Gjest Emera Skrevet 17. juni 2016 #21 Skrevet 17. juni 2016 Det er altfor dyrt å leie mange steder, ingen tvil om det. Men her i Norge må vi kvitte oss med den negative holdningen til det å leie bolig. Det er ikke "bortkastede penger" å leie, det er å bo. Og bo må vi jo alle sammen.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 #22 Skrevet 17. juni 2016 Jeg klarer ikke, uansett hvor hardt jeg prøver, å se hvordan det å betale leie for å bo er å kaste penger ut av vinduet. Man betaler for en tjeneste, på lik linje med andre tjenester man bruker. Og ja, jeg var selv leietaker i nesten 10 år før jeg kjøpte leilighet. Og jeg betaler jo fortsatt leie, i form av renter på boliglånet. Anonymkode: 4c327...047 5
frk91 Skrevet 17. juni 2016 #23 Skrevet 17. juni 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg håper ikke du studerer økonomi? Å kjøpe mens du studerer er jo nedsnødd, siden du i all hovedsak bruker hele verdiøkningen og mye av egenkapitalen på omkostninger ved kjøp og salg. Om det nå blir en verdiøkning da. Regnestykket ditt hadde nok blitt mer enn trist om du studerte i Stavanger f.eks. Dumt å sitte bundet i en leilighet som er mindre verdt enn du ga for den og ha flotte jobbtilbud i andre enden av landet. Anonymkode: a0695...4c0 Jeg føler ikke det var nedsnødd at jeg kjøpte leilighet mens jeg var student. Betalte 5k i mnd (inkludert lån+fellesutgifter) i boutgifter, og tjente 400k på salget når jeg var ferdigutdannet. Nå bodde jeg ikke i Oslo/Trondheim, men en litt mindre by med mer sjarmerende bokostnader. Det lønner seg å ikke bo i de store byene som student! 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 #24 Skrevet 17. juni 2016 Hvordan skal man ha råd til å kjøpe som student,lurer jeg på? Er ikke alle som har EK på plass i ung alder. Er ikke alle som kommer fra Blææærum og har rike foreldre skjønneru. Anonymkode: 7ea0f...77a 4
penny_ Skrevet 17. juni 2016 #25 Skrevet 17. juni 2016 Hvis du betaler 5000 kr inkludert strøm og kommunale utgifter osv, så er det billig i forhold til å eie. Hvis du har et lån på 1,2 millioner f.eks, så kan rentene tilsvare 5000 kroner eller mer. I tillegg må du betale kommunale utgifter, strøm, vedlikehold, evt tv og internett og andre ting. Og hva hvis kjøleskapet og vaskemaskinen ryker? Det blir dyrt. I dette tilfellet tjener du på å leie med mindre boligen stiger veldig mye i verdi, og det er langt ifra sikkert. 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 #26 Skrevet 17. juni 2016 2 timer siden, penny_ skrev: Hvis du betaler 5000 kr inkludert strøm og kommunale utgifter osv, så er det billig i forhold til å eie. Hvis du har et lån på 1,2 millioner f.eks, så kan rentene tilsvare 5000 kroner eller mer. I tillegg må du betale kommunale utgifter, strøm, vedlikehold, evt tv og internett og andre ting. Og hva hvis kjøleskapet og vaskemaskinen ryker? Det blir dyrt. I dette tilfellet tjener du på å leie med mindre boligen stiger veldig mye i verdi, og det er langt ifra sikkert. Helt enig. Man må se an behovet. Som student bor man ofte på litt random steder og da er det ikke noe poeng å kjøpe sånn kortsiktig. Jeg studerte i England og betalte vel 1300 kr i mnd i husleie. Boliglån ville jo vært mye dyrere + jeg hadde ikke EK. Og hvis man studerer i Singapore eller Hawaii skal man bare kjøoe seg bolig der da lissom? Som jeg skrev lenger opp,det er ikke alle som har rike foreldre fra Blææærum. Anonymkode: 7ea0f...77a 1
Nåleputa Skrevet 18. juni 2016 #27 Skrevet 18. juni 2016 Husk at når man kjøper betaler man oomkodtninger i tillegg på 50 000-150 000kr. En får også minstefradrag på skatten på rundt 48 000 i året. Om man ikke vet hva man vil, lønner det seg å leie.
jabx Skrevet 18. juni 2016 #28 Skrevet 18. juni 2016 Den 6/17/2016 at 12.26, AnonymBruker skrev: Det er så bortkastet å leie et lite og dårlig rom som student til 5000 ++ i måneden. Dette blir jo 300 000 på 5 år. Fullstendig bortkastede penger. Hvorfor må man bare finne seg i å kaste bort pengene sine på denne måten? Dette hadde vært nok til egenkapital, istedet kaster man det i dass Anonymkode: 932dc...c14 Leie gir fleksibilitet og frihet. Kjøp gir langt større forpliktelser og bekymringer. 1
Knirke Skrevet 18. juni 2016 #29 Skrevet 18. juni 2016 Å bo i båt koster deg ca 3000 i måneden (inkl vedlikehold), hvis du ikke bor midt i Oslo. Just sayin'
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå