AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 #1 Skrevet 17. juni 2016 Jeg har tenkt at det er for mye ansvar for hun på 15. Flink og ansvarlig,litt surrete. Snill og grei. Søsken på 6 og 7. Surrete som i at det ikke er sikkert hun hadde husket leggetider,kveldsmat osv,men ikke noe farlig. De sier jo i fra de to små og. Jeg og far må bort en natt,evt et døgn og alle tilgjengelige barnevakter er på ferie.. De små kan overnatte hos venner,det er alternativ to. Hva hadde dere gjort? Helst ikke synsing,lettere å sette seg inn i det om man har store barn selv Jeg vet forresten at jeg er litt hønemor. Men det er jeg som har valgt å få barn med så stor aldersforskjell,og jeg synes ikke søsknene er hennes ansvar. Anonymkode: f8e04...ae5
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 #2 Skrevet 17. juni 2016 Tror det skal gå bra. Anonymkode: 99660...00a 2
Siri_H Skrevet 17. juni 2016 #3 Skrevet 17. juni 2016 Jeg har ikke barn på 15 ennå (men ikke så lenge til) og ser for meg at min datter fint kunne klart å passe lillebror når hun var 15 (9 års aldersforskjell her også). Det viktigste er vel bare at hun vet hvem hun skal kontakte hvis noe skulle skje. Hvis det verste som skjer er sen leggetid og litt usunn kveldsmat e.l. så er jo dette bare detaljer. 2
Gjest Belle âme Skrevet 17. juni 2016 #4 Skrevet 17. juni 2016 Passa 3 unger når eg var eitt år eldre(16), det gjekk fint
Dr. A. Kula Skrevet 17. juni 2016 #5 Skrevet 17. juni 2016 Det har veldig mye med modenheten på den på 15, og forholdet hennes til de to små og gjøre, og det kan strengt tatt bare du og faren svare på. Det har også noe å si om dere er lett tilgjengelige pr telefon, dersom dette er første gang. Hva synes forresten faren om dette? Så lenge 15-åringen er i stand til å lage nødvendig mat, og har tilstrekkelig myndighet overfor de to mindre går det nok bra. Har selv barn med sprang mellom, og jeg hadde gjort det, forutsatt at det finnes andre (naboer, etc) som kan kontaktes (og vi har en avtale om det) om noe oppstår. Imidlertid var dette aldri aktuelt for moren, så vi har ikke gjort det i praksis. 1
FriCol Skrevet 17. juni 2016 #6 Skrevet 17. juni 2016 Jeg passet to unger over natten da jeg var 15, det gikk veldig fint 1
momo Skrevet 17. juni 2016 #7 Skrevet 17. juni 2016 Har en datter på 15 år, som fint kan passe lillebroren sin over natta. Så vil tro det skal gå bra. 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 #8 Skrevet 17. juni 2016 23 minutter siden, Dr. A. Kula skrev: Det har veldig mye med modenheten på den på 15, og forholdet hennes til de to små og gjøre, og det kan strengt tatt bare du og faren svare på. Det har også noe å si om dere er lett tilgjengelige pr telefon, dersom dette er første gang. Hva synes forresten faren om dette? Så lenge 15-åringen er i stand til å lage nødvendig mat, og har tilstrekkelig myndighet overfor de to mindre går det nok bra. Har selv barn med sprang mellom, og jeg hadde gjort det, forutsatt at det finnes andre (naboer, etc) som kan kontaktes (og vi har en avtale om det) om noe oppstår. Imidlertid var dette aldri aktuelt for moren, så vi har ikke gjort det i praksis. Faren er i tvil,som meg. Mest fordi det er mye ansvar for henne. Ikke at hun hadde gjort noe galt. Vi har naboer som kan kontaktes,ja. Flere og. Har aldri hatt behov for dette før nå,har aldri gjort det i praksis vi heller. Anonymkode: f8e04...ae5
Dr. A. Kula Skrevet 17. juni 2016 #9 Skrevet 17. juni 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Faren er i tvil,som meg. Mest fordi det er mye ansvar for henne. Ikke at hun hadde gjort noe galt. Vi har naboer som kan kontaktes,ja. Flere og. Har aldri hatt behov for dette før nå,har aldri gjort det i praksis vi heller. Anonymkode: f8e04...ae5 Dere må vurdere 15 åringens modenhet. I tillegg må dere også se litt an modenheten til de to små, da det er et større ansvar dess mindre modne de er. Har dere foreesten spurt 15-åringen selv? Om dere velger å la barna være alene hjemme, er det viktig at dere har en god samtale og går igjennom noen scenarioer og begrensninger. (Eksempelvis ville jeg lagt ned totalforbud mot stearinlys). Gjem gjerne en konvolutt med nødkontanter som de ikke vet om , men som du kan fortelle om dersom en situasjon oppstår. Gå gjennom det som er viktig, eks låse dører, skru av strøm, men hold listen kort, slik at den faktisk huskes. Ta også en samtale med de yngste og forklar at nå er det eldste som bestemmer, men gi gjerne rammer som ikke kan overprøves av barnevakten. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 #10 Skrevet 17. juni 2016 Har en på snart tolv, og hadde hun ikke vært litt mørkredd, hadde hun fint klart et slikt ansvar ganske snart. Da mitt søsken var femten og jeg elleve, husker jeg at vi var alene hjemme en helg pga familieselskap for voksne et stykke unna. Tror ikke de bekymret seg, og det gikk helt fint. De på seks og sju sier vel fra om de er sultne, og glemmer de å spise kvelds spiller det vel ingen rolle? Heller ikke viktig om de legger seg litt seint en kveld. Anonymkode: e23db...d2d
Gjest Juami Skrevet 17. juni 2016 #11 Skrevet 17. juni 2016 Da jeg var 15 passet jeg naboungen mens moren var på nattvakt. Har aldri tenkt tanken at 15 kan være for ungt til det, men spørs jo selvsagt veldig på modenheten til 15åringen.
Raven Emerald Skrevet 17. juni 2016 #12 Skrevet 17. juni 2016 (endret) Jeg var 16, og hadde ansvar for tre barn over natt et par ganger. Ungene var riktignok noe yngre enn der i gården, da; minste var vel litt over året. Det gikk egentlig helt greit. Jeg husket kveldsmat, selv om leggetiden for de to eldste nok ble noe senere enn vanlig. Ikke fordi jeg glemte det, men fordi ungene ikke hadde den samme respekten for min autoritet, som de ellers hadde når foreldrene våre var hjemme. Det kan være viktig å huske; at ungene kan finne på mer ugagn fordi de ikke oppfatter henne som fullverdig autoritetsfigur for dem. Dermed blir det nok litt styrete for henne å få mat i ungene, og få dem i seng til riktig tid, selv om hun husker alt som skal gjøres. Så det er litt greit å advare henne om, og si at det selvsagt er ingens skyld om det blir senere enn normalt. Bare pass på at de små ikke hører den biten; de kan finne på å se det som oppmuntring. =P Erfaringsmessig er det som regel rundt leggetider barn blir smått vanskelige når man er ung barnevakt. Det er selvsagt ikke dermed sagt at alle har det sånn. Men det er jo greit å være litt obs på. Ellers på dagen, er det normalt ikke noe problem, da de gjerne har blitt passet på dagtid av storesøster før. Så da vil jo ikke det være like nytt og spennende. =) Det var i alle fall litt om hva jeg har erfart fra 15-åringen sitt ståsted. Må selvsagt påpeke at det ikke er dermed sagt at din datter vil få samme opplevelse. Edit; nei, jeg var ikke spesielt moden av meg. En helt vanlig 16-åring, lett oppgitt over å sitte barnevakt, da det hindret meg i å henge ute. =P Endret 17. juni 2016 av Raven Emerald 1
Gjest Raindrops Skrevet 17. juni 2016 #13 Skrevet 17. juni 2016 Jeg passet småsøsknen over natten fra jeg var en 12-13 år, og de var 3-4 år. Det synes jeg kanskje var litt ungt, men 15 burde gå fint så sant hun er moden for det. Hva sier forresten femtenåringen selv?
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 #14 Skrevet 17. juni 2016 Jeg passet mine tre småsøsken over natta fra jeg var 13 hvis mor jobbet nattvakt, så jeg vil si null problem. Passet babyer alene fra jeg var 11-12 år (kl 18-02) Anonymkode: ad0a8...5ae
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 #15 Skrevet 17. juni 2016 Forøvrig har jeg stort barn selv, men ikke fylt 15 enda. Har ingen mindre småsøsken, men vet at barnet mitt fint kunne klart det. Anonymkode: ad0a8...5ae
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 #16 Skrevet 17. juni 2016 10 minutter siden, Dr. A. Kula skrev: Dere må vurdere 15 åringens modenhet. I tillegg må dere også se litt an modenheten til de to små, da det er et større ansvar dess mindre modne de er. Har dere foreesten spurt 15-åringen selv? Om dere velger å la barna være alene hjemme, er det viktig at dere har en god samtale og går igjennom noen scenarioer og begrensninger. (Eksempelvis ville jeg lagt ned totalforbud mot stearinlys). Gjem gjerne en konvolutt med nødkontanter som de ikke vet om , men som du kan fortelle om dersom en situasjon oppstår. Gå gjennom det som er viktig, eks låse dører, skru av strøm, men hold listen kort, slik at den faktisk huskes. Ta også en samtale med de yngste og forklar at nå er det eldste som bestemmer, men gi gjerne rammer som ikke kan overprøves av barnevakten. Lykke til Hun har passet dem før,altså. Men ikke over natta og ikke et helt døgn som det kan bli her. Hun vil gjerne,sier hun. Men hun sier det kanskje for å være snill. Penger og lys osv,jada. Det er innarbeidet her. Hønemor som sagt Anonymkode: f8e04...ae5 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 #17 Skrevet 17. juni 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Faren er i tvil,som meg. Mest fordi det er mye ansvar for henne. Ikke at hun hadde gjort noe galt. Vi har naboer som kan kontaktes,ja. Flere og. Har aldri hatt behov for dette før nå,har aldri gjort det i praksis vi heller. Anonymkode: f8e04...ae5 Det er prat om en natt, hva med la naboene passe da, jeg personlig tror ikke det blir så mye ansvar. Lage mat, sove. Også ber du naboene om holde litt øye med de. Anonymkode: 99660...00a 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 #18 Skrevet 17. juni 2016 3 minutter siden, Raindrops skrev: Jeg passet småsøsknen over natten fra jeg var en 12-13 år, og de var 3-4 år. Det synes jeg kanskje var litt ungt, men 15 burde gå fint så sant hun er moden for det. Hva sier forresten femtenåringen selv? Hun sier ja. 👍 Anonymkode: f8e04...ae5
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 #19 Skrevet 17. juni 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Hun sier ja. 👍 Anonymkode: f8e04...ae5 Tror dere legger/leser alltid for mye inn dette,la henne passe unga. Anonymkode: 99660...00a
Dr. A. Kula Skrevet 17. juni 2016 #20 Skrevet 17. juni 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun har passet dem før,altså. Men ikke over natta og ikke et helt døgn som det kan bli her. Hun vil gjerne,sier hun. Men hun sier det kanskje for å være snill. Penger og lys osv,jada. Det er innarbeidet her. Hønemor som sagt Anonymkode: f8e04...ae5 Kanskje hun heller sier det for å vise at hun vil ta ansvar og vise dere at hun er i ferd med å bli en voksen jente/dame? Når ungdommen viser vilje til å ta ansvar, bør dere som foreldre vise henne tilliten tilbake. Tror dere får mye igjen for det senere. God tur! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå