Gå til innhold

Mine og dine, og respekt for andres eiendom

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboeren har tre barn til sammen, hvor av jeg har en gutt og ei jente, og han har ei jente. Gutten min er eldst, mens jentene våre er ca like gamle (6-7 år).

Vi har kjøpt oss hus sammen, og alle barna har for første gang fått egne soverom, noe de syns er veldig stas. Jenta mi er veldig ryddig, og har noen leker og ting hun har hatt siden det kun var meg og barna, og hun har også et par ting hun har arvet etter oldemoren sin som nå er død. Dette er ting hun er veldig redd for, og hun liker å ha dem på en fast plass på rommet sitt. 

Når alle barna er hos oss samtidig leker jentene godt sammen og de er gode venner. Av og til sover de på samme rom, men som regel ligger de i egnet senger på egne rom. Men når samboeren min har jenta si her og mine barn er hos faren sin, lar han jenta si låne rommet til jenta mi hver gang hun ønsker å sove der inne. Greit nok det, men hun roter en del i tingene hennes, og sist jenta mi kom hjem ble hun veldig oppgitt og lei seg da det nok en gang var rotet til der inne, og to av de tingene hun er mest redd for var ødelagt. Det var blant annet et fotoalbum hun har fått fra oldemoren, hvor permen var revet av og flere av bildene hadde blitt tatt ut og blitt krøllete. 

Jeg skjønner godt at jenta mi blir lei seg når hun ikke får ha verken rommet sitt eller tingene sine i fred. Det har også hendt at far har lånt bort klær som hører til jenta mi, og ved flere anledninger har han sendt med noen av disse klærne hjem til sin eks, da han sikkert har trodd at det var hans datter sine klær. Jeg prøver så godt jeg kan å sortere klærne, og pakker gjerne ned det som skal være med jenta hans hjem, fordi jeg har mer kontroll på slike ting enn han. Men jeg jobber ofte kvelder og helger, og får ikke alltid til å "følge med" 😅

Det hender også at jeg kommer hjem og ser at jenta hans har rotet i sminken min, kremer osv, og andre ganger løper hun rundt med klær som hører meg til også (pannebånd, luer, skjerf ol.)

Jeg synes ikke dette er greit, og har prøvd å snakke med han om det på en fin måte, men jeg føler han går rett i forsvar. Sist vi snakket om det sa han at det kanskje var like greit at barna delte på rommene nå mens de var så små (jeg mener de ikke er "små" lengre når de er 6-7 år). Jeg forsøkte å si at det kanskje er godt for dem å ha et sted som kun er deres, hvor de kan trekke seg tilbake og ha tingene sine. Fikk ikke mye svar etter det..

Er det jeg og jenta mi som er hårsår her, eller bør far lære datteren sin å respektere andres "eiendom"? 

Anonymkode: cf0d8...9e3

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Far bør ikke bare lære jenta si respekt for andres eiendom, han må lære det sjøl. Og du og din jente må ikke akseptere at ting blir ødelagt.
Du kan da like mye IKKE LA jenta låne den andres soverom som "far lar henne låne".

Dere er en familie med to vokse og tre barn, og kan ikke operere med ulike regler for ulike barn (og voksne).

Det med sminke og klær osv får du snakke med alle om, men det er klar at slikt skjer, også at søsken er på hverandres rom og "snoker litt".  Å se på andres ting, låne hvis man har spurt, være raus og dele må de alle lære. Å sove på andres soverom uten lov, låne ting, rote og ødelegge uten lov er selvfølgelig ikke greit.

Det med klærne skjønner jeg at kan være vanskelig å løse med mindre barna blir mer involvert selv, og far mer involvert til hverdags (legge vekk rene klær på riktig plass, innkjøp, rydde i barnas klesskap). Barna vet jo selv godt hvem som eier hva. Merking av alt kan jo hjelpe, og så må nok alle forstå at feil gjøres.

Du må jo snakk med jenta selv på en fin måte angående roting i din sminke osv, at hun har ødelagt ting, at hun ikke kan være på den andres rom (ikke sove der) når hun ikke er hjemme uten å spørre. Begge jentene bør få ha regler om hva som er greit at den andre låner og hva man skal ha i fred, så får dere vurdere rimeligheten og hensiktmessigheten av det.

Sånn er det hos oss, to jenter har nettopp fått egne rom og den ene er mer interessert i den andres ting fordi den andre holder sine ting mer "eksklusive" (låner ikke bort, gjemmer tingene sine, nekter adgang til rommet), og bølgene går høyt og ofte forstår jeg begge parter. Noen ganger er den ene urimelig (låner ikke bort noe, kan ikke leke på sitt rom, den andre får ikke SE på tingene, men leker gjerne med den andres ting og uhell skjer fordi hun ikke er forsiktig med søsterens leker. Da blir vi ganske oppgitt når hun tar vare å sitt eget om det var gull). Samtidig ser vi jo hvor stor glede akkurat hun har av å få noe som bare er sitt, hun rydder og danderer og liker ikke at venninnene lager krøll i systemet heller. Og lillesøster kan lage mye krøll. Men det må gå begge veier. Ingen av dem får leke på den andes rom uten at vi vet de er greit for "eieren".

Anonymkode: caaf6...ac9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Forstår ikke helt vitsen med eget rom til barna hvis de ikke får ha det i fred. Hvis barna ikke vil låne vekk tingene sine så får de jo heller ikke låne andres ting. Enkelt og greit.

Anonymkode: c35e5...c97

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Synes barna burde sove på sitt eget rom (med mindre de skal ha "overnattingsparty"). Barn trenger også sin egen private sone, og de trenger å lære å respektere andres eiendom og grenser.

Anonymkode: 4b9e2...a4c

• Liker 3
Skrevet

altså - lås døra til rommet til barnet ditt når hun ikke er hjemme. behold nøkkelen selv, ikke gi mannen en kopi. man ødelegger IKKE andres ting og man sier iallefall ikke at det er ok at det skjer. 

og å ligge i andres seng er også ganske sært - da får heller far pynte på rommet til jenta så hun får lyst til å  ligge på sitt eget rom. 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Far bør ikke bare lære jenta si respekt for andres eiendom, han må lære det sjøl. Og du og din jente må ikke akseptere at ting blir ødelagt.
Du kan da like mye IKKE LA jenta låne den andres soverom som "far lar henne låne".

Dere er en familie med to vokse og tre barn, og kan ikke operere med ulike regler for ulike barn (og voksne).

Det med sminke og klær osv får du snakke med alle om, men det er klar at slikt skjer, også at søsken er på hverandres rom og "snoker litt".  Å se på andres ting, låne hvis man har spurt, være raus og dele må de alle lære. Å sove på andres soverom uten lov, låne ting, rote og ødelegge uten lov er selvfølgelig ikke greit.

Det med klærne skjønner jeg at kan være vanskelig å løse med mindre barna blir mer involvert selv, og far mer involvert til hverdags (legge vekk rene klær på riktig plass, innkjøp, rydde i barnas klesskap). Barna vet jo selv godt hvem som eier hva. Merking av alt kan jo hjelpe, og så må nok alle forstå at feil gjøres.

Du må jo snakk med jenta selv på en fin måte angående roting i din sminke osv, at hun har ødelagt ting, at hun ikke kan være på den andres rom (ikke sove der) når hun ikke er hjemme uten å spørre. Begge jentene bør få ha regler om hva som er greit at den andre låner og hva man skal ha i fred, så får dere vurdere rimeligheten og hensiktmessigheten av det.

Sånn er det hos oss, to jenter har nettopp fått egne rom og den ene er mer interessert i den andres ting fordi den andre holder sine ting mer "eksklusive" (låner ikke bort, gjemmer tingene sine, nekter adgang til rommet), og bølgene går høyt og ofte forstår jeg begge parter. Noen ganger er den ene urimelig (låner ikke bort noe, kan ikke leke på sitt rom, den andre får ikke SE på tingene, men leker gjerne med den andres ting og uhell skjer fordi hun ikke er forsiktig med søsterens leker. Da blir vi ganske oppgitt når hun tar vare å sitt eget om det var gull). Samtidig ser vi jo hvor stor glede akkurat hun har av å få noe som bare er sitt, hun rydder og danderer og liker ikke at venninnene lager krøll i systemet heller. Og lillesøster kan lage mye krøll. Men det må gå begge veier. Ingen av dem får leke på den andes rom uten at vi vet de er greit for "eieren".

Jeg har hatt noen runder på det å rote i mine ting (sminke og klær) med min egen datter, for hun hadde veldig lyst til å snoke når hun var mindre. Nå vet hun at det ikke er lov. Første gang vi hadde besøk av en slektning av meg i det nye huset, hørte jeg henne si: "her er mamma sitt klesrom, men vi får egentlig ikke lov å være der inne" 🙊 Jeg har også tatt det opp igjen med begge jentene etter vi flyttet, men det tror ikke det gikk helt inn.

Jentene leker som sagt godt sammen, og de deler gjerne på lekene sine, så det går begge veier. Men når jenta mi ikke er hjemme synes jeg at hun skal få være trygg på at tingene hennes får "være i fred", slik at det ikke blir rot eller at noe blir ødelagt. 

jeg er enig i at vi bør ha regler ang bruk av andres rom og ting. Forslo det for samboeren min, og det var da han mente at de kunne dele på rommene og tingene sine siden de fortsatt er så "små".. 

TS

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Nuith skrev:

altså - lås døra til rommet til barnet ditt når hun ikke er hjemme. behold nøkkelen selv, ikke gi mannen en kopi. man ødelegger IKKE andres ting og man sier iallefall ikke at det er ok at det skjer. 

og å ligge i andres seng er også ganske sært - da får heller far pynte på rommet til jenta så hun får lyst til å  ligge på sitt eget rom. 

Jeg er enig i at de bør ligge på sine egne rom, særlig når den ene av dem ikke er hos oss. Helt ok med "overnatting" nå og da, men da bør den som bor på det rommet være her også. 

Spørs om jeg må låse døren, selv om jeg føler at jeg blir den strenge og "kjipe stemora" ved å stenge døra og holde vakt over nøkkelen 😅 

Veldig leit at ting blir ødelagt (og ja, det er slik som skjer av og til), og særlig når det hender jevnlig, helst når far er alene med ungen 😲 Ekstra dumt når han ikke skjønner at jenta mi blir lei seg, og jenta hans ikke får noen som helst reaksjon. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forstår ikke helt vitsen med eget rom til barna hvis de ikke får ha det i fred. Hvis barna ikke vil låne vekk tingene sine så får de jo heller ikke låne andres ting. Enkelt og greit.

Anonymkode: c35e5...c97

Synes at det er greit med et rom de kan trekke seg tilbake på, ta med seg venner til osv. Og jentene låner bort lekene sine til hverandre, men når den ene ikke er hos oss, trenger ikke den andre å rote i sakene til den som ikke er hjemme. Prøvde å få samboeren min til å sette seg inn i situasjonen ved å forestille seg at min sønn gikk å rotet i hans ting, lånte hans klær osv, men samboeren min er så avslappet til slike ting at jeg tror ikke han hadde brydd seg noe særlig 🤔 Kanskje om det var noe han er veldig redd for.

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når permen var revet av og flere bilder hadde blitt tatt ut og blitt krøllete høres det ut som noe som er gjort med vilje. Treåringen min klarer fint å se i fotoalbum uten å ødelegge det. Jeg hadde skaffet nøkkel til rommet. Ille nok med ting som kan kjøpes nye, men din mann burde ha vett nok til å skjønne at det er vondt for din datter når et fotoalbum fra hennes avdøde oldemor ødelegges. Jeg skjønner ikke helt hvordan din mann kan stille seg så likegyldig til dette? 

Eventuelt ville jeg, dersom låsing av rom ikke var gjennomførbart, sørget for at min datter i hvert fall et låsbart skap som var trygt.

Anonymkode: 44244...0d3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vokst opp med to yngre søstre, og vet hvor viktig det er at man får ha rommet sitt i fred og at ingen låner ting uten å spørre.... 

Gi klar beskjed til mannen din og alle barna i fellesskap 

Anonymkode: ef908...2ae

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan gi et tips ang. sortering av klær bare:) Kjøp en sånn ikea-hylle el., med 4 hyller. Merk 3 av hyllene med navnet til hvert barn, og den siste med usikker. Når klær er tørt og brettet, legges det i kurven til den det tilhører og kurven er jo lett å bære med seg til rommet deres for å legge på plass. Merk gjerne ytterklær, sko osv., i gangen også. Den usikker-hylla er for plaggene man ikke er helt sikker på, så om du har mer kontroll på det kan jo du se over evt. be barna om hjelp. :)

Og synes ærlig talt at barnet som ødela fotoalbumet bør få konsekvenser for det. Man skjønner at man ikke ødelegger fotoalbum i 6-7-årsalderen.

Anonymkode: a9056...077

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan gi et tips ang. sortering av klær bare:) Kjøp en sånn ikea-hylle el., med 4 hyller. Merk 3 av hyllene med navnet til hvert barn, og den siste med usikker. Når klær er tørt og brettet, legges det i kurven til den det tilhører og kurven er jo lett å bære med seg til rommet deres for å legge på plass. Merk gjerne ytterklær, sko osv., i gangen også. Den usikker-hylla er for plaggene man ikke er helt sikker på, så om du har mer kontroll på det kan jo du se over evt. be barna om hjelp. :)

Og synes ærlig talt at barnet som ødela fotoalbumet bør få konsekvenser for det. Man skjønner at man ikke ødelegger fotoalbum i 6-7-årsalderen.

Anonymkode: a9056...077

Det var et godt tips, det skal jeg gjøre! ☺️ Blir sikkert mannen min glad for å 🙊

Jeg ble også lei meg for det albumet.. Tror nok ikke hun gjorde det med vilje, men hun er veldig "rafsete" av seg, litt klumsete og er "alltid" den som velter ned ting, snubler og søler på seg 😬 Synes egentlig at far kunne tatt en prat med henne, for jeg føler at det bestandig er jeg som må være den kjipe, både til mine egne og hans barn.

TS

AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når permen var revet av og flere bilder hadde blitt tatt ut og blitt krøllete høres det ut som noe som er gjort med vilje. Treåringen min klarer fint å se i fotoalbum uten å ødelegge det. Jeg hadde skaffet nøkkel til rommet. Ille nok med ting som kan kjøpes nye, men din mann burde ha vett nok til å skjønne at det er vondt for din datter når et fotoalbum fra hennes avdøde oldemor ødelegges. Jeg skjønner ikke helt hvordan din mann kan stille seg så likegyldig til dette? 

Eventuelt ville jeg, dersom låsing av rom ikke var gjennomførbart, sørget for at min datter i hvert fall et låsbart skap som var trygt.

Ja, det er ille nok med "verdiløse" leker og ting, men skikkelig trist med noe som er uerstattelig. 

Tror ikke hun gjorde det med vilje, men som person er hun klumsete og alltid uheldig. I løpet av en dag greide hun å knuse ett melkeglass (glapp ut av hendene hennes), en lysestake og et krus som jeg har hatt siden jeg var liten jente selv (akkurat da kjente jeg at jeg ble sint). Føler ikke jeg kan kjefte på henne for slike ting, for jeg ser jo at hun synes det er ekkelt selv når hun har slike uhell. 

Når det gjelder det å ta seg til rette på andres rom og med andres ting, tror jeg ikke hun tenker så mye over det, hun lever litt i sin egen verden 🙊 Så jeg tar gjerne mot noen lure tips til hvordan vi kan få henne til å ta innover seg det vi sier. Hun er rett og slett litt vimsete, og er veldig uforsiktig med sine egne ting også.

TS

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er ille nok med "verdiløse" leker og ting, men skikkelig trist med noe som er uerstattelig. 

Tror ikke hun gjorde det med vilje, men som person er hun klumsete og alltid uheldig. I løpet av en dag greide hun å knuse ett melkeglass (glapp ut av hendene hennes), en lysestake og et krus som jeg har hatt siden jeg var liten jente selv (akkurat da kjente jeg at jeg ble sint). Føler ikke jeg kan kjefte på henne for slike ting, for jeg ser jo at hun synes det er ekkelt selv når hun har slike uhell. 

Når det gjelder det å ta seg til rette på andres rom og med andres ting, tror jeg ikke hun tenker så mye over det, hun lever litt i sin egen verden 🙊 Så jeg tar gjerne mot noen lure tips til hvordan vi kan få henne til å ta innover seg det vi sier. Hun er rett og slett litt vimsete, og er veldig uforsiktig med sine egne ting også.

TS

At knusbare ting glipper ut av hendene kan skje den beste. Jeg har selv feid ned både tallerkner og glass på gulvet, de fleste har nok mistet noe på gulvet en eller flere ganger i løpet av livet. Et kvart sekunds uoppmerksomhet, og så har det skjedd.

Men jeg sliter med å forstå hvordan man skal kunne rive av en perm, ta ut flere bilder og krølle dem ved et uhell.

Unger er utspekulerte, du skal ikke se bort fra at hun vet at hun kan tillate seg å ødelegge ting under dekke av å være klønete og uforsiktig.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At knusbare ting glipper ut av hendene kan skje den beste. Jeg har selv feid ned både tallerkner og glass på gulvet, de fleste har nok mistet noe på gulvet en eller flere ganger i løpet av livet. Et kvart sekunds uoppmerksomhet, og så har det skjedd.

Men jeg sliter med å forstå hvordan man skal kunne rive av en perm, ta ut flere bilder og krølle dem ved et uhell.

Unger er utspekulerte, du skal ikke se bort fra at hun vet at hun kan tillate seg å ødelegge ting under dekke av å være klønete og uforsiktig.

Ja, vet det er fort gjort å miste noe i gulvet, det skjer selvsagt meg også av og til. Det jeg prøvde å få frem er at det skjer veldig ofte med henne, at hun av natur er ekstra klønete og vimsete da 😉 Og selv om det kan være irriterende når hun for tredje gang i løpet av en dag greier å knuse noe, er det er ikke noe hun kan noe for. Prøver å minne henne på å være forsiktig, sette glasset lenger inn på bordet osv, og kjenner jeg blir stresset når hun leker med eller rundt noe som fort kan bli ødelagt. Som sagt så lever hun i sin egen boble, i forrige uke var vi på stranda, og da hadde hun lånt telefonen til faren sin for å se på noen bilder. Før vi visste ordet av det var hun uti sjøen med vann opp til brystet, og telefonen i hånda (hevet over hodet vel og merke). Tror rett og slett ikke hun tenker seg om. Gikk bra med telefonen denne gangen, da far løp uti å tok den fra henne 😅

Albummen var gammel og sikkert litt slitt i permen, så tror ikke hun rev den av akkurat, men at hun har bladd uforsiktig. Bildene har hun tatt ut for å se nærmere på dem, og de har blitt litt krøllete da hun satte dem inn igjen. Føler at det er far som bør ta tak i dette, og har som sagt prøvd å få han til å forstå. Han er nok litt var på dette, og føler det kanskje er kritikk når jeg tar det opp.

Synes likevel at han må forklare henne at andre blir lei seg når tingene deres blir ødelagte osv. Føler jeg må støtte jenta mi og ikke gi uttrykk for at hennes følelser ikke betyr noe, bare for å skåne far og datters følelser..

TS 

AnonymBruker
Skrevet

Slik jeg leser innleggende dine TS så kan jeg kanskje forstå hvorfor jentungen er så "klumsete" når hun er hos dere- din datter er så flink- og skjønn og grei- mens datteren til mannen har en hel haug med feil og gjør så mye rart- og du har mye å setter pekefingeren på, selv om du forsøker å tone det ned- så kan det forståes lik mellom linjene. 

Hvor ofte er jentungen til mannen hos dere- kontra din? 

Anonymkode: 70327...e63

Skrevet

Kan det være en ide at ting som er skjøre, uerstattelige og ungene er redde for, er noe som plasseres trygt og utilgjengelig når eier ikke er hjemme? Da slipper man problemet med at andre besøker rommet og roter med ting de ikke skal. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slik jeg leser innleggende dine TS så kan jeg kanskje forstå hvorfor jentungen er så "klumsete" når hun er hos dere- din datter er så flink- og skjønn og grei- mens datteren til mannen har en hel haug med feil og gjør så mye rart- og du har mye å setter pekefingeren på, selv om du forsøker å tone det ned- så kan det forståes lik mellom linjene. 

Hvor ofte er jentungen til mannen hos dere- kontra din? 

Anonymkode: 70327...e63

Jeg har ikke sagt at min datter så "flink og skjønn og grei" i forhold til stedatteren min?! Jeg kunne ha startet flere tråder om min egen datter, alt fra hvor temperamentsfull hun er til hvor masete og "slitsom" hun kan være i perioder. Det denne tråden handler om derimot, er at min datter liker å ha styr på tingene sine (neatfreak kanskje, ikke bare positivt det heller), og særlig ting hun er ekstra redd for. Jeg mener da at hun burde få ha noe som kun er sitt eget, akkurat som min stedatter har, uten at hun skal være redd for at noe blir ødelagt eller kommer bort mens hun er med faren sin.

og stedatteren min ER klumsete, men det betyr ikke at jeg ikke syns hun er en fin unge fordi. Hun er veldig snill og omsorgsfull, det er vel helst far her som jeg mener burde passe litt bedre på så hun ikke roter rundt i både mine og min datters ting. 

Han har datteren sin annenhver tirsdag til søndag, mens mine barn er hos oss annenhver uke. Vi har datteren hans mye i ferier og har hatt henne en del ekstra i det siste pga mors livssituasjon, slik at hun er hos oss både alene og sammen med mine barn. Hvordan det? 

TS

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Så utrolig leit å høre at tingene ble ødelagt :( 

Lås døren til barnets rom og forklar BARNET til din samboer hvorfor hun ikke får gå inn der. Mannen kan da virkelig ikke mene at det er greit at hun skal få gå inn på ditt barns rom når hun ikke en gang er der selv!? 

Jentene er absolutt gamle nok til å kjenne på behovet for trygghet over sine ting, så nå som de har eget rom, skal andre barn KUN inn på hverandres rom ved tillatelse fra barnet selv, mener jeg da. 

Anonymkode: d8dae...0c3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig i at de bør ligge på sine egne rom, særlig når den ene av dem ikke er hos oss. Helt ok med "overnatting" nå og da, men da bør den som bor på det rommet være her også. 

Spørs om jeg må låse døren, selv om jeg føler at jeg blir den strenge og "kjipe stemora" ved å stenge døra og holde vakt over nøkkelen 😅 

Veldig leit at ting blir ødelagt (og ja, det er slik som skjer av og til), og særlig når det hender jevnlig, helst når far er alene med ungen 😲 Ekstra dumt når han ikke skjønner at jenta mi blir lei seg, og jenta hans ikke får noen som helst reaksjon. 

TS

Jenta hans må da få en reaksjon fra deg og fra stesøster? Snakker dere ikke sammen i denne familien? Til mannen din sier du at å dele rom kommer ikke på tale, til jentene terper du på mitt og ditt, spørre, låne, låne bort, være forsiktig. Ikke snoke, ikke rote, ikke ødelegge. Ikke være på den andres rom uten tillatelse. Brytes dette, klart du kan låse. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...