Gå til innhold

vask av ulltøy


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Til babyen min bruker jeg som regel ull sjorte/ body. av og til er uhellet ute, og det kommer avføring uttafor bleia. Bruker å legge ullsjorta i kalt vann med en gang. uansett hva jeg gjør setter "uhellet" stygge flekker, og klærne ser langt fra nyvaska ut. Milo og ullprogrammet på vaskemaskina tar ikke flekkene, ei heller håndvask. Noen som har gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jeg skyller klærne i varmt vann tvert de er av ungen. Så gnir jeg inn med Milo og lar det ligge ei stund før jeg skyller og håndvasker som vanlig med Milo. Du må gni litt altså, men vær forsiktig så ikke plagget ødelegges. Og du må for all del ikke la bæsjen tørke på plagget! Den fargen som setter seg da får du aldri av igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte en gang ei som sa det at ullplagg kunne kokes hvis de ble kokt i en kjele på ovnen. Da skulle man legge ullplagget i kaldt vann og la det få gradvis oppkok og gradvis avkjøling.

Er dette riktig? Trodde ull krympet på på høye temperaturer, men hun som sa dette mente at ull krymper ved store temperaturoverganger ikke ved gradvis varm og gradvis kald.

Vet jo ikke om det kunne hjelpe på flekker men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte en gang ei som sa det at ullplagg kunne kokes hvis de ble kokt i en kjele på ovnen. Da skulle man legge ullplagget i kaldt vann og la det få gradvis oppkok og gradvis avkjøling.

Aldri hørt om! Men man kan jo prøve, med et par utslitte ullsokker. Når man tover, så er det jo ved å gni, og i dette tilfellet ligger de jo i ro.

Så... kanskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ull krymper ved store temperatursvigninger - og blir tovet ved bevegelse.

Jeg har kokt ull flere ganger, jeg! Fyller kjelen med kaldt vann, har ulla oppi, setter plata på middels varme, lar det koke, drar kjelen av plata og tar ut ulla når vannet er kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...