Gå til innhold

Måltid sammen med andre når jeg spiser så sakte

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det har egentlig alltid vært slik at jeg er den som er sist ferdig med å spise. De andre rekker å forsyne seg flere ganger mens jeg fortsatt holder på med min forholdsvis lille porsjon. I familien min spiser de andre i tillegg fort, så f.eks i besøk ble jeg vant til at jeg ikke rakk å spise noe særlig før desserten kom på bordet. Nå som jeg er voksen er det fortsatt et problem. Jeg prøver å spise fortere, men jeg liker å tygge maten skikkelig (har mye trøbbel med magen, så får enda mer trøbbel om jeg spiser fortere enn jeg pleier).  

Dette er et mønster om vi spiser hjemme hos meg også, hen jeg er med er ferdig mye tidligere enn meg, og løper bort for å sette på kaffe og stresser og blir utålmodig. Jeg vil jo ikke at hen bare skal sitte der og se på at jeg spiser heller, så det er sjelden at vi spiser sammen. Så ellers om jeg spiser sammen med andre så slutter jeg ofte å spise lenge før jeg er mett, så ikke de må sitte og vente på meg.. Så: Er det andre som kjenner seg igjen? Eller har venner som spiser sakte? Hva gjør dere?

Anonymkode: a4c0c...03a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg spiser veldig sakte. Jeg spiser til jeg er ferdig og så spiser jeg dessert. Folk blir vant til det.

AnonymBruker
Skrevet

Gjør det noe at gjestene venter litt da? Trenger vel ikke kaffi med EN gang etter middag.

Anonymkode: 1f316...018

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjør det noe at gjestene venter litt da? Trenger vel ikke kaffi med EN gang etter middag.

Anonymkode: 1f316...018

Det lurer jeg også på :)

Skrevet (endret)

.

Endret av Feyfeyhey
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å beregne spisested ut fra hvem jeg spiser med og hvilket mønster de har. Dette gjør jeg ganske ubevisst. Min familie spiser svært fort, og da følger jeg på. Når jeg er med visse venninner, spiser jeg senere. 

Men har en stemor som spiser helt uforsvarlig sent. Henne har ingen noen gang ventet på, og vi går gjerne fra bordet mens hun fremdeles spiser (hvem i helvete bruker 1 time på to skiver til frokost??). 

Anonymkode: 75a00...ba1

AnonymBruker
Skrevet

Du kan guffe opp tempoet selv om du vil tygge maten skikkelig. Hvis vi er ute og spiser før et show f.eks, så er er det kjipt å måtte bestille bord en time før nødvendig noen ikke klarer å holde normalt spisetempo gjennom en middag. Hvis du bruker 10-15 min mer på hver rett i en treretters, så skal servitøren rekke å rydde bordet, fylle på drikke og du skal gjerne på do innimellom et sted, så blir det mye dødtid for oss andre. Dårlig vane, du hadde vel neppe blitt innvitert med hver gang. Men det er en vane som kan trenes vekk, på lik linje med slurping og slafsing.

Anonymkode: fb76e...ea4

• Liker 3
Gjest 123Sol
Skrevet

Ta litt mindre mat enn det du vanligvis ville ha gjort?

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke alle som klarer å svelge så fort høhø

Anonymkode: 8fdf6...98d

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke alle som klarer å svelge så fort høhø

Anonymkode: 8fdf6...98d

:)

Skrevet

Har det litt på samme måten - jeg er alltid den som er sist ferdig. Hva jeg gjør kommer an på hvem jeg er sammen med. Kan vi forsyne oss selv tar jeg heller på litt mindre og fyller på mer. Får vi servert middag må jeg enten konsentrere meg om å holde oppe tempo, eller jeg lar litt bli igjen. Spiser alltid til jeg er mett, selv om det hender at jeg har lyst på mer. Men da forsyner jeg meg ikke på nytt om alle andre er ferdige. Dersom jeg ikke spiser med foreldre og søsken da, da gjør jeg som om jeg er alene.

Det er ingen grunn til at jeg spiser sent, jeg liker bare å smake på maten, tar små munnfuller (klarer jo ikke gape over store gafler med mat) og liker å følge med i samtalene. Å bare hive i seg maten.. jeg skjønner ikke hvordan folk klarer nyte den på den måten. Men nå ser jeg på mat som noe mer enn noe som skal fylle magesekken, kanskje det ligger noe i det.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, applestories skrev:

Har det litt på samme måten - jeg er alltid den som er sist ferdig. Hva jeg gjør kommer an på hvem jeg er sammen med. Kan vi forsyne oss selv tar jeg heller på litt mindre og fyller på mer. Får vi servert middag må jeg enten konsentrere meg om å holde oppe tempo, eller jeg lar litt bli igjen. Spiser alltid til jeg er mett, selv om det hender at jeg har lyst på mer. Men da forsyner jeg meg ikke på nytt om alle andre er ferdige. Dersom jeg ikke spiser med foreldre og søsken da, da gjør jeg som om jeg er alene.

Det er ingen grunn til at jeg spiser sent, jeg liker bare å smake på maten, tar små munnfuller (klarer jo ikke gape over store gafler med mat) og liker å følge med i samtalene. Å bare hive i seg maten.. jeg skjønner ikke hvordan folk klarer nyte den på den måten. Men nå ser jeg på mat som noe mer enn noe som skal fylle magesekken, kanskje det ligger noe i det.

Det dreier jo seg bare om vaner. Klart folk som spiser raskere enn deg også nyter maten og liker å smake på den. 

Anonymkode: 04559...c3f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Den 17.6.2016 at 19.56, AnonymBruker skrev:

Det har egentlig alltid vært slik at jeg er den som er sist ferdig med å spise. De andre rekker å forsyne seg flere ganger mens jeg fortsatt holder på med min forholdsvis lille porsjon. I familien min spiser de andre i tillegg fort, så f.eks i besøk ble jeg vant til at jeg ikke rakk å spise noe særlig før desserten kom på bordet. Nå som jeg er voksen er det fortsatt et problem. Jeg prøver å spise fortere, men jeg liker å tygge maten skikkelig (har mye trøbbel med magen, så får enda mer trøbbel om jeg spiser fortere enn jeg pleier).  

Dette er et mønster om vi spiser hjemme hos meg også, hen jeg er med er ferdig mye tidligere enn meg, og løper bort for å sette på kaffe og stresser og blir utålmodig. Jeg vil jo ikke at hen bare skal sitte der og se på at jeg spiser heller, så det er sjelden at vi spiser sammen. Så ellers om jeg spiser sammen med andre så slutter jeg ofte å spise lenge før jeg er mett, så ikke de må sitte og vente på meg.. Så: Er det andre som kjenner seg igjen? Eller har venner som spiser sakte? Hva gjør dere?

Jeg spiser også sakte. Var på middag med jobben, de andre var ferdig lenge før meg... 
Hjemme sluker mannen min maten, mens jeg fortsatt ikke er halvveis...

men men... 

Anonymkode: 49fb3...b90

Skrevet

Jeg spiser altfor fort. Ikke så morsomt, det heller. Da jeg var yngre brydde jeg meg veldig om det, men har kommet frem til at det bare er en bagatell i hverdagen, og prøver å ikke bry meg

Gjest The damned
Skrevet

Jeg kan også spise sakte, men jeg opplever det egentlig ikke som noe problem.

Det kan jo være litt kjipt når andre er ferdig,men stort sett venter folk bare og prater litt eller begynner å rydde litt.

Samboeren min spiser veldig fort og er alltid først ferdig uansett hvem vi spiser sammen med. Jeg lar meg ikke stresse av han lenger. Om vi spiser ute så bare venter han mens vi prater. Hjemme så tar han oppvasken. Helt greit for meg :)

Uansett så mener jeg at det ikke burde være noe problem å vente litt på noen. Det spørs jo selvsagt hvor lenge,men 5-10 minutt ekstra burde jo stort sett ikke være noe problem.

Skrevet

Hen? :sprettoy:

Hvis du føler at det er et problem så får du bare være ærlig med dem om at hvis du spiser fort/normalt så får du problemer med magen. Så kan de ta hensyn til deg. 

Jeg spiser kjempefort så jeg har ikke det problemet, men i min familie er vi høflige og venter til alle har spist opp. Også de (få) trege.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...