Zienna Skrevet 17. juni 2016 #21 Skrevet 17. juni 2016 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er ganske rystet her jeg... Foreldre som skifter tøy på barnet før middag, til og med FØR SFO FORLATES (hvor mye skiftetøy har dere egentlig der og i veska, blir de ikke erta, er de ikke like skitne når dere kommer hjem?) , syvåringer som blir fulgt på badet og vasket føttene til(?) daglig midt på dagen og "tatt på nye sokker" (kler de ikke seg selv?) og vasking av fjes og daglig dusjing... Her i huset bestemmer barna selv hva de har på seg, jeg passer på at det er rent, og det er det alltid for absolutt alt går i skittentøykurven om kvelden. Å skifte sokker fordi de er brukt etter skolen.. ? Datteren min tar alltid av seg sokkene så sant hun kan. Jeg vasker fjes, underliv (og føtter hvis nødvendig) ved kveldsstellet, dvs fjes og føtter klarer de da selv? samt jeg grer håret. Om morgen grer jeg også, og fletter (syns liksom det gjør dem hakket mer velstelt). Bade/dusje/vaske håret gjør de ikke oftere enn en gang i uka eller to. Håndvask etter do og før mat. Vi vasker kun den minste etter mat hvis vi husker det. Vi skifter ikke klær her hjemme selv om middagen sitter fargesprakende på genseren, det er da nok klesvask? SFO som bør reagere ved fett hår... Barnevern... 7 år gamle barn... Jeg er bare glad til jeg, at ikke jentene mine insisterer på å skifte hver gang det kommer en flekk, eller MÅ sjekke seg i speilet etter middag, eller må dusje eller er opptatt av utseende på den måten. For mye av det dere skriver om handler om å SE velstelt ut, ikke fornuftig hygiene. Anonymkode: 3a16e...356 Høres veldig normalt! Hjertens enig
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 #22 Skrevet 17. juni 2016 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er ganske rystet her jeg... Foreldre som skifter tøy på barnet før middag, til og med FØR SFO FORLATES (hvor mye skiftetøy har dere egentlig der og i veska, blir de ikke erta, er de ikke like skitne når dere kommer hjem?) , syvåringer som blir fulgt på badet og vasket føttene til(?) daglig midt på dagen og "tatt på nye sokker" (kler de ikke seg selv?) og vasking av fjes og daglig dusjing... Her i huset bestemmer barna selv hva de har på seg, jeg passer på at det er rent, og det er det alltid for absolutt alt går i skittentøykurven om kvelden. Å skifte sokker fordi de er brukt etter skolen.. ? Datteren min tar alltid av seg sokkene så sant hun kan. Jeg vasker fjes, underliv (og føtter hvis nødvendig) ved kveldsstellet, dvs fjes og føtter klarer de da selv? samt jeg grer håret. Om morgen grer jeg også, og fletter (syns liksom det gjør dem hakket mer velstelt). Bade/dusje/vaske håret gjør de ikke oftere enn en gang i uka eller to. Håndvask etter do og før mat. Vi vasker kun den minste etter mat hvis vi husker det. Vi skifter ikke klær her hjemme selv om middagen sitter fargesprakende på genseren, det er da nok klesvask? SFO som bør reagere ved fett hår... Barnevern... 7 år gamle barn... Jeg er bare glad til jeg, at ikke jentene mine insisterer på å skifte hver gang det kommer en flekk, eller MÅ sjekke seg i speilet etter middag, eller må dusje eller er opptatt av utseende på den måten. For mye av det dere skriver om handler om å SE velstelt ut, ikke fornuftig hygiene. Anonymkode: 3a16e...356 Så enig! Anonymkode: 1eb9d...9eb 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 #23 Skrevet 17. juni 2016 Jeg jobber i barnevernet og vi ville fått mye å gjøre om folk skulle melde på skitne unger 😳 Da bør hygienen rett og slett være elendig!!!! Og det er ikke det TS beskriver. Anonymkode: 1eb9d...9eb 3
Sh999 Skrevet 17. juni 2016 #24 Skrevet 17. juni 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er mer spesielt at en 5 åring går rett inn på badet for å vaske hender når han har vært ute!😂 Anonymkode: 1eb9d...9eb 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er mer spesielt at en 5 åring går rett inn på badet for å vaske hender når han har vært ute!😂 Anonymkode: 1eb9d...9eb Det er fordi det har vært rutine her i huset fra han begynnte i bhg! Jeg har og gått på cellegift, så håndhygienen måtte passes av alle i huset i den perioden.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 #25 Skrevet 17. juni 2016 Hva så om han er litt skitten? Folk har forskjellige rutiner og varierende grenser for renslighet. Jeg synes ikke du skal legge så mye i det. Bak deg selv en jævla kake fordi du selv er Tante Flink. Og dere som roper om barnevernet; Are you kidding?? Dette er et barn som virker å ha det bra på alle måter, men som er litt skitten...Buhu. det går nok bra.... Anonymkode: a8aed...c4e 3
ViljaH Skrevet 17. juni 2016 #26 Skrevet 17. juni 2016 Jeg sender ikke barnet mitt på overnattingsbesøk med mat i ansiktet og møkkete klær. De små skal også lære seg litt kulturelle koder, hva som er normen når man drar på besøk. Jeg hadde sendt barnet i dusjen for skrubb. Sendt melding til moren, "Håper det er greit jeg sendte gutten din i dusjen, han var utrolig møkkete, nesten godt gjort " 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 #27 Skrevet 17. juni 2016 3 minutter siden, ViljaH skrev: Jeg sender ikke barnet mitt på overnattingsbesøk med mat i ansiktet og møkkete klær. De små skal også lære seg litt kulturelle koder, hva som er normen når man drar på besøk. Jeg hadde sendt barnet i dusjen for skrubb. Sendt melding til moren, "Håper det er greit jeg sendte gutten din i dusjen, han var utrolig møkkete, nesten godt gjort " Jeg hadde reagert kraftig på en sånn melding. Det er ugreit. Barn på overnatting kan man gjerne sende i dusjen uten å tråkke på foreldrene. Det kan være flere grunner til at et barn er møkkete. Det trenger ikke være neglekt fra foreldrenes side. Anonymkode: a8aed...c4e 8
TarjaT Skrevet 18. juni 2016 #28 Skrevet 18. juni 2016 Høres ut som meg da jeg var barn, foreldrene mine passet på å få meg i rene klær men det tok meg fem minutter før de var møkkete igjen, ble også mint på om å vaske meg, men det brydde jeg meg ikke om. La barn være barn, han vokser det av seg Og du? En 7 åring kan vel vaske seg selv 3
TarjaT Skrevet 18. juni 2016 #29 Skrevet 18. juni 2016 2 timer siden, ViljaH skrev: Jeg sender ikke barnet mitt på overnattingsbesøk med mat i ansiktet og møkkete klær. De små skal også lære seg litt kulturelle koder, hva som er normen når man drar på besøk. Jeg hadde sendt barnet i dusjen for skrubb. Sendt melding til moren, "Håper det er greit jeg sendte gutten din i dusjen, han var utrolig møkkete, nesten godt gjort " Den meldingen kunne du vel ha spart deg for. Absolutt ikke greit. 7 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #30 Skrevet 18. juni 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er mer spesielt at en 5 åring går rett inn på badet for å vaske hender når han har vært ute!😂 Anonymkode: 1eb9d...9eb Enig, høres helt sprøtt ut. Tror det er ekstreme ytterpunkter her, noen her inne virker som de har OCD som de overfører på ungene sine og det er vel enda mer bekymringsverdig enn at unger er møkkete. Herregud, det er unger, de er ute og leker og skal ikke fly rundt å dusje 3 ganger daglig fordi de "skal se rene og pene ut". Folk er litt hysteriske om dagen :/ tenker også at barnevernet må ha enormt mye å gjøre når de kontaktes fordi unger har fått blåmerker i lek med andre barn, fordi de har et hull i tanna eller fordi de har tomatsaus på genseren sin. Det er rett og slett skremmende. Anonymkode: 7eb51...87e 4
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #31 Skrevet 18. juni 2016 6 timer siden, ViljaH skrev: Jeg sender ikke barnet mitt på overnattingsbesøk med mat i ansiktet og møkkete klær. De små skal også lære seg litt kulturelle koder, hva som er normen når man drar på besøk. Jeg hadde sendt barnet i dusjen for skrubb. Sendt melding til moren, "Håper det er greit jeg sendte gutten din i dusjen, han var utrolig møkkete, nesten godt gjort " I all verdens rike. Det der er kanskje noe av det drøyeste jeg har lest på lenge her inne på KG, håper virkelig moren til barnet satte deg skikkelig på plass, og regner ikke med at barnet får komme på besøk til dere mer (stakkars ditt barn som kommer til å måtte lide for at moren hans er direkte ufin med andre mennesker!). Anonymkode: 7eb51...87e 5
ViljaH Skrevet 18. juni 2016 #32 Skrevet 18. juni 2016 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: I all verdens rike. Det der er kanskje noe av det drøyeste jeg har lest på lenge her inne på KG, håper virkelig moren til barnet satte deg skikkelig på plass, og regner ikke med at barnet får komme på besøk til dere mer (stakkars ditt barn som kommer til å måtte lide for at moren hans er direkte ufin med andre mennesker!). Anonymkode: 7eb51...87e Det var et forslag, jeg er ikke TS... hvis barnet er møkkete 1-2 ganger, kan man dusje det uten å si noe. Hvis barnet er uvanlig møkkete hver gang, så man begynner å lure på om foreldrene gir faen, så bør man si fra indirekte at man har sett det, og det er på tide å fokusere litt mer på hygiene.
Veslefrikk Skrevet 18. juni 2016 #33 Skrevet 18. juni 2016 6 minutter siden, ViljaH skrev: Det var et forslag, jeg er ikke TS... hvis barnet er møkkete 1-2 ganger, kan man dusje det uten å si noe. Hvis barnet er uvanlig møkkete hver gang, så man begynner å lure på om foreldrene gir faen, så bør man si fra indirekte at man har sett det, og det er på tide å fokusere litt mer på hygiene. Jeg syns man tråkker over en grense hvis man begynner å dusje andres barn som er på besøk. Er det snakk om overnatting så kan man jo dusje de før leggetid, men er det på dagtid så kan man ikke gjøre det. 4
ViljaH Skrevet 18. juni 2016 #34 Skrevet 18. juni 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde reagert kraftig på en sånn melding. Det er ugreit. Barn på overnatting kan man gjerne sende i dusjen uten å tråkke på foreldrene. Det kan være flere grunner til at et barn er møkkete. Det trenger ikke være neglekt fra foreldrenes side. Anonymkode: a8aed...c4e Mine barn blir også møkkete, siste uka har jeg måttet dusje dem hver kveld da har et tynt lag sand over hele huden, til og med sand inni ørene, og grus i hodebunnen. De søler mat på klærne iblandt. Det er hva jeg kaller "normalt" møkkete og er helt greit. Barnet TS snakker om er uvanlig møkkete, og svært ofte slik. Slik at man lurer på om det er noe mer. Slik forstår jeg scenariet. 1
ViljaH Skrevet 18. juni 2016 #35 Skrevet 18. juni 2016 5 minutter siden, Veslefrikk skrev: Jeg syns man tråkker over en grense hvis man begynner å dusje andres barn som er på besøk. Er det snakk om overnatting så kan man jo dusje de før leggetid, men er det på dagtid så kan man ikke gjøre det. Det var snakk om overnatting hvor da TS har ansvar for kveldsstell. Enig i at man ikke kan dusje andres barn på dagbesøk.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #36 Skrevet 18. juni 2016 Barn er forskjellige. Det blir for enkelt å konkludere med at foreldrene ikke bryr seg og ikke har lært opp barnet skikkelig. Det KAN være grunnen (foreldrene bryr seg ikke og barnet vokser opp i en svinesti der ingen bryr seg om hygiene i det hele tatt), selvsagt, men det er ingen nødvendighet at det er slik. Om TS har grunn til å tenke sitt vet jeg ikke så mye om etter bare en post på KG. Men jeg vil gjerne nyansere den typiske "Jammen det er jo bare å lære opp barna, det har jeg gjort og det er jo sååå lett"-tanken litt: Jeg har tre barn, og den eldste og yngste (13 og 7) er opptatt av å ha på seg rene klær, skifter på eget initiativ, søler lite og passer på hvordan de ser ut. Han i midten synes det er totalt uinteressant. Han tenker ikke over det, og er så lat at han gjerne går til skolen i t-skjorta han sov i. Han vasker ikke hender hvis han kan slippe, han er klumsete og klossete og søler hele tiden, og alle buksene er fulle av hull eller mangler knapp fordi han skal "forte seg" når han skal på do. Jeg har hundrevis av ganger "arrestert ham" på vei til skolen i gårsdagens gamle sokker, fordi han ikke gadd å finne noen nye. Heldigvis dusjer han ofte på eget initiativ, sannsynligvis fordi det er behagelig Men det er klart han gir et helt annet inntrykk enn de to andre, som aldri går rundt med matsøl på genseren og i ansiktet og fillete joggesko (etter tre uker). Betyr det at jeg ikke bryr meg? Selvsagt ikke, og jeg griper inn og minner på hele tiden. Men jeg kan faktisk ikke kjefte gutten i stykker, og påminnelser har jeg prøvd i årevis (og fortsetter med.... kanskje det synker inn en vakker dag). Han er også slumsete på andre områder, og jeg maser heller om lekser enn om sokker, hvis jeg må velge. Poenget mitt er bare at selv om foreldrene er aldri så ordentlige, så kan det være at barnet er veldig lite opptatt av rene hender og fine klær. Og da har foreldrene en mye vanskeligere jobb enn om du bare sier "... og etter dobesøk vasker vi hendene" tre ganger, og så er beskjeden mottatt (slik det har vært med mine andre barn). Jeg håper i alle fall mitt barns venners foreldre ikke tror at vi seiler rundt i en møkkasjø her hjemme, basert på mitt ene, surrete barn. Anonymkode: 5583b...6ad 5
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #37 Skrevet 18. juni 2016 Meg igjen, jeg glemte å si at han alltid, alltid er snørrete. Selvfølgelig. Skjønner ikke hvordan det går an, vi har sjekket polypper, allergier og alt mulig, men de finner ikke noe galt. Gutten bare er snørrete, og det er jo klassisk at det er han som glemmer å snyte seg og ikke skjønner at litt snørr skal være noe problem Anonymkode: 5583b...6ad
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #38 Skrevet 18. juni 2016 Jeg har et sånt barn . Så veldig utstelt ut. Fett hår og flekker på klær. Fikk tilsnakk av skolen ba med dusje henne hverdag. Men så kom en ferie uke og jeg lot barnet slippe å dusje en dag. Håret mye bedre. Altså ble faktisk mere møkkete og utstelt jo mere barnet dusjet. Nå dusjer barnet ved behov. Og normalt hygiene. Ikke overdriv vask. Såper kan gjøre det værre .barne hud Anonymkode: c75b8...0a5
Gjest Jessica Skrevet 18. juni 2016 #39 Skrevet 18. juni 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er mer spesielt at en 5 åring går rett inn på badet for å vaske hender når han har vært ute!😂 Anonymkode: 1eb9d...9eb Det trenger du ikke syns 😜 Jeg har en 4 åring som insisterer på å vaske seg etter mat, toalett besøk og utetid. Hin liker heller ikke å være skitten verken på kropp eller klær så akkurat dette barnet blir skiftet og vasket oftere. Eldste søsken kunne ikke brydd seg mindre. Der må jeg fortsatt mase om grunnleggende hygiene. Barn er forskjellige
Vera Vinge Skrevet 18. juni 2016 #40 Skrevet 18. juni 2016 Det er jo forskjell på skitt, som flere nevner. Særlig nåom sommeren er vel de fleste barn ganske skitne. Jeg må hvertfall dusje barna hver kveld nå, mens de dusjer en gang i uka ellers (pga eksem, begrenser vi dusjing ellers i året). Men å skifte på dem etter barnehagen, syns jeg er helt unødvendig, med mindre vi skal noe spesielt. Men det er jo forskjell på et barn som er skittent i lek, og om man registrerer at barnet går med de samme matrestene på klærne i flere dager og det alltid lukter vondt i tillegg. Sistnevnte kan være et eksempel på at foreldrene ikke har ork/lyst til å følge opp barna, og da er det grunn til å være obs. Men barn som er skitne fra lek, er jo et sunnhetstegn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå