AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 #1 Skrevet 17. juni 2016 Skal flytte inn til høsten med en venninne. Hun som bor der nå (sammen med hun jeg skal flytte inn med) sa opp innen 1.juni og har 3 mnd oppsigelsestid fra og med juni. Når jeg fikk tilbudet om å flytte inn sa venninnen min at jeg ikke trenger betale leie før i september, ettersom hun som flytter ut har 3 mnd oppsigelsestid hvor hun da betaler leie juni, juli og august - og jeg flytter ikke inn før typ 21. august. Men, nå får jeg melding fra hun som skal flytte ut, at de "betaler leie forskuddsvis" og hun mener da at hun bare skal betale 15.juni og 15.juli - og at jeg da betaler fra 15.august fordi man da betaler fra 15.august og til 15.september. Skjønner ikke helt logikken i dette? Gjør hun det bare for å slippe å betale 3 mnd med husleie siden hun har funnet ny leilighet eller det sånn det fungerer? Da har hun jo i såfall bare betalt to mnd og ikke tre slik det står i kontrakten deres. Vi har snakket om dette før og da sa jeg at jeg kunne betale _litt_ i august mnd, altså fra jeg flytter inn men ikke noe mer. Og jeg skjønner jo at jeg skal betale husleie når jeg flytter inn - men når hun har 3 mnd oppsigelsestid så tenker jeg at det riktige er at hun betaler juni, juli og august også får jeg heller betale halve august siden jeg bor der halve august? Noen som kan hjelpe meg her? :-) Beklager hvis dårlig forklart. Anonymkode: 24c2a...593
ArtyFarty Skrevet 17. juni 2016 #2 Skrevet 17. juni 2016 Del månedsleien på 31 og gang med 7 - den summen skal hun betale. Resten av den månedsleien skal du betale.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 #3 Skrevet 17. juni 2016 2 minutter siden, ArtyFarty skrev: Del månedsleien på 31 og gang med 7 - den summen skal hun betale. Resten av den månedsleien skal du betale. Så du er enig i at hun skal betale juni og juli - og august frem til jeg flytter inn? - TS Anonymkode: 24c2a...593
ArtyFarty Skrevet 17. juni 2016 #4 Skrevet 17. juni 2016 Du skal betale fra når din avtaleperiode starter. Om den ikke starter før den 21. så skal du ikke betale noe før det. 4
fruBeist Skrevet 17. juni 2016 #5 Skrevet 17. juni 2016 Dette er vel noe du skal avtale med huseier, ikke med gammel leietager. 5
ajarRun Skrevet 17. juni 2016 #6 Skrevet 17. juni 2016 Da betaler hun juni, juli og august. Du betaler for september (men du må betale det i august siden det er forskuddsbetaling). 1
ajarRun Skrevet 17. juni 2016 #7 Skrevet 17. juni 2016 1 minutt siden, fruBeist skrev: Dette er vel noe du skal avtale med huseier, ikke med gammel leietager. Regner med det er et kollektiv, der en leier fra huseier og de andre avtaler seg i mellom.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 #8 Skrevet 17. juni 2016 Et øyeblikk siden, amativeReflection skrev: Regner med det er et kollektiv, der en leier fra huseier og de andre avtaler seg i mellom. Er en leilighet. To stk som leier den nå, og vi blir to til høsten. Har ikke snakket med utleier selv da de som bor der nå bare har sagt opp og sagt at jeg flytter inn for hun ene til høsten. Så har ikke skrevet kontrakt enda. Hjeelp. Anonymkode: 24c2a...593
ajarRun Skrevet 17. juni 2016 #9 Skrevet 17. juni 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Er en leilighet. To stk som leier den nå, og vi blir to til høsten. Har ikke snakket med utleier selv da de som bor der nå bare har sagt opp og sagt at jeg flytter inn for hun ene til høsten. Så har ikke skrevet kontrakt enda. Hjeelp. Anonymkode: 24c2a...593 Sørg for at kontrakten sier du flytter inn den 21. hvis det er da du vil flytte inn. Så betaler du mindre første måned fordi du ikke bor der en full måned. Hvis du sier ja til å ta det fra den 15. sparer jo hun 6 dagers leie (ikke flere måneder). Dog ville jeg ikke kranglet om det, ikke snakk om mye penger. 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 #10 Skrevet 17. juni 2016 Den leien som betales 15. august gjelder for perioden 15. august - 15. september, altså er det rimelig at du betaler den. Anonymkode: cbc0d...312 3
ajarRun Skrevet 17. juni 2016 #11 Skrevet 17. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Den leien som betales 15. august gjelder for perioden 15. august - 15. september, altså er det rimelig at du betaler den. Anonymkode: cbc0d...312 Ikke hvis venninnen bor og disponerer rommet da. Det er ikke verre enn at hun får betalt for 6 dager. Hvis ikke er det alltid mulig å justere sånne datoer.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 #12 Skrevet 17. juni 2016 Hvis venninnen din skal bo der helt til du flytter inn er det for så vidt rimelig at hun betaler leie for de 6 dagene ekstra hun bor der, hvis hun allerede har flyttet ut synes jeg det er rimelig at du betaler. Anonymkode: cbc0d...312
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 #13 Skrevet 17. juni 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den leien som betales 15. august gjelder for perioden 15. august - 15. september, altså er det rimelig at du betaler den. Anonymkode: cbc0d...312 Men er det ikke normalt at når man sier opp en leilighet, så betaler men 3 mnd oppsigelsestid (står i kontrakt) også hvis jeg da flytter inn i slutten av august (og hun flytter ut i juli) så betaler jeg fra 15.september? - TS Anonymkode: 24c2a...593
Forundret.. Skrevet 17. juni 2016 #14 Skrevet 17. juni 2016 Hvis hun sa opp den 1 juni og leien blir betalt den 15 i mnd så skal hun da med tre mnd oppsigelse betale 15 juni, 15 juli og 15 august. Men hvis du da gjør avtale om å flytte inn i den tiden hun har betalt for så må dere jo ordne det slik at hvis du flytter inn allerede den 21 august ( som er innefor oppsigelsestiden hun har betalt for) så må dere jo ordne det slik at du evt betaler henne tilbake for dagene fra og med 21 august til 15 september eller ordner det slik med husvert at du betaler fra 21 august til 15 september. Og hun bare betaler juni juli og til 21 august. Altså, skal hun betale hele augustleia så er det hun som har rett på å disponere rommet/ leiligheten og ikke du. 6
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 #15 Skrevet 17. juni 2016 Hun flytter ut i juli men har 3 mnd oppsigelsestid (Fra juni) - jeg flytter inn i slutten av august. Da er det vel rimelig at jeg begynner å betale 15.september siden hun har en kontrakt som sier hun skal betale i 3 mnd? Hun har knyttet seg til en kontrakt hvor hun må betale husleie juni, juli og august - selv om noen flytter inn eller ikke? - TS Anonymkode: 24c2a...593
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 #16 Skrevet 17. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men er det ikke normalt at når man sier opp en leilighet, så betaler men 3 mnd oppsigelsestid (står i kontrakt) også hvis jeg da flytter inn i slutten av august (og hun flytter ut i juli) så betaler jeg fra 15.september? - TS Anonymkode: 24c2a...593 Ikke ved forskuddsbetaling. Helt normalt at man gjør det på den måten, da slipper jo du å betale leie for den siste måneden du bor der også. La oss si at du flytter ut 15.juli, din siste leie blir da betalt 15. juni, men du bor der frem til 15. juli allikevel. Anonymkode: cbc0d...312 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 #17 Skrevet 17. juni 2016 14 minutter siden, fruBeist skrev: Dette er vel noe du skal avtale med huseier, ikke med gammel leietager. Ja, ser at du ikke har snakket med utleier. Men det burde du ha gjort for lenge siden, men ring utleier i dag og få ordnet en avtale. Si det som det er, at du ikke skal flytte inn før august (kan ikke kreve penger fra deg så lenge du ikke bor der) Anonymkode: c56ad...6e9
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 #18 Skrevet 17. juni 2016 Okei! Ble litt klokere nå i hvertfall, takk for alle svar. Kan hende jeg bare betaler fra og med den 15. aug da, så blir det mindre styr og jeg kan flytte inn litt tidligere. Måtte bare sjekke om jeg ble rundlurt - har aldri leid privat slik før. - TS Anonymkode: 24c2a...593
Oz- Skrevet 17. juni 2016 #19 Skrevet 17. juni 2016 (endret) Den 17.6.2016 at 14.03, AnonymBruker skrev: Hun flytter ut i juli men har 3 mnd oppsigelsestid (Fra juni) - jeg flytter inn i slutten av august. Da er det vel rimelig at jeg begynner å betale 15.september siden hun har en kontrakt som sier hun skal betale i 3 mnd? Hun har knyttet seg til en kontrakt hvor hun må betale husleie juni, juli og august - selv om noen flytter inn eller ikke? - TS Anonymkode: 24c2a...593 Det er rimelig at du begynner å betale leie fra den dagen du disponerer leiligheten (eller rommet). Løs det for eksempel slik at hun betaler til utleier til og med 15. september, men at du betaler til henne (privat, utenom uteier) fra den dagen du flytter inn. Slik vil du betale henne for 9 dager i august og 15 dager i september. Når du flytter inn i hennes oppsigelsestid "kjøper" du perioden fra henne og må naturligvis betale for den. Hvis du ikke vil betale før 15. september kan du ikke flytte inn før 15. september. Endret 21. juni 2016 av Oz- 8
Oz- Skrevet 17. juni 2016 #20 Skrevet 17. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Okei! Ble litt klokere nå i hvertfall, takk for alle svar. Kan hende jeg bare betaler fra og med den 15. aug da, så blir det mindre styr og jeg kan flytte inn litt tidligere. Måtte bare sjekke om jeg ble rundlurt - har aldri leid privat slik før. - TS Anonymkode: 24c2a...593 Du blir bare lurt dersom både du og gammel leietaker betaler leie for rommet fra 15. august. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå