AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 #1 Skrevet 17. juni 2016 Barnet mitt sin bestekamerat ("A") er alltid skitten. Begge to er 7 år gamle og går på skolen. Vi har ofte A med oss hjem derfra for de leker fint sammen. Da er det selvfølgelig naturlig at barna har blitt skitne i løpet av dagen, og jeg sender dem på badet for å vaske hender, og tar en klut og vasker dem i ansiktet. Jeg tar også på barnet mitt rene sokker om de han har på seg er svette og skitne, og skifter andre klær etter behov. Jeg har reagert på at A nesten aldri har sokker i skoene, og når jeg spør hvor de er så har han ikke hatt sokker på seg den dagen. Bena hans lukter død etter en lang dag barfot i joggesko, så jeg vasker føttene hans og tar jeg et par sokker fra mitt barn på ham, og de får han med seg hjem. Idag kom A på besøk, etter å ha vært hjemme hos seg selv noen timer etter skoletid. Han skal overnatte. Han hadde masse tomatsaus i munnvikene, og en kjempeekkel, skitten genser som jeg regner med kan stå av seg selv når vi tar den av ikveld Så ut som den var full av størknet snørr. Hendene hans var så skitne at han var grå og mørkegrå i linjene inni hendene og rundt håndleddene. Heldigvis skulle vi til å spise da han kom så det var naturlig å gå og vaske hendene før middag, men han ble likevel ikke helt ren. Jeg synes synd på gutten, og mitt problem er at jeg får helt noia når barn er så skitne. Jeg er kanskje veldig prippen på det men jeg passer alltid på at mine barn er rene og velstelte, personlig hygiene er ganske grunnleggende. Jeg vegrer meg nesten for å ha A på besøk fordi han er så utrolig skitten i forhold til de aller fleste andre barn jeg har møtt på. Det er kjempeslemt av meg å tenke sånn, for han er jo en søt gutt egentlig. Er jeg forferdelig som tenker sånn? Er det ikke normalt å vaske av barna sine og ta på dem rene klær og sokker om morgenen? Anonymkode: 3cd58...fd6
Gjest Freckle Skrevet 17. juni 2016 #2 Skrevet 17. juni 2016 Og du har enda ikke kontaktet barnevernet fordi...?
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 #3 Skrevet 17. juni 2016 14 minutter siden, Freckle skrev: Og du har enda ikke kontaktet barnevernet fordi...? Fordi jeg har egentlig ikke inntrykk av at han har det vondt hjemme. Han er bare veldig veldig skitten. Og jeg har tenkt at det kanskje ikke er noe bekymringsverdig og moren virker relativt normal og oppegående.. har jeg for høy terskel for å melde til bv? Anonymkode: 3cd58...fd6 3
momo Skrevet 17. juni 2016 #4 Skrevet 17. juni 2016 Men er han skitten som, gått mange dager uten å bli vasket, eller bare en unge som blir lett møkkete? Ene barnet mitt, følte jeg var kronisk møkkete. Og man gir nesten litt opp, ble selvfølgelig vasket daglig, dusjet hver eller annenhver dag, og fikk rene klær hver dag. Men jeg bare ga opp å bytte klær hele tiden, for det var jo møkkete igjen 10 min etterpå. Og ofte rakk barnet og løpe ut igjen, før man rakk å vaske barnet etter middag. 6
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 #5 Skrevet 17. juni 2016 Aldri om jeg skifter klær på barnet mitt i løpet av dagen. Han får reine klær hver morning. Han dusjer 2-3 ganger i uken. Barn blir skitne. Anonymkode: 59e1f...2b2 15
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 #6 Skrevet 17. juni 2016 Dette høres ut som det kunne vært min datter på 8 år. Jeg fatter ikke hvordan hun greier det, men hun er konstant møkkete! Kommer hjem fra skolen svart fra topp til tå! På skoleavslutningen hadde vi vært på skolen i 10 minutter før hun så ut som en feier. Ikke spør meg hvordan! Hun må vaske seg med en gang hun kommer hjem, grundig, med negleskrubb og greier, men det er ikke alltid hun ser ren ut etterpå alikevel. Denne uken har hun vært nødt til å gå i dusjen hver dag, med full hårvask, rett etter skolen, fordi hun er svart i hodebunnen av sand og grus. Klærne blir møkkete av ett eller annet hele tiden, og det skiftes mye, men likevel kan hun gå ut døren møkkete fordi vi har oversett noe en gang i blandt. Hun kan til og med løpe ut med litt mat rundt munnen, fordi vi enten ikke rekker å gi beskjed, eller fordi vi ikke legger merke til det i forbifarten fordi vi er så vandt til at hun er møkkete. Hun kan gå på skolen med klær som er nyvasket, men med flekker som ikke går bort av og til også, rett og slett fordi vi ikke har råd til og kaste 80% av klærne hennes etter 1-2 gangers bruk. Anonymkode: b671e...269 8
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 #7 Skrevet 17. juni 2016 51 minutter siden, Freckle skrev: Og du har enda ikke kontaktet barnevernet fordi...? Og barnevernet skal kontaktes fordi...? Anonymkode: a5b0b...f63 26
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 #8 Skrevet 17. juni 2016 Mitt stebarn (7 år) kommer gjerne til oss og har ikke dusjet på flere dager, men har rene klær på seg. Første vi alltid gjør er å sette henne i dusjen. Hun har vanligvis ikke skiftet truse eller fått hjelp til å pusse tennene (med tanke på at hun allerede har flere hull, dessverre en i en ny tann ). Håret hennes kan stå ab seg selv til tider.... DETTE er derimot noe en kunne kontaktet barnevernet for. Det er for øvrig gjort tidligere, men de så ikke noe galt med omsorgen mor ga. Så det skal nok mer til enn et skittent barn. :/ Han er nok et barn som blir fort skitten. Stebarnet her kan også fort bli skikkelig møkkete og lukte død av føttene om hun er ute og leker. Det er nok veldig vanlig. Å vaske rundt munnen etter mat er en vanesak som ikke alle foreldre følger. Vi kan selv glippe på det av og til, og komme på det når vi er ute og det "er for sent". Sokker byttes etter SFO fordi hun skal i dusjen, men ellers hadde jeg nok ikke tenkt over skitne sokker... Men at barnet går barbeint i sko? Kanskje gutten liker det best? Min bror likte ikke å gå med sokker. Alle barn er forskjellige, og som en over skrev. Ungen hennes blir skitten av ingenting. Slik var min søster også. Høyt og lavt og ALLTID møkkete. Mamma kunne tørke munnen hennes, men fem minutter senere var ansiktet skittent igjen (jord, maling etc...). Anonymkode: b69cc...959
minister-mio Skrevet 17. juni 2016 #9 Skrevet 17. juni 2016 Er det vanlig å vaske føtter og ansikt på så store barn? På tide de lærer det selv 4
Sh999 Skrevet 17. juni 2016 #10 Skrevet 17. juni 2016 Hei. Dette synes jeg hørtes litt spesielt ut! Jeg har en 5 åring, og han går selv inn og vasker seg på hendene når han kommer fra bhg eller vi har vært ute, erter do besøk osv. Jeg passer alltid på at han har rene klær (han svetter litt i sommer varmen) og at han er ren rundt munnen/ansiktet! Han er nesten aldri syk når det går omgangssyke/influensa i bhg, og jeg er nokså sikker på at det er god håndhygiene/reinselighet som gjør at det ikke biter på han! Jeg er muligens prippen, men jeg er enig med deg TS, jeg klarer ikke skitne unger! Men så klart så vet jeg jo at unger skal få skitne seg ut, poenget er at jeg vasker han etterpå😊 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 #11 Skrevet 17. juni 2016 7 minutter siden, Sh999 skrev: Hei. Dette synes jeg hørtes litt spesielt ut! Jeg har en 5 åring, og han går selv inn og vasker seg på hendene når han kommer fra bhg eller vi har vært ute, erter do besøk osv. Jeg passer alltid på at han har rene klær (han svetter litt i sommer varmen) og at han er ren rundt munnen/ansiktet! Han er nesten aldri syk når det går omgangssyke/influensa i bhg, og jeg er nokså sikker på at det er god håndhygiene/reinselighet som gjør at det ikke biter på han! Jeg er muligens prippen, men jeg er enig med deg TS, jeg klarer ikke skitne unger! Men så klart så vet jeg jo at unger skal få skitne seg ut, poenget er at jeg vasker han etterpå😊 Jeg er mye lik deg! Men hvis jeg ser at barnet mitt har svært skitne klær på seg ved henting på SFO, så må h*n rett inn på badet på SFO for å bytte til rene klær før vi kommer oss hjem. Vi går hele veien hjem, da vi ikke har bil, og selv om jeg absolutt skjønner at barn som er litt møkkete er glade barn som får lov å utfolde seg fritt (og at det er viktig!), så er det likevel svært viktig for meg at det har rene klær på seg ved hver nye "påbegynte aktivitet" (dvs. når man kommer til SFO på morgenen, når man skal hjem, når man skal til en kompis etc.) Anonymkode: 237ba...57b
Sh999 Skrevet 17. juni 2016 #12 Skrevet 17. juni 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er mye lik deg! Men hvis jeg ser at barnet mitt har svært skitne klær på seg ved henting på SFO, så må h*n rett inn på badet på SFO for å bytte til rene klær før vi kommer oss hjem. Vi går hele veien hjem, da vi ikke har bil, og selv om jeg absolutt skjønner at barn som er litt møkkete er glade barn som får lov å utfolde seg fritt (og at det er viktig!), så er det likevel svært viktig for meg at det har rene klær på seg ved hver nye "påbegynte aktivitet" (dvs. når man kommer til SFO på morgenen, når man skal hjem, når man skal til en kompis etc.) Anonymkode: 237ba...57b 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er mye lik deg! Men hvis jeg ser at barnet mitt har svært skitne klær på seg ved henting på SFO, så må h*n rett inn på badet på SFO for å bytte til rene klær før vi kommer oss hjem. Vi går hele veien hjem, da vi ikke har bil, og selv om jeg absolutt skjønner at barn som er litt møkkete er glade barn som får lov å utfolde seg fritt (og at det er viktig!), så er det likevel svært viktig for meg at det har rene klær på seg ved hver nye "påbegynte aktivitet" (dvs. når man kommer til SFO på morgenen, når man skal hjem, når man skal til en kompis etc.) Anonymkode: 237ba...57b Ja enig med deg😊 hadde aldri sendt ungen min på besøk med skitne klær, ikke engang til nabo gutten😁 min mor og var sånn husker jeg!
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 #13 Skrevet 17. juni 2016 Jeg er også opptatt av at mine barn skal være rene og vellstelte, dvs med rene klær hver dag, ny truse og nye sokker hver dag, vasker alltid hender før mat, de lærte seg tidlig å dusje selv, nå gjør de det autmatisk når de kommer fra trening flere ganger i uken (9 og 11 år) osv. Men jeg liker ikke være fanatisk. Og jeg er svært lite opptatt av om deres venner er rene, har nyvasket tøy osv. så lenge de er lykkelige barn. Min datters bestevennine er alltid møkkete i ansiktet og på hender, med flekkete klær, noen ganger med hull i, håret til alle kanter etc. Men jeg vet at hun har verdens beste foreldre som stiller opp 200 % for barna sine. De har høns og hunder og katter og jobber og tre barn osv. I tidsklemma velger de heller å bruke kvalitetstid med barna og ikke styre og mase så mye med at alt skal være sånn på stell med det ytre hele tiden. Barna der er rene nok, og de får dusjet et par ganger i uken, og en kjapp kattevask om morgenen. At de arver klær med litt hull i her og der er de ikke så opptatt av. Og min datters venninne er alltid glad, trygg og utadvendt, det samme er hennes to søsken. Så jeg synes vi skal være litt forsiktige med å dømme andre så mye når det går på ytre ting. Anonymkode: e6711...cb2 14
Harlekin Skrevet 17. juni 2016 #14 Skrevet 17. juni 2016 Jeg bytter ikke klær i løpet av dagen selv om de er blitt skitne. Mitt barn på straks 7 er også stort sett alltid skitten etter skolen, ofte grus i håret, steiner i skoene, flekker på buksene osv. Jeg synes dette er positivt, man kan se at hun har vært ute og i aktivitet Det er mye viktigere enn alltid å være helt ren. Til tross for dette er hun svært sjelden syk, så jeg har ikke så veldig stor tro på at synlig skitt nødvendigvis fører til sykdom. Å vaske seg på hendene etter dobesøk og pusse tennene derimot, er viktigere, og det er hun også flink til. Hvis denne gutten ellers er glad og fornøyd og virker å ha det bra hjemme, er det ingen grunn til å kontakte noe barnevern. Han er nok bare en av dem som blir fort skitten og ellers ikke bryr seg så mye. Så lenge han vasker seg på hendene hjemme hos dere og gjerne fjeset også, er det ikke noe problem. 9
Zienna Skrevet 17. juni 2016 #15 Skrevet 17. juni 2016 Mitt barnebarns kamerat, 6 år, har nok foreldre som deg. Han er alltid ren og pen i tøyet når de to kommer på besøk. Her har vi hund, katt, kaniner, høner og sauer. En gang pappaen hentet ham i sin rene og veldig dyre bil, så jeg at han kledde av gutten alt, med unntak av undertøy før han kunne sette seg inn. Pappaen rullet sågar ned alle vinduer Først da forsto foreldrene at hos oss blir barn skitne, og de elsker det. Etter dette kommer gutten alltid i gammel, slitt kjeledress. Barnebarna mine blir dusjet hver kveld eller morgen, alt ettersom hvor skitne de er når dagen er over. De har egne skole-/SFO klær og barnehageklær, som er rene når de drar, og litt skitne når de kommer hjem. Klart normal hygiene er viktig, men man skal passe seg vel for å overdrive. 5
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 #16 Skrevet 17. juni 2016 Hvis han går på SFO så følger vel de med på barnet også? Vi hadde ett tilfelle hvor ett barn kom med fett hår i en lenger periode. Vi ga beskjed og det ordnet seg. Foreldrene hadde også en forståelig grunn hvorfor det hadde skeiet ut Anonymkode: bf3b2...bbe
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 #17 Skrevet 17. juni 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis han går på SFO så følger vel de med på barnet også? Vi hadde ett tilfelle hvor ett barn kom med fett hår i en lenger periode. Vi ga beskjed og det ordnet seg. Foreldrene hadde også en forståelig grunn hvorfor det hadde skeiet ut Anonymkode: bf3b2...bbe De som jobber på SFO følger ikke med på klær, nei. De sier knapt nok i fra til barnet om at det må bytte klær hvis de mot formodning skulle oppdage at barnet har våte klær på seg etter en tur ute i regnværet. Sånn er hverdagen der! Anonymkode: 237ba...57b 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 #18 Skrevet 17. juni 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: De som jobber på SFO følger ikke med på klær, nei. De sier knapt nok i fra til barnet om at det må bytte klær hvis de mot formodning skulle oppdage at barnet har våte klær på seg etter en tur ute i regnværet. Sånn er hverdagen der! Anonymkode: 237ba...57b De som jobber på SFO passer nok ikke på nei, men skolen ville nok ha tatt affære dersom det var ille. Anonymkode: 74553...b2d
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 #19 Skrevet 17. juni 2016 Er ganske rystet her jeg... Foreldre som skifter tøy på barnet før middag, til og med FØR SFO FORLATES (hvor mye skiftetøy har dere egentlig der og i veska, blir de ikke erta, er de ikke like skitne når dere kommer hjem?) , syvåringer som blir fulgt på badet og vasket føttene til(?) daglig midt på dagen og "tatt på nye sokker" (kler de ikke seg selv?) og vasking av fjes og daglig dusjing... Her i huset bestemmer barna selv hva de har på seg, jeg passer på at det er rent, og det er det alltid for absolutt alt går i skittentøykurven om kvelden. Å skifte sokker fordi de er brukt etter skolen.. ? Datteren min tar alltid av seg sokkene så sant hun kan. Jeg vasker fjes, underliv (og føtter hvis nødvendig) ved kveldsstellet, dvs fjes og føtter klarer de da selv? samt jeg grer håret. Om morgen grer jeg også, og fletter (syns liksom det gjør dem hakket mer velstelt). Bade/dusje/vaske håret gjør de ikke oftere enn en gang i uka eller to. Håndvask etter do og før mat. Vi vasker kun den minste etter mat hvis vi husker det. Vi skifter ikke klær her hjemme selv om middagen sitter fargesprakende på genseren, det er da nok klesvask? SFO som bør reagere ved fett hår... Barnevern... 7 år gamle barn... Jeg er bare glad til jeg, at ikke jentene mine insisterer på å skifte hver gang det kommer en flekk, eller MÅ sjekke seg i speilet etter middag, eller må dusje eller er opptatt av utseende på den måten. For mye av det dere skriver om handler om å SE velstelt ut, ikke fornuftig hygiene. Anonymkode: 3a16e...356 12
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 #20 Skrevet 17. juni 2016 3 timer siden, Sh999 skrev: Hei. Dette synes jeg hørtes litt spesielt ut! Jeg har en 5 åring, og han går selv inn og vasker seg på hendene når han kommer fra bhg eller vi har vært ute, erter do besøk osv. Jeg passer alltid på at han har rene klær (han svetter litt i sommer varmen) og at han er ren rundt munnen/ansiktet! Han er nesten aldri syk når det går omgangssyke/influensa i bhg, og jeg er nokså sikker på at det er god håndhygiene/reinselighet som gjør at det ikke biter på han! Jeg er muligens prippen, men jeg er enig med deg TS, jeg klarer ikke skitne unger! Men så klart så vet jeg jo at unger skal få skitne seg ut, poenget er at jeg vasker han etterpå😊 Jeg synes det er mer spesielt at en 5 åring går rett inn på badet for å vaske hender når han har vært ute!😂 Anonymkode: 1eb9d...9eb 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå