AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 #1 Skrevet 17. juni 2016 Da mener jeg altså at man slår av seg så mye hud at skjelettet vises. Dette opplevde jeg igår. Et barn på rundt 7-9 år slo seg på leggen, og jeg så noe hvitt inni såret som vitterlig så ut som benet. Det var et lite sår i bredden. Det jeg gjorde var å rense og plastre. Må man gjøre noe annet når man slår seg inn til benet? Eller er det bare plaster som vanlig? Der og da tok jeg bare avgjørelsen og spurte ikke andre ansatte om det. Jeg er ny og ufaglært inne det å jobbe med barn, så derfor jeg lurer. Takker for svar! Anonymkode: 7b3da...9b0
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 #2 Skrevet 17. juni 2016 Hvis det er inn til beinet vil jeg si Lege eller Legevakten, Anonymkode: 025ae...a0e
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 #3 Skrevet 17. juni 2016 Det hvite du så var nok ikke bein. Tenk på en kotelett eller et ribbestykke. Du har huden øverst, så et fettlag, før kjøttet kommer (musklene). Slik er det med vår kropp også. Mest sannsynlig så du enten noe talg, eller underhuden (som i all hovedsak består av fett) I såfall er det riktig prosedyre å rense og plastre. Hadde såret vært dypere burde det vært sydd. Anonymkode: afd95...ad8
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 #4 Skrevet 17. juni 2016 Jeg syns slikt er vanskelig å vurdere. Det var jo midt på skinneleggen, og der er det ikke mye hud foran.. Anonymkode: 7b3da...9b0
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 #5 Skrevet 17. juni 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det hvite du så var nok ikke bein. Tenk på en kotelett eller et ribbestykke. Du har huden øverst, så et fettlag, før kjøttet kommer (musklene). Slik er det med vår kropp også. Mest sannsynlig så du enten noe talg, eller underhuden (som i all hovedsak består av fett) I såfall er det riktig prosedyre å rense og plastre. Hadde såret vært dypere burde det vært sydd. Anonymkode: afd95...ad8 Såret var ikke snakk om mer en 1cm i bredde. Dette var mer et skrubbsår enn et kutt, men det var jo midt på skinnleggen så derfor var det ikke langt inn til benet. Regner ikke med at man slikt trengs å sys..? Anonymkode: 7b3da...9b0
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 #6 Skrevet 17. juni 2016 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Såret var ikke snakk om mer en 1cm i bredde. Dette var mer et skrubbsår enn et kutt, men det var jo midt på skinnleggen så derfor var det ikke langt inn til benet. Regner ikke med at man slikt trengs å sys..? Anonymkode: 7b3da...9b0 Nei, det må ikke sys. Og som sagt var det nok underhuden du så, ikke beinet. Beinet blir beskyttet av underhuden. Huden er like tykk på skinnleggen som ellers på kroppen selv om det ikke er mye fett og muskler mellom huden og beinet. Jeg forstår godt usikkerheten din, men du ville sett det om det var behov for annen behandling. Anonymkode: afd95...ad8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå