. Tror de har noe mer nå, men i ferier er det stengt. 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 #8 Skrevet 17. juni 2016 Her er SFO stengt i hele juli. Så det er ikke så galt, egentlig. Jeg er kun vikar der jeg jobber, så det er naturlig for oss at jeg er mest alene med barnet i ferien. Passer likevel på at vi får noe tid sammen hele familien også. Anonymkode: acf38...1b1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 #9 Skrevet 17. juni 2016 Aldri hørt om at SFO/AKS har fulgt skoleruta før. Enkelte steder er de stengt 3-4 uker i juli, andre steder har alltid en SFO/AKS i kommunen åpent, slik at man i større grad selv kan bestemme hvilke uker i skoleferien man skal ha fri. Selv bor jeg i Oslo, og her har vi også tilbud om sommerskole for alle klassetrinn. Veldig populært - 6. klassingen vår skal gå to uker på skolen i sommer, med kursvalg matematikk og svømming. Anonymkode: ccb9d...e77 3
Million Skrevet 17. juni 2016 #10 Skrevet 17. juni 2016 Her har de stengt i fire uker i juli. Sånn har det vært i alle de årene jeg har bodd i kommunen (siden - 99).
applestories Skrevet 17. juni 2016 #11 Skrevet 17. juni 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har siste skoledag for barna tirsdag. SFO har også siste dag før sommeren. Er det slik overalt? Det hadde vært naturlig at deg hadde vært åpent ut uka om ikke annet? Hvordan er det hos dere og hvordan løser dere det? Anonymkode: 11c5e...0a1 Ser nå at du spør om inneværende uke, ikke hele sommeren. Her var siste skoledag i går, torsdag. Skolen er stengt i dag, men ifølge oppslag er SFO åpent som normalt. Betyr det at de tror noen kommer til å levere barna etter skoletid, på en dag skolen er stengt, for å ha dem der i to timer, så hente dem igjen? Men det må vel ha tilbudet for å kunne kreve betalingen.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 #12 Skrevet 17. juni 2016 Er det kommunen som bestemmer dette? Ts Anonymkode: 11c5e...0a1
Harlekin Skrevet 17. juni 2016 #13 Skrevet 17. juni 2016 Her er SFO stengt i juli, ellers åpent. Synes det er merkelig med SFO som følger skoleruten? Stengt i høstferien og vinterferien også? Det blir lite igjen av SFO da, egentlig. Hele poenget er jo "barnepass" når skolen ellers er stengt. 3
Dr. A. Kula Skrevet 17. juni 2016 #14 Skrevet 17. juni 2016 Det er vanlig her at kommunen (og/eller idrettslag/organisasjoner) har sommertilbud om sommeren i perioden SFO er stengt. Men det er aktivitetstilbud som koster, gjerne noen tusenlapper pr uke.
applestories Skrevet 17. juni 2016 #15 Skrevet 17. juni 2016 4 minutter siden, Harlekin skrev: Her er SFO stengt i juli, ellers åpent. Synes det er merkelig med SFO som følger skoleruten? Stengt i høstferien og vinterferien også? Det blir lite igjen av SFO da, egentlig. Hele poenget er jo "barnepass" når skolen ellers er stengt. I min kommune er det økonomien som bestemmer det. De prøver hvert år med å holde åpent om morgenen og onsdager, men det er aldri nok påmeldte. Regelen er at SFO stort sett skal være selvfinansiert, tror jeg. SFO er åpen etter skoletid slik at barna ikke skal komme hjem til tomt hus etter skolen. Er skolen stengt er det jo ikke noe å komme hjem fra. 2
Harlekin Skrevet 17. juni 2016 #16 Skrevet 17. juni 2016 1 minutt siden, applestories skrev: I min kommune er det økonomien som bestemmer det. De prøver hvert år med å holde åpent om morgenen og onsdager, men det er aldri nok påmeldte. Regelen er at SFO stort sett skal være selvfinansiert, tror jeg. SFO er åpen etter skoletid slik at barna ikke skal komme hjem til tomt hus etter skolen. Er skolen stengt er det jo ikke noe å komme hjem fra. Jeg skjønner det med økonomi, men synes det er synd likevel. Jeg hadde barnet mitt i en barnehage som også fulgte skoleruten, og det var grunnen til at jeg byttet barnehage, ellers var jeg veldig fornøyd. Det ble for vanskelig å organisere barnepass alle de ukene der jeg selv jobbet.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 #17 Skrevet 17. juni 2016 15 minutter siden, applestories skrev: Ser nå at du spør om inneværende uke, ikke hele sommeren. Her var siste skoledag i går, torsdag. Skolen er stengt i dag, men ifølge oppslag er SFO åpent som normalt. Betyr det at de tror noen kommer til å levere barna etter skoletid, på en dag skolen er stengt, for å ha dem der i to timer, så hente dem igjen? Men det må vel ha tilbudet for å kunne kreve betalingen. Her må man melde inn tidene man vil ha barnet på SFO utenom vanlig skolerute, og den er bindende. Man kan ikke bare komme og gå som man selv ønsker. Anonymkode: 2d4fa...211 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 #18 Skrevet 17. juni 2016 4 minutter siden, Dr. A. Kula skrev: Det er vanlig her at kommunen (og/eller idrettslag/organisasjoner) har sommertilbud om sommeren i perioden SFO er stengt. Men det er aktivitetstilbud som koster, gjerne noen tusenlapper pr uke. Flere tusen per uke?? Hårreisende! Anonymkode: 2d4fa...211 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 #19 Skrevet 17. juni 2016 5 minutter siden, applestories skrev: SFO er åpen etter skoletid slik at barna ikke skal komme hjem til tomt hus etter skolen. Er skolen stengt er det jo ikke noe å komme hjem fra. Nei, SFO er ment som et tilbud når skolen er stengt! Er den stengt hele dagen, som skolen selvsagt er etter endt skolerute, trer SFO inn som SKOLEFRI-tidsordning. At det ikke har vært skole er irrelevant, skolen er like mye stengt i ferien, som den også er stengt etter vanlig skoledag. Her er SFO stengt i 4 uker fordi alle barn har krav på sammenhengende ferie. Utenom det er SFO åpen, også i andre ferieuker iløpet av året. Anonymkode: 2d4fa...211 7
Dr. A. Kula Skrevet 17. juni 2016 #20 Skrevet 17. juni 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Flere tusen per uke?? Hårreisende! Anonymkode: 2d4fa...211 Ja, det er ganske stive priser, men tilbudet er også aktiviteter langt utover vanlig SFO. Typisk 1500-2000 for en uke med fotball his idrettslag, inklusiv barnepass før og etter trening, slik at en kan ha barnet på aktivitet hele arbeidsdagen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå